• 15.796 nieuwsartikelen
  • 178.174 films
  • 12.220 series
  • 33.993 seizoenen
  • 647.352 acteurs
  • 199.058 gebruikers
  • 9.374.631 stemmen

De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)

zoeken in:

beavis

• 6627 berichten
  • 14795 stemmen

intrigerende still bij Nobody Will Laugh! ...een titel waar ik niet eerder iets over gehoord heb

en Jakubisko eist bij mij verder weer de aandacht op, al zitten hier nog wel meer bijzondere/weirde dingen tussen zo te zien....maar ik zag helaas nog niets uit deze ronde

Querelle

• 6548 berichten
  • 4894 stemmen

Je bent er al bijna doorheen, en niemand die even een reminder stuurt

Net alles even globaal doorgebladerd.

Goed om veel van jakubisko en Kachyna voorbij te zien komen. En Case of a Rookie Hangman.

ik zou wat ik van de Slowaakse films heb gezien, met name Jakubisko ook wel willen vergelijken met de Oekraïense wave uit de jaren zestig en zeventig.

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8282 stemmen

Querelle schreef:

Je bent er al bijna doorheen, en niemand die even een reminder stuurt

ik zou wat ik van de Slowaakse films heb gezien, met name Jakubisko ook wel willen vergelijken met de Oekraïense wave uit de jaren zestig en zeventig.

Haha, ik miste je al!

De Oekraïense wave is aan mij volledig onbekend. Aan welke namen moet ik denken?

Querelle

• 6548 berichten
  • 4894 stemmen

A.k.a. Oekraïense poëtische cinema: ilyenko, Ivchenko en Parajanov. Die laatste werd al ergens genoemd geloof ik. Er zijn er veel meer, maar deze hebben die hele vrije en uitbundige stijl die jakubisko ook heeft.

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8282 stemmen

Querelle schreef:

A.k.a. Oekraïense poëtische cinema: ilyenko, Ivchenko en Parajanov. Die laatste werd al ergens genoemd geloof ik. Er zijn er veel meer, maar deze hebben die hele vrije en uitbundige stijl die jakubisko ook heeft.

Ziet er interessant uit. De eerste twee regisseurs heb ik nog nooit van gehoord, Parajanov uiteraard wel, alleen dacht hij dat hij Georgiër was. (Hij was blijkbaar echter Armeen en heeft veel betekend voor de Oekraïnse en Georgische cinema!).

Jakubisko ligt volgens mij wel in het verlengde. Elo Havetta ook wel, denk ik.

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

Laatste dagen niet meer aan toegekomen om te reageren, maar ik heb toch al meer tips dan verwacht opgedaan, ook recente titels! Zal op het einde wel even mijn scorelijstje van de top-125 plaatsen en een paar films droppen die er eigenlijk in hadden moeten staan. Krijg vooral ook weer zin in Jakubisko.

Arnie

• 1082 berichten
  • 1881 stemmen

Baggerman schreef:

65. Sekal Must Die (Je Treba Zabít Sekala)

Vladimír Michálek 1998 CZ

109 mins

Drama

Grappig. Naast mij heeft alleen Arnie op deze film gestemd en we verschillen enorm van mening. Een totaal vergeten film die ik erg spannend en zeer de moeite waard vond. Won veel prijzen in eigen land en in Polen.

Zeker grappig, zodanig dat ik bijna aan mijn eigen oordeel ga twijfelen. Bijna Dat acteerwerk was om te huilen, dat moet je toch met me eens zijn... Deed me denken aan De Gouden Swipe, een hoogtepunt van Friese trots, leuke film, maar stiekem schandalig slecht.

Prachtig initiatief dit overigens, en ik ben enorm jaloers dat je er al zoveel uit Tsjechoslowakije hebt gezien. Al een paar leuke tips opgedaan. Maar tussen nr. 30 en 50 heb je nu al mijn top-3 uit de regio genoemd, dus ik ben vreselijk benieuwd naar wat volgt!

P.s. 23 checks tot nog toe

John Milton

• 24226 berichten
  • 13390 stemmen

bijna aan de honderd zitten we, althans. Ik zit nog steeds op twee checks Maar wederom wat leuks opgepikt uit deze 2 batches.

Dan doet Mochizuki het hieronder (niet verrassend natuurlijk) beter!

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

19 checks tot nu toe

tovenaar

• 6723 berichten
  • 0 stemmen

3!

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Naast de namen die ik al had staan in mijn 'relevante regisseurs'-archief dat ik per land bijhoud heb ik inmiddels op basis van deze lijst de volgende namen vast toegevoegd:

Jan Hrbejk

Juraj Jakubisko

Jan Kadar/Elmar Klos

Oldrich Lipsky

David Ondricek

Ivan Passer

Stefan Uher

Vaclav Vorlicek

Deze stonden daar al op - SK:

Mira Fornayová

Jaromil Jires†

Martin Sulík

Ivan Vojnár

CZ:

Vera Chytilová†

Milos Forman

Juraj Herz

Pavel Jurácek†

Karel Kachyna†

Jirí Menzel

Jan Nemec

Jindrich Polák†

Evald Schorm†

Bohdan Sláma

Jan Svankmajer

Jan Sverák

Petr Václav

Frantisek Vlácil†

Petr Zelenka

Karel Zeman†

Fornayova en Vojnar gaan we denk ik niet tegenkomen in de lijst. Tenzij...

Ik heb zelf overigens ook nog van beiden niks gezien.

Alastor

• 2634 berichten
  • 3018 stemmen

Mooi werk Baggerman! Heerlijk Europees.

Van de 38 films die ik uit deze regio zag zou ik er max. 13 in een aanraderslijst durven zetten. Van die 13 kwamen er pas 3 langs.¹ Benieuwd of de overige 10 nog de revue gaan passeren. Zo niet ga ik je die tippen.

¹) Sedmikrásky, Démanty Noci & Holubice.

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8282 stemmen

Arnie schreef:

Zeker grappig, zodanig dat ik bijna aan mijn eigen oordeel ga twijfelen. Bijna Dat acteerwerk was om te huilen, dat moet je toch met me eens zijn... Deed me denken aan De Gouden Swipe, een hoogtepunt van Friese trots, leuke film, maar stiekem schandalig slecht.

Haha, nu ga ik juist weer twijfelen. De kwaliteit van het acteren staat me niet meer zo bij, maar het is wel al een tijd geleden dat ik de film zag. Maar voor de Friese film geven sommigen ook 5*, dus smaken verschillen!

McSavah schreef:

Zal op het einde wel even mijn scorelijstje van de top-125 plaatsen en een paar films droppen die er eigenlijk in hadden moeten staan.

Alastor schreef:

Van de 38 films die ik uit deze regio zag zou ik er max. 13 in een aanraderslijst durven zetten. Van die 13 kwamen er pas 3 langs. Benieuwd of de overige 10 nog de revue gaan passeren. Zo niet ga ik je die tippen.

Tips zijn natuurlijk altijd welkom en ik zal ongetwijfeld als een barbaar een topfilm zijn vergeten, niet geselecteerd hebben of gewoon niet hebben gezien. Maar er komen er nog 28!

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8282 stemmen

28. Slingboy (Prace)

Karel Kachyna 1960

84 mins

Drama/Oorlog

(afbeelding)

Zeer charmante film over een Joods Tsjechisch jongetje dat wordt bevrijd uit een concentratiekamp en dat tijdelijk onder de hoede wordt genomen door een Tsjechisch onderdeel van het Sovjetleger. Nu had dit kunnen uitdraaien op een slap, te onrealistisch heroïsch of zemelig huilebalkerig iets, maar niets is minder waar. ‘Prace’ wordt hier namelijk niet als zo'n lief eendimensionaal ventje neergezet als waar je voor zou vrezen. Ik heb hier erg van genoten. Als enige op MM blijkbaar.

https://c2.staticflickr.com/6/5806/22485382552_3dcd4cae1d_b.jpg

Verkrijgbaar:

DVD Best

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8282 stemmen

27. Happy End

Oldrich Lipsky 1967

71 mins

Comedy/Drama

(afbeelding)

Een film dat het vooral moet hebben van een absoluut briljant script, dat Lipsky zelf schreef (hij schreef sowieso bijna al zijn screenplays!). Benjamin Button en Memento al jáááren voor, maar vergeleken bij die twee films ook weer uniek. Een supersaai moordverhaaltje wordt achterstevoren een hilarisch en toch ‘geloofwaardig’ verhaal.

Hij wordt geboren doordat hij zijn hoofd ontvang in een guillotine en heeft een gelukkige jeugd tot hij wordt veroordeeld tot het huwelijk met zijn vrouw, die hij in stukjes in een koffer ontvangt en weer in elkaar zet (met een mes). Enzovoort.

Zelf heb ik al heel veel lol gehad om de makers op enige inconsistentie te betrappen, maar dit is niet echt gelukt!

https://c1.staticflickr.com/1/591/22485374252_842e5e556f_b.jpg

Verkrijgbaar:

Ik heb hem zelf ook nog niet kunnen vinden!

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8282 stemmen

26. Six Bears and a Clown (Sest Medvedu s Cibulkou)

Oldrich Lipsky 1972

88 mins

Comedy/Familie

(afbeelding)

Dit leek me een volledig door de motten aangevreten melige Swiebertjes-film……..en dat is het ook wel! Maar ik heb òòk af en toe erg moeten lachen. Daarnaast stelen de beren de show en heden ten dage zul je zoiets nooit meer te zien krijgen! Dat is ook maar beter voor de beren, maar het staaltje dierendressuur is nog steeds imposant om eens te zien.

Daarnaast leveren Jirí Sovák en Milos Kopecký in hun rollen weer prima werk af en zit de film zoals ik van Lipsky gewend ben weer vol leuke ideeën. Zijn broer Lubomír Lipský speelt de clown uit de titel en is toevallig net een maand geleden overleden op 92-jarige leeftijd.

https://c1.staticflickr.com/1/678/22724407165_7c8464dc89_b.jpg

Verkrijgbaar:

DVD Best

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8282 stemmen

25. The Cremator (Spalovac Mrtvol)

Juraj Herz 1968

95 mins

Drama/Horror

(afbeelding)

Dit is werkelijk een film waarmee ik niet weet wat ik ermee aanmoet en of ik hem mensen wil aanraden. Bijzonder is het zeker en de film is ook niet in een genre te vangen. Deels horror, maar met een bizar soort van humor die het bijna weer een komedie maken. Surreëel, maar dan weer grimmig reëel….

Karl Kopfrkingl is toch wel dè rol van Rudolf Hrusinsky’s leven, dat toch al uit vele memorabele acteerprestaties bestaat. Een buitengewoon naar en raar mannetje!

https://c1.staticflickr.com/1/746/21877586123_5dbe89284e_b.jpg

Verkrijgbaar:

DVD Best, DVD LIPA en Second Run

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8282 stemmen

24. The Garden (Záhrada)

Martin Sulík 1995 SK

99 mins

Comedy

(afbeelding)

Speelse en luchtige film die bol staat van symboliek. Klagers zullen dit alles tè opzichtig en niet subtiel vinden, maar volgens mij heeft Sulík dat ook gewoon zo bedoeld. Ik vind het een mooi dromerig sprookje met een excellerende Marian Labuda als de vader van hoofdpersoon Jakub.

https://c2.staticflickr.com/6/5680/22509863191_c08b0cf383_b.jpg

Verkrijgbaar:

DVD Best

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8282 stemmen

23. A Song about the Gray Pigeon (Piesen o Sivom Holubovi)

Stanislav Barabas 1961 SK

99 mins

Drama/oorlog

(afbeelding)

Barabas is niet erg bekend, maar was toch met deze film één van de eerste Slowaakse filmmakers die zijn verhaal niet gewoon lineair vertelde zoals de generatie voor hem (b.v. Bielik) en die daarmee de deur opende voor de New Wave. De film lijkt een vroege voorloper op eentje die nog hoger in dit lijstje staat en bekijkt de oorlog door de ogen van kinderen die, ondanks alles, gewoon blijven spelen en nog blij kunnen zijn.

https://c2.staticflickr.com/6/5630/22498792515_f6affac033_b.jpg

Verkrijgbaar:

DVD Best en DVD LIPA

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8282 stemmen

22. Krabat (Carodejuv Ucen)

Karel Zeman 1977 CZ

73 mins

Animatie / Fantasy

(afbeelding)

Prachtige ‘houterige’ animatie gebaseerd of het boek van Otfried Preußler wat weer gebaseerd is op een Sorbisch sprookje. De animatie oogt een beetje als een ouderwets Turks schimmenspel en zal voor sommigen wat te statisch zijn, maar ik vind ze juist erg mooi. Sfeervol, duister en een goed verhaal.

https://c2.staticflickr.com/6/5743/22472790886_33be459edf_b.jpg

Verkrijgbaar:

DVD Best en DVD LIPA

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8282 stemmen

21. My Sweet Little Village (Vesnicko Má Stredisková)

Jiri Menzel 1985

98 mins

Comedy/Drama

(afbeelding)

Leuke sympathieke film en tot nu toe de leukste die ik gezien heb van Jirí Menzel. Overigens weer geschreven door Zdenek Sverak. Ooit ook genomineerd voor een Oscar, maar hier op MM blijkbaar bijna helemaal over het hoofd gezien en vergeten. Geinig is dat er is dat er drie generaties Rudolf Hrusínský in de film meedoen! Opa Rudolf heeft de leukste rol als dokter.

https://c1.staticflickr.com/1/778/22472806476_4cdf56f026_b.jpg

Verkrijgbaar:

DVD Best

Arnie

• 1082 berichten
  • 1881 stemmen

Haha, gezien je laatste topnotering en ons beider score (jij 4*, ik 2*) vermoed ik dat we gewoon erg van smaak verschillen.

Spalovač Mrtvol zou ik trouwens gewoon aanraden. Als de obscure humor/horror mensen niet aanspreekt dan heeft het voor mij op z'n minst de grenzen van film verlegd. Vond het echt zeer indrukwekkend.

starbright boy (moderator films)

• 22407 berichten
  • 5077 stemmen

Fijn lijstje dit. Een om nog af en toe als klein naslagwerk te gebruiken.

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8282 stemmen

Vandaag post ik er 10 en dan morgen de laatste tien!

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8282 stemmen

20. The Sun in a Net (Slnko v Sieti)

Stefan Uher 1962 SK

90 mins

Drama

(afbeelding)

Volgens velen de film die de Tsjechische New Wave inluidde. Wel bijzonder voor een Slowaakse film, maar met het Tsjechische wordt waarschijnlijk Tsjechoslowaaks bedoeld. Helaas worden de Slowaken vaak vergeten als het rijtje New Wave regisseurs wordt opgedreund. Voor de volledigheid, de bekendste zijn: Stefan Uher, Juraj Herz, Dusan Hanák, Ján Kadár, Elmar Klos, Juraj Jakubisko, Elo Havetta, Martin Hollý en Peter Solan.

Voor Oost-Europa 1962 was deze film natuurlijk een enorm ommezwaai qua thematiek: overspel (door zowel volwassenen als jongeren), slechte ouders en het feit dat veel jongeren totáál niet vrijwillig en graag naar de ‘vrijwillige’ zomerkampen gingen om daar de boeren te helpen op het land. Niet alleen vanwege het historische belang verdient deze film een plaatsje in mijn lijst; het is ook een heel boeiende en fraai geschoten film die meer publiek en erkenning zou verdienen te krijgen!

https://c2.staticflickr.com/6/5717/22311978249_2f25fe8485_b.jpg

Verkrijgbaar:

DVD Best en DVD LIPA

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8282 stemmen

19. Coach to Vienna (Kocár do Vídne)

Karel Kachyna 1966 CZ

78 mins

Drama/oorlog

(afbeelding)

We worden vermaakt door slechts twee hoofdpersonen: een vrouw en de jonge Oostenrijkse soldaat, want alle andere personages zijn slechts terloopse bijfiguren met maar weinig screentime. De film lijkt dus zo eigenlijk bijna meer op een toneelstuk dan op een film en het is knap dat dit toch een boeiend geheel oplevert. De soldaat wordt gespeeld door Jaromír Hanzlík (die eigenlijk altijd een soort lulletje speelt en die ik vind lijken op James Herriott) en de vrouw door de briljante actrice Iva Janzurová die ik bij het kijken van de film totààl niet had herkend (ze speelt doorgaands komische rollen). Een prachtig voorbeeld van hoe je met sfeer en slechts een handvol acteurs een geweldige film kunt maken.

Kachyna is toch wel één van mijn favoriete filmmakers uit deze regio en ik heb van hem nog geen slechte film gezien. Op MM staan 36 van zijn films (nog niet al zijn films, maar ook plotbeschrijvingen zijn onvindbaar!) en ik heb er 8 gezien. De andere zijn bijna niet te pakken te krijgen met op zijn minst Engelse ondertiteling. Hetzelfde geldt voor de films van Vlacil, waarvan ik er ook nog wel een paar zou willen zien.

https://c1.staticflickr.com/1/752/21876046114_1cd49478a0_b.jpg

Verkrijgbaar:

Niet te vinden!

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8282 stemmen

18. The Bells Toll for the Barefooted (Zvony pre Bosých)

Stanislav Barabas 1965 SK

98 mins

Drama/Oorlog

(afbeelding)

Mooi oorlogsdrama in een prachtig ruig besneeuwd landschap. Twee partizanen vangen een Duitser en nemen hem op sleeptouw (want het is nog maar een joch en ze willen hem niet stante pede afknallen). Wat de film zo boeiend maakt is dat door de omstandigheden de rollen van macht en hulpeloosheid constant (dreigen te) worden omgedraaid en dat de winterse ellende een vijand is voor beide partijen. Mooi acteerwerk van Ivan Rajniak, Vlado Müller en Axel Dietrich.

https://c2.staticflickr.com/6/5623/21877583153_2c1cb7cc3d_b.jpg

Verkrijgbaar:

DVD Best en DVD LIPA

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8282 stemmen

17. A Deadly Invention (Vynález Zkázy)

Karel Zeman 1958 CZ

83 mins

Sciencefiction / Avontuur

(afbeelding)

Vroeger hadden ze bij De Slegte in de ramsh een prachtige serie met boeken van Jules Verne (met groene kaft). Deze verslond ik figuurlijk en zijn nog steeds in mijn trotse bezit. Ze waren prachtig geïllustreerd met - naar wat nu blijkt- de originele prenten van de eerste uitgaves van deze boeken. Zeman heeft zich laten inspireren door de verhalen van Jules Verne en de prenten die ik hierboven beschreef. Hij laat deze werkelijk schitterend tot leven komen in deze film. Het ziet er echt fenomenaal uit!

https://c1.staticflickr.com/1/687/22485394822_6c536edb0c_b.jpg

Verkrijgbaar:

DVD Best en DVD LIPA

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8282 stemmen

16. Wrong Side Up (Príbehy Obycejného Sílenství)

Petr Zelenka 2005 CZ

110 mins

Comedy

(afbeelding)

Ivan Trojan (op het plaatje) is toch wel dè Tsjechische acteur van de laatste 10-15 jaar, want hij duikt op in de (volgens mij) beste Tsjechische producties van de laatste jaren. Hier speelt hij de suffe hoofdrol in een leuke typisch Tsjechische tragikomedie, de filmische adaptatie van een toneelstuk dat ook door Petr Zelenka werd geschreven. We volgen bizarre, leuke personages in een opeenstapeling van bizarre voorvallen, zonder dat de maker een echt medeleven voor de personages uit het oog dreigt te verliezen. Mug noemt dit een ‘filmhuis-hit in spé’, maar dat is de film bij mijn weten helaas nooit geworden.

https://c2.staticflickr.com/6/5748/22509873671_0e8f6d1588_b.jpg

Verkrijgbaar:

DVD Best

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

4 op 5 en allemaal raak. Driemaal vier sterren en eenmaal zelfs vier-en-half.

Jammer dat er niet nóg meer films van Zelenka zijn.

Ik heb even zitten grasduinen, maar er komen denk ik niet veel dingen bij die ik heb gezien, dus ik heb al een beeld van tips die ik je kan geven. Wat ik nog wel verwacht: Lemonade Joe en Marketa Lazarova. En natuurlijk The Shop on Main St - maar die zag ik zelf nog steeds niet. Door die andere twaalf laat ik me graag verrassen.

Ik heb de lijst alvast ge'favorited', dacht dat ik dat ook al had gedaan met OH's "China"-lijst. Maar die ook gelijk nog gedaan.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.