• 15.735 nieuwsartikelen
  • 177.886 films
  • 12.199 series
  • 33.965 seizoenen
  • 646.802 acteurs
  • 198.949 gebruikers
  • 9.369.690 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal) #3

zoeken in:

Graaf Machine

• 9786 berichten
  • 1412 stemmen

Mijn top 10 van deze Spelen:

1. Sifan Hassan, marathon

2. Harrie Lavreysens hattrick

3. Simone Biles, geweldige comeback

4. Remco Evenepoel die de dubbel pakt

5. Djokovic, completeert zijn prijzenkast

6. 3x3 Basketball heren (de Nederlanders, welteverstaan)

7. Breaking (ik heb niks met hiphop-cultuur, maar dit vond ik schitterend om te zien)

8. Waterpolodames, zowel de verloren halve finale als de gewonnen troostfinale.

9. De eerste gouden medaille bij roeien, mannen dubbelvier, die het startschot voor deze gedenkwaardige Spelen vormde.

10. De gouden medaille bij vrouwenroeien vierzonder, die de nipte nederlaag van de dag daarvoor dubbelvier wraakten.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

Duitsland doet het niet steeds slechter, maar schommelt al drie decennia tussen de 10 en 20 gouden medailles. Afhankelijk van het aanbod aan talent natuurlijk, net als Nederland. Duitsland doet het relatief wel minder dan Nederland.

Gouden plakken Duitsland:

2024: 12

2021: 10

2016: 17

2012: 11

2008: 16

2004: 13

2000: 13

1996: 20

1992: 33

Mijn speculatie over het grote aantal in 1992: toen hadden ze nog profijt van de eenwording, en dus van de vruchten (verboden vruchten?) van het topsportbeleid van de voormalige Deutsche Demokratische Republik. Dat was na 1996 wel een beetje uitgewerkt natuurlijk.

De DDR haalde in 1988 nog 37 gouden medailles, en de BRD 'slechts' 11. (dat was natuurlijk wel weer veel meer dan de 2 waar wij Nederlanders het in die tijd mee moesten doen).

Nouja, ze doen het ook qua goud echt minder. Schijnbaar waren ze in de jaren 90 nog erg dominant met 33 en 20 plakken.

Maar voor Duitsland zijn pakweg 10-15 medailles goud toch wel oprecht matig? Nog los van zilver/brons?

Duitsland is een groot en rijk land met veel trainingsfaciliteiten.

Maar je merkt bij Duitsland dat er een cultuurverandering daar gaande is. Die keihard gedisciplineerde en stoïcijns doorwerkende sporters zijn er steeds minder. In het voetbal hebben ze dit ook, ze zijn niet meer zo goed als voor de eeuwwisseling.

Graaf Machine

• 9786 berichten
  • 1412 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Nouja, ze doen het ook qua goud echt minder. Schijnbaar waren ze in de jaren 90 nog erg dominant met 33 en 20 plakken.

Maar voor Duitsland zijn pakweg 10-15 medailles goud toch wel oprecht matig? Nog los van zilver/brons?

Duitsland is een groot en rijk land met veel trainingsfaciliteiten.

Maar je merkt bij Duitsland dat er een cultuurverandering daar gaande is. Die keihard gedisciplineerde en stoïcijns doorwerkende sporters zijn er steeds minder. In het voetbal hebben ze dit ook, ze zijn niet meer zo goed als voor de eeuwwisseling.

Die 33 en 20 dus met de erfenis van de DDR.

Of 10-15 goud matig is? (en daarbij kijk je over de 16 en 17 van 2008 en 2016 heen, niet heel veel minder dan de 20 van 1996)

Vergeleken met Nederland wel, vergeleken met de Verenigde Staten valt het wel weer mee.

Vergeleken met Groot Brittanië en Frankrijk (nota bene de organiserende natie) valt het ook nog wel weer mee, in elk geval dit jaar. Ik ga niet alles opzoeken.

Nederland doet het gewoon heel erg goed. Uitzonderlijk goed.

kos

• 46682 berichten
  • 8842 stemmen

Sifans marathonwinst wel echt met afstand mooiste momnet voor NL van deze en wellicht de laatste Spelen bij elkaar.

Marathon is echt een megabelangrijke discipline om te winnen en hoe.

IH88

• 9725 berichten
  • 3182 stemmen

1. Sifan Hassan, marathon

2. Goud gemengde estafette.

3. Goud 3 tegen 3 basketbal

4. Gouden medailles en comeback Simone Biles

5. Harrie Lavreysen, drie gouden medailles

6. 100m finale en winst Noah Lyles. Nagelbijter

7. Wereldrecord Duplantis

8. Gouden medaille roeien vrouwen vierzonder.

9. Beide basketbalfinales. Wat een geweldige wedstrijden.

10. Gouden medailles hockeymannen/vrouwen na shoot-outs.

Eervolle vermeldingen:

Het wereldrecord en gewoon het superieure lopen van McLaughlin. Het laatste gedeelte van de gouden zeilrace van Van Aanholt en Duetz, Manon Veenstra, Djokovic, Nadal en Alcaraz samen, Teddy Riner, Marchand, Evenepoel, Florijn (en sowieso alle roeiers), estafettedames 4x400m, waterpolodames, Thiam, de superieure Italiaanse volleybaldames, de Pakistaanse speerwerper, de lekke band van Puck Pieterse en speciale vermelding voor Sarah Sjostrom, die al zo lang aan de top staat en nu gewoon weer twee gouden medailles (50 en 100 meter vrij) mee naar huis neemt.

IH88

• 9725 berichten
  • 3182 stemmen

Leukste sporten om naar te kijken. Nederlandse roze bril even afzetten.

1. Atletiek. Met afstand.

In willekeurige volgorde basketbal en 3 tegen 3 basketbal, BMX, wielrennen (geen baan), sportklimmen, handboogschieten, zwemmen, mountainbiken, triatlon, waterpolo en volleybal.

Sporten die ik aan me voorbij heb laten gaan:

Paardensport, golf, mannenvoetbal, trampolinespringen (niets van gezien), alle vechtsporten, badminton, ritmische gymnastiek, gewichtheffen, worstelen, tafeltennis en waarschijnlijk nog wat andere sporten.

Breaking en skateboarden zijn geen sporten waar ik voor thuisblijf, maar om jongeren te trekken zal het wel een succes zijn. Vooral breaking heeft me positief verrast.

Graaf Machine

• 9786 berichten
  • 1412 stemmen

Wat mij betreft de leukste sporten om te kijken:

Sprint bij baalwielrennen. Vooral als ze sprinten door bijna stil te staan.

Breaking

Kortere atletiek onderdelen

Roeien

Pijl en boog

Saai:

Judo

Zeilen

Open Water zwemmen

Triathlon

Hockey

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Graaf Machine schreef:

Wat mij betreft de leukste sporten om te kijken:

Sprint bij baalwielrennen. Vooral als ze sprinten door bijna stil te staan.

Breaking

Kortere atletiek onderdelen

Roeien

Pijl en boog

Saai:

Judo

Zeilen

Open Water zwemmen

Triathlon

Hockey

Wat is er leuk aan breaking kijken?

Graaf Machine

• 9786 berichten
  • 1412 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Wat is er leuk aan breaking kijken?

Wat is er leuk aan niet snappen dat anderen iets leuk vinden dat jijzelf niet leuk vindt?

Ik ga het toch verdorie niet uitleggen hoor. Ik vind het gewoon leuk om te zien.

AvaRava

• 32 berichten
  • 126 stemmen

Mijn top 10:

1) Weergaloze Femke Bol op de 4x400m gemengde estafette

2) Sifan Hassan wint de Marathon nadat ze ook al de 5k en 10k had gelopen

3) buzzerbeater Worthy de Jong bij 3x3 basketbal

4) Ogenschijnlijke gemak waarmee Hattrick Harrie 3x de beste is

5) Nederland onderstreept maar weer eens wat voor een hockeynatie wij zijn. 2x goud.

6) de 17-jarige Summer McIntosh wint 3x goud voor Canada bij het zwemmen

7) Italiaanse volleybaldames die de Amerikanen kansloos laten in de finale

8 Geweldige presteren van de roeiers, zowel heren als dames

9) Waanzinnige comeback waterpolodames, zowel in de halve finale als wedstrijd om het brons

10)Djokovic voltooit Career Grand Slam met fantastisch tennis

Eervolle vermeldingen:

(de wereldrecords) van Duplantis en McLaughlin, Thiam die voor de 3e keer de zevenkamp wint, de suprematie van Biles, de dubbel van Evenepoel, overige Nederlandse medaillewinnaars.

Edit: vergeet ik Marchand helemaal. De koning van de Spelen wat mij betreft. Die dus eigenlijk ook in mijn top 11

Graaf Machine

• 9786 berichten
  • 1412 stemmen

AvaRava schreef:

Edit: vergeet ik Marchand helemaal. De koning van de Spelen wat mij betreft. Die dus eigenlijk ook in mijn top 11

Als je hem de koning noemt, dan toch op de eerste plaats in je top 11?

AvaRava

• 32 berichten
  • 126 stemmen

Tja, lastige. Marchand heeft volgens mij de meeste Gouden plakken behaald (4 geloof ik) en dat maakt hem de Koning van de Spelen. Tevens deed het mij niet heel veel. Daar ben ik dan weer teveel Hollander voor .

Overigens waren de Nederlandse judoka's als collectief veruit de grootste teleurstelling. Nul medailles terwijl we toch in elke gewichtscategorie meededen.

Atletiek, zwemmen, tennis, (dames)turnen, (baan)wielrennen en de teamsporten (met name volley -en basketbal) de leukste kijksporten en toch ook het schoonspringen. Suprematie van de Chinezen (8 op 8 goud) is dan weer niet goed voor de sport.

Gelukkig niets van gezien: gewichtheffen, worstelen, schieten, badminton, schermen en boksen.

Graaf Machine

• 9786 berichten
  • 1412 stemmen

AvaRava schreef:

Tja, lastige. Marchand heeft volgens mij de meeste Gouden plakken behaald (4 geloof ik) en dat maakt hem de Koning van de Spelen. Tevens deed het mij niet heel veel. Daar ben ik dan weer teveel Hollander voor .

Overigens waren de Nederlandse judoka's als collectief veruit de grootste teleurstelling. Nul medailles terwijl we toch in elke gewichtscategorie meededen.

Atletiek, zwemmen, tennis en de teamsporten (met name volley -en basketbal) de leukste kijksporten en toch ook het schoonspringen. Suprematie van de Chinezen (8 op 8 goud) is dan weer niet goed voor de sport.

Gelukkig niets van gezien: gewichtheffen, worstelen, schieten.

Je moet de judoka's maar de eer geven dat ze door hun collectieve falen de prestaties van de rest van de Olympische equipe van extra glans hebben voorzien.

Ze faalden niet expres, het was gewoon hun jaar niet.

Overigens hebben we in de hele geschiedenis van judo op de OS ook maar vier keer goud gehaald, dus heel goed zijn we daar ook weer niet in. Het is dat er zoveel categorieën zijn, dat we af en toe een medaille (meestal brons) hebben gehaald.

IH88

• 9725 berichten
  • 3182 stemmen

Ja, jammer dat volleybal een beetje een ondergeschoven kindje was deze Spelen (beach natuurlijk wel vol in de aandacht). We zijn natuurlijk ook niet meer zo goed als vroeger. De dames ook keihard eraf gegaan in de poulefase. Maar toffe sport om naar te kijken. Die Italiaanse vrouwen waren wel echt heer en meester. Geweldige wedstrijd tegen de VS.

AvaRava

• 32 berichten
  • 126 stemmen

Op Eurosport toch aardig wat live volleybal kunnen zien, op NPO1 inderdaad erg weinig.

Beide finales overigens veel te snel beslist. Frankrijk bij de mannen en Italië bij de vrouwen oppermachtig.

Was pas het eerste goud voor Italië bij het volleybal ooit.

Graaf Machine

• 9786 berichten
  • 1412 stemmen

Volleybal, en dan de mannen. Nederland met het Bankrasmodel. Ze haalden zilver in Barcelona.

Dát was de geboorte van Nederland als topsportland. Toen werd duidelijk dat we dingen konden bereiken.

Natuurlijk haalden we vier jaar later goud, in één van de mooiste Olympische wedstrijden die ik me kan heugen, tegen Italië.

Maar zilver in 1992, Blangé, Zwerver, Selinger. Dát was waar we in onszelf begonnen te geloven. Daar is het huidige succes begonnen.

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

1. De buzzerbeater van Worthy 3x3

2. Harries Hattrick

3. Sifans Marathon

4. 4x400 gemengd met de sprint van Femke

5. De gouden mannen/vrouwen combinatie bij het hockey

6. De complete historische bak roei medailles

7. Het nipte voorkomen van het zeildrama 49er

8. De "oude" Vos

9. De BMX verassing Veenstra

10. Hetty Rakettie

IH88

• 9725 berichten
  • 3182 stemmen

AvaRava schreef:

Op Eurosport toch aardig wat live volleybal kunnen zien, op NPO1 inderdaad erg weinig.

Beide finales overigens veel te snel beslist. Frankrijk bij de mannen en Italië bij de vrouwen oppermachtig.

Was pas het eerste goud voor Italië bij het volleybal ooit.

Klopt, op Europsport gelukkig nog wel wat kunnen zien.

IH88

• 9725 berichten
  • 3182 stemmen

happie schreef:

1. De buzzerbeater van Worthy 3x3

2. Harries Hattrick

3. Sifans Marathon

4. 4x400 gemengd met de sprint van Femke

5. De gouden mannen/vrouwen combinatie bij het hockey

6. De complete historische bak roei medailles

7. Het nipte voorkomen van het zeildrama 49er

8. De "oude" Vos

9. De BMX verassing Veenstra

10. Hetty Rakettie

Vos, één van mijn favoriete sportheldinnen. Hoe heb ik haar kunnen vergeten? Hetty Rakettie was ook geweldig ja. Heerlijke bijnaam.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

Wat is er leuk aan niet snappen dat anderen iets leuk vinden dat jijzelf niet leuk vindt?

Ik ga het toch verdorie niet uitleggen hoor. Ik vind het gewoon leuk om te zien.

Gedraag je niet meteen zo ongesteld. Ben gewoon benieuwd waarom je dit zo leuk vind om te bekijken. Is maar voor een hele kleine niche groep en dat zijn over het algemeen dan ook nog eens jongeren.

Voor mij persoonlijk (voor je weer boos bent) het meest stompzinnige van deze hele Spelen. Benieuwd of het Olympisch blijft.

Graaf Machine

• 9786 berichten
  • 1412 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Gedraag je niet meteen zo ongesteld. Ben gewoon benieuwd waarom je dit zo leuk vind om te bekennen nken.

en gelijk scheldende opmerkingen maken. Uiteraard misogyne opmerkingen, want dat is stoer.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)
en gelijk scheldende opmerkingen maken. Uiteraard misogyne opmerkingen, want dat is stoer.

Haha, de enige die hier scheld ben jij met je verdorie. Niet dat dat me wat doet. Stel je aan man en geef gewoon eens antwoord. Maar vermoedelijk noem je het gewoon als sport even op om afwijkend te kunnen doen.

Graaf Machine

• 9786 berichten
  • 1412 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Haha, de enige die hier scheld ben jij met je verdorie. Niet dat dat me wat doet. Stel je aan man en geef gewoon eens antwoord. Maar vermoedelijk noem je het gewoon als sport even op om afwijkend te kunnen doen.

och jee. 'verdorie'.

Verdorie zeg.

Bla-di-bla...

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)
och jee. 'verdorie'.

Verdorie zeg.

Bla-di-bla...

Dat was het meest schelderige woord dat dat in de hele discussie terug te vinden was. Dus kijk vooral in de spiegel.

Dat je het niet uit wenst te leggen zegt me voldoende. Ouwe trol, haha.

Graaf Machine

• 9786 berichten
  • 1412 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Dat was het meest schelderige woord dat dat in de hele discussie terug te vinden was. Dus kijk vooral in de spiegel.

Dat je het niet uit wenst te leggen zegt me voldoende. Ouwe trol, haha.

je bent er maar druk mee. Ga lekker een filmpje kijken, man.

AvaRava

• 32 berichten
  • 126 stemmen

Honkbal en softbal trouwens wel gemist deze Olympische Spelen, maar ik vermoed dat deze over 4 jaar wel zullen terugkeren als de spelen in L.A. plaatsvinden. Wel helaas ongunstige tijden de komende 2 Zomerspelen: USA en Australië (2032).

De sportzomer zit er zo goed als op. De vuelta nog en dan is wel zo'n beetje over en gaan we ons maar weer richten op het voetbal en de Amerikaanse sporten: play-offs MLB, begin NFL seizoen en wat later starten ook de NBA en NHL.

Graaf Machine

• 9786 berichten
  • 1412 stemmen

Het is buiten 32 graden of zoiets, maar is zit al weer te wachten op de ijsvloer. Lekker schaatsen kijken. Het voorolympische seizoen, dus je kunt al zien wie zich waarop gaat richten.

Graaf Machine

• 9786 berichten
  • 1412 stemmen

Verrek. Die was me helemaal ontgaan. We hebben dus ook nog een bronzen plak gehaald met synchroonzwemmen.

Graaf Machine

• 9786 berichten
  • 1412 stemmen

Echt hoor. Kijk je naar de officiële huldiging van onze gouden medaillewinnaars. Krijgen ze een mooie onderscheiding. Behalve de sporters die al eerder goud hebben geworden. Die krijgen een Chapeau, en een handdruk.

Nederland is weer smaller dan smal.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Graaf Machine schreef:

Echt hoor. Kijk je naar de officiële huldiging van onze gouden medaillewinnaars. Krijgen ze een mooie onderscheiding. Behalve de sporters die al eerder goud hebben geworden. Die krijgen een Chapeau, en een handdruk.

Nederland is weer smaller dan smal.

Daarbij werden de olympisch kampioenen geridderd. Sommige goudenmedaillewinnaars, zoals Sifan Hassan en Harrie Lavreysen, ontvingen na de vorige Olympische Spelen in Tokio al een lintje. Zij kregen nu een beeldje als waardering voor hun prestaties.

Dit is toch gewoon een normale afhandeling? Je kan mensen maar 1x ridderen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.