- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Ik beaam. (Hard)lopen is één van de meest toegankelijke en goedkoopste sporten. Investeer echter in degelijk schoeisel! Laat je hierbij best bijstaan door een speciaalzaak waarbij je loopstijl op een loopband wordt bekeken.
IH88
-
- 9737 berichten
- 3186 stemmen
Zijn er hier toevallig hardlopers? Zo ja, hoeveel minuten duurt een training ongeveer? Hoeveel laagjes kleding bij -5 en een snijdende oostenwind? Enz. Enz.
Tips zijn meer dan welkom.
Ook een hardloper hier (twee marathons achter de kiezen
). Wat hierboven al is gezegd, rustig beginnen, goede hardloopschoenen kopen (manier van lopen is voor iedereen anders, ik loop veel op mijn voorvoeten bijvoorbeeld), en vooral niet te hard van stapel lopen.
Ik loop graag alleen, maar veel hardlopers lopen ook graag samen. Dat kan echt helpen. In het begin van mijn hardloop carrière liep ik ook nog met muziek/podcast, maar nu loop ik gewoon zonder muzikale ondersteuning. Ik vind het fijn om in de natuur te lopen, en ook het ritmische geluid van het hardlopen vind ik fijn. Met muziek ga je toch eerder te snel lopen.
Winter: Kleed je vooral niet te warm aan. In het begin zal dat nog fijn aanvoelen maar geloof me, daar krijg je na een paar kilometer spijt van. Liever iets te koud dan te warm.
Splinters
-
- 2627 berichten
- 1391 stemmen
Bedankt voor alle tips.
Ondertussen ben ik geweest. Ik heb uiteindelijk een uur hardgelopen. Beter zou 45 minuten zijn geweest, want nu voel ik mijn spieren. Dat wordt nog wat morgen. Ook had ik een laag te veel aangtrokken, daarom moest ik halverwege terug naar de auto. Dat ik liep in een joggingbroek deerde me dan weer niet. Ook op mijn setje sportschoenen ging het best aardig.
Niettemin heeft deze vorstperiode, waarin dikke laag ijs op de weg ligt mij aardig aan het denken gezet. Aankomende week is de eerste keer in 7 jaar tijd dat ik langere tijd niet op de fiets kan stappen. Ik ben 7 jaar geleden gestopt met voetballen, en ben daarna bewust gaan fietsen. Met het oog op het sparen van mijn gewrichten. Maar misschien heb ik mijn gewrichten wel te veel gespaard. Hardlopers kunnen vermoedelijk zonder problemen een paar uur fietsen, fietsers hebben de motor wel om maximaal een training te lopen maar de spieren trekken dat duidelijk niet.
Allicht moet ik dat in balans brengen. Zoals van persie gisteren bij Touzani zei topfit te zijn, maar niet over een voetballichaam te beschikken. Hij doet aan lopen, fietsen, tafeltennis, padel, en is te allround om te voetballen. En dan kom ik. Fit, echter duidelijk niet allround.
Pecore
-
- 923 berichten
- 1691 stemmen
Alle adviezen lekker in de wind geslagen dus. Als niet-loper zomaar een uur gaan hardlopen op slecht schoeisel, ja, daar gaan je gewrichten. Het is natuurlijk helemaal aan jou, maar dat zou ik niet nog een keer doen.
Sterkte morgen 
Splinters
-
- 2627 berichten
- 1391 stemmen
Alle adviezen lekker in de wind geslagen dus. Als niet-loper zomaar een uur gaan hardlopen op slecht schoeisel, ja, daar gaan je gewrichten. Het is natuurlijk helemaal aan jou, maar dat zou ik niet nog een keer doen.
Sterkte morgen
In afrika loopt men blootsvoets, he? Gewrichten voel ik trouwens niet, spieren wel. Met name de kuiten en binnenkant bovenbeen zijn gevoelig. Op de lange termijn is het inderdaad niet handig voor de gewrichten, maar een vorstperiode van een week of twee moet toch wel te doen zijn?
Maar goed, na de lockdown ga ik het 'professioneler' aanpakken. Dat heb ik inmiddels wel besloteb.
Oh ja. Dank je wel.
Pecore
-
- 923 berichten
- 1691 stemmen
De een kan het wat beter verdragen dan de ander, dus allicht zou deze periode niet zo schadelijk zijn voor je. Maar de rug en de knietjes hebben toch wel baat bij wat schokdemping. Weggesleten kraakbeen komt niet meer terug.
Arnie
-
- 1082 berichten
- 1882 stemmen
Ook hardloper hier. Ik loop doorgaans bij elk weer, maar nu met de sneeuw is echt niet te doen.
Of je moet spikeschoenen hebben of zo.
Overigens zijn hardloopschoenen sowieso wel belangrijk, Wat betreft ondersteuning.
Trailschoenen doen het al goed op sneeuw. En sowieso ideaal voor boslopen.
Graaf Machine
-
- 9812 berichten
- 1421 stemmen
Even mijn afspraak verbreken. Breaking news. Wereldrecord 10 kilometer. Nils van der Poel. In Heerenveen.
Met een Noorse die wereldkampioene wordt en een Zweed die het wereldrecord 10 kilometer breekt, is schaatsen weer thuis.
Tot april.
otherfool
-
- 18529 berichten
- 3403 stemmen
Wat de... what... !?!
Kom je zelf van het ijs en dan is er dit gebeurd 
Wat een HELD 
Pecore
-
- 923 berichten
- 1691 stemmen
Wat de... what... !?!
Kom je zelf van het ijs en dan is er dit gebeurd 
Wat een HELD
Je doelt op de wederopstanding van Graaf Machine toch?
mjk87 (moderator films)
-
- 14544 berichten
- 4522 stemmen
Net even tennis gekeken. Met Medvedev als de man in vorm. Wat een deceptie. Nole was niet 2 klassen beter maar wel een stuk of 5, vooral mentaal.
Als die grote 3 gestopt zijn heb je toch het gevoel naar de lamme tegen de blinde te kijken bij wie er dan ook speelt.
eRCee
-
- 13443 berichten
- 1980 stemmen
Nou nou. Thiem en Zverev zijn toch echt wel toppers in mijn ogen.
Het zou wel heel tof zijn als Djokovic op 20 Grand Slams komt en dat de anderen twee er ook niks meer bijwinnen.
mjk87 (moderator films)
-
- 14544 berichten
- 4522 stemmen
Het zou wel heel tof zijn als Djokovic op 20 Grand Slams komt en dat de anderen twee er ook niks meer bijwinnen.
Dit ja. Al verwacht ik dat Nadal komende mei al op 21 komt. Alleen Thiem zou hem eventueel kunnen kloppen maar die is ook nog te wisselvallig.
IH88
-
- 9737 berichten
- 3186 stemmen
Djokovic kan er nog vijf winnen en Federer en Nadal nul, Djoko gaat nooit de credits krijgen die hij misschien wel verdient. Nadal/Federer en daarachter Djokovic, zo zullen veel mensen het zien. De Spanjaard en Zwitser hebben veel meer de gunfactor, en Federer was in zijn toptijd ook veel completer.
Zelf ben ik een grote Nadal fan, en ik zie de Spanjaard graag uiteindelijk de meeste Grand Slams winnen.
eRCee
-
- 13443 berichten
- 1980 stemmen
Federer op z'n top is niet completer dan Djokovic op z'n top. Federer heeft (voor veel mensen) de mooiste stijl. Aanvallend, veel souplesse/techniek, veel winners. Staat een enorme foutenlast tegenover en dat hij nogal sterk leunt op z'n service met name op gras.
Zoals Krajicek al heeft gezegd: Djokovic op z'n top is degene die elke andere tennisser uit de geschiedenis op diens top kan verslaan.
Alleen Thiem zou hem eventueel kunnen kloppen maar die is ook nog te wisselvallig.
Ik heb vertrouwen in Thiem.
Splinters
-
- 2627 berichten
- 1391 stemmen
De rangorde is als volgt: djokovic, nadal, federer. Federer heeft het 'geluk' 5/6 jaar ouder te zijn dan zijn twee voorgangers. Als ze allemaal even oud waren geweest had hem dat zeker de helft van zijn titels gekost.
IH88
-
- 9737 berichten
- 3186 stemmen
Zoals Krajicek al heeft gezegd: Djokovic op z'n top is degene die elke andere tennisser uit de geschiedenis op diens top kan verslaan..
Ligt er een beetje aan op welke ondergrond. Op hardcourt maybe, maar op gravel is Nadal op zijn top echt wel beter dan Djoko op zijn top. Gras heb je nog mannen als Federer, Sampras en Borg. Federer op zijn top op het gras van Wimbledon tegen Djokovic op zijn top? Ik zet mijn geld op Federer. En vergeet ook niet dat Nadal gewoon twee keer van Djokovic heeft gewonnen op het hardcourt van de Australian Open. Ik vind het nog wel een voorbarige conclusie van "De Kraaij".
mjk87 (moderator films)
-
- 14544 berichten
- 4522 stemmen
Zoals Krajicek al heeft gezegd: Djokovic op z'n top is degene die elke andere tennisser uit de geschiedenis op diens top kan verslaan.
Krajicek riep dat jaren geleden al trouwens, blijkt toch de echte kenner te zijn.
De rangorde is als volgt: djokovic, nadal, federer. Federer heeft het 'geluk' 5/6 jaar ouder te zijn dan zijn twee voorgangers. Als ze allemaal even oud waren geweest had hem dat zeker de helft van zijn titels gekost.
Djokovic lijkt me inmiddels nummer 1 ja. Die pakt ook nog wel Wimbledon dit jaar.
Ik heb me dat weleens afgevraagd hoe de verhoudingen zouden liggen als Federer inderdaad van dezelfde leeftijd was geweest. Je kan ook stellen dat hij qua fitheid langer meekon met die andere twee, en eventueel komende jaren nog wat te winnen zou hebben (want in principe kon Federer na zijn 35e nog steeds van iedereen winnen en deed dat vaak, behalve dan die twee. Tegen een inmiddels wat ouder wordende Nadal is juist de laatste jaren Federer opvallend succesvol.) Federer heeft altijd moeten opboksen tegen twee jongere concurreten, die op hun beurt hebben minder last van de volgende generatie gehad, ze hebben enkel elkaar gehad als grote concurrent (ook niet echt, Nadal pakt alles op Gravel, Djokovic de rest). Hoe dan ook, elke van deze drie had ook 30 grand slams kunnen hebben zonder concurrentie van op z'n minst één ander.
Ik acht Federer overigens boven Nadal. Nadal is geweldig, maar zijn resultaten zijn wel gepimpt door de graveltoernooien. Op de twee andere ondergronden is hij duidelijk een slag minder dan die andere twee. De onderlinge strijd is in het voordeel van Nadal, maar dat komt ook door het relatief hoog aantal wedstrijden op gravel, ergens waar Nadal altijd ver komt, Federer ook gewoon vaak en ze elkaar daardoor relatief vaak op die ondergrond treffen.
Splinters
-
- 2627 berichten
- 1391 stemmen
Mwah, in 2008 werd federer 27 jaar oud. Dan ben je toch in de kracht van je leven. Zijn grote rivalen waren in 2008 begin twintig. Dan ben je beresterk, maar nog niet in de kracht van je leven. Bovendien mist op die leeftijd de ervaring die je een aantal jaar later wel hebt. Ondanks dat heeft hij sinds 2008 relatief weinig gewonnen. Daar komt bij dat nadal in 2009 zijn titel op roland garros niet kon verdedigen omdat hij geblesseerd was. Tegen een piepjonge nadal wist federer het spannend te maken op roland garros, later volgden veegpartijen, terwijl nadal op wimbledon wel met federer af heeft gerekend. Cijfermatig gezien valt een 3e plaats daarom wel te verdedigen, denk ik.
Maar goed, waar hebben we het over? De tennisliefhebber is door alle drie ongelooflijk verwend. Als ze straks wegvallen valt onvermijdelijk een gat. Dat gat wordt ongetwijfeld een keer gevuld, maar drie sterren van dit kaliber in 1 generatie lijkt mij nagenoeg onmogelijk.
Over 50 jaar spreekt men waarschijnlijk over een legendarisch tijdperk. Wij hebben het live gezien.
Splinters
-
- 2627 berichten
- 1391 stemmen
Overigens denk ik dat zowel djokovic als nadal federer in gramdslamtitels voorbij gaan. Nadal dit jaar al, djokovic volgend jaar, en het jaar daarop pakt djokovic nadal.
Zo. Zet deze post maar in het archief en rakel hem eind 2023 maar op.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Het is koers.
Het begint hier al te kriebelen! Als de voorjaarskoersen in Vlaanderen eraan komen, heb ik hetzelfde gevoel als de koeien die gelost worden op de wei na een lange winter binnen te zitten!
eRCee
-
- 13443 berichten
- 1980 stemmen
Het is koers.
Altijd weer het fijnste bericht van het jaar in dit topic.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Omloop het Nieuwsblad
Door het goede weer wel verwacht dat ze met een man of 15-20 naar de meet zouden kunnen gaan, maar niet met zo goed als het hele peloton. Jammer van de lekke band van Kristoff op een km van de meet. Had het nog wel willen zien met Ballerini. Hoewel, op die laatste zat toch een erg snelle cartouche!
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Enne Julienke is niet beroerd om nog keihard voor de ploeg te werken. In de solo zich wellicht wat vergaloppeerd. Straf teamwerk toch alweer van QS, Lampaert en Stybar beiden gevallen, maar mede door de omstandigheden reden ze toch weer vooraan de laatste km's.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Barney Army! Mooi voor hem.
eRCee
-
- 13443 berichten
- 1980 stemmen
Jammer van de lekke band van Kristoff op een km van de meet. Had het nog wel willen zien met Ballerini. Hoewel, op die laatste zat toch een erg snelle cartouche!
Kom zeg, die dikke was de hele koers onzichtbaar. Geen moment bij de eerste 20 gezeten. Was een aanfluiting geweest als Kristoff had gewonnen.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Kom zeg, die dikke was de hele koers onzichtbaar. Geen moment bij de eerste 20 gezeten. Was een aanfluiting geweest als Kristoff had gewonnen.
Die dikke is altijd onzichtbaar en spurt jaarlijks de dichte ereplaatsen of het podium bijeen in de Vlaamse koersen. Zit altijd in het achterliggend pelotonnetje en wint dan steeds die spurt. 7x top 5 in de Ronde en niet in het minst vaak op het podium. Doet zelden of nooit mee in de finale...
Maar klopt wat je zegt: is overschat als je de uitslagen bekijkt, een mooie renner is het niet.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.