- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Wat was 2010 voor filmjaar?
Wat was 2010 voor filmjaar?
tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
Gewoon weer een heel fijn filmjaar. Een hele mooie originele topper: Mr. Nobody, een fantastische 'docu' met Exit Through the Gift Shop, heftig spul van Aronofsky met Black Swan en knallend rauw acteerwerk in Eu Când Vreau Să Fluier, Fluier. Een opvallend mooie giallo stijloefening met Amer. Verder een mooie dromerige Os Famosos e os Duendes da Morte, opvallend veel leuk gedoe uit Hollywood met Scott Pilgrim vs. the World, Machete, Book of Eli, Kick-Ass en Piranha. Wat experimentele muzikale trashflashbacks van Oddsac en natuurlijk de jaarlijkse gave pareltjes uit Japan met o.a. Samâ Wôzu en Shinboru. Mooie en originele films voor de jongeren met Tusen Gånger Starkare, Spork, The Runway en de Ongelooflike Avonture van Hanna Hoekom. Zelfs aardige Nederlandse films als Iep! en Joy. Ik heb weinig te klagen over 2010.
U-96
-
- 11870 berichten
- 1828 stemmen
2010 was voor mij een heerlijk filmjaar. Ik heb een hoop goede en leuke films gezien en ik heb een van m'n nieuwe favoriete regisseurs leren kennen: Gaspar Noé. Na het indrukwekkende Irréversible en het deprimerende Seul contre Tous moest ik alleen nog Enter the Void zien. Hiervoor besloot ik samen met mijn zuster (ook filmliefhebber) 3 uur in de auto heen en weer naar Deventer te gaan waar deze film in een kijkhuis draaide. Hiermee heb ik het meest indrukwekkende bioscoopbezoek en filmervaring voor mezelf gedaan. Ik gebruik geen drugs, maar toch voelde deze briljante film aan zoals ik me een LSD-trip voorgesteld zou hebben.
Hoewel mijn obsessie voor mijn eeuwige favorite niets is veranderd, is 2010 het vierde opeenvolgende jaar waarin ik Das Boot niet heb gezien. Dit maakt de volgende kijkbeurt een fantastische ervaring.
Ook de bioscoop heb ik vaak bezocht.
Wat betreft recensies is het weer een mager jaar geweest. Waar ik ze vroeger in de late uren nog makkelijk kon neerpennen, ben ik het de laatste jaren compleet verleerd. Daar hoop ik alsnog verandering in te brengen, want het blijft gewoon een leuke bezigheid.
soom
-
- 24841 berichten
- 2687 stemmen
Qua filmtitels, (je ontkomt er eigenlijk niet aan ), was 2010 het jaar van the Last Song, Burlesque, Haar Naam was Sarah, Tangled (Rapunzel), Eclipse, en Kick-Ass. Deze films eindigden dus allemaal op 5*.
Ook het jaar, waarin ik ontdekte dat Miley toch écht kan acteren. Na Hannah Montana gezien te hebben, was ik daar niet overtuigd van, maar sloeg na the Last Song helemaal om, als een blad aan een boom.
Het jaar waarin de bios redelijk vaak bezocht werd, soms alleen, merendeel met vrienden .
Met 3D heb ik overigens niet heel veel, al is het wel een leuke toevoeging, dat wel.
Glacius
-
- 4249 berichten
- 2845 stemmen
Heb helaas een aantal films niet kunnen zien nog. Enter The Void, Mr. Nobody, Black Swan, Buried en Un Prophete. Ach ja, heb toch de top 10 niet in kunnen vullen.
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Inception was steengoed, de rest was weinig memorabel. Veel animatie (meestal wel oke) weer en voor de rest allemaal hapslikdoor-filmpjes. Misschien dat er nog wat kleinere films uit 2010 later nog indruk gaan maken. Naar Black Swan ben ik wel benieuwd.
otherfool
-
- 18470 berichten
- 3397 stemmen
Jaja, we mogen de overzichtjes weer boven tafel halen. Of dit het exact juiste topic is weet ik niet, maar here goes, mijn persoonlijke 2010 filmjaar-overzicht:
Dit jaar 238 films gezien, zoals altijd met de bulk in december (44 films) en een dip in de zomer. WK-maand juni ging zelfs voorbij zonder ook maar 1 enkele film:
jan 34
feb 17
mrt 25
apr 16
mei 13
jun 0
jul 11
aug 11
sep 17
okt 25
nov 25
dec 44
11 films waren herzieningen, dat levert 227 'nieuwe' films op. Gemiddelde van deze first-timers was 2,55*, een kleine stijging ten opzicht van het algemene gemiddelde. Twee maal mocht ik een 5* uitdelen, tegenover 6 maal een 0,5* Dat ziet er dan ongeveer zo uit:
1. Diarios de Motocicleta (2004) - 5*
2. The Lodger (1927) - 5*
3. Naked (1993) - 4,5*
4. Das Tagebuch eine Verlorenen (1929) - 4,5*
5. Thriller - En Grym Film (1974) - 4,5*
6. Scott Pilgrim vs The World (2010) - 4,5*
7. The Fantastic Mr. Fox (2009) - 4,5*
8. 42 Up (1999) - 4,5*
9. Lifeboat (1944) - 4,5*
10. Idi i Smotri (1985) - 4*
...
218. Transmorphers (2007) - 1*
219. Juno & the Peacock (1930) - 1*
220. Final Sacrifice (1990) - 1*
221. Future War (1997) - 1*
222. PumaMan (1980) - 0,5*
223. Salt (2010) - 0,5*
224. Stan Helsing (2010) - 0,5*
225. 2012: Doomsday (2008) - 0,5*
226. Wolfman (2010) - 0,5*
227. Werewolf (1996) - 0,5*
Dit jaar veel Hitchcock gekeken (18 stuks), verder 26 MST3K films, 35 films uit de toplijsten, de UP-serie (6), een sloot nieuw uitgekomen films (94) en nog wat restjes (48). Ik ben niet ontevreden over het filmjaar, als je alle (overigens wel bijzonder vermakelijke) MST3K meuk eruit haalt komt er zelfs best een hoog gemiddelde uit de bus.