• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.536 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 648.279 acteurs
  • 199.148 gebruikers
  • 9.381.104 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2

zoeken in:

Splinters

• 2627 berichten
  • 1391 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

En waar hebben we het over? Een paar duizend vaccins wereldwijd voor topsporters? Nou poe poe.

Het is een principekwestie. Al zou het om 5 vaccins gaan. Personeel dat met coronapatienten werkt, ziekenhuispersoneel, me'ers, chronisch zieken, enz, enz. Allemaal wachten ze op een vaccin. En dan komt een stelletje jonge gezonde topsporters die voor vermaak zorgen aankakken. Die gasten zouden zich kapot moeten schamen.

eRCee

• 13443 berichten
  • 1980 stemmen

Splinters schreef:

Respectloos is wat ik ervan vind. Ik kan het ook alleen denken, is dat beter of voelt dat alleen beter voor jou?

Misschien bedoel je het niet zo, maar op de wijze waarop jij het opschrijft noem je mij respectloos door deze sporters te verdedigen. Ik wijs je erop dat dit geen open gesprekshouding is en dat dit elke discussie gelijk in het negatieve trekt. Ik bespeur bij je een neiging tot absoluteren en zwart-wit denken. Het advies dat ik je zou willen meegeven is je te realiseren dat andere mensen op goede gronden een andere overtuiging kunnen hebben dan jijzelf, dat ze vanuit hun perspectief daarmee in hun recht kunnen staan, ongeacht hoe overtuigt je bent van je eigen gelijk. De wereld is complex. Hierbij laat ik het.

Splinters

• 2627 berichten
  • 1391 stemmen

eRCee schreef:

(quote)

Misschien bedoel je het niet zo, maar op de wijze waarop jij het opschrijft noem je mij respectloos door deze sporters te verdedigen. Ik wijs je erop dat dit geen open gesprekshouding is en dat dit elke discussie gelijk in het negatieve trekt. Ik bespeur bij je een neiging tot absoluteren en zwart-wit denken. Het advies dat ik je zou willen meegeven is je te realiseren dat andere mensen op goede gronden een andere overtuiging kunnen hebben dan jijzelf, dat ze vanuit hun perspectief daarmee in hun recht kunnen staan, ongeacht hoe overtuigt je bent van je eigen gelijk. De wereld is complex. Hierbij laat ik het.

Ik noem jou niet respectloos. Ik heb het over de personen die achter deze succesvolle lobby zitten, de flapdrollen die dit hebben laten gebeuren door tijdens het onderhandelingsspel over zich heen te laten lopen, en over de sporters die zich op dit moment zonder gewetensbezwaren laten vaccineren.

En goede gronden? Er zijn goede gronden om prioriteiten te stellen en grote sportevenementen tot nader order uit te stellen. Sportevenementen komen echt wel weer, allicht kan aankomend najaar al meer. En anders volgend jaar. Eens in de vier jaar kan post-pandemie prima eens in de 2 jaar. Daarnaast bewijst vettel dat je als sporter ook ongevaccineerd je werk kunt doen, terwijl je verder netjes op je beurt wacht.

Negatief? Allicht. Maar dit is een misstand en boosmakertje. Daar vinden mensen iets van en daar kunnen mensen iets over zeggen.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Sorry Splinters maar door een stelling van sport al meteen een uit de hand gelopen hobby te noemen terwijl het voor sommige wel degelijk hun beroep is, vind ik wel heel erg kort door de bocht. Dat Vettel zijn beurt af wil wachten ja heel mooi, maar laten we eerlijk zijn, tijdens het beoefenen van de autosport is de kans op een besmetting heel klein zeker als je daar afgeschermd zit in je auto en met een helm op. Bovendien kon F1 wel grotendeels doorgaan in 2020 in tegenstelling tot vele andere sporten hoewel het niet winstgevend was zonder publiek.

Ik bewijs ook dat ik ongevaccineerd mijn werk kan blijven doen. Ok voor mij wel gemakkelijker aangezien ik volledig van thuis uit kan (en ook moet) werken. Ik heb in zekere zin geluk dat ik een job heb die dat toelaat. Maar verder beperkt ik mijn sociale contacten tot een absoluut minimum. Doet Vettel dat ook, daar heb ik het raden naar. Beetje appelen en peren vergelijken wat je hier doet en dat zeg ik als F1-fan sinds eind jaren 80.

Ben benieuwd hoe je dan denkt over mensen die coronamaatregelen aan hun laars lappen en zo de oorzaak zijn van verdere verspreiding. Moeten die dan achteraan aanschuiven? Ik denk dat als we zulke wet strict zouden toepassen heel wat van die topsporters een pak naar voren mogen schuiven.

Splinters

• 2627 berichten
  • 1391 stemmen

Het bedrijven van topsport is 9 vd 10 keer een uit de hand gelopen hobby. Mensen blijken ergens beter in dan gemiddeld, ontwikkelen dat talent en dan wordt een hobby ineens een baan. Niet meer niet minder.

Geen idee ik kom niet bij vettel thuis. Jij wel? Hij toont in het krantenartikel in ieder geval te beschikken over realiteitszin. Van max verstappen kunnen we dat niet zeggen, want hij heeft gewoon een vaccin gejat en komt daar nog openlijk voor uit ook.

Tot slot is het niet zo dat sporters het recht hebben zich schaamteloos op te dringen omdat er andere problemen spelen. Sporters en hun lobbyisten wachten hun beurt niet af, kennen hun plaats niet en dringen zich op een ongekend schaamteloze wijze op. Wat heeft de filosofie van willem engel daarmee te maken?

Graaf Machine

• 9809 berichten
  • 1421 stemmen

Niemand heeft recht op het eerstvolgende vaccin. Niemand. Gewoon gelukkig als één of andere hotemetoot een lijstje maakt waarin je bovenaan prijkt. Verder geduld hebben.

En nu weer over sport graag. Verstappen wint, Hamilton zwijnt zich naar plek twee toe. Wordt een mooi seizoen, hopelijk valt Vettel niet uit wegens ziekte.

En Wout van Aert blijft net Pidcock voor in een ernstig geamputeerde AGR. Marianne Vos won op haar oude dag (oneerbiedig) ook maar even deze klassieker die op haar uiterst imposante lijst ontbreekt.

Splinters

• 2627 berichten
  • 1391 stemmen

Graaf Machine schreef:

Niemand heeft recht op het eerstvolgende vaccin. Niemand. Gewoon gelukkig als één of andere hotemetoot een lijstje maakt waarin je bovenaan prijkt. Verder geduld hebben

Ja, want lobbyisten zijn een stel hotemetoten. Daarom is max verstappen (22 jaar oud, rijdt rondjes) gevaccineerd en jij nog niet. En komen komende week een paar honderd jongvolwassenen aan de beurt die in de media roepen dat een besmetting niet in hun schema past.

Graaf Machine

• 9809 berichten
  • 1421 stemmen

Splinters schreef:

(quote)

Ja, want lobbyisten zijn een stel hotemetoten. Daarom is max verstappen (22 jaar oud, rijdt rondjes) gevaccineerd en jij nog niet. En komen komende week een paar honderd jongvolwassenen aan de beurt die in de media roepen dat een besmetting niet in hun schema past.

En nu terug naar de sport. Michel Butter heeft de olympische limiet gehaald. Helaas mogen er maar drie Nederlandse marathonlopers naar de Spelen, en zijn er zes die de limiet gehaald hebben.

De snelste, Abdi Nageeye, is zeker van plaatsing. Maar de overige vijf moeten afwachten of ze aangewezen worden.

Dit zou je bij veel sporten oneerlijk kunnen noemen, dan zeg je gewoon dat de snelsten moeten worden aangewezen, maar bij marathon ligt dat iets anders. De tijden van die andere vijf zijn in verschillende marathons gelopen, en parcours en weersomstandigheden hebben ook grote invloed op de gelopen tijd.

Dus afwachten of Michel Butter zich voor de derde keer op rij net niet weet te plaatsen, of dat het hem nu wel is gelukt.

Splinters

• 2627 berichten
  • 1391 stemmen

Hardlopen? Naar de vaccinatiestraat, ja, daar zijn ze inderdaad in recordtijd. Prachtig. Mensen zouden het moeten zien en de kans krijgen ze toe te juichen.

Graaf Machine

• 9809 berichten
  • 1421 stemmen

Tsitsipas wint zijn eerste Masterstoernooi. Toch mooi altijd voor een speler, zo'n bevestiging van je talent en je goede werk, niet door mooie woorden of krantenberichten, maar gewoon door een keiharde prijs. Die man zal gelukkig zijn op dit moment.

happie

• 6236 berichten
  • 426 stemmen

Toch wel te hopen, dat hij eindelijk samen met Medvedev en Rublev o.a. zich nu als GS winnaars ertussen komen. de laatste 15 jaar wonnen sporadisch Murray/Del Potro/Wawrinka/Cilic, maar die gaan we door blessures niet meer in de top terug zien. Thiem is nog wisselvallig, maar dat geld voor al die jonkies momenteel.

Binnen 2 jaar staat Sinner ook in de top 10. Misschien binnen een jaar al.

IH88

• 9734 berichten
  • 3186 stemmen

happie schreef:

Thiem is nog wisselvallig, maar dat geld voor al die jonkies momenteel.

Thiem is al 27 hé. Niet echt meer een jonkie . Ben ook wel benieuwd hoe Zverev het gaat doen. Als je het over een wisselvallige speler hebt...

happie

• 6236 berichten
  • 426 stemmen

Je heb gelijk. Misschien komt het door zijn wisselvallige carrière, dat ik hem nog als jonkie beschouw.

Graaf Machine

• 9809 berichten
  • 1421 stemmen

Helaas. Giri heeft het niet gered. Hij heeft vandaag alle risico's genomen die hij moest nemen, om tot winst te komen, maar dan kun je natuurlijk ook op je bek gaan.

Giri is op zijn bek gegaan. Grischuk is keihard en mentaal onbreekbaar (hij speelt niet voor niets ook professioneel poker).

Nepomniatchi gaat in november Carlsen uitdagen. Ik wens hem alle geluk, maar denk dat hij het niet gaat redden. Carlsen zal nog weer wat jaartjes de gesel over de schaakwereld laten ranselen.

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

Wie wint de giro?

Wie waagt zich aan een lijstje?

1) Buchmann

2) Bernal

3) S. Yates

4) Evenepoel

5) Carthy

eRCee

• 13443 berichten
  • 1980 stemmen

Yates wint. Hoef ik geen lijstje voor te maken. (Net als vorig jaar. Toen won Yates ook. Of Thomas.)

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8286 stemmen

1) Bernal

2) Yates

3) Soler

4) Evenepoel

5) Pronskiy

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

Ik ga ook voor Yates. Hij of Bernal vermoed ik. Buchmann zal wellicht ook bevestigen. Wel benieuwd naar The Wolfpack hoe Almeida en Remco zich gaan verhouden. Ook benieuwd naar het debuut van Alpecin en Merlier. En zet daar Groenewegen ook maar bij. Vele jonge talenten met ook nog Vlasov, Sivakov, Vanhoucke, Cepeda, Hindley, Jorgensen...

En natuurlijk good old Thomas om te knallen naar een sprekende ritoverwinning!

Het wordt wederom een boeiende editie.

starbright boy (moderator films)

• 22414 berichten
  • 5114 stemmen

Gek genoeg heb ik een voorgevoel dat Yates en Bernal gaan tegenvallen. Thomas zal zijn klassementsambities opzij zetten en haalt een supermooie ritoverwinning in een hele zware rit en dat is meteen zijn laatste want ik denk dat hij na dit seizoen stopt. Ik hou het op een even onverwachte winnaar als vorig jaar.

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

Behoudens die accidentele podiumplek al van een hele tijd terug in de Giro heeft Thomas De Gendt, ik neem dat je het over hem hebt, nog nooit klassementsambities getoond, oja, los van die keer erna waar hij roemloos faalde.

Gezien zijn erg speciaal profiel en karakter aardde hij bvb niet in het supersonische ethos van QS. Laat hem maar zijn zin doen, dan rendeert hij het best. Een ritoverwinning dus.

Hij rijdt overigens tot eind 22 voor Lotto-Soudal, tekende vorig jaar voor 2 seizoenen bij

• 22414 berichten
  • 5114 stemmen

Fisico Ik had het natuurlijk niet over de Gendt maar over Geraint Thomas. Ik weet wel wat van wielrennen. Maar ik ging er weer vanuit dat jij het over dezelfde had en Geraint Thomas start helemaal niet dus vergeet die zin maar helemaal.

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

starbright boy schreef:

Fisico Ik had het natuurlijk niet over de Gendt maar over Geraint Thomas. Ik weet wel wat van wielrennen. Maar ik ging er weer vanuit dat jij het over dezelfde had en Geraint Thomas start helemaal niet dus vergeet die zin maar helemaal.

Thomas of Thomas, het kan soms verwarrend zijn. En ik was het ook omdat Geraint inderdaad niet mee doet. Misschien had ik het bij De Gendt moeten houden

Geniet ervan vanaf 8 mei!

Splinters

• 2627 berichten
  • 1391 stemmen

Positief nieuws. Paal en perk stellen, prioriteren. Voorts alle sporters die zich met voorrang hebben laten prikken 5 jaar schorsen, en bestuursleden die daarvoor hebben gezorgd voor het leven royeren. Helaas kan ik het laatste op mijn buik schrijven, maar dat in ieder geval de os op losse schroeven staan doet mij meer dan deugd.

Edit. Helaas kunnen mensen de petitie tegen de os niet tekenen vanuit europa. Hopelijk komt daar binnenkort verandering in.

DPG Media Privacy Gate - pzc.nl

Zandkuiken

• 1747 berichten
  • 1432 stemmen

starbright boy schreef:

Denk overigens niet dat Geraint Thomas er na dit seizoen mee stopt. Hij gaf eerder dit jaar aan dat hij het in de toekomst (wellicht in 2022) nog eens wil proberen in Parijs-Roubaix. Misschien kan het overigens al dit najaar, maar ik zie hem sowieso wel nog even doorgaan.

Was overigens ook een geweldige renner in de kasseiklassiekers, dus ik zou het wel graag zien.

• 22414 berichten
  • 5114 stemmen

ZandkuikenDat zou kunnen ja. Laat ik het dan anders formuleren: Ik zie hem er wel voor aan om dan volgend jaar een klassiek seizoen te rijden zonder grote ronde , als hij dat bij de sponsor kan afdwingen, anders een grote ronde zonder klassementsambities. Was van origine zelfs veel meer een renner van dat werk die ze hebben omgetraind naar een ronderenner. In zijn eerste tour was hij bijna laatste. Nog lager dan waar een kasseiklassiekerrenner als Terpstra doorgaans staat.

Graaf Machine

• 9809 berichten
  • 1421 stemmen

Taco van der Hoorn !!! Geweldig voor die kerel. Van harte gegund, prachtige zege.

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

Ook leuk voor Hilaire Van Der Schueren. De man vist al jaren/decennialang renners op die aan lager wal geraakt zijn en moet ook al jaren vechten voor het voortbestaan van zijn ploeg.

De belangrijkste zege van de ploeg in haar 10-jarig bestaan.

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

2e WT zege na Gasparotto in de Amstel voor Hilaire. Top!

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

Deze wil ik jullie niet onthouden. Topgozer die Taco!

Taco van der Hoorn, de man die drie jaar geleden op vakantie... - Het Nieuwsblad

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

Deze wil ik jullie niet onthouden. Topgozer die Taco!

Taco van der Hoorn, de man die drie jaar geleden op vakantie... - Het Nieuwsblad

Het gebeurt zelden, een renner uit de vroege vlucht die het peloton bij de neus neemt. En al zeker niet in de tweede rit in lijn van de Ronde van Italië, wanneer het peloton nog fris is. Taco van der Hoorn haalde er zijn neus voor op en deed wat niemand verwachtte: een Giro-rit winnen. Onze collega Jeffrey Fierens maakte drie jaar geleden een portret van de Nederlander die in een aftands VW-busje de wereld rondtrok.

Geen luxueuze strandvakantie, wel een roadtrip die hem van de Kemmelberg via Roubaix naar Sanremo en zelfs Albanië brengt. De Nederlander Taco van der Hoorn kampeert momenteel een maand lang in een gammel Volkswagen-busje van 36 jaar oud om zo de voorjaarsklassiekers te verkennen. Luxe: nul. En dat helemaal in zijn eentje. “Zo kan ik ook eens rustig naar de Last Post gaan kijken.”

“Een bakkie koffie?” Aan de voet van de Kemmelberg speelt de Nederlandse Taco van der Hoorn de perfecte gastheer in veruit het opvallendste voertuig op de parking. Zijn Volkswagen T3 dateert uit 1982 en is voor de komende maand het huis van de 24-jarige profrenner van Roompot. Het lichtblauwe busje straalt charme uit. Starten gebeurt telkens met ingehouden adem: twee keer proberen, pas dan slaat de motor toch aan. En vanbinnen is het helemaal back to basics: een bed, een gasvuurtje en een gaskacheltje.

“De eerste vier dagen kreeg ik dat ding maar niet aan de praat”, wijst Van der Hoorn naar de kachel. “Met temperaturen rond het vriespunt was het hier dus best koud. Gelukkig merkte ik dat er een slangetje verkeerd zat. Nu werkt alles wel. Douchen is nog zo’n een probleem. Dat doe ik in sportclubs of na mijn krachttraining in een fitnesscentrum. Vuile kleren was ik in een plaatselijke wasserette en een toilet heb ik ook niet in het busje. Als ik dringend een grote boodschap moet doen, is het altijd hopen dat er in de buurt al een café open is. (lacht) Luxueus is het dus echt niet. Maar dat hoeft niet voor mij. Dit is avontuur. Geweldig, toch?”

Naar de Last Post

Dat avontuur begon eerder deze week in de Vlaamse Ardennen. In plaats van een zuiderse bestemming koos Van der Hoorn om de heuvelzones van de voorjaarsklassiekers te verkennen. Zijn intussen in zijn geheugen opgeslagen: Omloop Het Nieuwsblad, E3 Harelbeke, Dwars door Vlaanderen, Ronde van Vlaanderen en Gent-Wevelgem. “Twee jaar geleden heb ik de klassiekers al eens gereden, maar ondertussen is er alweer een pak veranderd, zoals die finale van de Omloop. Ik heb telkens ongeveer honderd kilometer gereden. Vooral met extra focus op de stroken voor de hellingen die belangrijk zijn voor de positionering (zie kader. Ik maak notities en die kan ik volgende lente dan gebruiken.”

Maar waarom haalt hij het in zijn hoofd om tijdens zijn off season de klassiekers te verkennen? “Omdat ik daar nu de tijd voor heb”, aldus Van der Hoorn. “Tijdens het voorjaar ben je met andere trainingen bezig. Ik ga ook nog drie dagen naar Roubaix om de kasseistroken te verkennen en bandendruk te testen. In totaal heb ik afgelopen week zo’n 25 uur op de fiets gezeten. Best veel voor deze periode, maar zo voelt het helemaal niet. Ik heb mij enorm geamuseerd.”

Ook opvallend is dat Van der Hoorn een maand helemaal in zijn eentje rondreist. “Ik had hier absoluut nood aan. En ik vind het wel lekker om alleen te zijn. Nu heb ik veel tijd om na te denken en alles een plaats te geven. Bovendien heb ik me nog niet alleen gevoeld. Vreemd genoeg ben ik iedere avond echt druk bezig geweest. Parcours opzoeken, dat in mijn fietscomputer zetten, slaapplekken opzoeken… Ik heb nu ook tijd om ergens te stoppen en iets te bezoeken. Zo ben ik zondagavond nog naar de Last Post gaan kijken. Tijdens de koers rijden we hier gewoon voorbij, hé.”

Revalideren op de bommafiets

Het eighties-busje heeft Van der Hoorn zichzelf cadeau gedaan na een erg bewogen 2018. Bijna exact een jaar geleden liep hij een zware hersenschudding op na een val op training. De tien maanden die daarop volgden, zijn samen te vatten in één woord: ellendig. Pas begin augustus kon hij weer koersen, maar de aanvalslustige tempobeul reed nadien wel een schitterend najaar met zeges in de derde rit van de BinckBank Tour, Primus Classic en de Sluitingsprijs Putte-Kapellen. En versierde hij zijn eerste WorldTour-contract bij het Nederlandse Lotto NL-Jumbo.

“De eerste weken na mijn val ging het nochtans van kwaad naar erger. Na vijf weken kon ik echt niets meer. Ik sliep veertien uur, maar tijdens het ontbijt konden mijn hersenen alle prikkels nog niet aan en moest ik daarna weer twee uur slapen. Vanaf het moment dat ik kon buitenkomen, ging ik fietsen met de bommafiets. Zeven minuten aan hartslag 100. En stelselmatig een minuutje erbij. Tot ik te ver ging en ik helemaal van de kaart weer thuiskwam. Zo ging het maanden aan een stuk met ups en downs.”

De voorjaarsklassiekers die hij met rood had aangestipt, moest hij noodgedwongen vanuit de zetel volgen. Frustrerend, vooral omdat Wout van Aert (zijn mogelijk toekomstige ploeggenoot, nvdr.) uitblonk. “Ik heb hem in 2017 twee keer geklopt in de Omloop van het Hageland en de Schaal Sels. Maar terwijl hij liet zien dat hij een stap had vooruit gezet, lag ik plat. Te denken of ik ooit nog weer een goede wielrenner zou worden. Maar ik ben ieder dag blijven vechten. En uiteindelijk heb ik het toch wel tamelijk geflikt.”

Niets moet, alles mag

Nu zijn verkenningsdagen in Vlaanderen en Roubaix er bijna op zitten, zal Van der Hoorn zijn roadtrip verder zetten richting het zuiden. “Na de verkenning van Roubaix rijd ik door richting de Côte d’Azur en Toscane. Onderweg passeer ik langs Sanremo. Waarschijnlijk neem ik de fiets dan weer even uit het busje om de finales van Milaan-Sanremo en de Strade Bianche te verkennen. En daarna steek ik misschien nog de Adriatische Zee over met de boot voor een tocht door Albanië en Montenegro. Niets moet, alles mag. Heerlijk, die vrijheid. Het is enige dat vaststaat, is dat ik op 8 december weer thuis in Wageningen moet zijn om mij helemaal klaar te stomen voor 2019.”

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.