menu

Overig / Algemeen / Weertopic

zoeken in:
Graaf Machine schreef:
(quote)

Koude in deze tijd van het jaar is altijd nuttig. Het zorgt voor afkoeling van de wateren, zodat in het holst van de winter minder koude nodig is om een ijslaag te vormen.
Dan kan er eerder geschaatst worden.

Dus: des te meer koude nu, des te nuttiger besteed.
Koude in maart is een ander verhaal, want in april zit niemand meer te wachten op schaatsijs.

Onzin. Bij de juiste drukverdeling kun je eind november schaatsen en begin april naar het strand. Aan teleconnecties doe ik niet, meertjes van een paar meter diep zijn zo afgekoeld of opgewarmd.

Splinters schreef:
(quote)

Onzin.

Nee hoor. Des te harder het water nu afkoelt, des te minder koude je straks nodig hebt om een goede ijslaag te krijgen.
Heel simpele natuurkunde. Hoe kouder het water, hoe minder energie je er aan hoeft te onttrekken om het te doen stollen.

Graaf Machine schreef:
(quote)

Nee hoor. Des te harder het water nu afkoelt, des te minder koude je straks nodig hebt om een goede ijslaag te krijgen.
Heel simpele natuurkunde. Hoe kouder het water, hoe minder energie je er aan hoeft te onttrekken om het te doen stollen.

Ja. Menging. Blablabla. Allemaal onbelangrijk. Drukverdeling, dat is belangrijk.

Laatste decade nov 1 week matige vorst in de nacht en lichte overdag en jij staat in november op natuurijs met op diepte 'warm' water onder je kont.

Vandaag ronduit smerig met langdurig motregen gecombineerd met nutteloze kou. De rest van de week - op donderdagochtend na - gelukkig droger maar aanhoudend smerig koud. Daarbij gelukkig weinig winters ongemak. Volgende week draait de wind waarschijnlijk naar een westelijke richting. Dat betekent in deze tijd van het jaar nutteloze kou gecombineerd met wisselvallig winderig weer. Bah.

Wat nou warmte? Gewoon meer, veel meer normaal ouderwets nederlands pokkeweer. Dat laatste met name in het winterhalfjaar. Maar zoals het artikel perfect aangeeft zijn we zelfs in mei lang niet veilig.
https://www.weeronline.nl/nieuws/2-1-2021-in-2021-krijgen-we-vaker-normaal-weer

Deze week volstrekt nutteloze kou, maar overdag gelukkig veelal droog. Regen valt dinsdagnacht en met wat geluk donderdag in de nacht. Daarbij niet te veel wind. Tegen het eind van de week volgt waarschijnlijk een weersomslag naar winterweer. De smerige nutteloze kou zal derhalve plaatsmaken voor nuttige kou, met toch serieuze kansen op een vorstperiode. Of het tot schaatsijs komt is onzeker. De kans is groot dat het koud genoeg wordt, maar gezien de constellatie kan sneeuwval roet in het eten gooien.

Los daarvan is het gezien de lockdown de vraag of we dit jaar wel schaatsijs willen. Allicht moet de overheid straks met ijsbrekers en gemalen aan de slag opdat mensen niet massaal samenkomen op het ijs en zo de epidemie doen opvlammen.

Prachtige sfeerfoto, AGE-411!

Helaas is de puim flink verslechterd de afgelopen dagen. De nuttige kou komt er voorlopig niet; helaas doodgewone, ordinaire nutteloze kou ohne ende.

Splinters schreef:
Helaas is de puim flink verslechterd de afgelopen dagen. De nuttige kou komt er voorlopig niet;

Dat zullen we nog wel eens zien:

Schaatsen dit weekend !!

Als dit kan, dan kan dat net aan, en dat komt dan mede door de nuttige kou van afgelopen weken.
Pakken wat je pakken kan, zeggen we dan.

Als mensen denken dat het de afgelopen weken vreselijk weer is geweest dan heb ik slecht nieuws. Ja, het is al maanden nutteloos koud, maar veel regen is de laatste weken niet gevallen, en de wind heeft zich goeddeels koest gehouden. Dat gaat veranderen, de jongste pluim is onverbiddelijk. Aankomende week bijzonder wisselvallig, winderig en ranzig koud. Enkel morgen goeddeels droog, de rest van de week het meest walgelijke weer dat Nederland kent: regenachtig, winderig, ranzig koud. Lange termijn ziet er helaas niet veel beter uit. Bah. Bah. Bah.

Heerlijke sneeuw gisteren. Ventje had het nog nooit meegemaakt, voor het eerst de pootjes in de koude witte prut. Prachtig om te zien.
Gelukkig dat het hier nog kon, hebben we te danken aan de koude van afgelopen weken, anders was de ondergrond te warm geweest, en had Ventje gewoon door de blubber moeten banjeren.

Hopelijk komt er nog meer aan, maar helaas gaat het voorlopig even een ander kantje op, voorlopig weer koude bunkeren voor Thialf weer komt grommen en brommen.

Laat ondertussen die negatieve Splintersman maar klagen hoor. Daar hebben wij winterwillers niets mee te maken.
Het ga jullie goed !

Splinters schreef:
Enkel morgen goeddeels droog, de rest van de week het meest walgelijke weer dat Nederland kent: regenachtig, winderig, ranzig koud. Lange termijn ziet er helaas niet veel beter uit. Bah. Bah. Bah.

Dat noemen ze dan 'winter' zeker?

Aankomende week weerkundig gezien gelukkig iets beter dan afgelopen week. Uiteraard aanhoudend nutteloos koud, maar tot donderdag overwegend droog en vrij rustig weer. Mogelijk winters ongemak in de vroege ochtend. Donderdag t/m zaterdag gaat het opnieuw compleet mis: ranzig koud, zeer onstuimig. Bah. De week erop waarschijnlijk een terugkeer naar het weertype dat we de eerstvolgende dagen hebben: ranzig koud, maar in ieder geval rustig en overwegend droog. Ook af en toe wat zon, al voel je deze in deze tijd van het jaar niet.

"ranzig koud"

de grunt schreef:
"ranzig koud"

Ha. Die de grunt. Speciaal teruggekomen voor mijn legendarische wekelijkse weerpraatje?

Een fantastisch weerbericht. Alleen even verzilveren in de praktijk. Verwachting voor februari is natuurlijk helemaal kut, maar dat is niet erg want feb is op weergenied toch al een non-maand. Op naar een droge, zonnige, warme lente.

DPG Media Privacy Gate - pzc.nl

Was weer lekker weer vandaag mensen. Hopelijk morgen weer.

Serieuze oprechte vraag, vinden jullie het nou echt interessant om over het weer hier te praten of vinden jullie het gewoon gezellig met die 2, 3 personen in dit topic? Ik vind het bij extreem weer nog soms interessant, maar verder vind ik het vooral een onderwerp voor in gesprek met mensen als je elkaar niks meer te melden hebt maar toch nog wat tijd moet vullen. ''Koud he vandaag?''. ''Nou, en vorige week regende het ook nog''. ''Ja, doe mij maar lekker 25 graden met een briesje''.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Serieuze oprechte vraag, vinden jullie het nou echt interessant om over het weer hier te praten of vinden jullie het gewoon gezellig met die 2, 3 personen in dit topic? Ik vind het bij extreem weer nog soms interessant, maar verder vind ik het vooral een onderwerp voor in gesprek met mensen als je elkaar niks meer te melden hebt maar toch nog wat tijd moet vullen. ''Koud he vandaag?''. ''Nou, en vorige week regende het ook nog''. ''Ja, doe mij maar lekker 25 graden met een briesje''.

Ja, ik vind het weer interessant. Ook wanneer ik een weertype niet pruim. Dan zou je kunnen zeggen registreer je op weerwoord. Dat wil ik niet. Ik wil niet dagelijks de synoptische situatie bespreken, het moet wel leuk blijven. Juist daarom vind een weertopic op een filmforum ideaal: eens in de zoveel dagen een weerpraatje, uiteraard doorspekt met mijn mening. Ik bezoek ook dagelijks weergerelateerde websites. Dat is leerzaam, vind ik interessant, en kost beduidend minder moeite dan actief meedoen.

Vandaag zonnig maar helaas ranzig koud. Lichtpuntje is dat de wind aan de ketting ligt. Morgen nutteloos koud, somber, en richting het noordoosten winters ongemak in de vorm van winterse neerslag. Het zuiden van het land blijft dat leed gelukkig bespaard. Dinsdag en woensdag twee zeer slechte dagen: regenachtig, koud, en flink wat wind. Vanaf donderdag betert het langzaam met overwegend droog weer onder rustige condities. Ook toenemende kans op zonneschijn. Helaas wel nutteloos koud, met soms flinke nachtvorst. Overlast in de vorm van gladheid in de nacht en ochtend ligt daarbij voor de hand. Op nuttige kou (schaatsijs) hoeft men niet te rekenen, met maxima die ruim boven het vriespunt liggen en signalen voor normaal ranzig koud weer op de ultra lange termijn.

Wat een heerlijke stralende winterdag vol met nuttige koude. Prachtige witgerijpte beelden buiten. Een topdag.

Splinters schreef:
Op nuttige kou (schaatsijs) hoeft men niet te rekenen, met maxima die ruim boven het vriespunt liggen en signalen voor normaal ranzig koud weer op de ultra lange termijn.

Schaatsers wagen zich op natuurijs in Friesland"
Met de kou vanaf begin volgende week gaan we dat gewoon weer meemaken. Op ondergelopen weilanden kan al heel snel lekker geschaatst worden, door de echte liefhebbers, die niet bang zijn voor een beetje ranzige koude, maar het nuttige ervan inzien.

Graaf Machine schreef:
(quote)

Schaatsers wagen zich op natuurijs in Friesland"
Met de kou vanaf begin volgende week gaan we dat gewoon weer meemaken. Op ondergelopen weilanden kan al heel snel lekker geschaatst worden, door de echte liefhebbers, die niet bang zijn voor een beetje ranzige koude, maar het nuttige ervan inzien.

Wakschaatser, ben jij het?

Wakschaatser - dancing on ice - YouTube

Op vijf centimeter water schaatsen maakt hooguit je voetzool nat als je in een wak rijdt. Maar wel leuk.

De laatste pluimen zijn duidelijk: behoudens het zuidoosten gaat het hele land een diepwinterse week tegemoet. Ingeluid met heuse een sneeuwstorm aankomend weekend. In het zuidoosten valt komend weekend regen, en volgt een winterse veeg. Dit alles door een botsing van luchtsoorten en een lagedrukgebiedje dat met zijn kern net zuid van ons land langstrekt. Of lijkt te trekken. Want hoewel de berekeningen overduidelijk zijn gaat bovenstaand verhaal niet door als de kern van het lagedrukgebiedje op het moment supreme 200 km noordelijker zit. Dan ranzig koud weer, maar geen winter. Niet in het weekend en de week erop ook niet.

Splinters schreef:
De laatste pluimen zijn duidelijk: behoudens het zuidoosten gaat het hele land een diepwinterse week tegemoet.

We grijpen er weer nét naast in het zuidoosten

Brix schreef:
(quote)

We grijpen er weer nét naast in het zuidoosten

Ach. De modellen tekenen het laagje steeds een tikkie zuidelijker in. Dus wie weet.

Al blijft het precair. Regelmatig lees ik op weerwoord dat neerslag een stuk noordelijker/zuidelijker zit dan op voorhand berekend. Dan vind ik het lekker als regen ineens in noord holland ipv zeeland valt, of natuurlijk klote wanneer dat precies omgekeerd is. In dit geval staat echter onvervalst winterweer op het spel.

Aankomend weekend weten we meer.

kappeuter (crew)

Gast
geplaatst: vandaag om 22:35 uur

geplaatst: vandaag om 22:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.