- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Weertopic
Weertopic
Graaf Machine
-
- 9910 berichten
- 1438 stemmen
Ja ik hoop op veel hoor, begrijp me niet verkeerd. Ken de winters van weleer nog (van '79, 85, 86, 87, 96, 97 dat soort werk), maar verwacht al jaren niets meer.
TornadoEF5
-
- 5618 berichten
- 1740 stemmen
Die vorstperiode van volgende week gaat er niet komen. Excuses
Graaf Machine
-
- 9910 berichten
- 1438 stemmen
He, Tornado, maar daar hoef jij geen excuses voor te maken hoor.
Jij hebt meer verstand van het beoordelen van kaarten enzo dan ik, maar ik weet er genoeg van om te weten dat het nooit helemaal zeker is, en dat het soort luchtdrukverdelingen die hier voor lekkere lange vorst moeten zorgen heel moeilijk te voorspellen zijn, en van heel veel precaire situaties afhankelijk zijn.
Maar er is nog een wintermaand te gaan. 
606
-
- 23882 berichten
- 12286 stemmen
Winter nog NIET afschrijven, pluim is licht winters tot 25-1, daarna is kijken naar lange termijn, dus net betrouwbaar. Aantal kaarten laten ons gewoon de winter ingaan, GFS, Nao in ieder geval wel. Zachte opties zijn beduidend in de minderheid.
TornadoEF5
-
- 5618 berichten
- 1740 stemmen
https://pbs.twimg.com/media/C2UCxHtXUAQJ99l.jpg
Alarmerend, Noordpool gedraagt zich heel raar en dat valt in deze grafieken erg op. Tot twintig graden te warm op grote schaal, heel erg weinig ijsaangroei in de herfst terwijl dat normaal wel gebeurt (doordat het zee-ijsminimum aflopende is en de winter terugstart op de Noordpool), maar door onophoudelijke zuidenwinden deze herfst is dat niet gebeurt op de Noordpool en het ligt nog steeds achter op schema. De westelijke stromingen kiezen een steeds noordelijker pad (richting de Noordelijke ijszee) wat ervoor zorgt dat onze winter tot nu toe op afgelopen week na erg droog verliep met zeer veel hoge druk met rustig en vrij koud weer (maar nooit erg of extreem koud)
Graaf Machine
-
- 9910 berichten
- 1438 stemmen
Nou, heel de maand februari moet nog komen. De vooruitzichten zijn niet best, maar verder dan een dag of 7 vooruit kijken blijft giswerk. Er kan nog wat komen, Tornado. Zelfs begin maart kan nog koud weer leveren.
In 1956 moest de winter op dit moment nog beginnen. En wat voor een winter !
TornadoEF5
-
- 5618 berichten
- 1740 stemmen
Er staat alweer een nieuwe uitbraak in de steigers (wel nog veel te ver weg en geen steun)
TornadoEF5
-
- 5618 berichten
- 1740 stemmen
En de kansen op winterkou nemen toe.
TornadoEF5
-
- 5618 berichten
- 1740 stemmen
https://www.mupload.nl/img/xtplw1x7tfo0d.gif
Zo een typische wintersetting in zeer strenge winters (wat voor Zuid-Europa zeker het geval is, voor Bulgarije was december de koudste in meer dan 20 jaar, en januari de koudste in ongeveer 100 jaar).
Je ziet niets, niets en nog eens niets en dan plots vanuit het niets is hij daar. Doet me wat denken aan december 1962 of ook februari 1956 en 2012
Of die winters uit de jaren '80.
606
-
- 23882 berichten
- 12286 stemmen
Las het ook ja, de koudere leden nemen toe in meerderheid.
TornadoEF5
-
- 5618 berichten
- 1740 stemmen
Nou, heel de maand februari moet nog komen. De vooruitzichten zijn niet best, maar verder dan een dag of 7 vooruit kijken blijft giswerk. Er kan nog wat komen, Tornado. Zelfs begin maart kan nog koud weer leveren.
In 1956 moest de winter op dit moment nog beginnen. En wat voor een winter !
maart 2013 was barkoud voor waar ik woonde. Ik heb nog nooit zoveel sneeuw gezien als midden maart 2013, er lag meer dan 30 cm hier (meeste sneeuw in heel Belgie hier), ook net over de grens van Frankrijk ten oosten van Rijsel en bij Doornik lag er nog meer (30-40 cm), en West-Vlaanderen was toen vaak het koudste plekje van Belgie (ook door het sneeuwdek). Ik denk niet dat het ooit al kouder dan toen was hier, behalve in februari 2012 (alle kou kwam toen op twee weken. December en januari boterzacht, twee weken extreem kou begin februari en dan weer zacht. Winter was zachter dan normaal, toch hadden we mits een klein sneeuwdekje aanwezig in Friesland een Elfstedentocht gehad).
Die maart was in Belgie de koudste in ongeveer 200 jaar tijd, en dan haalden we nog 20 graden op 1-2 of 3 maart, maar de kou die dan kwam bleef de hele maand hangen en ging niet meer weg.
TornadoEF5
-
- 5618 berichten
- 1740 stemmen
Een februariwintertje (zeker vanaf de tweede week) is toch ook van heel lang geleden. Ik hoop dat we rond 28 februari kunnen zeggen dat we een tocht gehad hebben of dat één zal komen begin maart (droommodus) 
Graaf Machine
-
- 9910 berichten
- 1438 stemmen
Dat De Tocht gaat komen is natuurlijk onwaarschijnlijk, maar op weerwoord lees ik goede berichten over mogelijk volgende week weer wat serieuze kou, met schaatsmogelijkheden. Natuurlijk nog maar afwachten of dat doorgaat, maar óf op naar de lente, óf nog even echt winter. Liever niet tot half maart van dat grijze niksweer.
606
-
- 23882 berichten
- 12286 stemmen
Dat De Tocht gaat komen is natuurlijk onwaarschijnlijk,
Graaf Machine
-
- 9910 berichten
- 1438 stemmen
606
-
- 23882 berichten
- 12286 stemmen
Ik vemoed dat we niet dezelfde betekenis van het begrip 'onwaarschijnlijk' hanteren.
Graaf Machine
-
- 9910 berichten
- 1438 stemmen
Wat moet ik vertellen dan? Voor mij is iets onwaarschijnlijk als de kans dat het voorkomt heel klein is. Niet onmogelijk dus, maar het benadert dat wel een beetje.
Dat het nu, op 2 februari, nog zo koud gaat worden (gezien de weersituatie nu en de vooruitzichten voor komende dagen) dat we een Elfstedentocht gaan krijgen, lijkt me onwaarschijnlijk. Niet onmogelijk, maar onwaarschijnlijk.
In het algemeen is het weer in Nederland, zeker de laatste jaren (decennia?) heel erg gematigd. Extremen worden steeds zeldzamer. Met uitzondering misschien van extreem warme nachten in de zomer, die lijken steeds vaker voor te komen.
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5987 stemmen
TornadoEF5
-
- 5618 berichten
- 1740 stemmen
Een Elfstedentocht zal sowieso nog voorkomen, dat beloof ik je. En ik vermoed dat we er niet al te lang meer op gaan moeten wachten. Zelfs als de opwarming van de Aarde nog een stroomversnelling hoger schakelt, zal Nederland en Belgie nog steeds koudere winters krijgen. Ik vermoed dat er wel nog een paar koudere winters ons zullen opwachten. Deze winter was echt veelbelovend. Het lijkt er wel op dat we ook een paar drogere jaren zullen/kunnen krijgen, wat uiteraard speculatie is, maar koudere winters of drogere jaren komen vaak in groepjes voor, en dat is geen toeval. Het zou me niet verbazen als we één van de zonnigste jaren ooit zullen krijgen in één van de komende jaren.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Vandaag de laatste sneeuwdag van deze winter? Straks dus alweer nostalgie:
606
-
- 23882 berichten
- 12286 stemmen
Gisteren ochtend en avond sneeuw gehad, mooi om weer eens te zien al was dat niet de eerste keer deze winter. Nu is alles al weer weg en voor de gehele week niet meer van toepassing.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Na een maand weer-stilte in dit topic, tijd voor een update. Hoewel... alsnog kans op winters weer:
606
-
- 23882 berichten
- 12286 stemmen
Ja nu lijkt het wel winter te worden met 8 a 9 graden met pasen, bleghhh
TornadoEF5
-
- 5618 berichten
- 1740 stemmen
https://www.mupload.nl/img/95qms4emrrqw0.png
Told you so, dit wordt echt nog een groot probleem. De verwachting voor binnen tien dagen, en gezien het onweer uitblijft... .
Graaf Machine
-
- 9910 berichten
- 1438 stemmen
Ja, die droogte. Hier in Hengelo (OV) ook. De grasvelden zijn al massaal aan het vergelen, en het is pas eind mei. En dan is het in grote delen van de rest van het land (en België) nog droger. Je kan het oppervlakkig leuk vinden, dat droge weer. Lekker geen regen. Maar ik snak naar een paar dagen met gestadige neerslag. Niet zo'n hevige korte onweersbui, want dat water loopt dan grotendeels weer loos het riool in.