menu

Overig / Algemeen / Wetenschapsvragen

zoeken in:
Tja, ''levensvragen''.....
Oftewel vragen waar nagenoeg niemand echt stil bij zal staan, en die er eigenlijk ook niet echt toe doen.
Vragen waar ik (of jij dus ) graag een antwoord op zou willen hebben, maar die niemand mij (of jou ), tot dus ver,
nog heeft kunnen geven.

Mijn eerste vraag;
Hoe komt het , dat als je in een kopje koffie met je lepeltje op de bodem gaat tikken, het tikkende geluid als maar hoger lijkt te worden? ( hierbij geldt -wat ik tot dus ver heb kunnen ondervinden - dat hoe dunner het kopje is, hoe beter merkbaarder dit effect is)

Mijn tweede vraag;
Op (bijv.) de grote oceaan zal het best wel vaak stormen, met onweer en meters hoge golven, en bliksem - wat ongetwijfeld toch wel in het water zou moeten slaan.
Hoe komt het dan , aangezien het meeste water op aarde wel op de een of andere manier met elkaar verbonden is, dat dan niet al het water op de wereld onder stroom komt te staan?

En mijn derde, vooralsnog laatste vraag;
Kort maar krachtig: stof.
Hoe komt het dat als ik een kastje open trek, waar ik al geruime tijd niet meer in heb gekeken, of wat uit heb gepakt, dat alles in 1 keer onder een vieze laag met ''raar spul'' zit? Wat is het, hoe wordt het gemaakt, en waar komt eigenlijk vandaan?

Zo dat waren mijn eerste drie vragen. Als mij nog een vraag te binnen schiet zal ik hem ook wel eventjes posten.
Ik ben benieuwd of iemand een antwoord heeft op deze vragen, en ik ben zeker ook benieuwd of er nog andere users zijn met soortgelijke vragen! (waar ik misschien dan weer een antwoord op weet )

Hoe komt het dat als ik een kastje open trek, waar ik al geruime tijd niet meer in heb gekeken, of wat uit heb gepakt, dat alles in 1 keer onder een vieze laag met ''raar spul'' zit? Wat is het, hoe wordt het gemaakt, en waar komt eigenlijk vandaan?

Goede vraag, ik zit er ook al heel lang mee. Volgens mijn broer is stof geheel afkomstig van je huid, je lichaam dus. Kan, maar dan komt de vraag waarom er in onbewoonde huizen ook zoveel stof te vinden is?

Ik heb zelf vroeger een soort stofvrees gehad. Dagelijks m'n kamer stofzuigen, planken schoonmaken, enzovoort. Klote, zoiets wil niemand. Gewoon mee gekapt, maar nu heb ik dus een zachtsgezegd overschot aan stof. De viezerik die U-96 heet, heeft weleens een beetje stof 'gegeten'. Moet je ook maar 's doen, smaakt onwijs naar aarbeienlolly's.

Ik heb ook smetvrees wat vaak resulteert in poetsdwang. Constant schoonmaken, opruimen en inderdaad dagelijks stofzuigen. Maar dat laatste is normaal, toch?

Mwoa.. 1x in de week op mijn kamer?

PsychoBoyJack schreef:

Opdracht voor school? Aanwezigheid van stof in ongebruikte of relatief weinig gebruikte kasten is waarschijnlijk vanwege het slijten van kleding of huiddeeltjes die in je kleding zijn blijven handen. Zie hieronder.

Er zijn zeer veel dingen die stof maken. Een mens zelf verliest huiddeeltjes. En doordat kleding slijt ontstaat er ook stof. Textiel zoals katoen levert meer stof op dan synthetische textiel. Vooral als het katoen al wat versleten is, en droog en niet vettig is. Door wasverzachter te gebruiken zal kleding minder stof veroorzaken. Stof komt ook van buiten, en is dan meer aarde en zandstof.
Bron

Waarom kan ik me niet concentreren op een film waar ik al maanden naar uitkijkt als m'n kamer slordig is? .
Dat irriteert me dan mateloos.

Ik heb exact hetzelfde Materny.

Als ik film kijk én hij boeit me erg, dan kan er mij niets schelen.
Soms gaat de deurbel vier meter van mij en heb ik ze niet eens gehoord, terwijl ik alles hoor wat er in de film gebeurd. Of zit er iemand tegen mij te praten en hoor ik ze niet eens. Raar eigenlijk...

Mijn grote vraag:
Waarom houden mensen van het kijken naar voetbal?

En dan nog een betere vraag: Waarom houden mensen ervan om na het kijken van een ontzettend lange match ook nog eens te kijken naar mensen die het allemaal gaan nabespreken...

Ik heb exact hetzelfde Gizzmann.

Dat heb ik nou bij mensen die niet van voetbal houden.

Dus jij vraagt je af waarom mensen die niet van voetbal houden na een ontzettend lange match nog na een nabespreking gaan kijken?

Ik snap er ook niks van, Gizzmann.

Reinbo
PsychoBoyJack schreef:
Mijn eerste vraag;
Hoe komt het , dat als je in een kopje koffie met je lepeltje op de bodem gaat tikken, het tikkende geluid als maar hoger lijkt te worden? ( hierbij geldt -wat ik tot dus ver heb kunnen ondervinden - dat hoe dunner het kopje is, hoe beter merkbaarder dit effect is)

Geluid verplaatst zich sneller door een vloeistof dan door de lucht waardoor het hoger klinkt.

PsychoBoyJack schreef:

Mijn tweede vraag;
Op (bijv.) de grote oceaan zal het best wel vaak stormen, met onweer en meters hoge golven, en bliksem - wat ongetwijfeld toch wel in het water zou moeten slaan.
Hoe komt het dan , aangezien het meeste water op aarde wel op de een of andere manier met elkaar verbonden is, dat dan niet al het water op de wereld onder stroom komt te staan?

Door de wrijving (zowel tussen watermoleculen onderling als met de bodem e.d.) in het water dempt de golf uit. Ook de zwaartekracht die het water 'vlak trekt' speelt een rol.

PsychoBoyJack schreef:

Er zit altijd stof in de lucht (uitlaatgassen, stof die loslaat uit kleren, stof die de lucht in wordt gegooit door een bouwplaats etc. ) Die stof valt ooit weer op de grond, vooral op plekken waar geen/een lage luchtcirculatie is zoals in je kast.

damon
Hoe komt het dat wij niet kunnen bevatten dat de ruimte oneindig is. HOE kan iets oneindig zijn ...

Reinbo
Omdat ons begrip van ruimte is beperkt tot de derde dimensie... Wie zegt dat het oneindig is?

Ramon K
Omdat ons begrip van ruimte is beperkt tot de derde dimensie

Daarom heb ik ook weinig met de Wetenschap omdat we enkel 'bewijzen' kunnen oprakelen binnen een beperkt kader.

Reinbo
je moet toch wat....daarbij is het wel ons kader....

(daarbij valt er genoeg te ontdekken en definieren binnen het 3 dimensionale)

...ons kader, maar wel een dat constant verandert...

Reinbo
Nee hoor, blijft 3D.

Voor mijn persoonlijke held van vandaag, Reinbo.

Gizzmann schreef:
Mijn grote vraag:

Het is onderzocht dat mensen het liefst kijken naar sporten waarin de underdog vaak wint. Voetbal scoort op dat gebied erg hoog en is daarom populair.

En dan nog een betere vraag: Waarom houden mensen ervan om na het kijken van een ontzettend lange match ook nog eens te kijken naar mensen die het allemaal gaan nabespreken...

Om te ontrafelen waarom die underdog won natuurlijk .

Reinbo schreef:
Nee hoor, blijft 3D.

Dat is ook maar de vraag. Is tijd niet de vierde dimensie?

Reinbo schreef:
Nee hoor, blijft 3D.

Hoe weet je dat nou zo zeker? Toen men dacht dat de wereld zo plat als een pannekoek was en het bestaan van een oneindig helaal onbekend was, werd de werkelijkheid binnen en vanuit een 2 dimensionaal paradigma geanalyseerd. Een 2D oppervlak is nu een 3D universum. Ooit een idiote theorie voor 2D wezens. Misschien behoort ons 3D kader wel tot een 4D ruimte-tijd hyperbolachtig iets? Net zoals wij nu wetenschappelijk erkennen dat een 2D oppervlak in feite de 'rand' vormt van een 3D kader. Misschien is de vierde dimensie geen ruimtelijke richting, maar bijvoorbeeld tijd zoals Boordappel hierboven aangeeft/vraagt. Wij beschikken nu over 3D technologie, wellicht kunnen we ooit 4D apparatuur ontwikkelen waarmee we de 4e dimensie kunnen 'ontdekken' of waarnemen?

We kunnen dit nu niet bewijzen, maar ook niet falsificeren. Of wel?

Van Nunen
Strak van je, Psychoboyjackbob, om dit het 'Grote MovieMeter ''Levensvragen'' Topic' te noemen.
Het woordje 'grote' valt me daarin meteen op.
Had je de populariteit van dit topic namelijk al voorzien, of zo?
Anders gevraagd: Handel je puur instinctief, of gedeeltelijk instinctief met een mate van voorkennis/ervaring? Of juist alleen met ervaring/kennis?
'Levensvragend' gevraagd: Waàrom denkt en doet de mens, zoals hij 'denkt en doet'?

Reinbo
BoordAppel schreef:
(quote)

Dat is ook maar de vraag. Is tijd niet de vierde dimensie?

Dat zou kunnen, maar met de beperking van ons 3 d kader bedoelde ik dat we alleen in de 3 dimensional ruimte kunnen bewegen. Misschien kunnen we wel vaststellen/beredeneren dat er meer dimensies zijn, maar daarbinnen vrij bewegen zal ons niet lukken. (Ik geloof niet dat wij het tijdreizen onder de knie gaan krijgen). En dan nog zal alles wat we er over te weten komenvanuit een wezen met een 3 d perpectief bekeken worden.

De wetenschap is al meer dan een eeuw 'in hogere sferen' wat dat betreft hoor, meerdimensionale fysica en wiskunde is doodnormaal geworden. Dat is ook de reden dat er zo weinig van te 'begrijpen' valt en dat het allemaal zo abstract geworden is. De speciale relativiteitstheorie van Einstein komt ook geweldig idioot over als je ze in normale taal wilt uitleggen . Ons begrip van ruimte is inderdaad beperkt, maar juist dankzij wetenschap en de abstracte wiskundige taal die ze hanteert is het mogelijk om dat begrip te overstijgen. Waarom je dat zou willen doen is een andere vraag natuurlijk .

Over die bliksem op de zee heb ik hetvolgende gevonden op het wereld wijde web:

Wetenschappers weten nog niet precies wat er gebeurt als bliksem op het water inslaat. Vermoedelijk verspreidt de elektrische lading zich in alle richtingen, en verzwakt die lading naarmate ze zich verspreidt. Maar omdat er na een onweer geen massale vissterfte wordt vastgesteld in waterrijke gebieden, neemt men aan dat de lading al over korte afstanden in kracht afneemt.
Ron Holle, meteorologisch onderzoeker bij het Nationale Ernstige Stormen Laboratorium van de NOAA in Norman, Oklahoma zegt er het volgende over: Water trekt de bliksem niet aan. Maar het is wel een prima geleider voor de elektrische lading. Het is niet duidelijk hoe ver een bliksemschicht zich door het water voortbeweegt. Er zijn mensen gedood of verwond door directe en indirecte inslagen in of op het water, in of op boten, kades, pieren, in de branding, op surfplanken, in kano’s, terwijl ze aan het vissen waren etc. In de meeste gevallen bleek de bliksem binnen enkele tientallen meters van de slachtoffer ingeslagen te zijn. Maar de lading kan zich verder uitspreiden door kabels en buizen en zo wordt ook de impact groter.

Reinbo
Freud schreef:
Over die bliksem op de zee heb ik hetvolgende gevonden op het wereld wijde web:.... groter.[/i]

aha, ik zie nu dat ik vraag 2 verkeerd gelezen had, dacht dat de vraag was waarom de golven verwijnen. ...

Reinbo schreef:

Dat zou kunnen, maar met de beperking van ons 3 d kader bedoelde ik dat we alleen in de 3 dimensional ruimte kunnen bewegen.

We bewegen ons anders toch continu door die zogenaamde vierde dimensie .

Gizzmann schreef:
Mijn grote vraag:

om hun persoonlijke mening bevestigd te zien worden. Zodat ze de volgende dag op kantoor kunnen zeggen. "Zie je nou wel, Jan van Halst zei het ook al!"

Is er leven na de dood. ?.
Is er werkelijk een hemel?, anders hoef ik me niet zo keurig te gedragen in m'n leven.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:19 uur

geplaatst: vandaag om 19:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.