• 16.113 nieuwsartikelen
  • 179.443 films
  • 12.317 series
  • 34.174 seizoenen
  • 650.259 acteurs
  • 199.420 gebruikers
  • 9.402.045 stemmen

Weertopic

zoeken in:

606

• 23882 berichten
  • 12286 stemmen

AGE-411 schreef:

(quote)

Gaat richting Noordzee. Enkel Zeeland krijgt een stukje.

Nee toch niet helemaal, volgens buienradar heb ik net geluk, en is er zat in de maak.

AGE-411

• 10343 berichten
  • 750 stemmen

606 schreef:

(quote)
Nee toch niet helemaal, volgens buienradar heb ik net geluk, en is er zat in de maak.

Volgens mij is er niet veel meer in de maak. Eenmaal dat deze golf gepasseerd is, volgt er niets meer.

Ik zie nog een frontje boven de Vogezen, maar dat lijkt me kracht te verliezen.

AGE-411

• 10343 berichten
  • 750 stemmen

Als er zich iemand in de Ardennen moest bevinden: deze nacht kan er daar nog aardig wat neerslag vallen.

http://s27.postimg.org/bom0p9lsz/buienradararden.png

606

• 23882 berichten
  • 12286 stemmen

Heb geluk en gelijk. Gaat best goed hier al meer als een half uur flitsen en soms rommels.

606

• 23882 berichten
  • 12286 stemmen

Vannacht, slowmotion 1x

PEN15

• 1281 berichten
  • 637 stemmen

Net terug van een wandeling naar de supermarkt. Ik vind het vermakelijk om toe te kijken op die gasten met sandalen en slippers die kennelijk niet naar de weersverwachting hebben gekeken en niet aan de regenbuien van vanavond kunnen ontkomen. (provincie ZH)

mjk87 (moderator films)

• 14611 berichten
  • 4561 stemmen

PEN15 schreef:

Net terug van een wandeling naar de supermarkt. Ik vind het vermakelijk om toe te kijken op die gasten met sandalen en slippers die kennelijk niet naar de weersverwachting hebben gekeken en niet aan de regenbuien van vanavond kunnen ontkomen. (provincie ZH)

Ik heb weleens een paar dagen in het regenseizoen in Noord-Oost Australië gezeten. Toen ging ik juist op slippers en in luchtige kleding boodschappen doen. Tussen de buien door naar de supermarkt, daar droog aankomen en weer door de warme regen terug naar het hostel met kleding die dus ook zo opdroogde.

PEN15

• 1281 berichten
  • 637 stemmen

Ik neem aan dat niet iedereen op slippers het als prettig ervaart om door regenplassen te moeten sloffen. Australië, ja, daar bestempelen ze je als een weirdo als je géén thongs draagt. Een maand lang reizen langs de grootste steden van voornamelijk de zuid-oostkust zag ik iedereen op slippers (je kunt ze zelfs uit een automaat trekken). Kun je je voorstellen of herinneren welk een slofgeluid je hoort als je een hele menigte voorbij komt in Sydney CBD? Hoor je bijna boven alle verkeerslawaai uit. Vandaar de boven aangehaalde ergernis, het was zo leuk om al die chagrijnige gezichten te zien van slipperlopers. gna gna

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/86/23/c5/8623c536b9ee0f5b4ed5ea4c5f311fc3.jpg

AGE-411

• 10343 berichten
  • 750 stemmen

Zware onweercellen boven Oost- en West-Vlaanderen deze ochtend (4u-6u). Het huis van Jan Verheyen werd zelf vernield door een windhoos.

Wakker geworden omstreeks 5u. "Hou je vast, het zal hier gaan onweren. Kijk maar in de verte!". Helaas geen deel van de koek gekregen. Nog geen druppeltje regen! Terwijl 10 km hier vandaan er zware schade was door hagelstenen.

606

• 23882 berichten
  • 12286 stemmen

Vannacht en ook morgen weer kansen genoeg op goed stevig onweer.

AGE-411

• 10343 berichten
  • 750 stemmen

Iemand hier die ergens rond Cadzand, Breskens, Oostbrug woont? (of Knokke in Vlaanderen)? Volgens Bliksemradars gaat het er apocalyptisch aan toe!

http://s14.postimg.org/cmekxbicx/BLIKSEM.png

Ik woon in Merelbeke (net op de kaart, onder Gent), en kan het weerlichten tot bij mij zien. Helaas geen klank.

AGE-411

• 10343 berichten
  • 750 stemmen

Straks ook weer vuurwerk verwacht. Mijn huis is net waar die roze kern zich bevind op de voorspelling van 15u25

http://s9.postimg.org/rej42dkin/BUIENRADAR31_AUG.png

Bliksemkaart om 14u45. Mijn huis ligt op het rode kruisje:

http://s4.postimg.org/pjqzp5jh9/BLIKSEM31_AUG.png

606

• 23882 berichten
  • 12286 stemmen

Viel hier heel erg mee

mjk87 (moderator films)

• 14611 berichten
  • 4561 stemmen

Iemand nog de bloedmaan gezien? Hier was het te bewolkt. Kon af en toe iets roods zien, maar meer dan een hoekje was het nooit. Jammer.

606

• 23882 berichten
  • 12286 stemmen

Nope, ik sliep

AGE-411

• 10343 berichten
  • 750 stemmen

mjk87 schreef:

Iemand nog de bloedmaan gezien? Hier was het te bewolkt. Kon af en toe iets roods zien, maar meer dan een hoekje was het nooit. Jammer.

Geen wolkje aan de hemel hier.

Moest er zelf niet speciaal voor uit m'n bed. (Moest om 4u21 beginnen deze ochtend).

TornadoEF5

• 5618 berichten
  • 1741 stemmen

Als iemand vraagt heeft over het weer. Jullie hebben een kenner op het forum . Vooral geinteresseerd in:

- Het klimaat

- Winterweer

- Onweer

- Andere aardrijkskundige onderwerpen.

Jammer genoeg blijft de WC (westelijke circulatie) nog een tijd aanwezig waardoor van winterweer geen sprake is. Ook in de stratosfeer geen lichtpunt te zien. De stratosfeer kan een impact hebben op onze winter door het wijzigen van grootschalige patronen in de bovenlucht die dan vervolgens hun impact hebben op grootschalige patronen in de troposfeer wat resulteert in een grotere kans op minder zonaliteit en meer meandering van de straalstroom door een zwakkere poolwervel of zelfs omkering van de poolwervel. Dit jaar is de kans daar spijtig genoeg niet al te groot omdat de combinatie van een westelijke Quasi-Biennial Oscillatie en matige zonne-activiteit niet al te gunstig zijn. Maar de El Nino die nu lelijk huishoudt in de Grote Oceaan is dan wel weer voordelig. Duimen dan maar.

Wat ook vrij interessant is de laatste tijd op dit vlak is de afzwakking van de AMOC (Atlantic Meridional Overturning Circulation), en dat lijkt iets moeilijks maar iets saais. Maar wat we zien is een kouder wordende Atlantische Oceaan op een geheel bepalende plaats. En dat het water van de Golfstroom veel trager verplaatst wordt. Dit kan op termijn leiden tot een flinke afkoeling van het Europese continent, ondanks de doorzettende opwarming van de Aarde. Indien de AMOC volledig wegvalt (en dat is in het verleden al zeker twee keer gebeurd meerbepaald tijdens het 8.2 ka event (8200 jaar geleden) en tijdens het Jonge Dryas, door het smelten van ijskappen na afloop van de ijstijd en de lozing van zoetwatermeren in de oceaan die voor een afremming en uitval van de AMOC zorgen. Resultaat, in het ene geval valt voor 100 jaar de opwarming terug, en daalt de temperatuur 3 graden af gemiddeld. In het andere geval was het voor 1000 jaar 5 graden kouder (wat even koud als de IJstijd of zelfs nog kouder was).

Wat gebeurt er blijkbaar nu. De afsmelt van de Groenlandse en Noordelijke ijskap bevat heel wat zoet water. Wanneer de ijskappen blijven afsmelten zal de AMOC steeds verder dalen, tot een bepaald punt dat deze kan uitvallen. Wanneer dit gebeurt blijft de Aarde opwarmen, maar belandt Europa in een lokale ijstijd doordat de invloed van de Oceaan minder of zelfs niet aanwezig zal zijn.

TornadoEF5

• 5618 berichten
  • 1741 stemmen

AGE-411 schreef:

Straks ook weer vuurwerk verwacht. Mijn huis is net waar die roze kern zich bevind op de voorspelling van 15u25

(afbeelding)

Bliksemkaart om 14u45. Mijn huis ligt op het rode kruisje:

(afbeelding)

Gebruik Belgocontrol of KMI Neerslagradar.

Buienradar is slecht.

Alexander1900

• 1708 berichten
  • 563 stemmen

Pas geleden zag ik een scene uit de film en een persoon zei zoiets van: de beste baan die je kunt hebben is weerman. Want daar kun je de meeste fouten maken zonder ontslagen te worden.

Zelden kijk ik het weerbericht en een buienrader doordat ze verre van betrouwbaar zijn. Ze hebben het vaker mis dan goed. Tja, ik noem dat gewoon gokken. Waar ik meer aan heb, is het per dag bekijken en ik schat zelf in hoe de dag zal verlopen door naar buiten te kijken hoe het is. Ook een gok..., maar voor mij werkt het beter dan dat ik het weerbericht volg. Dat noem ik valse hoop want de voorspellingen zijn vaak beter / positiever dan in werkelijkheid en ze zitten er vaak compleet naast. Leuk al die mooie 'fancy' apparatuur...

Ben ik de enige hierin, vraag ik me wel eens af.

TornadoEF5

• 5618 berichten
  • 1741 stemmen

Hmm het weer valt toch vrij betrouwbaar te voorspellen. Alleen ben je misschien te veeleisend. En als ze eens totaal ernaast zitten, wordt dat zodanig uitvergroot... . Je zou ook denken dat Belgie en Nederland een enorm nat land is waar het meer regent dan in een ander land. En als je dan weet hoeveel procent van de tijd dat het dan werkelijk regent, verschiet je enorm (7 procent). Het is gewoon een illusie.

Buien zullen nooit voorspelbaar zijn. En tot op een graad juist zitten is ook lastig omdat de graad van bewolking niet altijd te voorspellen valt (restanten van buien van dag voordien in de zomer bvb. dat dan zijn effect heeft op een onweersverwachting op die dag.

Nog iets lastig is voorspellen wanneer nevel zal optrekken. De weersvoorspellingen worden steeds beter en beter, maar sommige dingen zul je er nooit uitkrijgen. Ook lange termijn voorspellingen zijn best lastig. De betrouwbare termijn is 144 uur, een tendens kan je meestal zien rond 192 uur. Pluimen kunnen soms ook uitsluitsel bieden. Bij een nakende winteraanval slinkt de betrouwbaarheid wel aanzienlijk en kan je beter 120 uur als max termijn gebruiken (en zelfs dan is het in een nipte situatie niet altijd even simpel).

Het is niet eenvoudig, en het ligt zeker niet aan de mens maar aan de veelzijdigheid, wisselvalligheid en de complexiteit van het weer.

606

• 23882 berichten
  • 12286 stemmen

Leuk een weerliefhebber op mijn forum topic

TornadoEF5

• 5618 berichten
  • 1741 stemmen

606 schreef:

Leuk een weerliefhebber op mijn forum topic

Jij ook? Actief op weerwoord.

606

• 23882 berichten
  • 12286 stemmen

TornadoEF5 schreef:

Jij ook? Actief op weerwoord.

ik hou erg van het weer inderdaad.

TornadoEF5

• 5618 berichten
  • 1741 stemmen

Nog geen winter in aantocht

over & out.

606

• 23882 berichten
  • 12286 stemmen

Duurt lang ja, maar het is net december.

Kondoro

• 11534 berichten
  • 2875 stemmen

Geliever geen sneeuw met de jaar wisseling. Straks donder ik nog onderuit wanneer ik een pot aansteek.

TornadoEF5

• 5618 berichten
  • 1741 stemmen

[U]Nieuwe update:[/U]

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/12310701_1645319999068793_2776193306400826189_n.jpg?oh=791105e54e9761c915d2e712e9f00fac&oe=56EABAEA

192u. Vrij ver weg, maar ook niet zo ver weg. Nou wat ik wil zeggen, is dat ik een positief ontwikkeling zie in de vorm van meandering in het weerpatroon en de straalstroom. In het oosten van de VSA verwacht het model sterke advectie van warme lucht (Warm Air Advection = WAA) wat de vorming van een Groenlandhoog en een negatieve NAO-index (North Atlantic Oscillation) vergroot, en potentieel voor meer kansen op koud weer in de tweede helft van december kan zorgen.

Verder dan dat kijk ik niet, en uiteraard is dit totaal geen garantie op winterweer, maar het moet ergens beginnen, en het aantal winterse oplossingen na 200 uur lijk flink te gaan toenemen. Ik verwacht die nu nog niet te zien, maar als die WAA blijft ingetekend worden voor de Westelijke Atlantische Oceaan op die termijn, verwacht ik wel beterschap op de kaarten tegen het einde van het weekend.

606

• 23882 berichten
  • 12286 stemmen

Mooi zo !!!

AGE-411

• 10343 berichten
  • 750 stemmen

Ik herinner nog m'n eerste jaar als postbode (Winter 2011-2012).

Heel zachte temperaturen in December en het eerste deel van januari. "Valt nog mee, zo'n winter" dacht ik toen. Iedereen zei dat er geen winter in zat dat jaar.

En toen kwam eind Januari en begin Februari zo'n hondenweer. (Toen was er zelf ff sprake van een elfstedentocht).

Zolang ik m'n huidige job doe hoeft het voor mij niet te winteren.

TornadoEF5

• 5618 berichten
  • 1741 stemmen

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/v/t1.0-9/12311321_1646212172312909_1560905229766132837_n.jpg?oh=45ac7be88db7c9c092a1f95b57b6d7a5&oe=56D999AD

Nog een nachtelijke update omtrent het weer voor het slapengaan. Hoewel de pubrun niet goed is, laten we die achter ons, en kijken we naar de lichtpunten. Vooral de pluim is nu van belang. De kaarten tonen dat er potentie is, en een Scandihoog lijkt in de maak. Weliswaar niet al te sterk, maar er lijkt toch iets mogelijks te zijn.

Vanavond leek ondanks slechte operationele runs dit ook zichtbaar te zijn in de pluim. Een soort uittekening waarbij 50 modellen met elk een iets andere uitgangspunt ingetekend worden, om zo te bepalen of de oper en control in de pas lopen, en hoe groot de onzekerheid is, en wat allemaal mogelijk is binnen een bepaald termijn. Tendensen kunnen op die manier zichtbaar worden.

De pluim leek te verslechteren, maar deze avond kregen we een goede pluim voorgeschoteld waar toch minstens 30 procent voor een enorme verkilling gaat. Op middelange termijn, gaat een heel kleine fractie voor koud weer. De potentie is aanwezig daar, maar wellicht lijkt het toch niet helemaal te lukken. Geduld is een schone deugd, nadien lijken de winterse lijntjes wel toe te nemen en op 19 december is er zelfs een even groot gedeelte dat voor kil weer gaat als voor warm weer. Totaalwinter verwachten in december is daarbij - ik herhaal - niet realistisch.

In zulke tijden is het lastig om het pessimisme niet te laten overwinnen, maar vergis je niet: er is enorme potentie aanwezig op de kaarten, en dat wordt nu ook vertaald (zoals ik voorspelde op vrijdag) in de pluim. Totaalwinter is niet realistisch, en lijkt pas een optie wanneer de kille variant ook echt uit te komen. Dan zal de pluim zich daarbij aanpassen, maar de kans op totaalwinter is sowieso al groter in januari/februari. De stratosfeer is daar op dit moment absoluut niet gunstig voor. Alles wat we krijgen in december is mooi meegenomen. Ik ben dus optimistisch, en de pluim is echt niet slecht.

Als je denkt dat deze pluim slecht is, en de kaarten slecht zijn, mag je opnieuw kaarten leren lezen, aangezien het duidelijk is dat je het niet letterlijk moet opnemen wink emoticon Zeker op die termijn. Het gaat hier om een tendens. Zelfs vanaf 12 december is het te onzeker om exact te bepalen welk weer het wordt door toenadering lagedrukgebied en opbouw zwak hogedrukgebied in Scandinavie.

Kijk goed naar 19 december. Veel spreiding, weinig eensgezindheid maar toch een fractie koude leden, en een fractie warme leden, relatief weinig leden die het gemiddelde volgen. Dat wijst op clustervorming en een bifurcatie dat wellicht in de komende pluimen meer zichtbaar zal worden. Daarom mijn optimisme. En als quasi 20 leden voor een max temp van < 3 graden gaan, dan kan je zeker verre van spreken over een slechte pluim.

http://www.meteo-service.nl/index.php?action=dlattach;topic=6005.0;attach=22993;image

Stratosfeer is absoluut niet gunstig voor winterweer op dit moment. Enorm koude stratosfeer waardoor structurele hogedrukopbouw in het hoge noorden vrij moeilijk ligt. Structurele hogedrukopbouw is essentieel voor langdurig winterweer. Die kans lijkt mij dan ook vrij klein, maar de kansen op wat winterse flatsen lijken wel te groeien.

Even opmerken dat de koude stratosfeer wel voorspeld was. De QBO (west) + zonne-activiteit (laat, afnemend) combinatie was niet echt gunstig, maar dat effect is meestal uitgewerkt in het tweede deel van de winter, en dan zou het effect van een El Nino wel voor een iets gunstigere uitgangspositie moeten zorgen dan normaal, waardoor de kansen op structureel winterweer groter liggen dan normaal. Uiteraard totaal geen garantie, aangezien de kansen op geen structureel winterweer altijd maar dan ook altijd groter is dan wel. We leven nu éénmaal in een klimaat waar dit veel moeilijker is, maar het kan wel. De kansen stijgen dan bvb van 10 naar 25 procent in een goede situatie. Nu eerder van 10 naar 15-20 procent (al is dat uiteraard geen getal waar je je op moest vastpinnen, maar eerder ter illustratie).

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.