menu

Overig / Algemeen / Wetenschapsvragen

zoeken in:
Materny schreef:
, anders hoef ik me niet zo keurig te gedragen in m'n leven.

Lol.

Van Nunen schreef:
Strak van je, Psychoboyjackbob, om dit het 'Grote MovieMeter ''Levensvragen'' Topic' te noemen.
Het woordje 'grote' valt me daarin meteen op.
Had je de populariteit van dit topic namelijk al voorzien, of zo?
Anders gevraagd: Handel je puur instinctief, of gedeeltelijk instinctief met een mate van voorkennis/ervaring? Of juist alleen met ervaring/kennis?
'Levensvragend' gevraagd: Waàrom denkt en doet de mens, zoals hij 'denkt en doet'?

ehhhh.....
Hoewel je die vraag op 3 verschillende wijzen hebt geformuleerd snap ik m nog steeds niet helemaal eigenlijk...(VBO/MAVO- gediplomeerd)
Of ik handel met voorkennis/ervaring ?
Bedoel je te suggereren dat ik zon soortgelijk, daar al succesvol, topic al op een andere forum heb gezien, en dat ik toen heb gedacht ''o, maar dan slaat het op moviemeter ook wel aan, dusss....!'' ?
In dat geval is het antwoord; nee, want, hoewel ik ook andere forums bezoek, is het forum op movie/musicmeter voor mij het enige forum waar ik het de moeite waard vind om ook de topics te volgen die niet ''site-thema-gerelateerd'' zijn.
Het is meer een vreemde soort van humor om het woordje ''grote '' er al gelijk aan toe te voegen, min of meer met een kleine knipoog. En aan gezien humor voor mij in dit soort gevallen, toch meestal impulsief is moet het daarom maar instinctief zijn....lijkt mij.
En waarom ik dit zo heb ''bedacht en gedaan'' ?
Waar ik wel min of meer het idee van dit topic- onderwerp zelf vandaan heb, is van het blad Quest.
Ik lees dit blad al geruime tijd niet meer, ik heb het enkel slechts in het begin een paar keer doorgebladerd.
In dit blad heb je dus een item waar soortgelijke vragen door lezers gesteld kunnen worden. Ik ben/was oprecht niewsgierig naar de vragen , antwoorden en meningen van de andere users hier op dit forum, en vind het leuk om hier dan weer over te praten, aangezien ik nogal filosofisch ben aangelegd. Simpeler als dit zijn mijn redenen niet.
Met vriendelijke groet PsychoBoyJack (bob?) !

Respekked schreef:
(quote)

om hun persoonlijke mening bevestigd te zien worden. Zodat ze de volgende dag op kantoor kunnen zeggen. "Zie je nou wel, Jan van Halst zei het ook al!"
Ja, maar dat snap ik ook niet echt waarom mensen nou zo gesteld zijn op bevestigingen. Ik vind het bijvoorbeeld ontzettend vervelend wanneer ik een film zit te kijken en mensen die meekijken geven de hele tijd een soort van bevestiging wat er nou precies gebeurt... GEK word ik ervan.

Ik kan er trouwens wel eventueel inkomen dat mensen het leuk vinden voetbal te spelen, maar ik zie echt nog steeds niet in waarom je er in gods naam naar zou gaan kijken en al helemaal niet zo ontzettend vaak (en naar mijn mening ook erg LANG)

Mensen zijn gewoon raar. Ben blij dat ik er geen ben.

Gizzmann schreef:
(quote)

Mensen zijn gewoon raar. Ben blij dat ik er geen ben.

are you an alien mister gizzman??

Materny schreef:
Is er leven na de dood. ?.
Is er werkelijk een hemel?, anders hoef ik me niet zo keurig te gedragen in m'n leven.

Niemand die dat kan beantwoorden. Die nieuwsgierigheid zal je moeten sussen, tenzij je nieuwsgierigheid groter is dan jouw drang om te leven

De vraag: Waar houdt het heelal op? Mag gerust mijn levensvraag genoemt worden, ik wil het al van kinds af aan (niet zo heel lang geleden) weten en vind het heelal ook harstikke interessant. Wij kunnen niet bevatten dat iets oneindig is. Dat iets doorgaat voor áltijd. En als het niet oneindig is, wat is dáárachter dan? Niets? Wat is niets dan? Enz.

Mensen vind ik ook interessante wezens, het heelal is zo groot en toch zijn wij de enige wezens die het grondig kunnen veranderen/verpesten. Hoever zouden we kunnen gaan en hoelang zou het nog duren voordat het afgelopen is?

Materny schreef:

Is er werkelijk een hemel?, anders hoef ik me niet zo keurig te gedragen in m'n leven.

Wie gelooft dat er een hemel is , moet zichzelf één ding afvragen : Wat maakt de mens zo speciaal dat er speciaal voor ons een hemel is ?

Ik denk dat wij niet anders zijn als de rest van het leven op deze planeet, ook wij bestaan net als de rest van het leven op deze planeet gewoon uit cellen. Dan moet je concluderen dat de hemel dus ook is bestemd voor alle andere soorten leven. Dan praten we dus over miljarden jaren evolutie en miljarden jaren aan planten, dieren, virussen etc. etc.
Dus als je het zo bekijkt zou je dus in de hemel komen waarin meer dominante levensvormen als de mens zelf te vinden zijn. Denk aan de dinosauriërs en de meest vreselijke ziektes die op deze aardbol zijn gevonden.

Mensen die dan roepen dat de hemel alleen is voor mensen die geloven in God zijn al net zo gek als de radicale moslims die geloven dat er een zooi maagden wijdbeens liggen wachten totdat ze een zelfmoordaanslag hebben gepleegd.
Alsof er een almachtige God tegen het allereerste ééncellige organisme heeft gezegd : "Iedereen die over een paar miljard jaar nog geloofd in mijn bestaan, mag mee naar de hemel waar ze samen met mij en een rekje engelen mogen leven."
Jee, dat klinkt wel als een hele slechte film als je het mij vraagt.

Sterker nog, ik geloof dat zelfs al zou er een hemel zijn, er nog steeds mensen zouden zijn die een soort van belastingstelsel zouden gaan invoeren. Als één levensvorm op deze aardbol het niet verdiend om in een hemel terecht te komen dan is het wel de mensheid. We verneuken deze hele planeet, het hele ecosysteem en dankzij ons zijn er al duizenden levensvormen niet meer op deze bol te vinden. En dan ga je mij wijsmaken dat omdat we "geloven" dat er een God bestaat , we toch in een paradijs (de hemel) terecht komen ?
Larie !

moviefreak#1 schreef:
Ik denk dat wij niet anders zijn als de rest van het leven op deze planeet, ook wij bestaan net als de rest van het leven op deze planeet gewoon uit cellen.

Dat kan. Is natuurlijk een enorm filosofisch vraagstuk. Ik denk zelf dat het geheel (de mens) groter is dan de som der delen (cellen). Er bestaat ook nog zoiets als een ziel en een geest. Niet alles is terug te leiden tot elektrische activiteit in neuronen (denk ik).
Mensen die dan roepen dat de hemel alleen is voor mensen die geloven in God zijn al net zo gek als de radicale moslims die geloven dat er een zooi maagden wijdbeens liggen wachten totdat ze een zelfmoordaanslag hebben gepleegd.

En bedankt.

Als één levensvorm op deze aardbol het niet verdiend om in een hemel terecht te komen dan is het wel de mensheid.

Daar heb je gelijk in.

Als er ''leven '' na de dood bestaat, waarom moet dat toch altijd in verband worden gebracht met begrippen zoals ''god'' en ''hemel'' ?

moviefreak#1 schreef:
Sterker nog, ik geloof dat zelfs al zou er een hemel zijn, er nog steeds mensen zouden zijn die een soort van belastingstelsel zouden gaan invoeren.

Het idee van belastingen is eigenlijk een heel nobel en idealistisch systeem waarbij rijkdom herverdeeld wordt zodat minderbedeelden dankzij de solidariteit van de anderen mee kunnen genieten van een aantal basisbehoeftes die door de staat aangeboden worden. Echt iets voor in de hemel eigenlijk .

Ja, er bestaat ook zo iets als reïncarnatie. Misschien is onze levenskracht (niet fysiek, maar mentaal) zo sterk dat het in een heel ander verband zit dan wij dachten. Bijvoorbeeld dat we gewoon blijven bestaan maar dan in een ander lichaam en tijd opnieuw beginnen. Misschien is dit wel de grootste onzin, maar stel je voor dat onze levenskracht een oneindige kracht is die alsmaar doorgaat, maar dat telkens als we "dood" gaan ons bewustzijn en ons lichaam sterven. Zo blijf je continue voortbestaan en dan hoeft het nog niet eens als mens.

Ik denk dat het tegenwoordig steeds moeilijker wordt om in de hemel te geloven. We weten dat er niets is als we de lucht in gaan, maar misschien in een andere dimensie? Ik betwijfel het. Hoe stelt iemand God voor? Als een man die op een grote stoel (á la Zeus) zit en alles regelt. Dat daar onze geesten voor eeuwig als Griekse Goden door leven (hoeveel mensen zouden er dan al niet in de hemel zitten?). Zo iets als de hemel is erg onwaarschijnlijk.

Ramon K
Ik denk dat God energie is.

In Flatworld, een fictieve wereld met maar twee dimensies die enkel uit een plat vlak bestaat waar flinterdunne geometrische figuren rondschuiven, kunnen oneindig veel van dergelijke vlakken boven elkaar liggen met nog geen milimeter ertussen, en nog zouden ze elkaar niet kunnen opmerken, gewoon omdat ze niet in staat zijn 'omhoog' te kijken, simpelweg omdat 'omhoog' in hun eigen wereld niet bestaat. Dus die hemel die zit waarschijnlijk vlák naast je, alleen zie je 'm niet .

Ik heb dit soort filosofie altijd zoveel mogelijk ontweken. Als men het in gezelschap over dit onderwerp heeft, vraag ik hen altijd direkt te kappen want het irriteert me mateloos. Waarom? Voor een muur staan waar je never nooit overheen kunt komen, maakt je gek. Je kan uren, dagen, jaren, je hele leven je afvragen hoe het leven is ontstaan, wat god is en wat er gebeurt als je doodgaat. Je kan wel met honderden theorieën blijven komen, maar feit is dat niemand het antwoord weet en je zal het antwoord ook nooit vinden. Hooguit als je doodgaat.

(bovenstaande is geen kritiek op de gebruikers hier hoor, zo moet je het niet opvatten)

Ramon K
Ik heb dit soort filosofie altijd zoveel mogelijk ontweken. Als men het in gezelschap over dit onderwerp heeft, vraag ik hen altijd direkt te kappen want het irriteert me mateloos.

Tsss. Alsof de wereld alleen om jou draait?

kos
Freud schreef:

Het idee van belastingen is eigenlijk een heel nobel en idealistisch systeem waarbij rijkdom herverdeeld wordt zodat minderbedeelden dankzij de solidariteit van de anderen mee kunnen genieten van een aantal basisbehoeftes die door de staat aangeboden worden. Echt iets voor in de hemel eigenlijk .
Het is ook niet voor niks dat belasting betalen iets is wat voor bijvoorbeeld jehova's ook enorm acceptabel is, en zij leven nota bene volgens de letterlijke interpretatie van de bijbel. .

Tsss. Alsof de wereld alleen om jou draait?

Tsss. Dat zijn jouw woorden.

U-96 schreef:
Voor een muur staan waar je never nooit overheen kunt komen, maakt je gek. Je kan uren, dagen, jaren, je hele leven je afvragen hoe het leven is ontstaan, wat god is en wat er gebeurt als je doodgaat. Je kan wel met honderden theorieën blijven komen, maar feit is dat niemand het antwoord weet en je zal het antwoord ook nooit vinden. Hooguit als je doodgaat.

Klopt, maar de mens is nieuwsgierig aangelegd en dus zullen er altijd dit soort discussies zijn. Bovendien, het is toch best interessant om te weten wat andere hierover denken, niet?

Ramon K
U-96 schreef:
(quote)

Tsss. Dat zijn jouw woorden.

Dus mensen moeten ophouden met wat ze bespreken omdat er ene U96 in da house is? Jij kunt soms zo vreemd doen.

Ik denk niet dat hij dat bedoeld Ramon

Hooguit 1 op de 10 theorieën die ik hoor vind ik interessant. Je schiet er verder weinig mee op.

Dus mensen moeten ophouden met wat ze bespreken omdat er ene U96 in da house is?

Dat is wat JIJ denkt. Ik bedoel er niets mee.

Ramon K
Alles is energie. Mens sterft. Energie vloeit af en voegt zich bij het universele geheel. Wordt de energie in het heelal te groot (of te opeengehoopt) dan krijgen we een nieuwe Big Bang. Die hoorde ik eergisteren. Best een aardige theorie.

Ramon K
U-96 schreef:
(quote)

Dat is wat JIJ denkt. Ik bedoel er niets mee.

Zo staat het in je post. Je irriteert je wel zo snel aan anderen. Ligt het niet aan jezelf?

Ik ga hier via pb op in als je het niet erg vind.

Nee, beetje offtopic

Die theorie over teveel energie die dan een big bang veroorzaakt. Mag ik je dan even wijzen op de theorie dat ons heelal veroorzaakt is door de big bang (of grote stofwolk). Hoe komt die enorme hoeveelheid energie er dan? En er zijn in de miljarden jaren van de aarden al genoeg wezens dood gegaan om energie te leveren, wanneer is dan te veel (ja, tot het moment dat onze wereld boem zegt)?

Ramon K schreef:

Dat denk ik niet, dat geloof ik.

FisherKing
Ramon is van 't padje af

Nee, serieus, als er een god is, is er energie. En die energie laat zich moeilijk definieren, ook zonder god is er energie namelijk.

Ramon K schreef:

De sterkte van filosofie aan het werk.

Als God energie is ... drop het woord God dan gewoon en spreek als een normaal mens over "energie". Het lijkt heel wat zo'n uitspraak, maar het is niet weer dan een banaal en overbodig woordspelletje zonder inhoud.

Ramon K
Als God energie is ... drop het woord God dan gewoon en spreek als een normaal mens over "energie". Het lijkt heel wat zo'n uitspraak, maar het is niet weer dan een banaal en overbodig woordspelletje zonder inhoud.

Men vroeg hier wie of wat God is. Aangezien God bijna immer ivm verbracht wordt met geloof, after-life, hoop, de grote niet te vatten mug in dit universum etc.. gebruik ik dat woord ook in mijn stelling. Niks banaals aan. Ik geloof in energie en gebruik daar het woord 'God' voor. Zonder bijgedachte en puur voor het gemak. Je bent aan het zeuren (zoals zo vaak).

Materny schreef:
Waarom kan ik me niet concentreren op een film waar ik al maanden naar uitkijkt als m'n kamer slordig is? .
Dat irriteert me dan mateloos.

Haha ik ken het Ik ben zelf ook zo dat ik pas écht kan genieten van mijn kamer, of dingen in mijn kamer, of dingen die ik doe in mijn kamer, als mijn kamer opgeruimd en netjes is. Ik kan helaas niet uitleggen waarom ik dit heb, het is gewoon zo.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:51 uur

geplaatst: vandaag om 08:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.