• 15.977 nieuwsartikelen
  • 179.040 films
  • 12.273 series
  • 34.079 seizoenen
  • 649.209 acteurs
  • 199.272 gebruikers
  • 9.389.948 stemmen

De Oscars

zoeken in:

Biosguru

• 1557 berichten
  • 5096 stemmen

The One Ring schreef:

The Big Lebowski? Waarom een film op Oscarnacht vertonen die geen enkele Oscarnominatie heeft gekregen?

Omdat het ook weer niet zo serieus nemen, die Oscars.

SaintOfKillers

• 382 berichten
  • 339 stemmen

The Artist wint nu ook bij de producers (PGA-award), vorige jaren was dat een keerpunt waarbij er een nieuwe favoriet opstond, maar nu niet. De oscarkansen van The Artist op Best Picture stijgen kortom van 80% naar 90%.

Kuifje won trouwens bij animatie, dus die kan Rango misschien toch gaan bedreigen, al blijf ik m'n twijfels hebben.

timbo_

• 13116 berichten
  • 3874 stemmen

Toch wel een beetje. Descendants was iets grotere kanshebber dan Artist. Dus toch wel een kleine verschuiving.

SaintOfKillers

• 382 berichten
  • 339 stemmen

The Artist heeft tot nu toe zowat alles gewonnen en was ook hier grote favoriet aldus vrijwel alle oscarnerds, dus volgens mij helemaal niks verschuiving.

timbo_

• 13116 berichten
  • 3874 stemmen

Je hebt gelijk. Had blijkbaar in mijn hoofd zitten dat Descendants Critic's Choice had gewonnen maar blijkt toch Artist.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Morgen zijn de Oscarnominaties, maar in tegenstelling tot vorig jaar heb ik nog geen lijstje gemaakt met een voorspelling van welke films er genomineerd gaan worden voor de hoofdprijs. Dit komt een beetje doordat ik wat twijfels heb over het nieuwe systeem. Het idee dat alleen films die in 5% of meer van de nominatielijsten op 1 staan kans maken om genomineerd te worden kan wel eens een meer onvoorspelbare lijst opleveren dan verwacht. Natuurlijk: The Artist, The Descendants, Hugo en waarschijnlijk ook Midnight in Paris lijken me veilig, maar de rest ligt wat minder voor de hand. Gewoonlijk zou ik zeggen dat een film als The Help een inkoppertje is en dat een The Tree of Life het bijzonder lastig gaat krijgen, maar wellicht niet met het nieuwe systeem. Deze gaat namelijk compleet uit van persoonlijke favorieten. The Tree of Life is een film die mensen sterk verdeelt, maar de mensen die hem konden waarderen vonden hem vaak ook geweldig, waardoor hij ondanks felle tegenstanders meer kans heeft om veel eerste plaatsen te halen. Een film die meer op een degelijke manier goed is, zoals The Help, verdeelt weinig mensen en zou daarom gewoonlijk makkelijk genomineerd kunnen worden, maar nu heb ik niet de indruk dat veel mensen het ook daadwerkelijk de beste film van het jaar vonden. Dit kan zijn kansen verkleinen. Aan de andere kant, dit is Hollywood en The Help is meer Hollywood dan The Tree of Life. Niettemin, voor de Oscar a-typische, maar verder door velen geliefde films als The Tree of Life en Drive lijken me niet zo uit de running zoals de voortekenen zeggen. Toch is dit allemaal speculatie en weten we morgen pas of het nieuwe nominatiesysteem ook werkelijk voor verrassingen kan zorgen. Al zullen wilde verrassingen als een plaatsje bij Beste Film voor, zeg, The Trip wel voor altijd buiten bereik liggen.

Verder wil ik toch sportief zijn en maak ik toch een voorspelling van tien titels. Ze staan op volgorde van meeste nominatiekans naar minste. Dus als het aantal nominaties zeven wordt zullen het naar mijn gevoel de eerste zeven die ik noem zijn. Dat geeft een extra spelelement aan de voorspellingen.

1. The Artist

2. Hugo

3. The Descendants

4. Midnight in Paris

5. Moneyball (toch opvallend dat die film na een aanvankelijk vrij lauw ontvangst toch langzaam wist te scoren)

6. The Help

7. The Tree of Life

8. War Horse

9. Bridesmaids

10. Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2

Harry Potter is een wilde gok, maar de film is erg geliefd, dus ik gok die in plaats van The Girl With the Dragon Tattoo, die ondanks goede recensies teveel lijkt te lijden onder de vergelijking met de remake (wel gok ik op een nominatie voor Mara). Drive, The Ides of March en Tinker Tailor Soldier Spy zijn niet geheel uit de running, maar toch teveel outsiders.

Voor regie verwacht ik Hazanavicius, Scorsese, Payne, Allen en Malick (Miller en Taylor lijken me te onzichtbaar regisseren, maar wie weet?).

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16416 stemmen

Speelt bij Ides of March niet (positief) mee dat er nu weer volop voorverkiezingen zijn. Is nu wel helemaal een hip item in de VS.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik vind het steeds oninteressanter worden wie er genomineerd wordt. Heeft ook veel te maken met het uitbreiden van de categorie beste film naar meer dan 5. Daarnaast is het me te veel ingegeven door oscar campagnes en pure degelijkheid.

Mijn 5 nominaties zouden gaan naar:

Drive

Tree if Life

The artist

Adventures of Tin Tin (Naast animatie wat ik een onzin categorie vind)

Ides of March

Maar heb Hugo en Warhorse niet gezien. Descendents ook niet, maar dat lijkt me niks.

SaintOfKillers

• 382 berichten
  • 339 stemmen

The One Ring schreef:

1. The Artist

2. Hugo

3. The Descendants

4. Midnight in Paris

5. Moneyball (toch opvallend dat die film na een aanvankelijk vrij lauw ontvangst toch langzaam wist te scoren)

6. The Help

7. The Tree of Life

8. War Horse

9. Bridesmaids

10. Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2

Ik ben het eens met de top 6, maar denk dat Dragon Tattoo toch ook vrij zeker is. Zou persoonlijk op TTSS gokken als 8e, ik denk dat het dan wel ophoudt. Zou het wel cool vinden indien er als onverwachte plottwist een beste film nominatie zou komen voor A Separation (of eventueel iets bij regie, script of acteerwerk)

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Ik hoop ook op een verrassingsnominatie voor A Separation, maar verder zie ik er weinig hoop voor, zeker niet bij de acteurs. Tinker Tailor Soldier Spy zou ik heel graag genomineerd zien worden, maar ik heb het gevoel dat hij flink stoom verloren heeft. Een nominatie voor Art Direction en waarschijnlijk Cinematography lijken me goed te doen, maar verder mogen we al blij zijn als ook het script en Gary Oldman erkend worden. Vooral de bijrollen daar hadden van mij wel aandacht verdient (Mark Strong en Benedict Cumberbatch in het bijzonder), maar dat zit er niet in.

Overigens lijkt 7 mij het meest waarschijnlijke aantal voor nominaties. Uit mijn voorspelde lijst voelen de andere drie toch wat als aanhangsels.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

A Separation? Het kan natuurlijk zijn dat de Academy iets terug wil doen voor het Arabische volk. Maar eigenlijk was dat een minimalistisch en weinig bijzonder filmpje. Enorm overgewaardeerd. Lijkt me echt kansloos voor enig andere nominatie dan buitenlandse film. En als Girl with the dragen tattoo ook maar 1 nominatie krijgt buiten muziek is het belachelijk. Zodiac was op elk vlak beter en kreeg er ook geen. (meen ik)

SaintOfKillers

• 382 berichten
  • 339 stemmen

Ik gok op TTSS omdat de Britten nog steeds een relatief groot deel uitmaken van de Academy (nou ja, groot genoeg om impact te hebben) en bij de BAFTA's al hebben bewezen dat ze 'm wel zien zitten, ze hebben er ook ooit Atonement ingekregen, terwijl de Amerikanen daar toch niet zo gek van waren.

Geheel persoonlijk vond ik A Separation met gemak boven de 10 films uit de post van The One Ring uitsteken (als Drive daar had tussen gestaan, dan was 't iets anders geweest).

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

TTSS vind ik ook wel nominatie waardig. Denk dat ik m bij herziening meer zal gaan waarderen.verder vind ik de lijst van TOR op ToL na ook niet erg sterk, maar het is wel waar de Academy voor gaat.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Reinbo schreef:

A Separation? Het kan natuurlijk zijn dat de Academy iets terug wil doen voor het Arabische volk. Maar eigenlijk was dat een minimalistisch en weinig bijzonder filmpje. Enorm overgewaardeerd. Lijkt me echt kansloos voor enig andere nominatie dan buitenlandse film.

Denk ook dat ie kansloos is, maar een weinig bijzonder filmpje vind ik het niet bepaald. Op Tree of Life na vind ik hem beter dan alle tien films die ik noem als kanshebbers.

En als Girl with the dragen tattoo ook maar 1 nominatie krijgt buiten muziek is het belachelijk. Zodiac was op elk vlak beter en kreeg er ook geen. (meen ik)

Het verschil is dat Zodiac helemaal aan het begin van het jaar aankwam en alweer wat vergeten was tegen het einde van het jaar (en sowieso nooit echt momentum had opgebouwd). Girl is net uit en gebaseerd op een populair boek. Verder denk ik dat buiten muziek er best een goede kans is dat Rooney Mara een nominatie krijgt.

Ik vind mijn voorspellijst van 10 zelf ook niet erg spannend, al vind ik Tree of Life, Midnight in Paris en The Artist prima films en lijken Hugo en The Descendants me ook nog wel goed. Daarentegen zijn mijn verwachtingen voor War Horse en Bridesmaids laag, lijkt Moneyball me meer "gewoon goed" en vind ik Harry Potter en The Help geen nominatie voor Beste Film waard.

timbo_

• 13116 berichten
  • 3874 stemmen

Reinbo schreef:

A Separation? Het kan natuurlijk zijn dat de Academy iets terug wil doen voor het Arabische volk. Maar eigenlijk was dat een minimalistisch en weinig bijzonder filmpje. Enorm overgewaardeerd. Lijkt me echt kansloos voor enig andere nominatie dan buitenlandse film.

Met de laatste zin ben ik het volledig eens, de rest is natuurlijk grote onzin. Prachtfilm.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Wat vonden jullie dan zo uitzonderlijk goed aan Separation? Mooi drama, maar uitzonderlijk?

Je analyse over Zodiac deel ik, maar dat zou niet uit mogen maken, als je jezelf serieus wil nemen als prijs.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Wat vonden jullie dan zo uitzonderlijk goed aan Separation? Mooi drama, maar uitzonderlijk?

timbo_

• 13116 berichten
  • 3874 stemmen

Als er dan toch een film prijs voor beste script zou verdienen zou het A Separation zijn wat mij betreft. Verder inderdaad visueel geen meesterwerk maar acteerwerk en script waren grandioos.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Toch gewoon een eenvoudig 'detective' verhaaltje met een obligate plottwist. Had dit zich in Amerikaans tienermilieu afgespeeld, had er geen haan naar gekraaid. Volgens mij weet het enkel te boeien omdat het een kijkje geeft in een 'verborgen' cultuur. Mooi ingetogen, maar verder?

timbo_

• 13116 berichten
  • 3874 stemmen

Mooie aan film is juist dat hij geen plottwist bevat. Dat je achteraf eigenlijk niet kunt aangeven waar het nu echt fout gaat omdat het zo langzaam en vanzelfsprekend gebeurt.

synec

• 752 berichten
  • 439 stemmen

Morgen is het dan zover. Ik blijf bij mijn eerste lijst met Tinker Tailor Soldier Spy erbij als outsider. De eerste 6 zijn zo goed als zeker.

1. The Artist

2. The Descendants

3. Hugo

4. Midnight in Paris

5. The Help

6. Moneyball

7. The Girl with the Dragon Tattoo

8. War Horse

9. The Tree of Life

10. Bridesmaids

11. Tinker Tailor Soldier Spy

12. The Ides of March

13. Drive

The Tree of Life staat misschien nog te laag. De film maakt, zoals TOR al zei, zeker net kans dankzij die nieuwe 5% regel. Ik hoop echt dat hij het haalt, maar mocht het niet zijn, op zijn minst aub een beste regie nominatie voor Malick, hoewel ik er voor vrees dat hij die ook net gaat missen.

Regie: Hazanavicius, Scorsese, Payne, Allen, Malick (Fincher, Refn)

Hopelijk doen ze toch iets onverwachts en spannend morgen... Al bij al is het een done deal voor The Artist als winnaar op dit moment.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

timbo_ schreef:

Mooie aan film is juist dat hij geen plottwist bevat. Dat je achteraf eigenlijk niet kunt aangeven waar het nu echt fout gaat omdat het zo langzaam en vanzelfsprekend gebeurt.

Ik vond dat op laatst verteld werd, wat eerst bewust niet werd getoond, toch weldegelijk een plottwist. Gewoon een truukje van het weglaten van informatie en die op het eind plots uit de hoge hoed toveren.

SaintOfKillers

• 382 berichten
  • 339 stemmen

Ik begrijp dan weer de populariteit van Midnight in Paris niet goed, voor mij was dat een vrij routineus Allen-tussendoortje, van de "nieuwe" Woody vond ik Match Point en Vicky Cristina Barcelona beter.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Was natuurlijk een charmant verhaaltje. Stuk leuker dan Inception. maar voor de Oscars vind ik het ook te licht, al vind ik het wel een van de leukste Woody Allen's. Ben ook altijd wel fan van Owen Wildon.

timbo_

• 13116 berichten
  • 3874 stemmen

Snap buiten wat uitstekende bijrollen de Midnight in Paris hype ook niet zo (wel een prima film verder). Maar Academy heeft nu eenmaal een enorm zwak voor nostalgie (Hugo, The Artist, Midnight in Paris)

synec

• 752 berichten
  • 439 stemmen

Same here. Vond het wel een hele fijne film maar dat hij meer kans heeft op Beste Regie nominatie boven Malick, Fincher of Refn is in mijn ogen ook wel onterecht. Geregisseerd op net dezelfde manier als al zijn andere filmpjes. Weinig bijzonder of nieuw. Pure hype zeker. Beste Scenario mag Allen dan wel winnen van mij.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Vind Fincher totaal geen kandidaat. Heeft gewoon een bijna letterlijke remake gemaakt. Dat kan ik nog wel. Zie werkelijk niet wat er uitzonderlijk sterk is aan zijn regie in deze.

rokkenjager

• 2863 berichten
  • 1703 stemmen

Reinbo schreef:

A Separation? Het kan natuurlijk zijn dat de Academy iets terug wil doen voor het Arabische volk.

Perzen zijn geen Arabieren cultuurbarbaar.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Dat weten ze in Hollywood niet.

rokkenjager

• 2863 berichten
  • 1703 stemmen

Jij blijkbaar ook niet, dus kun je je gerust bij ze aansluiten.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.