- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Weertopic
Weertopic
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Spannender dan de Tour de France...
Ben ook net weer wakker, tussen ongeveer 1 en 3 even out gegaan.
TornadoEF5
-
- 5618 berichten
- 1739 stemmen
Westdorpe 38.1°C.
Nog 0.7°C graden te gaan.
Er ontstaan wel heel wat (pulse) buitjes nu in België, mijn regio (aka de woestijn van België) hebben ze alvast wel gemist. Meeste buitjes nu in Oost-Vlaanderen en Henegouwen. Maar ze zijn zeer lokaal. Van bepaalde mensen gehoord dat de zon volop schijnt met dan wat gedonder in de lucht, wat grote druppels en dat het dan weer over is.
Lille - Lesquin 37°C, dus hier moet het echt fucking heet zijn lol.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Jammer dat de 40 ook dit jaar niet gaat lukken. Dat zou nog eens wat zijn. We moeten het doen met hoge 38-ers.
TornadoEF5
-
- 5618 berichten
- 1739 stemmen
Onweersbuien naderen nu Westdorpe maar lijkt net voorlangs te trekken... . Het zal ook wel een beetje moeten meezitten nu hoor. Buien nu ten zuidwesten en noordoosten van Westdorpe, maar ze missen Westdorpe... hopelijk ontstaat er niets op de outflow nu.
TornadoEF5
-
- 5618 berichten
- 1739 stemmen
Over & uit voor Westdorpe. Terug gedaald naar 36.7°C. Focus nu nog op Gilze-Rijen en Hoek van Holland met beiden 37.5°C en 37.6°C maar de maxima van 15u moeten nog binnenkomen.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Gaat hem gewoon weer niet worden. Wat een top, die 38, nogwat. Dat moet een dag geweest zijn, zeg.
TornadoEF5
-
- 5618 berichten
- 1739 stemmen
37.9°C in Hoek van Holland, nog 0.9°C graden te gaan.
TornadoEF5
-
- 5618 berichten
- 1739 stemmen
38.8°C in Beauvechain/Bevekom in Waals-Brabant.
37°C in Lille
37.1°C in Izegem.
Verschillende plaatsen in Meetjesland en Zeeuws-Vlaanderen hebben 37°C+ graden gehaald. Vlissingen ook.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
De tempertuur zakt, nu bijna onder de 30 graden. Heerlijk, die koelte...
TornadoEF5
-
- 5618 berichten
- 1739 stemmen
Wat gedruppel gehad, schampschot van een hele serie onweders in de westhoek en aan de westkust. Wellicht later vannacht meer regen en onweer.
TornadoEF5
-
- 5618 berichten
- 1739 stemmen
Maarten0402
-
- 804 berichten
- 533 stemmen
Lekker weertje
. Hahaha tja. Je doet er niks aan, maar afgemat ben ik wel. Slaap is de helft van normaal of soms korter. 4 uur of soms 2 uur en dan ben ik weer wakker.
PEN15
-
- 1281 berichten
- 637 stemmen
Zoals het er nu uitziet is het met 25°C de koelste dag van de komende twee weken, want die worden ook weer tot aan 30°C met veel zon en nauwelijks neerslag, tenminste volgens buienradar. Hmm, misschien geven die metingen voor de komende tijd aan per uur v/d dag?
In een paar van de supermarkt-megastores hebben ze al geen gekoelde producten meer wegens een koelstoring. Dat vond ik maar vreemd, nog vreemder dat een andere daar ook toevallig mee te kampen had. Dus gering aanbod in schepijs en gekoelde zuivel, momenteel.
Bizar dat het alleen in Ierland en IJsland koel is met respectievelijk gemiddeld 20°C en 14°C* in Reykjavik. Wat had ik daar graag effe willen zijn. Tromsø hoef ik niet te proberen, want daar gaat het deze week 28°C worden, komende woensdag bron: weatheronline. De laatste keer dat ik daar was had ik een zomerse temperatuur van rond de zeven graden! *gemiddelde schommelt flink
Panta Rei
-
- 507 berichten
- 7 stemmen
Geen problemen met de koeling in supermarkten hier, wel ontzettend veel vliegjes boven het fruit.
Ik pakte een ananas en een gigantische zwerm miniscule vliegjes wolkte boven me uit.
Bleegh.
TornadoEF5
-
- 5618 berichten
- 1739 stemmen
Ierland heeft ook al een droge, zonnige en warme zomer gehad. Alleen nu een wat mindere periode. Als de echte hitte hier komt, is het meestal koeler in Ierland en het westen/noorden van het VK. De zomer keert daar trouwens weer in alle hevigheid terug. Hetzelfde patroon als midden en eind juni, maar ook begin en midden juli wordt opnieuw hersteld, met een jetstream die zich weer erg noordelijk zal plaatsen.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Als ik de berichten mag geloven gaat het ook gewoon weer heet worden komende tijd. Ik kijk nu al uit naar december, als het lekker 20 graden is.
TornadoEF5
-
- 5618 berichten
- 1739 stemmen
Ik heb er redelijk veel vertrouwen in dat we een (zeer) strenge winter gaan krijgen.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Ik heb er een zeer sterk vertrouwen in dat dat ook dit jaar weer niet gaat gebeuren. Dat vertrouwen komt niet voort uit meteorologische kennis, maar uit ervaring. Zeer strenge winters hebben we al 30 jaar of langer niet meegemaakt. Geen enkele reden te denken dat het nu wel gaat gebeuren.
Nee, ook die aanhoudende drukpatronen helpen me niet daarbij. Dat is waarschijnlijk jouw houvast, nou ik denk dat die ellende wel een keer ophoudt, voordat het koud wordt.
TornadoEF5
-
- 5618 berichten
- 1739 stemmen
Ik heb er een zeer sterk vertrouwen in dat dat ook dit jaar weer niet gaat gebeuren. Dat vertrouwen komt niet voort uit meteorologische kennis, maar uit ervaring. Zeer strenge winters hebben we al 30 jaar of langer niet meegemaakt. Geen enkele reden te denken dat het nu wel gaat gebeuren.
Nee, ook die aanhoudende drukpatronen helpen me niet daarbij. Dat is waarschijnlijk jouw houvast, nou ik denk dat die ellende wel een keer ophoudt, voordat het koud wordt.
Sorry, niet akkoord.
En een droogte als dit hebben we ook al 30 jaar niet meer meegemaakt. Dat is geleden van 1976. Zeer strenge winters kan ik me nochtans wel herinneren, namelijk in 1984-1985, 1985-1986 en 1986-1987, maar ook 1995-1996 en 1996-1997. We hebben trouwens van 2008-2009 tot 2012-2013 vijf geslaagde winters gehad. 2008-2009 was zeer koud. 2009-2010 was kouder en zelfs de koudste winter uit de laatste 20 jaar, 2010-2011 had die legendarische december (de koudste sinds 1969), de winter erna was zachter dan normaal, maar alle kou was geconcentreerd op die twee weken extreme kou begin februari 2012, en 2012-2013 had een koude januari maar vooral een legendarische maart die ook de koudste maart in België was in een kleine 200 jaar, met bovendien een pak sneeuw midden maart (het meeste dat ik me kan herinneren). Dit jaar hadden we verder voor het eerst een geslaagde winter, na vier magere jaren. Goede winters paren zich op in groepen, net zoals droge en warme zomers dit ook doen. Het feit dat we een koud einde van de voorbije winter krijgen, en een zeer droog en continentaal klimaat te verduren kregen tot nu toe belooft veel goeds. Dingen zijn gewoon anders dit jaar.
Bovendien zit het ook gewoon goed in de atmosfeer en troposfeer. Zonne-activiteit is precies zoals je het wilt hebben, we naderen het diepe minimum, en vanaf deze periode tot we het maximum naderen maken strenge winters vaak het meeste kans. De laatste vier winters die we meemaakten terwijl de zon in een diep minimum zat, waren '96, '97, '09 en '10, en alle vier verliepen ze koud zonder uitzondering. De winters van mid jaren '80, de legendarische winter van '63 en de winter erna die weliswaar verbleekt tegen '63, goede winters mid jaren '50, de oorlogswinters van begin jaren '40 (en Hitler kan het je goed navertellen). Zelfs het minimum van van de jaren '30 had koude winters (1932-1933 en 1933-1934). 1933 was trouwens een zeer droog jaar, net zoals 1921 (het droogste jaar zelfs) en 1976 (de zomer met het grootste neerslagtekort), welke dus allemaal in zonneminima vielen. En 1911 kan je daar ook bij rekenen met voor die tijd een extreme zomer. De winters van 1878, 1879 waren extreem koud (ook voor die tijd), net zoals ook eind jaren '1880 met twee zeer koude winters en twee normale winters voor die tijd. De winters van 1854 en 1855 waren opnieuw zeer koud (terwijl de winters ervoor en erna zachter of normaal verliepen).
Enkel rond het begin van deze eeuw waar we net zoals nu minder strenge winters hadden, en voor mid jaren '70 geldt de theorie niet echt.
TornadoEF5
-
- 5618 berichten
- 1739 stemmen
Wat ook in het voordeel voor de komende winter speelt (en belangrijk) is de combinatie eQBO en lage zonneactiviteit, deep minimum. Een zwakke El Nino kan ook in ons voordeel spelen verder, en dat wordt ook verwacht. En verder zit mijn gevoel meestal wel juist. Dit jaar zeg ik strenge winter. Ik heb vorig jaar trouwens ook verteld dat we een lange staart van de winter zouden krijgen. Ik heb twee jaar geleden ook gezegd dat ik een paar droge en zonnige jaren verwacht. En kijk nu eens. Sowieso is het gewoon eens tijd voor een Elfstedentocht.
Het is een enorme denkfout om te denken dat door klimaatverandering de winters zullen verdwijnen. Ze zullen minder voorkomen, en de strengste winters zullen misschien iets minder streng zijn, maar als we nog zo een maart als in 2013 in dit opgewarmd klimaat kunnen produceren. Als we nog zo een winters als in '09, '10, of in '96 en '97, dan kan een Elfstedentocht nog zeker hoor. Het is niet omdat het klimaat opwarmt dat de winter zal verdwijnen. En het is niet omdat het nog onvermijdelijk zeer streng zal winteren dat het klimaat plots niet meer opwarmt (zoals Trump soms eens tweet wanneer het koud is). Net zoals dat een hittegolf nu ook geen bewijs is dat de planeet opwarmt. Het meer en meer voorkomen van hittegolven en het wereldwijde warme weer is wel een bewijs dat de Aarde aan het opwarmen is, net zoals dat de stijgende trend van de afgelopen 30 jaar dat ook aangeeft.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
We gaan het zien, Tornado. Ik hoop dat jij gelijk krijgt, dat sowieso. 
TornadoEF5
-
- 5618 berichten
- 1739 stemmen
Ik denk dat 2018-2019 en 2020-2021 de grootste kanshebbers zijn om uit te groeien tot een zeer strenge / legendarische winter. En daarnaast zou 2021-2022 en 2022-2023 ook wel koud kunnen verlopen. Voor 2019-2020 denk ik dat de QBO westelijk gaat zijn, en dat als het dan moet winteren het dus met gematigde snokken zal verlopen (misschien wat kwakkelwinter en met wat sneeuw), of eerder vroeg in de winter zal plaatsvinden.
Voor deze winter denk ik een lange en strenge winter met een piek eind januari, een beetje een verloren winter uit de oude tijd. Alleen... moet je dan wel qua sneeuw een beetje geluk hebben.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Ja, zo kunnen alle winters de komende jaren wel koud worden. '18-'19, '20-'21, '21-'22, '22-'23... etc. Zo kan ik ook een koude winter voorspellen. Nou ja, zelfs dan is de kans nog klein, denk ik. Maar even serieus hoor, zo kun je geen voorspellingen doen, nu grabbel je gewoon wat.
TornadoEF5
-
- 5618 berichten
- 1739 stemmen
Ja, zo kunnen alle winters de komende jaren wel koud worden. '18-'19, '20-'21, '21-'22, '22-'23... etc. Zo kan ik ook een koude winter voorspellen. Nou ja, zelfs dan is de kans nog klein, denk ik. Maar even serieus hoor, zo kun je geen voorspellingen doen, nu grabbel je gewoon wat.
Koude winters treden vaak op in paren. De winters na '23 zullen zacht zijn. Ik zeg gewoon dat '19, '21 en misschien '22 en/of '23 koud zullen verlopen. Over '22 en '23 kan ik nog niet alle indexen zien, dus dat is vooral gebaseerd op lage zonne-activiteit die dan langzaam weer gaat oplopen. Ik denk dat die winters koud(er) zullen zijn, maar geen elfstedentocht zullen opleveren. '19 en/of '21 zullen dat wel doen. Voor '20 verwacht ik een normale tot iets te koude winter met een vroege start. Het is wel zo trouwens dat het diepe minimum vroeger valt dan ik verwacht had. Ik had gedacht dat het diepe minimum te laat voor de komende winter zou komen, maar het is toch op tijd gekomen en (veel) vroeger dan verwacht. Verder kan het nog zijn dat de QBO naar de verkeerde fase evolueert, maar ik neem aan dat dat uiteindelijk niet of te laat en niet volledig zal gebeuren, dus zouden we safe moeten zitten. Die QBO + lage zonne-activiteit kan een SSW in gang zetten (net zoals die dit jaar is gebeurd), en zo een SSW kan het patroon op zijn kop zetten als die niet goed ligt voor ons of de kou intensiveren wanneer het patroon wel goed ligt. Natuurlijk kan een SSW ook minder goed uitpakken voor ons, maar in het algemeen pakt die wel goed uit. SSW's komen trouwens ook meer voor in jaren met lage zonne-activiteit, en het kurkdroge lenteweer dit jaar is trouwens ook het gevolg van zo een zeer krachtige (een van de krachtigste SSW's) SSW die helaas eigenlijk vrij laat op het seizoen plaatsvond (eind februari pas kwam het effect in de atmosfeer).
Ik neem juist veel risico door specifiek te zijn. Maar voor de voorbije winters ben ik telkens voor een te zachte winter gegaan.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Eigenlijk: Over de winters van '22 en '23 kun jij nog helemaal niets zien. Dat is gewoon de harde realiteit. Als zelfs de professionals daar niets over kunnen zeggen, niets zinnigs over de komende winter kunnen zeggen, blaas jezelf dan niet op door stoere uitspraken over 5 jaar van nu te doen. Dat ergert me eigenlijk een beetje. En Elfstedentochten hebben niet alleen met de koude te maken, maar ook met de kwaliteit van de winter. '79, '87, '96.... ze waren koud genoeg, maar de Elfstedentocht kwam niet. Door wind, sneeuw en onvoorspelbaarheid.
TornadoEF5
-
- 5618 berichten
- 1739 stemmen
Opnieuw, het enige dat ik over de winter van '22 en '23 weet, is dat de zonne-activiteit laag zal zijn, maar langzaam aan zal oplopen. Eigenlijk is dat niet veel, neen, en veel hangt ook af van de indexen die we dat jaar te zien krijgen, en daar zal ik dan ook mijn voorspelling op baseren in de herfst die voor die winters komen. Daarom dat ik nu zeg dat die winters kouder kunnen verlopen, en daar vrij vaag over blijf. En, ik ben dan ook geen professional.
Als amateur is het leuk om zulke voorspellingen te doen. Ik mag ze ook gewoon doen, want ik ben niet gebonden aan iets. Als professional kan je nooit je gedacht zeggen, maar moet je juist zeggen wat je hoort te zeggen (niet alleen in het weer, maar ook bvb. qua politiek enzovoort).
Maar goed, als je je daar dan aan ergert, filtert dan door mijn tekst, en onthou enkel wat ik zeg over de komende winter, namelijk dat die (zeer) koud zal verlopen. Voila. Probleem opgelost.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Ik filter niets, ik erger me met plezier aan jouw berichten. Je hebt wel gewoon lef, en dat is fijn. Mensen mogen zich toch gewoon aan een ander ergeren zonder meteen boos te worden op elkaar?
Fillumon
-
- 2240 berichten
- 0 stemmen
Heren..heren toch....niet zo heethoofderig ;komt vast van de hitte laatste dagen ..
.
Ik kan er trouwens niet tegen en vindt het vreselijk ...nu buiten nog klam met plaatselijk 24 graden nog... 
Panta Rei
-
- 507 berichten
- 7 stemmen
Misschien een beetje overdreven en voorbarig van mij, maar ik ga toch gauw even wat groenten en fruit in blik, glas en uit de diepvries inslaan.
Want het is goed mogelijk dat deze producten straks bijkans onbetaalbaar worden.
TornadoEF5
-
- 5618 berichten
- 1739 stemmen
https://twitter.com/Kachelmann/status/1024070358163488769 Volgens de nieuwe 46-daagse voorspelling van het Europese weermodel, blijft de droogte aanhouden tot midden september. Natuurlijk is het maar een voorspelling, maar wel één van de beste weermodellen ter wereld voor op die termijn, en is de tendens zeer verontrustend te noemen, voor een droogte die al ongekende normen aan het aannemen is. Maar het einde is dus nog niet in zicht. Verre van zelfs.