- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Weertopic
Weertopic
Boenga
-
- 2641 berichten
- 1545 stemmen
Het lijkt me toch een complex geheel dat door verschillende factoren beïnvloed wordt.
Bijvoorbeeld het feit dat de periodes van droogte (veel) langer duren; wat toch tot problemen dreigt te leiden zoals momenten waarop de waterbevoorrading tijdelijk zou stopgezet worden. Is nog niet gebeurd, maar we waren al verschillende keren dichtbij.
En als het dan toch regent, is het meteen zoveel op korte tijd, dat het in (te) grote mate naar rivieren en zee stroomt.
Zware debatten,, terwijl het mij er hier, in het weertopic, vooral toch om gaat dat ik niet kan begrijpen hoe/waarom mensen zo'n afkeer kunnen hebben van water. Het is 70% van ons lichaam, het is een van onze allerbelangrijkste levensbehoeften, het voedt ons
Ik herhaal wat ik al eerder schreef: ik heb echt wel de indruk dat onze omgeving ons tot die afkeer dwingt. Vergelijk het met godsdienst: 99,70% volgt daarin zijn/haar ouders; het wordt er ingelepeld, en er zijn nauwelijks mensen die zich vragen stellen.
Idem met het weer: we horen twintig keer op een dag dat regen gelijk staat aan slecht weer, en dus volgen we dat. Elke dag sterven nod steeds duizenden mensen door ondervoeding, vaak gelinkt aan watertekort. En hier slaat het humeur onder nul als we naar buiten kijken en een bui zien. En wassen we daarna de auto met drinkwater.
Ik kwam daarnet in de regen thuis van m'n werk, een kilometer of vijf met de fiets. Aangepaste kledij, en behalve m'n gezicht was er niks nat. Wanneer het 35° en droog zou zijn, kom ik plakkend van het zweet thuis en moet in onmiddellijk onder douche.
vegan
Dat is dan weer heel andere koek; dat is in de allereerste plaats een kwestie van ethiek. 
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Het is een keuze om overtollig water naar te zee laten stromen.
99,70% volgt blindelings zijn ouders? Jij hebt duidelijk geen kinderen.
Maar wat is ethiek? Wat de een ethisch verantwoord vindt vindt iemand anders (totaal) niet ethisch verantwoord. Veganisme is daar een uitstekend voorbeeld van.
Boenga
-
- 2641 berichten
- 1545 stemmen
Ik vind de link niet direct terug, maar ik las het cijfer onlangs ergens, specifiek rond godsdienst, en voor alle duidelijkheid mondiaal: 99,70% van alle mensen volgt dezelfde religie als hun ouders. Vreemd toch ? Er zijn minstens 300 of 400 godsdiensten, misschien zelfs veel meer. Maar iedereen volgt.
In België volgen heel wat zonen en dochters hun ouders op in de politiek. Bijna (!) alle in dezelfde partij als hun ouders.
Het wordt er gewoon ingepompt. En dus als vanaf je geboorte niks anders hoort dan 'regen = slecht = nat = gruwel....' Tja...
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Ik vind de link niet direct terug, maar ik las het cijfer onlangs ergens, specifiek rond godsdienst, en voor alle duidelijkheid mondiaal: 99,70% van alle mensen volgt dezelfde religie als hun ouders. Vreemd toch ? Er zijn minstens 300 of 400 godsdiensten, misschien zelfs veel meer. Maar iedereen volgt.
In België volgen heel wat zonen en dochters hun ouders op in de politiek. Bijna (!) alle in dezelfde partij als hun ouders.
Het wordt er gewoon ingepompt. En dus als vanaf je geboorte niks anders hoort dan 'regen = slecht = nat = gruwel....' Tja...
Eigenlijk raakt iedereen geïndoctrineerd door het kijken van weerberichten behalve jij. Beetje vreemd, niet?
Over tot de orde van de dag. De pluim is beestachtig slecht. Koud en nat. Af en toe veel wind. Walgelijk is het.
Edit
Hoeveel jaar verwacht jij dat ik nog met mijn vrouw naar het weerbericht moet kijken? We zijn inmiddels 15 jaar samen, en ze houdt nog steeds niet van de zomer. Ze gaat ook niet graag mee naar het strand. Zelfs niet met de kinderen. We hebben trouwens ook nog nooit op dezelfde politieke partij gestemd, maar dat terzijde. Nou boeit dat laatste me niet maar als jij weet hoe haar op weergebied te 'bekeren' dan hoor ik dat graag.
Boenga
-
- 2641 berichten
- 1545 stemmen
Belangrijk verschil, Splinters: religie, politieke voorkeuren,...: van ouders naar kinderen; nauwelijks of niet van partners naar elkaar.
Misschien hoef ik je echtgenote helemaal niet te bekeren; vertelde ze je gisterenavond "Hey schat, de pluim voor morgen is beestachtig goed" ?
⛈
☔

Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Dat was de vraag niet. Ik vroeg waarom ze nog steeds niet is bekeerd? En waarom ben jij zelf nog niet bekeerd? Kijk je soms geen weerberichten en blijf je daarom slechtweerliefhebber? Hoeveel krantenkoppen die fantastisch zomerweer aankondigen moet ik hier plaatsen voordat jij overstag bent?
Alternatieve theorieën prima, maar als de auteur niet in staat is de eerste de beste vragen te beantwoorden, dan is ie af en kan de alternatieve theorie de prullenbak in.
Boenga
-
- 2641 berichten
- 1545 stemmen
...als de auteur niet in staat is de eerste de beste vragen te beantwoorden,....
Er is natuurlijk nog die 0,30%, hé. Ik heb me trouwens ruim 30 jaar geleden ook laten ontdopen. 
Verder geen tijd meer voor vragen en antwoorden, veel te mooi weer daarvoor.
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Verder geen tijd meer voor vragen en antwoorden, veel te mooi weer daarvoor.
Zeg je nu dat er een kans van 0.3% is dat je theorie klopt? Of zie je jezelf als middelpunt van het universum en als ideaal startpunt voor een wetenschappelijk paper? Zo ja, waarom? En wat heeft jouw ontdoping met je voorkeur voor slecht weer te maken? Wat moet die ontdoping überhaupt bewijzen in weerkundig opzicht? Laat duidelijk zijn, ik gun je je ontdoping. Ik denk ook te begrijpen waarom je dat hebt laten doen. Maar een correlatie met het weer is er echt niet. Overigens zie ik wel een verband tussen vegans en de bible belt: streng in de leer. Kortom, hoe ver valt de appel werkelijk van de boom?
Jij hebt overigens alle tijd van de wereld als het om het weer gaat; het baggerseizoen dat de herfst heet is pas net begonnen. Maar goed. (Oprecht) antwoord geven en een keer kritisch je eigen opmerkingen/zienswijze onder de loep nemen is natuurlijk geen plicht.
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Maar goed. De pluim. Die is waanzinnig slecht. Ik kom al een week lang als een verzopen kat thuis na het sporten. Daar gaat deze week helaas geen verbetering in komen. Daarbij blijft het onverminderd vies koud.
Lange termijn laat gelukkig een gerede kans op stabilisering zien. Niet dat het lekkker weer wordt; het blijft vies koud. Maar droog weer is in ieder geval iets om naar uit te kijken .
Richardus
-
- 2137 berichten
- 1199 stemmen
Ach ja, het is oktober...november, de ergste maand met februari en maart..., komt er nog aan... Het is te hopen dat december en januari wat leuk winterweer brengen, maar ga voor dan maar uit van nog 2 maanden hetzelfde soort weer. We spreken in april wel weer 'ns.
Boenga
-
- 2641 berichten
- 1545 stemmen
Of zie je jezelf als middelpunt van het universum
Jammer dat je er een beetje een spot- en scheldpartij van maakt, Splinters.
Terwijl ik niks meer wou vertellen dan dat ik me afvraag waarom zoveel mensen zo'n negatief gevoel hebben bij kou/regen/wind;
en dat ik een vermoeden heb dat dat minstens voor een deel is zoals bij die 99,70% van de aardbewoners die de godsdienst van hun ouders/familie/omgeving volgen: we nemen te vaak ideeën en opinies mee zonder er ons vragen bij te stellen.
Als ik me met die bedenking tot 'het middelpunt van het universum' kroon: excuses daarvoor, dat was/is in geen geval mijn bedoeling.
Ook nog een fijne avond verder.
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Waarom reken jij jezelf dan tot de selecte 0.3% (op dat cijfer valt voldoende af te dingen, maar ik ga even mee in je theorie) van de wereldbevolking die wel vragen stelt?
Is het dragen van beschermende kleding bij kou, regen, en wind pure noodzaak en daarmee aangeleerd gedrag?
Waarom is jouw afkeer van zon en warmte (warmte, geen hitte) geen aangeleerd gedrag?
Waarom zou een afkeer aan regen en waterkoud weer gelijk moeten staan aan een afkeer van water?
En waarom merk je constant op dat mensen nauwelijks vragen stellen, maar knip je in en klaag je over mijn vragen?
robertinho
-
- 1514 berichten
- 2962 stemmen
Vermoeiend weer dit. Misschien moeten we een alternatief weer topic openen zodat de mensen die geen vlees eten en een goede regenbui op z'n tijd wel kunnen waarderen ook gewoon hun mening kunnen geven zonder daarbij iedere keer in discussie te hoeven gaan.
In het kader van vragen stellen: zou Graaf Machineinmiddels wel zijn jas alweer aantrekken op de fiets?
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Vermoeiend weer dit. Misschien moeten we een alternatief weer topic openen zodat de mensen die geen vlees eten en een goede regenbui op z'n tijd wel kunnen waarderen ook gewoon hun mening kunnen geven zonder daarbij iedere keer in discussie te hoeven gaan.
In het kader van vragen stellen: zou Graaf Machineinmiddels wel zijn jas alweer aantrekken op de fiets?
Waar zeg ik dat iets moet? En waar zeg ik precies dat mensen niet mogen of kunnen genieten van waterkoud weer? Het interesseert mij geen bal van welk weertype mensen houden, mocht je dat idee hebben. Maar een theorie opwerpen waarin je stelt dat 99,7% van de wereldbevolking nauwelijks vragen stelt, jijzelf tot de selecte 0,3% hoort die dat wel doet, terwijl je er verder lustig op los knipt en plakt, zelf geen vragen beantwoordt en bij de geringste weerstand een preek houdt over bespotting en gescheld (waar geen sprake van is), terwijl je tegelijkertijd 'excuses' aanbiedt mag toch opvallend heten.
Zeg dan 100 keer dat herfstweer lekker weer is. Ga van mijn part op een uitwaaivakantie welke jaar in jaar uit als zodanig worden gepromoot door vakantieparken (zou dat rendabel zijn als in potentie 0.3% van de bevolking geïnteresseerd is?), en zeur verder niet. Want een moreel oordeel met bijbehorende vragen hebben we allemaal, en is zeer zeker niet exclusief voor mensen (0.3%) die geen vlees eten.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Laat de antwoorden maar zitten, mocht je je tenminste geroepen voelen. In alle eerlijkheid word ik zelf ook moe van deze discussie. Het gaat meer en meer op slowchat en een herhaling van zetten lijken, zonder dat we nader tot elkaar komen. Een forum is ook niet de ideale plek om zo'n discussie te voeren. Helaas kan ik mijn berichten van gisteren niet meer verwijderen, vandaar dit bericht.
Goed. Ik beperk mezelf vanaf nu weer tot de pluim. Deze is blijvend slecht. Vandaag voelt het in de warme sector niet koud aan, maar is het wel smerig nat. Dermate nat dat het niet lekker is om buitne te zijn. Na vandaag blijvend zeer wisselvallig, maar gaat het ook nog eens ronduit koud aanvoelen. Bah. Klein lichtpuntje is dat de wind na vandaag een kleinere rol van betekenis gaat spelen. Maar verder is het waardeloos. Er is nog steeds hoop dat het op lange termijn droger wordt maar die kans is helaas geslonken.
de grunt
-
- 4338 berichten
- 1577 stemmen
Goed. Ik beperk mezelf vanaf nu weer tot de pluim.
Alweer? 
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
2 keer per week. Meer dan zat. Tot maandag.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Nondedju, wat een heerlijk weer vandaag zeg. Afwisselend prachtige woeste luchten met veel donkere wolken en slagregens, om even later het zonlicht weer over de bomen te zien glijden, en helderscherpe regenbogen te zien. Dat alles bij een aangenaam temperatuurtje om buiten te vertoeven.
Eén zo'n heerlijke herfstdag maakt toch al die vervelende rotzomerdagen wel weer bijna goed hoor.
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Na grofweg 14 dagen wisselvallig klote weer treedt dan eindelijk een soort van weersverbetering op: het wordt een stuk droger. Eindelijk. Lekker weer, laat staan nazomer, hoeft men echter niet te verwachten; met een graadje of 12 is het wel bekeken, daarmee blijvend vies koud. Op veel zon hoeven mensen ook niet te rekenen, met veelal grijs weer dat in de verwachting staat.
Op de lange termijn keert het wisselvallige weertype helaas in alle hevigheid terug. Wel gaan de temperaturen een fractie omhoog. Echter blijvend vies koud, zeker gevoelsmatig gezien.
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Vrijdag. Pluimentijd.
Ik houd het kort deze keer. Tot halverwege volgende week nutteloos koud maar in ieder geval overwegend droog. Daarna wisselvallig en nutteloos koud. Blergh.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Weer heerlijk weertje vandaag. Geregeld zon en lekker fris. Een stevige wandeling wordt zo dadelijk beloond met een pan verse snert. Dat wordt morgen helemaal genieten, want dan heb ik snert van gisteren. En ook morgen is het geweldig herfstweer.
Maarten0402
-
- 804 berichten
- 533 stemmen
Vind dit ook geweldig weer nu. Herfst is mijn fav. seizoen, mits het niet non-stop regent. Deze week was droog, lekker fris en met herfst bladeren in verschillende kleuren. Top dus.
Las ik in mijn lokale krant een stuk over het weer dat het saai weer was... Wat een gezeik zeg 
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Woensdag 20C in pluim. Lekker indian summer zou je kunnen denken, ware het niet dat het een winderige zeikdag wordt. Blergh.
Vandaag vies koud, maar in ieder geval droog. Verder lijkt de pluim nog steeds nergens op; het is en blijft herfst wat de klok slaat.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Geen spatje regen. Vanmorgen wel wat nevelig, maar nu gewoon blauwe lucht en zon. Lekker windje erbij maakt het tot een gouden herfstdag. De bomen te zien vanuit mijn huis zijn in fraaie tooi gehuld.
Splinters had het weer eens fout met zijn 'zeikdag'.
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Vandaag en morgen eindelijk kans op een paar droge dagen. Daarbij geen lekker weer, maar vies koud. Nu we inmiddels 23 oktober schrijven en met een schuin oog kijkend naar de pluim kunnen we stellen dat oktober 2020 helemaal niets heeft gepresteerd op nazomergebied. Oktober was niks en oktober is niks. Vanaf zondag wederom hoge neerslagkansen gecombineerd met nutteloze kou. Richting november allicht droger maar helaas transformeert de vieze kou zoals het er nu voorstaat naar smerige kou. Anders gezegd: tegen die tijd kunnen de winterjassen uit de kast en moeten mensen weer als wandelende pinguïns over straat.
de grunt
-
- 4338 berichten
- 1577 stemmen
Lekker positief verhaal weer Mr Pluim 
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Lekker positief verhaal weer Mr Pluim
Mwah. Meer dan een aankondiging van slecht weer moet je er niet in lezen.
de grunt
-
- 4338 berichten
- 1577 stemmen
Het weer doet echt iets met jou hè.