- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Weertopic
Weertopic
Richardus
-
- 2137 berichten
- 1199 stemmen
s nachts 15 en overdag 20 levert al gauw zo'n junigemiddelde op...kan het alsnog regenen en waaien, dus zo'n statistiekje hoeft zeker geen mooi zomerweer op te leveren 
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
s nachts 15 en overdag 20 levert al gauw zo'n junigemiddelde op...kan het alsnog regenen en waaien, dus zo'n statistiekje hoeft zeker geen mooi zomerweer op te leveren
Juni, De Bilt, had 19 dagen boven de 20,9 graden (dat noem ik omdat jij het over 20 hebt, dus ik ga iets hoger zitten), waarvan 8 boven de 24,9 graden en een tropische dag.
Je kunt wel klagen, maar de feiten tonen een ander beeld. Daar heb ik ook geen smiley voor nodig.
Er waren overigens maar 7 nachten boven de 14,9 graden. Gemiddelde maximumtemperatuur 22,35 graden, gemiddelde minimumtemperatuur 12,45 graden. Echt een prachtmaand.
Met 228,5 uren zon ook verre van somber overigens, al zijn er wel 35 junimaanden geweest die zonniger waren (sinds begin metingen uiteraard).
Ter vergelijking, de junimaand van verleden jaar, waar alle weerliefhebbers lyrisch over waren, had een gemiddelde maximumtemperatuur van 23,33 graden en een gemiddelde minimumtemperatuur van 12,07 graden. En 30 uur meer zon, wat met de lange dagen in juni ook niet zo heel veel uitmaakt.
Zoveel scheelt het allemaal niet, maar de moderne mens is snel verwend en eist meer en meer en meer.
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
30 uur meer zon in een maand vind ik aanzienlijk. Je zou kunnen stellen dat het statistisch gezien een uurtje per dag scheelt: 30 uur, 30 dagen = 1 uur meer zon per dag. Maar dat dekt de lading niet. Aangezien het waarschijnlijk is dat die 30 uur meer zon tot een aantal extra ads dagen heeft geleid, en niet tot uiting zijn gekomen in de vorm van een uurtje meer zon per dag. En dat maakt qua weerbeeld nogal uit. Vorig jaar heb ik dit al uitgelegd, richardus heeft het vandaag geprobeerd, en ik doe het nu nog een keer adhv een voorbeeld. Zou het kwartje dan een keer vallen?
Met dat gelul over verwennerij, klagen, aanstellerij, notbrainers etc mag je onderhand een keer stoppen. Het slaat namelijk nergens op, maar komt wel aanmatigend over.
Tenzij je natuurlijk van mening bent dat jij deze week enorm verwend wordt met het weer. Maar als je gewoon van mening bent dat het deze week lekker weer is en meer niet ben je nogal ongepast bezig geweest.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
30 uur meer zon in een maand vind ik aanzienlijk..
Het gaat niet over *een* maand, het gaat over juni, de maand met de grootste daglengte.
30 uur meer in december is heel wat anders dan 30 uur meer in juni.
In juni is de gemiddelde daglengte ongeveer 17,5 uur. Dan is 30 uur meer zon het verschil tussen nog geen twee bewolkte dagen op een maand. Kun je aanzienlijk vinden. Ik vind het peanuts. Temeer daar die bewolkte dagen verspreid worden over de hele maand. Uurtje per dag meer bewolking, op een daglengte van 17,5 uur, nou nou.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Met dat gelul over verwennerij, klagen, aanstellerij, notbrainers etc mag je onderhand een keer stoppen. Het slaat namelijk nergens op, maar komt wel aanmatigend over.
Des te beter, hoe vaker de aanmatigende klagers, notbrainers, verwenden, aanstellers, klagers etc. met hun gezeur geconfronteerd worden, hoe beter het is.
Vanavond ga ik weer lekker potje schaken in Enschede. Ik ga er zonder jas heen, en kom dus ook zonder jas terug. Want het is potdorie gewoon heerlijk weer. Neem een lichtgewicht regenjasje mee, want regen, dat kan altijd. En zoals je zelf altijd zegt: regen is een zegen.
Dank je wel.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31191 berichten
- 5473 stemmen
Praat gerust met elkaar over het weer en het klimaat, maar met respect voor elkaar. En maak er geen slowchat van.
de grunt
-
- 4338 berichten
- 1577 stemmen
Vanavond ga ik weer lekker potje schaken in Enschede. Ik ga er zonder jas heen, en kom dus ook zonder jas terug. Want het is potdorie gewoon heerlijk weer.

Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Jawel. Het is officieel. Storm. En dat in de zomer. Bah. Al komt een storm natuurlijk nooit goed uit. Gelukkig valt het zwaartepunt van deze storm in de nacht, blijft het zuiden des lands morgen goeddeels droog, en blijft de stabilisering begin september in de uitvoer zitten. Tot die tijd in meer of mindere mate herfst, met vooral komend weekend een aantal dagen behoorlijk vies weer voordat het betert. Helaas pindakaas.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Ben zonder koudeproblemen terug gekomen. Was gewoon heerlijk weer. Nu nog de deuren open. Laat die zomerstorm maar komen, hooguit ernstig voor het geboomte, maar dat moet maar om kunnen gaan met het weer.
Nu weer buiten zitten, midden in de nacht, uit de wind en onwaarachtig lekker weer.
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Wat een waardeloos weer vandaag. Herfst pur sang. Tot overmaat van ramp is de ophanden zijnde stabilisering begin september nog steeds geen zekerheid. Met wat pech is deze periode het startsein van 8 maanden herfst. Laten we hopen dat het zover niet komt.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Wauw, heerlijk hier op station Hengelo. De wind guurt rond mij, de regens slaan op de decennia oude overkapping. Mensen dragen jassen, gewoon tegen de koude. Het weer is weer terug van zomerstop.
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Aankomende tijd gelukkig vrij weinig neerslag en weinig wind. Temperatuur zal niet denderend zijn, koud wordt het (nog) niet. Weinig zon de komende tijd, dat is een flink minpunt. In september profiteer ik op mijn locatie niet langer van het zeewater, maar moet ik het betreft zonneschijn van de setting hebben. En die is momenteel ongunstig voor zonneschijn, al realiseer ik mezelf direct dat het vele malen erger kan aangezien vanaf september het risico op zeiknat weer hier zienderogen toeneemt. Gelukkig blijft dat nog even weg.
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
De pluim blijft magertjes. Blijvend licht wisselvallig, maxima meest net onder de 20C. Kansen op nazomer vrij klein. En zo moddert het wat door richting het meest beroerde seizoen dat Nederland kent. Helaas pindakaas.
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Zo zeg. De pluim is een stuk warmer dan gisteren. De kleine kans op nazomer is vanmorgen een stuk groter geworden. Lekker.
Richardus
-
- 2137 berichten
- 1199 stemmen
Spreiding in de leden is veel te groot om van zekerheid te spreken.
Richardus
-
- 2137 berichten
- 1199 stemmen
En weer midden in de werkweek, laat maar gerust wegblijven, zo'n zinloze mininazomer
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Stabiel, rustig, vrij zonnig, en warm tot vrij warm. Als we de jongste pluim tenminste mogen geloven.
Het mag nog wel even voordat we maandenlang nat, somber en koud weer voorgeschoteld krijgen. Dus genieten maar, mensen.
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
DPG Media Privacy Gate - pzc.nl
Niemand doet wat, verrassend. Zelf hoor ik tot de categorie die alleen bereid is mee te werken onder voorwaarden en met een schuin oog op de portemonnee.
Zonnepanelen? Prima, als het iets oplevert. Isolatie idem dito. Warmtepomp? Comfort first. Minimaal 23C binnen (20C 's nachts), zonder dat het ding hinderlijk geluid produceert. Tegels uit de tuin? No fucking way. Minder vlees? Absoluut niet. Af en toe de auto laten staan? Zeer zeker niet. Duurzame auto? Zorg dat ie werkt, hang er een interessant prijskaartje aan en wie weet.
Hoe zit dat bij anderen?
Richardus
-
- 2137 berichten
- 1199 stemmen
25-30gr volgende week, Splinters z'n zin qua nazomer. Vooral midden in de werkweek dus de meesten hebben er weinig aan 
Richardus
-
- 2137 berichten
- 1199 stemmen
Jaloers! Zit er voor mij niet in, ik werk volle dagen binnen, in andermans huizen
Maar ach, dinsdag vroeg vrij dus dan de hort maar even op, genieten van de laatste warme zonnestralen voor de komende eeuwigdurend lijkende herfst.
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Splinters riep bij het zien van de jongste pluim JIIIEEEHAAAAA.
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Helaas blijft de zomerse warmte beperkt tot een dag of 3. Reden is dat het europees hoog snel vervangen wordt voor een scandinavisch hoog en Scandinavische hogen leveren in deze tijd van het jaar geen zomerse temperaturen op. Slecht wordt het niet. Met aanhoudend rustig, droog, en zonnig weer zal het aangenaam aan blijven voelen. En dat is maar goed ook, want het monster dat de herfst heet komt met rasse schreden naderbij.
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Van de week was andre kuipers te gast bij Jinek. Kuipers vertelde daar zijn foodprint te hebben bekeken. Ik dacht daarop laat ik dat ook eens doen. Wat blijkt, ik eet letterlijk voor 2:
Je voedselafdruk is 1,8 hectare landbouwgrond.
Dat is heel wat meer dan de 0,9 hectare die voor elke wereldbewoner beschikbaar is.
Je waterafdruk is 3695 liter per dag.
Dat is veel meer dan de 2740 liter die er per wereldbewoner beschikbaar is.
Omdat voeding een belangrijk deel van je totale voetafdruk inneemt, kun je door bewuster te kiezen veel besparen.
En eigenlijk is het nog 'erger' aangezien ik niet regelmatig, maar dagelijks fruit van buiten europa eet zoals mango's, bananen, kiwi's, etc. Aan verspilling doe ik niet, daar ligt een harde grens: wat wij kopen eten we op.
Dan de hamvraag. Ben ik bereid mijn menu aan te passen omwille van het klimaat? Voel ik mezelf schuldig? Nou, nee. Ik ben niet bereid mijn eetpatroon aan te passen, en ik voel mezelf daar niet schuldig over. Je vraagt een tijger immers ook niet veganistisch te gaan leven. Nou kan een tijger niet anders dan leven naar zijn instincten, en zou ik als mens een andere afweging kunnen maken. Toch ben ik daartoe niet bereid, want net als bij de tijger prevaleert het instinct. Ik ben gewoon een mens, een zoogdier, en een zoogdier heeft natuurlijke behoeften. Ondergetekende weigert daarop te bezuinigen. Daarnaast is het niet mijn schuld dat er ruim 7 miljard mensen zijn. Al heb ik wel kinderen.
Ik heb al eerder een soortgelijke vraag gesteld, maar daarop heeft nooit iemand geantwoord. Daarom nogmaals: wie is er bereid zijn eetpatroon aan te passen? En vooral ook waarom?
Apollinisch
-
- 21300 berichten
- 0 stemmen
"Je voedselafdruk is 1,7 hectare landbouwgrond.
Dat is heel wat meer dan de 0,9 hectare die voor elke wereldbewoner beschikbaar is.
Je waterafdruk is 4247 liter per dag.
Dat is veel meer dan de 2740 liter die er per wereldbewoner beschikbaar is."
Ik lig daar ook niet wakker van. En als ik dat wel zou doen zou ik een boek van een ecomodernist erbij pakken.
Boenga
-
- 2641 berichten
- 1545 stemmen
Daarom nogmaals: wie is er bereid zijn eetpatroon aan te passen? En vooral ook waarom?
Ik ben al meer dan 30 jaar veganist. In de eerste plaats omdat ik vanuit de evolutietheorie geen verschil zie in de waarde van het leven van een mens, aap, hond, varken, koe of konijn. Maar ook omwille van de eco-voetafdruk, de voedselverspilling, en de milieu-impact.
Ieder moet voor zichzelf nadenken wat hij/zij wil doen in functie van bijvoorbeeld die voetafdruk. Maar ik vind het wel vreemd dat het voor veel mensen zo moeilijk lijkt - terwijl het steeds makkelijker wordt.
Idem met reizen en de andere kant van de wereld zien: drie generaties terug hadden veel mensen in NL of B nog nooit de zee gezien. Nu zijn NY, Caïro of Tokyo voor velen geen luxe meer, maar echt een nood. Sta me toe dat toch een klein beetje vreemd te vinden.
Het leidt geen twijfel dat er hoe dan ook stappen moeten gezet worden. Zoniet komen er voor iedereen op een of andere manier problemen. Er zullen bijvoorbeeld best wel mensen zijn die van de warmte houden, maar een probleem hebben met de toenemende migratie ten gevolge van de opwarming.
En inderdaad moet dat vooral van de overheden komen; maar dat neemt niet weg: niemand kan alles veranderen, maar iedereen kan iets veranderen.
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Kijk, zo kan het ook. Ik ben het niet eens met deze visie maar je hebt het in ieder geval normaal verwoord.
Er zullen stappen moeten worden gezet, eens. Maar niet ten koste van een aantal elementaire zaken/levensbehoeften. Dat acht ik niet moeilijk, maar onacceptabel. Wijziging eetpatroon is daar een van.
Pecore
-
- 923 berichten
- 1691 stemmen
Zijn we dan nu al geëvolueerd in zoogdieren die instinctief behoefte hebben aan voedsel dat enkel aan de andere kant van wereld groeit?
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Pluim is helaas flink verslechterd. Zoals de zaken er nu voorstaan halverwege volgende week schraal weer. Bah. Maar eerst genieten van een aankomende zomerse periode.
Als je jarenlang iedere week 6 mango's, 3 meloenen, 10 kiwi's, 2 bakjes aardbeien, twee trossen bananen, 2 bakjes frambozen, 15 mandarijnen, 2 bakken druiven en 10 peren koopt wel.