menu

Film / Festivals en evenementen / Gogol middag in Lantaren/Venster

zoeken in:
3 verfilmingen van de schrijver Nikolaj Gogol
in Lantaren/Venster in Rotterdam. Gogol middag - Lantaren/Venster Rotterdam - lantaren-venster.nl

Alleen Viy (1967) staat op de site. Een vroege film van Kosintsev wordt ook vertoond.
Gogol is bekend van zijn boeken de Revisor en de Dode Zielen, maar zijn verhalen worden in het westen nauwelijks verfilmd.
Alleen Taras Boelba en the Inspector General zijn behoorlijk bekend. Zijn meesterwerk de Dode Zielen is alleen in Rusland verfilmd en is moeilijk te vinden.
Deze middag worden alleen drie verfilmingen van beroemde korte verhalen vertoond, waarvan 2 "stomme" films.

Ik ben nog bij zijn graf geweest in Moskou (op een prachtige begraafplaats overigens). Ken zijn literaire werk niet, maar de Kozintsev cinema is denk ik wel de moeite. Zondag gaat alleen niet zo best uitkomen denk ik.

Gogol is geweldig! Vooral De Mantel vond ik erg goed. Verder niet direct naar zijn verfilmingen trouwens, heb altijd wat moeite met boekverfilmingen.

Ken zijn literaire werk niet
Zijn korte verhalen hebben veel weg van Kafka en ook Edgar Allen Poe.
De Dode zielen is een opzet naar een eigentijdse versie van Dantes' Hel. Ander half gedeelte van dat boek is bewaard gebleven en geeft een bizar beeld van de klein burgerlijke moraal in een klein stadje. Gogol heeft de rest van zijn boek verbrand.
Aan het eind van zijn leven was hij godsdienst waanzinnig geworden.
Gogol wordt dikwijls gezien als de voorloper van de Russische roman en het absurdisme in zijn boeken zou pas meer dan een halve eeuw later echt navolging krijgen.

Mario Bava's Black Sunday is trouwens ook naar een verhaal van Gogol.

Vond het echt frustrerend aan Dode Zielen dat ik er op de helft pas achter kwam dat het boek nooit is afgeschreven..

Zie trouwens dat de films 'op het net' ook beschikbaar zijn.

hehe, Het 2e deel was ook erg mooi. Prachtige natuurbeschrijvingen en personages. Heel anders dan het eerste deel, wat natuurlijk de bedoeling was. Frustrerend inderdaad.

Ik ken trouwens naast Gogol verder nauwelijks (zeg maar geen) Russische literatuur. Ik heb Dostoyevskiy's meesterwerk gelezen, maar dat heeft -hoewel ik het op een bepaalde manier fascinerend vond- nog niet uitgenodigd tot meer.

Naast het graf van Gogol heb ik dus trouwens wél veel meer Russische schrijversgraven gezien dan hun boeken gelezen (vrees ik).

Zou voor mij toch wel één van de eerste dingen zijn als ik in Rusland kwam, de graven opzoeken. Vind het heerlijk om De Russen te lezen, heeft me ook direct gegrepen (volgens mij was de eerste De Kapiteinsdochter van Poesjkin).

Van Dostojevski is Dagboek uit het Ondergrondse een aanrader. Niet zo dik als Misdaad en Straf of de Gebroeders Karamazov.
Verder vind ik van de Russische klassieken Goncharov interessant.

Ik lees tegenwoordig wel weer wat meer, maar dan voornamelijk iets van Eric Carle! Da's ook niet zo dik als die Russen.

Haha, ik lees nu helemaal niet meer eigenlijk. Vroeger heb ik veel gelezen

Querelle schreef:
Van Dostojevski is Dagboek uit het Ondergrondse een aanrader. Niet zo dik als Misdaad en Straf of de Gebroeders Karamazov.
Verder vind ik van de Russische klassieken Goncharov interessant.

Herinneringen uit het Ondergrondse Ja, meesterlijk boek, was er helemaal van ondersteboven.
Maar goed, we gaan zo langzamerhand offtopic.

Ik zie nu dat er ook voor zondag veel sneeuw wordt voorspeld. Dus passende Siberische taferelen zeg maar.

Lijkt me zelf niet verstandig dan voor één filmpje een reis met het OV te wagen. Bij 1 sneeuwvlok is de treindienst meestal al ontregeld.

Jullie zijn trouwens allemaal hartelijk welkom op http://www.boekmeter.nl/. Is al een erg leuke site, maar kan altijd nog leuker.

Ik ben lid, maar ben al meer dan 2 jaar niet actief. Mijn nickname is daar Wouter. Ik zal weer eens langs komen.

Maar goed, ik ga denk ik alleen Viy kijken en misschien ook wel die Kozintsev. Iemand zin en tijd om hem toe te voegen?

Ik zal ze eens toevoegen

Verder heb ik me volgens mij ooit eens op boekmeter ingeschreven, maar stemmen op boeken lukt me gewoonweg niet.

Ik zal het je uitleggen: je moet op die sterretjes onder het plaatje klikken.

Vind boeken bestemmen eigenlijk nog het gemakkelijkst, makkelijker dan film en zeker makkelijker dan muziek.
Maar af en toe een recencie schrijven, tips op doen, dat soort dingen, kan toch ook?

Gast
geplaatst: vandaag om 16:41 uur

geplaatst: vandaag om 16:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.