• 15.735 nieuwsartikelen
  • 177.873 films
  • 12.196 series
  • 33.962 seizoenen
  • 646.802 acteurs
  • 198.941 gebruikers
  • 9.369.485 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal) #3

zoeken in:

IH88

• 9725 berichten
  • 3182 stemmen

Daarom ga ik persoonlijk ook een top 10 mooiste sportmomenten maken van deze OS. Waar ik het meest van genoten heb of van onder de indruk ben. Puntje van me stoel televisie.

IH88

• 9725 berichten
  • 3182 stemmen

Probleem is alleen dat Lavreysen geen moment puntje van me stoel televisie is haha. Hij is te goed.

Joy4ever

• 4609 berichten
  • 1832 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Ik kijk persoonlijk gewoon naar hetgeen waar ik het meeste mee heb. Vind de 4x100 boeiender dan een marathon. Maar als je kijkt wat knapper gepresteerd voor mij is, dan wint Hassan het denk ik. Win maar eens 42 km rennen.

Klopt. Toch heb ik ook ontzettend genoten van de finale 3×3 basketbal en de finales bij het roeien terwijl ik daar verder nooit naar kijk. Ik denk dat het ook een behoorlijke rol speelt wat je precies van de betreffende wedstrijd hebt gezien. Kijk je Hassan enkel terug in de samenvatting dan is het heel anders dan het grootste deel live meegemaakt te hebben. Maar dit was echt een super toffe OS.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

IH88 schreef:

Daarom ga ik persoonlijk ook een top 10 mooiste sportmomenten maken van deze OS. Waar ik het meest van genoten heb of van onder de indruk ben. Puntje van me stoel televisie.

Precies. Dat is nuttiger.

Ik heb grotendeels alleen de Nederlanders gevolgd, maar daar zaten briljante momenten in.

Bol estafette, hockeyfinales en 3x3 basketbalfinale zijn wel mijn mooiste momenten. Puur als wat ik leuk vind om te kijken. Trek je het iets breder, dan komen uiteraard Hassan, roeien, Van Rouwendaal etc er ook bij.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Joy4ever schreef:

(quote)

Snap ik maar ik denk dat je oa bij de 3×3 basketbal ook wel aardig gejuicht hebt toch? Roeien heb ik ook niks mee maar vond ik ook machtig mooi. Ik denk dat het ook een behoorlijke rol speelt wat je precies van de betreffende wedstrijd hebt gezien. Kijk je Hassan enkel terug in de samenvatting dan is het heel anders dan het grootste deel live meegemaakt te hebben. Maar dit was echt een super toffe OS.

Zeker, ik heb van al die momenten genoten. Adembenemend.

Het waren gewoon 2 geweldige weken. Helaas weer 4 jaar wachten nu. Winterspelen vind ik veel minder leuk, dan moet je kijken naar langlaufen en die flauwekul. Alleen schaatsen is dan voor Nederlanders echt interessant.

Joy4ever

• 4609 berichten
  • 1832 stemmen

Jaaaaaaaa!!!!!!

Wat een held.

En 15e goud en plek 6 op de medaillespiegel!!

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Dit zijn toch wel de meest epische Spelen aller tijden voor ons land.

Splinters

• 2619 berichten
  • 1390 stemmen

Joy4ever schreef:

En 15e goud en plek 6 op de medaillespiegel!!

Eigenlijk is dat met net geen 18 miljoen inwoners statistisch onmogelijk.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Lavreysen beste Nederlander op Zomerspelen

Met zijn vijfde gouden medaille is Harrie Lavreysen nu de meest succesvolle Nederlander ooit op de Zomerspelen. Schaatsster Ireen Wüst is met zes keer goud nog wel de nummer één.

Ireen Wüst 6x goud (13 medailles in totaal)

Harrie Lavreysen 5x goud (6 in totaal)

Sven Kramer 4x goud (9 in totaal)

Inge de Bruijn 4x goud (8 in totaal)

Leontien van Moorsel 4x goud (6 in totaal)

Charles Pahud de Mortanges - 4 goud (5 totaal)

Fanny Blankers-Koen - 4 goud (4 totaal)

Leuk rijtje. Neem aan dat Harrie er in LA gewoon bij is, dan kan hij wel eens de nr 1 worden in gouden plakken.

Graaf Machine

• 9786 berichten
  • 1412 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Met zijn vijfde gouden medaille is Harrie Lavreysen nu de meest succesvolle Nederlander ooit op de Zomerspelen. Schaatsster Ireen Wüst is met zes keer goud nog wel de nummer één.

Leuk rijtje. Neem aan dat Harrie er in LA gewoon bij is, dan kan hij wel eens de nr 1 worden in gouden plakken.

top 5 allemaal van deze eeuw. Tekenend voor de omslag in topsportcultuur sinds een jaar of 30.

IH88

• 9725 berichten
  • 3182 stemmen

Zeker mooi rijtje. Suzanne Schulting is de volgende de minstens 4 gouden medailles kan winnen. Sifan Hassan in 2028? 35 jaar dan, maar ook zeker mogelijk. Wel lullig voor Eva de Goede en Lidewij Welten. Hadden hun vierde gouden medaille kunnen winnen. Zeker in een teamsport met maar 1 medaille per keer best iconisch.

IH88

• 9725 berichten
  • 3182 stemmen

Kjeld Nuis is de enige andere die maar een beetje in de buurt van 4 gouden medailles komt. Maar denk dat 2026 net een brug te ver voor hem is. Hij gaat het sowieso proberen.

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

The Oceanic Six schreef:

31 is ie dan. Moet kunnen. Hij kan de records van Kenny en Hoy ook nog proberen te verbeteren bij het baanwielrennen.

Lijkt me wel de vlaggendrager te worden dit jaar.

starbright boy (moderator films)

• 22394 berichten
  • 5066 stemmen

Lavreysen kan nog wel een cyclus mee. Hassan zie ik over vier jaar nog een keer de olympische marathon lopen, maar ik denk dat dit haar laatste olympische 5 en 10 kilometer zijn geweest.

Fanny Blankers-Koen won trouwens alles in 1948. In 1940 en 1944 waren er geen spelen en in 1952 werd ze geplaagd door blessures. Had nog veel mooier kunnen zijn.

Kreeg een 1999 een wereldwijde prijs als atlete van de eeuw. Carl Lewis kreeg de mannelijke variant.

IH88

• 9725 berichten
  • 3182 stemmen

Apart statistiekje. Spanje heeft op de drie voorgaande Olympische Spelen (2012, 2016, 2021) iedere keer 17 medailles behaald. En op hoeveel staan ze nu? Juist, 17. Wel weinig overigens voor zo'n groot sportland. Zeker vergeleken met landen als Italië, Frankrijk en Duitsland. Om over Nederland nog maar niet te spreken.

IH88

• 9725 berichten
  • 3182 stemmen

Zie trouwens net dat de Belgische basketbaldames geen brons hebben gepakt. Dat is de tweede keer (ook hockey). Dat is wel heel zuur.

SergioMalick

• 1230 berichten
  • 1830 stemmen

IH88 schreef:

(quote)

Geen Marchand? Met Hassan, Biles, Duplantis en Worthy ben ik het helemaal eens. Toch ook wereldrecord McLaughlin. Plus gemengde estafette en dan Marchand. Dan zit ik op zeven. Curry misschien. Lavreysen even vandaag afwachten. Ga ook even een top 10 maken. Leuk idee.

Ja denk dat Marchand en McLaughlin er misschien nog bijkomen. Zit ook te twijfel tussen Lyles, de Pakistaanse speerwerper, de sprintster uit St. Lucia.

Ik ga wel voor een top 10 met individuen, maar kunnen dus ook uit teamsporten komen. Khelif natuurlijk ook heel bijzonder met alle heisa eromheen

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

IH88 schreef:

Zie trouwens net dat de Belgische basketbaldames geen brons hebben gepakt. Dat is de tweede keer (ook hockey). Dat is wel heel zuur.

Klopt. Als Europees kampioen terecht met ambities naar de spelen, maar de bank is te beperkt op dit niveau ten aanzien van de sterkste 5-6. Julie Allemand, de draaischijf, ook geblesseerd bij aanvang van het toernooi, dus ja. Emma Meeseman en Van Loo hebben bvb het meeste minuten gemaakt van het hele toernooi, dan weet je het wel.

Het was wederom, net als tegen Frankrijk (na verlengingen), een close encounter, maar dat tikkeltje killerinstinct ontbrak, je kan dat pech noemen, dat kan, maar het is meer dan dat denk ik. Niet alleen hier, maar ook bij die andere 8 vierde plaatsen.

Justus18

• 689 berichten
  • 79 stemmen

Tijdens de Spelen heb ik een lijstje bijgehouden met de mooiste wedstrijden en momenten.

Dit is mijn Top 10:

1. Basketbal 3x3 finale heren Nederland-Frankrijk

2. Atletiek finale 4x400 gemengde estafette winst Nederland

3. Atletiek marathon dames Sifan Hassan

4. Judo finale zwaargewicht heren heupworp Teddy Riner (FRA) tegen Kim Min-jong (ZKO)

5. Wielrennen finale teamsprint heren finale WR Nederland

6. Handboogschieten halve finale dames Zuid-Korea-Nederland

7. Roeien finale dubbelvier dames eindsprint Groot-Brittanië tegen Nederland

8. Wielrennen wegwedstrijd heren Remco Evenepoel wint ondanks lek rijden in finale

9. Hockey finale dames Nederland-China

10. Surfen derde ronde heren Gabriel Medina (Brazilië)

Bubbling under:

11. Roeien finale vier-zonder dames Nederland wint voor Groot-Brittanië

12. Zeilen finale 49-ers dames Nederland wint goud ondanks te vroeg finishen

13. Basketbal 5x5 finale dames USA-Frankrijk (Frans voetje op de 3-punterlijn)

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

https://cdn.nos.nl/image/2024/08/11/1122720/1920x1080a.jpg

De eindstand.

Echt een ongelofelijke prestatie van Nederland.

Eerst een halve finale op het EK voetbal en dan deze Spelen. Nederland topsportland is er nog.

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

Bij deze mijn welgemeende proficiat aan Nederland voor zijn fenomenale 6e plaats in de medaillestand. En 34 stuks in totaal, waanzinnig knap. Fijn om hier ook de voorbije twee weken te vertoeven en te leuteren over sport

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Fisico schreef:

Bij deze mijn welgemeende proficiat aan Nederland voor zijn fenomenale 6e plaats in de medaillestand. En 34 stuks in totaal, waanzinnig knap. Fijn om hier ook de voorbije twee weken te vertoeven en te leuteren over sport

Ja, was leuk. Ben denk ik nu weer weg, dat gelul over wielrennen zal het wel weer overnemen ben ik bang

Ik meld me wel weer met darts ofzo.

Graaf Machine

• 9786 berichten
  • 1412 stemmen

Mooie sportzomer tot nog toe. Het schaaktoetje komt nog met enfant terrible Hans Nieman tegen Carlsen en Giri, en daarna ook nog de schaakolympiade.

Maar dat zal hier wel door minder mensen gevolgd worden.

IH88

• 9725 berichten
  • 3182 stemmen

Helemaal vergeten dat de marathonlopers altijd tijdens de afsluitingsceremonie worden gehuldigd. Dat wordt wel een heel mooi moment.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Hassan die nog even voor het oog van de hele wereld haar medaille krijgt. Supergaaf hoor. Ze verdient dit moment.

Graaf Machine

• 9786 berichten
  • 1412 stemmen

Jammer, gemist. Dat moment is Hassan natuurlijk van harte gegund.

starbright boy (moderator films)

• 22394 berichten
  • 5066 stemmen

Vind vooral het verschil tussen Duitsland en Nederland in medailles opmerkelijk- Vergelijkbare landen qua rijkdom en ligging.

Aantal medailles bijna gelijk. Duitsland 1 minder zelfs en 3 minder goud.

Aantal inwoners Duitsland: 83,8 miljoen

Aantal inwoners Nederland: 18,0 miljoen

Duitsland heeft dus grofweg 4,5 x zoveel inwoners.

En dan haal ik even de medaillestand uit 1992 erbij.

Nederland: 2 goud, 6 zilver , 7 brons

Duitsland: 33 goud, 21 zilver, 28 brons

Duitsland beweegt de andere kant op dan wij. Nederland gaat steeds beter, Duitsland steeds slechter. Ik ben wel benieuwd hoe dat laatste komt.

Graaf Machine

• 9786 berichten
  • 1412 stemmen

starbright boy schreef:

Vind vooral het verschil tussen Duitsland en Nederland in medailles opmerkelijk- Vergelijkbare landen qua rijkdom en ligging.

Aantal medailles bijna gelijk. Duitsland 1 minder zelfs en 3 minder goud.

Aantal inwoners Duitsland: 83,8 miljoen

Aantal inwoners Nederland: 18,0 miljoen

Duitsland heeft dus grofweg 4,5 x zoveel inwoners.

En dan haal ik even de medaillestand uit 1992 erbij.

Nederland: 2 goud, 6 zilver , 7 brons

Duitsland: 33 goud, 21 zilver, 28 brons

Duitsland beweegt de andere kant op dan wij. Nederland gaat steeds beter, Duitsland steeds slechter. Ik ben wel benieuwd hoe dat laatste komt.

Duitsland doet het niet steeds slechter, maar schommelt al drie decennia tussen de 10 en 20 gouden medailles. Afhankelijk van het aanbod aan talent natuurlijk, net als Nederland. Duitsland doet het relatief wel minder dan Nederland.

Gouden plakken Duitsland:

2024: 12

2021: 10

2016: 17

2012: 11

2008: 16

2004: 13

2000: 13

1996: 20

1992: 33

Mijn speculatie over het grote aantal in 1992: toen hadden ze nog profijt van de eenwording, en dus van de vruchten (verboden vruchten?) van het topsportbeleid van de voormalige Deutsche Demokratische Republik. Dat was na 1996 wel een beetje uitgewerkt natuurlijk.

De DDR haalde in 1988 nog 37 gouden medailles, en de BRD 'slechts' 11. (dat was natuurlijk wel weer veel meer dan de 2 waar wij Nederlanders het in die tijd mee moesten doen).

IH88

• 9725 berichten
  • 3182 stemmen

Staat hier een stuk over Duitsland koerst af op minste olympische medailles sinds Duitse eenwording - nos.nl

De DDR was totalitair en sporters zaten vol doping, maar na de eenwording is er ook te snel afscheid genomen van de goede kanten van het systeem. Faciliteiten zijn ook verouderd, en journalisten die tijdens het EK in Duitsland waren zien sowieso op veel vlakken achteruitgang. Zelfs Engelse fans schrokken (volgens mij in Dortmund) van de vele drugsverslaafden en verloedering. Dat terwijl het in Engeland buiten Londen ook geen pretje is. Als zelfs de Engelsen al schrikken van wat ze zien... Op veel vlakken heeft Duitsland dus problemen, en geld kan maar één keer worden uitgegeven. Sport staat dan niet bovenaan.

Graaf Machine

• 9786 berichten
  • 1412 stemmen

IH88 schreef:

Staat hier een stuk over Duitsland koerst af op minste olympische medailles sinds Duitse eenwording - nos.nl

De DDR was totalitair en sporters zaten vol doping, maar na de eenwording is er ook te snel afscheid genomen van de goede kanten van het systeem. Faciliteiten zijn ook verouderd, en journalisten die tijdens het EK in Duitsland waren zien sowieso op veel vlakken achteruitgang. Zelfs Engelse fans schrokken (volgens mij in Dortmund) van de vele drugsverslaafden en verloedering. Dat terwijl het in Engeland buiten Londen ook geen pretje is. Als zelfs de Engelsen al schrikken van wat ze zien... Op veel vlakken heeft Duitsland dus problemen, en geld kan maar één keer worden uitgegeven. Sport staat dan niet bovenaan.

Ik ging wat kort door de bocht door me op goud te focussen. Vooral de afname in brons en zilver is erg groot.

Overigens zijn Frankrijk en Groot Brittanië wat gouden medailles betreft ongeveer gelijk aan Nederland, maar zilver en brons hebben ze veel meer dan Nederland.

Nederland heeft wat dat betreft een beleid dat me wel zint: strenge selectie-eisen, en alleen de potentiële toppers afvaardigen. Dat is dan jammer voor Joost Luiten, maar het is een recept voor succes zonder te hoge kosten.

Het kan ook mis gaan natuurlijk, maar dat is sport.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.