menu

Film / Festivals en evenementen / VPRO Cinema Afficheprijs

zoeken in:
avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
5 nominaties voor 13e Cinema.nl Afficheprijs

De posters van Borgman, De ontmaagding van Eva van End, De nieuwe wildernis, Verliefd op Ibiza en Wolf maken kans op de 13e Cinema.nl Afficheprijs, een publieksprijs voor de beste filmposter van het afgelopen jaar. Ze werden door een vakjury gekozen uit de oogst van het afgelopen jaar, bestaande uit ruim vijftig posters voor speelfilms en documentaires.

Onder de genomineerde ontwerpers zijn twee oud-winnaars van de Cinema.nl Afficheprijs: Alex van Warmerdam, die het affiche van zijn eigen film Borgman maakte, won de prijs in 2003 voor Grimm; Michael van Randeraat, die kans maakt met zijn poster voor Verliefd op Ibiza, won in 2002 met Minoes. De andere genomineerden zijn Tim Enthoven, verantwoordelijk voor het getekende affiche van De ontmaagding van Eva van End; Jay Sunsmith, ontwerper van de strakke zwart-wit poster van Wolf; en Arent Jack, die de poster maakte voor de natuurfilm De nieuwe wildernis.

Het woord is nu aan het publiek. Op Cinema.nl/afficheprijs kan tot en met woensdag 2 oktober, 12.00 uur worden bepaald wat de beste Nederlandse filmposter is van het afgelopen jaar. Stemmers maken kans op tickets voor het Gouden Kalf Gala en andere prijzen, beschikbaar gesteld door de VPRO en de distributeurs.

De winnaar van de 13e Cinema.nl Afficheprijs (bestaand uit een bedrag van 2.500 euro en een wisseltrofee: een ingelijst affiche van de klassieker Jonge harten, ontworpen door Titus Leeser) wordt donderdagavond 3 oktober bekend gemaakt op het Nederlands Film Festival in de Talkshow.

De vakjury bestond deze editie uit Bor Beekman (filmjournalist de Volkskrant), Youry Bredeveld (Director Marketing & Communications Pathé), Tibor Dekker (eindredacteur Cinema.nl), Martin Koolhoven (regisseur), Monique van Schendelen (filmpubliciteitsexpert MvSP), Marieke Saly (coördinator Communicatie & PR Nederlands Film Festival) en Jan Pieter Ekker, bedenker en organisator van de Afficheprijs. De jury beoordeelde niet alleen op artistieke criteria; de posters worden ook geacht communicatief en wervend te zijn.

(afbeelding)


(afbeelding)


(afbeelding)


(afbeelding)


(afbeelding)

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Ik kies de poster van Borgman. Springt er duidelijk in positieve zin uit. Krachtig beeld.
Die andere posters vind ik wat doorsnee.

avatar van Hannibal
Borgman vind ik ook de mooiste, en die van de ontmaagding van Eva is ook wel aardig, maar de rest vind ik niet veel aan. iets teveel photoshop.

avatar van The One Ring
Wolf en Verliefd op Ibiza zijn gewoon standaard posters, waarbij die van Ibiza zelfs gewoon lelijk is. De poster van De Nieuwe Wildernis laat de paarden CGI lijken. Blijven die andere twee over, maar dit jaar zitten er eigenlijk geen echt sterke posters tussen. Ik ga voor Borgman, vooral vanwege de kleur, maar niet voor echt iets anders.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Geen best jaar. Borgman is best goed en duidelijk de beste, maar zou ik sommige jaren een van de mindere vinden. Wolf is cliche maar goed gedaan, alleen maken ze in de VS per jaar 23 even goede gelijkende posters. Eva van End hint ook in de poster nogal naar Todd Solondz maar is veel minder. De minste twee zijn de photoshop-posters De Nieuwe Wildernis en Verliefd op Ibiza, waarbij je bij die laatste nog kunt aanvoeren dat de poster de film wel verkoopt, daar heb ik bij De Nieuwe Wildernis zelfs nog twijfels bij.

avatar van Macmanus
Ik vind ze allemaal een beetje lame. Over de eerste twee lijkt het meest nagedacht, maar heeft een stijl dat mij niet kan bekoren.

avatar van Montorsi
Lol, Verliefd op Ibiza ertussen.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
De nieuwe wildernis van Arent Jack winnaar Cinema.nl Afficheprijs 2013


(afbeelding)


De poster van De nieuwe wildernis, ontworpen door Arent Jack, is bekroond met de Cinema.nl Afficheprijs 2013, een publieksprijs voor de beste filmposter van het jaar. De prijs bestaat uit 2.500 euro en een wisseltrofee: een ingelijst affiche van de klassieker Jonge harten (1936), ontworpen door Titus Leeser.

Het winnende affiche toont een kudde dravende Konikpaarden tegen een dreigend-blauwe wolkenlucht met verdekte zon. “Nederland zoals je nooit eerder zag”, staat er niet ten onrechte bovenaan het affiche.

“Met de poster voel je kracht, voel je de aarde bewegen onder het geweld van de rennende paarden. Wil je de film zien, horen en voelen”, schreef een van de online-stemmers. “De sfeer op de poster is zowel mooi als gevaarlijk. Precies zoals de natuur is. De poster straalt het uit: dit is geen saaie documentaire, dit is Nederland zoals je nog nooit eerder zag!”, noteerde een ander.

De nieuwe wildernis bleef Borgman van Alex van Warmerdam, Verliefd op Ibiza van Michael van Randeraat, De ontmaagding van Eva van End van Tim Enthoven en Wolf van Jay Sunsmith en Daniel J. Ashes ruim voor in de online-stemming.

Arent Jack ontving zijn prijs donderdagavond 3 oktober uitgereikt in De Talkshow van het Nederlands Film Festival, waar de film eerder een uitverkochte publiekspremière beleefde in de Stadsschouwburg Utrecht.

De Nieuwe Wildernis (2013), een natuurfilm van Mark Verkerk en Ruben Smit, is op 26 september 2013 in 112 kopieën uitgebracht door Dutch Filmworks. In de eerste week was het direct de best bezochte film in de Nederlandse bioscopen; alleen in het openingsweekend zagen al 65.000 bezoekers de film.

De Cinema.nl Afficheprijs is in 2001 in het leven geroepen om een onderbelicht, maar belangrijk onderdeel van de filmpromotie naar een hoger peil te brengen. De winnaar wordt bepaald door het publiek. De voorselectie is gemaakt door een vakjury, bestaande uit Bor Beekman (filmjournalist de Volkskrant), Youry Bredeveld (Director Marketing & Communications Pathé), Tibor Dekker (eindredacteur Cinema.nl), Martin Koolhoven (regisseur), Monique van Schendelen (filmpubliciteitsexpert MvSP), Marieke Saly (coördinator Communicatie & PR Nederlands Film Festival) en Jan Pieter Ekker, bedenker en organisator van de Afficheprijs. De jury beoordeelde niet alleen op artistieke criteria; de posters worden ook geacht communicatief en wervend te zijn.

De Cinema.nl Afficheprijs Eregalerij
2013 De nieuwe wildernis (ontwerp Arent Jack)
2012 l’Amour des Moules (ontwerp Joost Hiensch en Susanne Keilhack)
2011 170 Hz (ontwerp Joost Hiensch en Susanne Keilhack)
2010 Zonder pardon (ontwerp Marc Koppen en Theo Maassen)
2009 Angst (ontwerp Sander Plug)
2008 De muze (ontwerp Silvia Vergeer)
2007 Ellen ten Damme - As I Was Wondering Where This Mixed-Up Little Life of Mine Was Leading To (ontwerp Paul Postma)
2006 Diep (ontwerp Brat Ljatifi)
2005 06/05 (ontwerp Frank Kampes)
2004 Grimm (ontwerp Alex van Warmerdam)
2003 Van God los (ontwerp Gijs Kuijper)
2002 Minoes (ontwerp Michael van Randeraat)
2001 Îles flottantes (ontwerp Brat Ljatifi)

bron: persbericht

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Vind het maar een erg matige winnaar. Een van de minste uit de geschiedenis van de prijs.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Ik kan er mee leven, maar ik had Borgman verwacht.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
De posters van Above Us All, Jongens, Ne Me Quitte Pas, Poetins Olympische Droom en Soof maken kans op de 14e Cinema.nl Afficheprijs, een publieksprijs voor de beste filmposter van het jaar. Ze werden door een vakjury gekozen uit de oogst van het afgelopen jaar, bestaande uit bijna zestig posters voor speelfilms en documentaires.

Cinema.nl Afficheprijs 2014 - Cinema.nl Dossier (+link naar stemformulier)


(afbeelding)



(afbeelding)



(afbeelding)



(afbeelding)



(afbeelding)

avatar van Maikeru
Mooie posters dit jaar, waarbij ik denk ik de Jongens wel de mooiste vind.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Ja, het niveau van de posters valt zeker mee dit jaar.
Mijn voorkeur gaat uit naar Above Us All. Op de tweede plaats Ne Me Quitte Pas.
Die Poetin poster hadden ze er uit moeten laten. Het lijkt dan al gauw een soort statement.
De Soof poster is niet origineel, die mag sowieso niet winnen.

avatar van Hannibal
Above us All vind ik met afstand de mooiste, en Jongens is ook mooi. Dat soof genomineerd is is een schande, duidelijke copycat.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
JONGENS VAN ONTWERPER SUSANNE KEILHACK WINNAAR CINEMA.NL AFFICHEPRIJS 2014

(afbeelding)
De poster van Jongens, ontworpen door Susanne Keilhack, is bekroond met de Cinema.nl Afficheprijs 2014, een publieksprijs voor de beste filmposter van het jaar. De prijs bestaat uit 2.500 euro en een wisseltrofee: een ingelijst affiche van de klassieker Jonge harten (1936), ontworpen door Titus Leeser.

Susanne Keilhack kreeg haar prijs donderdagavond 2 oktober uitgereikt in De Talkshow van het Nederlands Film Festival, waar de film eerder al werd genomineerd voor vier Gouden Kalveren en bekroond met de MovieZone NFF Award, de prijs van de jongerenjury. Keilhack won de Cinema.nl Afficheprijs samen met Joost Hiensch ook al in 2012 (voor l’Amour des Moules) en 2011 (170 Hz). Sinds 2013 werkt ze alleen, onder de naam Buro Fritz.

Het winnende affiche toont de opbloeiende liefde tussen twee tienerjongens, de 16-jarige Sieger (Gijs Blom) en zijn vlam Marc (Ko Zandvliet), die hij heeft leren kennen op de atletiekclub. De fraaie, allesbehalve stereotiepe foto is gemaakt door Anouck Wolf.

“Een prachtig shot uit de film. De poster intrigeert als je de film (nog) niet hebt gezien en roept warme gevoelens op na het zien”, schreef een van de online-stemmers. “Het affiche geeft mooi, dramatisch weer waar de film over gaat. Troebel onrustig water waarin twee jongens intiem tegenover elkaar hangen,” noteerde een ander.

Jongens bleef Above Us All en Ne me quitte pas van Amira Daoudi, Poetins Olympische Droom van Jeen Berting en Soof van Marc Bunag en Martijn van Gelder ruim voor in de online-stemming. Er zijn ruim 2500 stemmen uitgebracht op de posters.

Jongens, een door Pupkin Film geproduceerde Telefilm van Mischa Kamp, is 9 februari uitgezonden in de Zappbios op Nederland 3 en is door Cinemien vervolgens bescheiden in de bioscoop uitgebracht.

De Cinema.nl Afficheprijs is in 2001 in het leven geroepen om een onderbelicht, maar belangrijk onderdeel van de filmpromotie naar een hoger peil te brengen. De winnaar wordt bepaald door het publiek. De voorselectie uit de complete jaaroogst van 2014 is gemaakt door een vakjury, bestaande uit Bor Beekman (filmredacteur de Volkskrant), Erik-Jan de Boer (visual effects-specialist), Youry Bredeveld (director Marketing & Communications Pathé), Emma Curvers (hoofdredacteur Cineville), Tibor Dekker (eindredacteur Cinema.nl), Pieter Henket (fotograaf), Martin Koolhoven (filmmaker), Alex de Ronde (directeur Het Ketelhuis), Marieke Saly (coördinator Communicatie & PR Nederlands Film Festival) en Monique van Schendelen (publiciteitsexpert). De jury beoordeelde niet alleen op artistieke criteria; de affiches worden ook geacht communicatief en wervend te zijn.

(persbericht)

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
5 NOMINATIES VOOR 15e VPRO CINEMA AFFICHEPRIJS

De posters van Aanmodderfakker, Brozer, J. Kessels, Prins en Those Who Feel the Fire Burning maken kans op de 15e VPRO Cinema Afficheprijs, een publieksprijs voor de beste filmposter van het jaar.
Ze werden door een vakjury met o.a. cameraman Hoyte van Hoytema, regisseur Martin Koolhoven, art director Jan Roelfs en kostuumontwerpster Jany Temime gekozen uit de oogst van het afgelopen jaar, bestaande uit een kleine zestig posters voor speelfilms en documentaires.


(afbeelding)



(afbeelding)



(afbeelding)



(afbeelding)



(afbeelding)


De genomineerde posters zijn gemaakt door Sander Brouwer (Prins), de Vlaamse Amira Daoudi (J. Kessels), Jom Semah en Morgen Knibbe (Those Who Feel the Fire Burning), Vincent Meertens (Aanmodderfakker, met een illustratie van Tim Enthoven) en Brat Ljatifi (Brozer), die de Afficheprijs al twee keer won.

Posters van de grootste kassuccessen van het afgelopen jaar ontbreken bij de voorselectie. “Ze zijn ambachtelijk goed maar nooit bijzonder”, merkte een van de leden van de preselectiejury op. De jury was overigens eensgezind; zij gaven weliswaar punten aan 23 van de 57 posters maar het overgrote deel ging naar de vijf genomineerde posters.

Het publiek beslist
Het woord is nu aan het publiek. Op cinema.nl/afficheprijs kan tot en met woensdag 30 september 2015, 12.00 uur worden bepaald wat het beste Nederlandse filmaffiche is van het afgelopen jaar. Stemmers maken kans op fraaie prijzen, waaronder 2 kaarten voor het Gala van de Nederlandse Film, beschikbaar gesteld door het Nederlands Film Festival.

De winnaar van de 15e VPRO Cinema Afficheprijs (bestaand uit een bedrag van 2.500 euro en een wisseltrofee: een ingelijst affiche van de klassieker Jonge harten, ontworpen door Titus Leeser, beschikbaar gesteld door EYE) wordt donderdagavond 1 oktober bekend gemaakt in de NFF Talkshow gepresenteerd door Art Rooijakkers.

De vakjury van de VPRO Cinema Afficheprijs bestond uit Bor Beekman (filmredacteur de Volkskrant), Emma Curvers (hoofdredacteur Cineville), Tibor Dekker (eindredacteur VPRO Cinema), Hoyte van Hoytema (director of photography), Hein van Joolen (oprichter Gusto entertainment), Martin Koolhoven (filmmaker), Dana Linssen (hoofdredacteur de Filmkrant), Jan Roelfs (art director) Alex de Ronde (directeur Het Ketelhuis), Joyce Roodnat (Cultureel commentator NRC), Monique van Schendelen (publiciteitsexpert), Jany Temime (kostuumontwerper), Geertje Veenbergen (hoofd Marketing & Communicatie Nederlands Film Festival), Hanna Verboom (oprichter Filmplatform Cinetree) en Beate Wegloop (art director VPRO Gids). De jury beoordeelde niet alleen op artistieke criteria; de affiches worden ook geacht communicatief en wervend te zijn.

De Afficheprijs wordt georganiseerd in samenwerking met het Nederlands Film Festival, met een bijdrage van het Nederlands Filmfonds.


DE 5 NOMINATIES

Aanmodderfakker (2014)
ontwerp: Vincent Meertens
illustratie: Tim Enthoven
distributie: September Film Distribution

Grafisch ontwerper Vincent Meertens maakte de credits en zette de puntjes op de i van het affiche van Aanmodderfakker, dat wordt gedomineerd door de vrolijke illustratie van Tim Enthoven, die eerder verantwoordelijk was voor de poster van Michiel ten Horns De ontmaagding van Eva van End, die in 2013 was genomineerd voor de Afficheprijs. Aanmodderfakker was met drie Gouden Kalveren, waaronder die voor beste film, de grote winnaar van het vorige NFF, maar omdat de poster niet op tijd klaar was, dingt hij deze editie mee. September Film Distribution bracht Aanmodderfakker na het filmfestival uit in de Nederlandse bioscopen. Hij trok bijna 60.000 bioscoopbezoekers, niet gek voor een Telefilm.

Brozer (2014)
ontwerp: Brat Ljatifi / Brat Creative Works
distributie: Cinemien

Brat Ljatifi won de Afficheprijs al twee keer: in 2001 voor Iles flottantes en in 2006 voor Diep. Hij was daarnaast nóg vier keer genomineerd: in 2002 voor Tussenland, in 2006 voor Langer Licht en in 2012 voor Kauwboy en De Heineken ontvoering. Voor zijn poster voor Mijke de Jongs vervolg op Broos (uit 1997) koos Ljatifi een confronterend beeld waarop de zussen Ted (Marnie Blok), Lian (Lieneke le Roux), Muis (Leonoor Pauw) en Carlos (Adelheid Roosen) levend in een doodskist liggen in het atelier van laatstgenoemde, om te ervaren wat hun doodzieke zus Muis te wachten staat. De filmtitel was aanvankelijk met een penseel geschreven, maar is later op een bestaand font gebaseerd, maar wel in ecoline en een beetje bloed gedoopt...

J. Kessels (2015)
ontwerp: Amira Daoudi
distributie: September Film Distribution

De Vlaamse Amira Daoudi was vorig jaar ook al genomineerd voor de Afficheprijs, twee keer zelfs, voor haar posters voor Above Us All 3D én Ne me quitte pas. Op Daoudi’s affiche voor J.Kessels, de openingsfilm van het 35e Nederlands Film Festival, naar de cult novel van P.F. Thomése, is een relatief bescheiden plek ingeruimd voor de twee hoofrolspelers, Frank Lammers (Jos Kessels, columnist bij Het Eindhovens Dagblad) en Fedja van Huêt (P.F. Thomése, ofwel de kettingrokende en zuipende Brabander Frans); de poster valt vooral op door een knallend geel vlak, kistletters, en een zwarte diagonaal – een grafische verbeelding van de weg die wordt begaan in de bizarre roadtrip. Daarop zien we Brigitte (Romi Van Renterghem), de knetterhete frituurspetter uit de Snackbar van Ooit, op wie Fransje als jonge puber zijn onvervulde dromen projecteerde.

Prins (2015)
ontwerp: Sander Brouwer
fotografie: Paul Ozgur
distributie: Just Film Distribution

Het is geen al te vrolijk beeld, maar des te opvallender: voor de filmposter van zijn speelfilmdebuut Prins koos Sam de Jong een still (geschoten door DoP Paul Ozgur) waarop Ayoub (Ayoub Elasri) met een blauw oog en een kroontje op zijn hoofd achter het stuur zit van de paarse Lamborghini Diablo van de criminele Kalpa. Het is ingeflitst, alsof het door een paparazzo is gemaakt. Ontwerper Sander Brouwer isoleerde het iconische, David LaChapelle-achtige beeld door het op een crèmekleurige achtergrond te plaatsen, waarin de stortvloed aan credits is verwerkt. De titel zette Brouwer, net als de credits in de film, in elegante, cursieve kapitalen.

Those Who Feel the Fire Burning (2014)
ontwerp: Jom Semah en Morgen Knibbe
distributie: Cinema Delicatessen

Er heeft eerst een andere ontwerper gewerkt aan de poster van het documentaire-essay Those Who Feel the Fire Burning, de grote verrassing van IDFA 2014. Omdat diens voorstellen niet in de buurt kwamen van wat regisseur Morgan Knibbe wilde, is Knibbe zelf maar wat met Photoshop gaan klooien, samen met zijn maat Jegor van Opdorp. Toen hun technische vaardigheden tekortschoten, raadpleegden ze weer een andere vriend: Jom Semah, 3e jaar student ‘Game Art’ aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, die het beeld heeft geperfectioneerd. Daarvoor is een still gebruikt die niet in de film is terechtgekomen; het is vervormd met water, regen, vuur en nebula’s. Semah heeft ook de credits op de poster verzorgd, geadviseerd door drievoudig Afficheprijs-winnaar Susanne Keilhack, maar de filmtitel schreef Knibbe zelf.

DE VPRO CINEMA AFFICHEPRIJS EREGALERIJ

2014 Jongens (ontwerp Susanne Keilhack / Buro Fritz)
2013 De nieuwe wildernis (ontwerp Arent Jack)
2012 l’Amour des Moules (ontwerp Joost Hiensch en Susanne Keilhack / ShoSho)
2011 170 Hz (ontwerp Joost Hiensch en Susanne Keilhack / ShoSho)
2010 Zonder pardon (ontwerp Marc Koppen en Theo Maassen / Scherpontwerp)
2009 Angst (ontwerp Sander Plug)
2008 De muze (ontwerp Silvia Vergeer)
2007 Ellen ten Damme - As I Was Wondering Where This Mixed-Up Little Life of Mine Was Leading To (ontwerp Paul Postma)
2006 Diep (ontwerp Brat Ljatifi)
2005 06/05 (ontwerp Frank Kampes)
2004 Grimm (ontwerp Alex van Warmerdam)
2003 Van God los (ontwerp Gijs Kuijper)
2002 Minoes (ontwerp Michael van Randeraat)
2001 Îles flottantes (ontwerp Brat Ljatifi)

(persbericht)

Mijn voorkeur gaat uit naar de poster van Aanmodderfakker, gevolgd door Brozer.

De naam van de prijs is blijkbaar ook iets gewijzigd, was "Cinema.nl Afficheprijs".

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Ik heb deze top 3 ingestuurd via mail:
1. Aanmodderfakker
2. Brozer
3. J. Kessels

Toevallig ook de weergegeven volgorde. Ik heb een zwak voor getekende posters (Happiness).
Die van Prins vind ik wel mooi maar ik vind het meer op een poster lijken voor een toneelstuk dan voor een film. Het oogt niet zo 'filmachtig'.
De poster van Those Who Feel the Fire Burning vind ik niet origineel en ergens ook wel wat lelijk.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Vind het een vrij goed jaar. Maar Prins is veruit de beste naar mijn mening.

avatar van Mochizuki Rokuro
Zal proberen eraan te denken om te stemmen. Prins is in elk geval ook mijn favoriet.

avatar van Prinz
Uiteraard

avatar van danuz
Ik zal ook voor Prins gaan ja. Gevolgd door Aanmodderfakker. De rest doet me weinig (alhoewel ik de titel van Brozer wel tof vind).

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Prins van ontwerper Sander Brouwer winnaar VPRO Cinema Afficheprijs 2015

(afbeelding)

De poster van Prins, ontworpen door Sander Brouwer, is bekroond met de VPRO Cinema Afficheprijs 2015, een publieksprijs voor de beste filmposter van het jaar. De prijs bestaat uit 2.500 euro en een wisseltrofee: een ingelijst affiche van de klassieker Jonge harten (1936), ontworpen door Titus Leeser.

Sander Brouwer kreeg zijn prijs donderdagavond 1 oktober uitgereikt in De Talkshow van het Nederlands Film Festival, waar Prins is genomineerd voor acht Gouden Kalveren. Brouwer (1978) is een in Rotterdam gevestigde ontwerper gespecialiseerd in filmtitel- en posterontwerp. Hij maakte onder meer artwork voor New Kids Turbo, Bros Before Hos en De grote Zwaen. Zijn doel is om de totale vormgeving van een project onder handen te nemen; binnen één gemeenschappelijk thema en concept ontwerpt hij zowel het titellogo, de titels voor de film en de poster.

Zijn winnende affiche voor Prins toont Ayoub (Ayoub Elasri) met een blauw oog en een kroontje op zijn hoofd, achter het stuur van de paarse Lamborghini Diablo van de crimineel Kalpa. Het beeld is ingeflitst, alsof het door een paparazzo is gemaakt. Brouwer isoleerde het iconische, David LaChapelle-achtige beeld (geschoten door cameraman Paul Ozgur) door het op een crèmekleurige achtergrond te plaatsen, waarin de stortvloed aan credits is verwerkt. De titel zette hij, net als de credits in de film, in elegante, cursieve kapitalen.

“Die vervreemdende kleuren trekken in eerste instantie al je aandacht, maar als je verder kijkt naar de setting is dat al een verhaal op zich. Een jongen die waarschijnlijk nog geen 18 is in een superdure Lamborghini. En dan heeft hij ook nog een blauw oog en een kroon op. Dit roept zo veel vragen op dat je de film wel moet gaan zien”, schreef een van de online-stemmers. “De poster daagt uit en breekt met de regels van de zogenoemde ‘filmpostertypografie’”, noteerde een ander.

Prins bleef J. Kessels van Amira Daoudi, Those Who Feel the Fire Burning van Jom Semah en Morgan Knibbe, Brozer van Brat Ljatifi en Aanmodderfakker van Tim Enthoven ruim voor in de online-stemming; de winnende poster kreeg 34 procent van de stemmen.

Prins, het door Halal en Vice Media geproduceerde speelfilmdebuut van Sam de Jong, is op 25 juni door Just Film Distribution in de Nederlandse bioscopen uitgebracht. Vanaf 20 oktober is de film verkrijgbaar op DVD en Blu-ray.

De VPRO Cinema.nl Afficheprijs is in 2001 in het leven geroepen om een onderbelicht, maar belangrijk onderdeel van de filmpromotie naar een hoger peil te brengen. De winnaar wordt bepaald door het publiek. De voorselectie uit de jaaroogst van 2015 is gemaakt door een vakjury, bestaande uit Bor Beekman (filmredacteur de Volkskrant), Emma Curvers (hoofdredacteur Cineville), Tibor Dekker (eindredacteur VPRO Cinema), Hoyte van Hoytema (director of photography), Hein van Joolen (oprichter Gusto entertainment), Martin Koolhoven (filmmaker), Dana Linssen (hoofdredacteur de Filmkrant), Jan Roelfs (art director), Alex de Ronde (directeur Het Ketelhuis), Joyce Roodnat (cultureel commentator NRC), Monique van Schendelen (publiciteitsexpert), Jany Temime (kostuumontwerper), Geertje Veenbergen (hoofd Marketing & Communicatie Nederlands Film Festival), Hanna Verboom (oprichter Filmplatform Cinetree) en Beate Wegloop (art director VPRO Gids). De jury beoordeelde niet alleen op artistieke criteria; de affiches worden ook geacht communicatief en wervend te zijn.

(persbericht)

Gast
geplaatst: vandaag om 19:57 uur

geplaatst: vandaag om 19:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.