- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
IH88
-
- 9731 berichten
- 3184 stemmen
Dit is gewoon effe leuk om mee te maken, maar gaat vanzelf weer over. Over enige jaren kan je als JV-liefhebber terugkijken op een leuke periode. Sowieso wordt het terugkijken, want de J stopt met sponsoren. Is dáár eigenlijk al wat nieuws over te melden? De ploeg rijdt zich toch enorm in de kijker, er zal toch een Europees bedrijf zijn dat daar wel mee aan de haal wil gaan. De Nederlandse markt zijn ze al lang ontstegen.
Fusie JV en Quick-Step. Hoe moet ik dit voor me zien? Vingegaard, Roglic en Evenpoel in één team. Meer een overname dan een fusie als ik het zo hoor.
Maar om je vraag te beantwoorden. Sponsoring valt wel tegen in het wielrennen hoor. https://www.ad.nl/wielrennen/waarom-zelfs-het-extreem-succesvolle-jumbo-visma-niet-zomaar-een-nieuwe-sponsor-gevonden-heeft~a16fa8cd/
Graaf Machine
-
- 9794 berichten
- 1412 stemmen
Roglic verlaat Jumbo:
Primoz Roglic verlaat wielerploeg Jumbo-Visma na acht succesvolle jaren | Wielrennen | NU.nl
Ik had tijdens de Vuelta al het idee dat Roglic minder tevreden was met het geven van de zege aan Kuss dan dat Vingegard dat was. Maar dat is nu achteraf gepraat dus geen waarde.
Hopelijk nog een paar goede seizoenen voor Roglic, een zeer trouwe en goede renner. Jumbo Visma mag hem zeker dankbaar zijn.
SergioMalick
-
- 1232 berichten
- 1833 stemmen
Lijkt me een uitstekend move van Roglic. Zou mooi zijn als hij bij Bahrein komt rijden, aangezien ze in de breedte als ploeg erg sterk zijn, zoals te zien was in de Vuelta.
Sowieso blijf ik Roglic een geweldige kerel vinden om te zien rijden en praten tijdens de interviews. Een speciaal charisma. Daarnaast een waanzinnige carrière, zeker wanneer je naar de all time Pro Cycling stats ranglijst kijkt. En dat kan best nog wat aangevuld worden.
Splinters
-
- 2622 berichten
- 1391 stemmen
Nounou, wat een spanning. Of zoals splinters zou zeggen de banden zijn rond.
Verstappen al kampioen op zaterdag? Het zou opnieuw een wonderlijke wereldtitel zijn - nos.nl
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Intussen krijgt de tour vorm. Nog meer dan andere jaren zijn grote delen van het traject reeds gekend.
Vooral rit 9 wordt iets om naar uit te kijken. Stukje 'Strade Bianche' in het hart van Frankrijk.
De eerste 3 ritten - integraal op Italiaanse bodem - en de laatste 2 ritten waren reeds gekend.
1) Firenze - Rimini (Heuvelrit)
2) Cesenatico - Bologna (Heuvelrit)
3) Piacenza - Torino (Vlak)
-- Vanaf hier is nog niets officieel --
4) Pinorolo - Valloire (Alpenrit met downhill finish in Valloire na beklimming van de Galibier)
5) St-Jean-de-Maurienne - Ambérieu-en-Bugey (Vlak)
6) Mâcon - Dijon (Vlak)
7) Gevrey-Chambertin - Nuits-Saint-Georges (Vlakke tijdrit)
8.) MuséoParc Alésia - Châtillon-sur-Seine (Vlak/Lichte heuvels. Voor aanvallers)
9) Troyes - Troyes (Heuvelrit met onverharde stroken wit grind!)
RUSTDAG
10) Orléans - St-Amand-Montrond (Vlak)
11) Evaux-les-Bains - Le Lioran (Heuvelrit in het centraal massief)
12) Aurillac - Montignac-Lascaux (Heuvelrit)
13) ??? - Pau (Vlak)
14) Pau - St-Lary-Soulan Pla d'Adet (Eerste aankomst bergop op HC)
15) Loudenvielle - Plateau de Beille (Tweede aankomst bergop op HC)
RUSTDAG
16) Gruissan - Nîmes (Vlak)
17) ??? - Super Dévoluy (Heuvelrit met aankomt bergop een C3)
18) Gap - Barcelonette (Brave bergrit met aankomst in het dal)
19) Embrun - Isola 2000 (Koninginnerit van deze tour met 3 beklimmingen HC)
-- Vanaf hier zijn de ritten reeds officieel bekend gemaakt --
20) Nice - Col de La Couillole (Bergrit met aankomst bergop)
21) Monaco - Nice (Heuvelachtige tijdrit)
De laatste dagen is er ook het gerucht dat Pogi dit jaar de Giro zou rijden. Past de tour dan wel in z'n programma?
happie
-
- 6235 berichten
- 426 stemmen
Intussen krijgt de tour vorm. Nog meer dan andere jaren zijn grote delen van het traject reeds gekend.
Vooral rit 9 wordt iets om naar uit te kijken. Stukje 'Strade Bianche' in het hart van Frankrijk.
De eerste 3 ritten - integraal op Italiaanse bodem - en de laatste 2 ritten waren reeds gekend.
1) Firenze - Rimini (Heuvelrit)
2) Cesenatico - Bologna (Heuvelrit)
3) Piacenza - Torino (Vlak)
-- Vanaf hier is nog niets officieel --
4) Pinorolo - Valloire (Alpenrit met downhill finish in Valloire na beklimming van de Galibier)
5) St-Jean-de-Maurienne - Ambérieu-en-Bugey (Vlak)
6) Mâcon - Dijon (Vlak)
7) Gevrey-Chambertin - Nuits-Saint-Georges (Vlakke tijdrit)
8.) MuséoParc Alésia - Châtillon-sur-Seine (Vlak/Lichte heuvels. Voor aanvallers)
9) Troyes - Troyes (Heuvelrit met onverharde stroken wit grind!)
RUSTDAG
10) Orléans - St-Amand-Montrond (Vlak)
11) Evaux-les-Bains - Le Lioran (Heuvelrit in het centraal massief)
12) Aurillac - Montignac-Lascaux (Heuvelrit)
13) ??? - Pau (Vlak)
14) Pau - St-Lary-Soulan Pla d'Adet (Eerste aankomst bergop op HC)
15) Loudenvielle - Plateau de Beille (Tweede aankomst bergop op HC)
RUSTDAG
16) Gruissan - Nîmes (Vlak)
17) ??? - Super Dévoluy (Heuvelrit met aankomt bergop een C3)
18) Gap - Barcelonette (Brave bergrit met aankomst in het dal)
19) Embrun - Isola 2000 (Koninginnerit van deze tour met 3 beklimmingen HC)
-- Vanaf hier zijn de ritten reeds officieel bekend gemaakt --
20) Nice - Col de La Couillole (Bergrit met aankomst bergop)
21) Monaco - Nice (Heuvelachtige tijdrit)
De laatste dagen is er ook het gerucht dat Pogi dit jaar de Giro zou rijden. Past de tour dan wel in z'n programma?
Etappe 19 klinkt leuk. Die Isola 2000 was één keer in 1993 onderdeel van de tour. Dat vind ik altijd wel leuk zo'n col, die nooit of niet vaak (jaren geleden voor het laatst) beklommen is.
Als Pogi de giro gaat rijden en ze zetten hem in de tour ook in, dan zal wellicht Ayuso als tweede kopman in de tour starten? Met Yates en Sivakov als luxe knechten.
Splinters
-
- 2622 berichten
- 1391 stemmen
En alweer, een klein voorbehoud is op zn plaats, een wielrenner met een hartaanval. Deze keer helaas met dodelijke afloop:
DPG Media Privacy Gate - ad.nl
Ik heb het al eerder gezegd, dit moet worden onderzocht. Het lijkt inmiddels behoorlijk in de richting te wjzen van een beroepsziekte, vandaar.
Zelf fiets ik al jarenlang 5 keer per week, twee uur per keer. Ik vind het heerlijk. Maar nog ff en ik ga een andere sport overwegen. Al weet ik best dat een wielrenner hele dagen op de fiets zit ipv twee uur per keer.
happie
-
- 6235 berichten
- 426 stemmen
Of het is inderdaad een beroepsziekte. Geen idee of het ook iets is wat men gebruikt in de sport (niet per se doping uiteraard) wat kan leiden tot zoiets.
Het kan ook het gevolg zijn van een Covid besmetting. Het is niet voor niets, dat men niet gelijk mag trainen nadat ze een Covid besmetting hebben opgelopen, maar dat eerst hun hart(spier) word onderzocht.
happie
-
- 6235 berichten
- 426 stemmen
Griekspoor staat virtueel op zijn hoogste positie ooit. 22ste nu. Als hij een beetje verder komt, dan komt de top 20 voor hem in zicht. Slaat zich echt geleidelijk aan richting zijn plafond. Daar zal hij onderhand wel zitten, want hij is redelijk wisselvallig, maar dat is niet erg, want dan kan hij volgend jaar met een beetje geluk zijn verloren punten compenseren. Botic lijkt langzamerhand weer op de weg terug.
Graaf Machine
-
- 9794 berichten
- 1412 stemmen
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
"De tour kent voor het eerst gravelstroken".
Ja, want in 1903 lag er overal al asfalt. 
https://pbs.twimg.com/media/F9R2UIUW8AEDzaG?format=jpg&name=4096x4096
We gaan de route eens in detail bekijken:
De eerste rit is al direct heel zwaar. We steken Italië door en krijgen 3600 hoogtemeters te verwerken. Ik verwacht een sprint met een uitgedund peloton.
https://pbs.twimg.com/media/F9SFFdtXUAArREu?format=jpg&name=large
De tweede rit kent minder hoogtemeters, maar heeft wel een muurtje op 12km van de streep. Ideaal voor puncheurs die de gele trui willen nemen (Alaphilippe, MVDP ?)
https://pbs.twimg.com/media/F9R1GnAX0AAn3AD?format=jpg&name=large
Rit 3 is volledig vlak.
Rit 4 is meteen stevige Alpenkost. Evenwel geen aankomst bergop.
https://pbs.twimg.com/media/F9R9ReEWsAAuc0l?format=jpg&name=large
Rit 5 en 6 zijn voer voor de sprinters.
Rit 7 is een vlakke tijdrit van 25 km.
Rit 8 is een brave heuvelrit met een sprintfinish.
Colombey-les-deux-Eglises is maar een klein dorpje, maar dankt z'n bekendheid aan De Gaulle, die aldaar woonde en stierf.
Rit 9 is misschien wel de meest omstreden etappe van deze tour en telt 32 km onverharde wegen. 
https://img.aso.fr/core_app/img-cycling-tdf-jpg/9/52517/0:0,1879:1156-960-0-90/bc84c
Rit 10 loopt van Orléans naar Saint-Amand-Montrond. Normaliter een saaie sprintrit, maar 10 jaar geleden draaide het in dit dorp volledig anders uit. Wellicht de meest memorabele vlakke etappe ooit.
Valderde verloor 9'55''
Rit 11 kent een zwaar heuvelachtige finish in het centraal massief.
https://pbs.twimg.com/media/F9R_C8TXgAA9log?format=jpg&name=large
Rit 12 en 13 zijn weer kansen voor de sprinters.
Rit 14 is een zware Pyreneëenrit. Tourmalet langs de zware kant, en aankomst te Pla d'Adet. Eerste echte aankomst bergop.
https://pbs.twimg.com/media/F9R_lz0W0AAKDP5?format=jpg&name=large
Rit 15 is ook loodzware kost.
https://pbs.twimg.com/media/F9R_voeWUAA4-zx?format=jpg&name=large
Rit 16 wordt een verraderlijke vlakke rit. Dicht bij de zee kan de wind de kansen op een sprint hypothekeren. We zien vaak dat in de derde week de vlucht het tot het einde haalt. (Zoals dit jaar met 2x Campenaerts)
Rit 17 is iets voor de vluchters.
https://pbs.twimg.com/media/F9SAl5cW4AE2cWc?format=jpg&name=large
idem voor rit 18. Een vlakke rit door de diepe dalen van de Alpen.
Rit 19: 3 beklimmingen van HC! Goed voor 4600 hoogtemeters voor 145km. 
https://pbs.twimg.com/media/F9SA8XNXIAAvjl-?format=jpg&name=large
Rit 20: Als voorgaande nog niet genoeg was krijgen we een stevige bergrit in het hinterland van Nice. 4600 hoogtemeters voor 133km 
De tour doet dit gebied zelden aan, maar enkele beklimmingen zijn gekend uit Paris - Nice.
Pogacar won eerder dit jaar op de slotklim tegen Vingegaard.
https://pbs.twimg.com/media/F9SBCnNXEAAwMfJ?format=jpg&name=large
Afsluiten doen we dit jaar met een tijdrit van Monaco naar Nice.
https://pbs.twimg.com/media/F9SBd5gWIAAtl2t?format=jpg&name=4096x4096
Graaf Machine
-
- 9794 berichten
- 1412 stemmen
De eerste rit is al direct heel zwaar. We steken Italië door en krijgen 3600 hoogtekilometers te verwerken.
Dat is echt heel veel hoor. Dat is ongeveer 400 keer de Mount Everest opfietsen.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 berichten
- 5073 stemmen
Vind het wel leuk dat er tegenwoordig meer variatie is in de Tour dan in de jaren '90 of '00. Dit jaar vallen de vroege Alpenrit en de loodzware derde week op met natuurlijk de tijdrit op het einde. Er dreigde wel een dalletje in de tweede week, maar daar hebben ze die gravelrit ingelegd.
Graaf Machine
-
- 9794 berichten
- 1412 stemmen
Heeft Griekie weer mooi gedaan. Alex de Minaur naar huis gemept. Zo komt hij straks nog in de top 20 terecht, dat is toch wel een beetje ongekend. Hopelijk dat andere, jongere, Nederlandse talenten zich daar aan op kunnen trekken, dat ze zien dat het met hard werken mogelijk is de subtop van het mondiale tennis te bereiken.
Graaf Machine
-
- 9794 berichten
- 1412 stemmen
Ik heb geen drol verstand van cricket, maar daar hebben we op het grote WK toch maar mooi een tweede topland verslagen. Wereldkampioen wordt je er niet mee, maar gewoon ff laten zien dat je bestaat is ook leuk.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Ik heb ook weinig verstand van rugby, maar van het WK heb ik hier en daar toch een match meegepikt. Vanavond eindelijk de finale na bijna 2 maand toernooi nu, deze zal ik missen, want zit net in de bioscoop. Het is nu niet dat ik er speciaal voor thuis blijf. Nieuw-Zeeland wellicht de favoriet, behoudens hun verloren openingsmatch tegen Frankrijk een solide toernooi gespeeld.
Graaf Machine
-
- 9794 berichten
- 1412 stemmen
Ik heb nog even gecontroleerd. Ik had het toch echt over cricket, niet over rugby. Maar je bracht me aan het twijfelen, dat zegt ook wel weer iets. Al die sporten heb ik niks mee, maar zij onder ons die er wel iets mee hebben die gun ik alle lol.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Ik ken er ook niet veel van, maar er is volgens mij wel een wezenlijk verschil tussen cricket en rugby 
Graaf Machine
-
- 9794 berichten
- 1412 stemmen
Lekker, schaatsen is ook weer bezig. Die krachtpatsvriend van Jutta zit gewoon in het stadion. Rare kwibus, maar toch leuk dat hij er is.
Grote vraag: Wat gaat Stolz dit seizoen laten zien. Vorig jaar is hij doorgebroken als zelden iemand doorgebroken is. Heiden was nog jonger en kwieker, maar Stolz is ook een zeldzaam talent. Ben heel benieuwd en ik hoop dat hij vele potten gaat breken. Superschaatser.
Hoe zou KV zich nu voelen?
Graaf Machine
-
- 9794 berichten
- 1412 stemmen
Pfff... is het half zeven, en dan volgens de echte klokken is het nog maar half zes. Ik duik het bed maar weer in voor een paar uurtjes.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Klein misverstand met Graaf Machine denk ik. Ik wou hem niet corrigeren. Ik had het wel degelijk over rugby en hij bewust over cricket.
Soit, de titanenstrijd in het rugby werd gewonnen door de Springboks. ZA neemt zijn 4e wereldtitel, NZ blijft hangen op 3.
Ik las overigens eerder deze week dat de reden dat het WK zo uitgesponnen werd in tijdsduur kwam op vraag van de federatie en de spelers. De impact op het lichaam bij een wedstrijd zou zo groot zijn dat (meermaals) wekelijks spelen niet haalbaar is (fysisch, blessures, letsels...).
Graaf Machine
-
- 9794 berichten
- 1412 stemmen
Had iemand al gezegd dat we, Nederland dus, wereldkampioen korfbal geworden zijn? Dit keer eens niet een finale tegen onze Belgische tegenstrevers, maar gewoon lekker internationaal tegen Taiwan. Of Chinees Taipei zoals dat netjes heet.
Graaf Machine
-
- 9794 berichten
- 1412 stemmen
Klein misverstand met Graaf Machine denk ik. Ik wou hem niet corrigeren. Ik had het wel degelijk over rugby en hij bewust over cricket.
Soit, de titanenstrijd in het rugby werd gewonnen door de Springboks. ZA neemt zijn 4e wereldtitel, NZ blijft hangen op 3.
Ik las overigens eerder deze week dat de reden dat het WK zo uitgesponnen werd in tijdsduur kwam op vraag van de federatie en de spelers. De impact op het lichaam bij een wedstrijd zou zo groot zijn dat (meermaals) wekelijks spelen niet haalbaar is (fysisch, blessures, letsels...).
Ik vond het wel grappig eigenlijk. Duurde ook even voordat ik doorhad dat er ook een WK Rugby verspeeld werd. Beide sporten lijken in niks op elkaar, behalve dat de luitjes van Engeland er heel veel plezier in hebben. En daar kan ik ze geen ongelijk in geven, denk ik.
Graaf Machine
-
- 9794 berichten
- 1412 stemmen
Dul (what's in a name) zat daar even flink in de piepzak zeg. Gediskwalificeerd worden en dan weer niet... het is me wat:
"Ik was toch vooral aan het huilen", vertelt Dul. "Dus ik zei tegen mijn ouders: Gaan jullie maar. Toen ik ze belde om te vertellen dat ik toch niet gediskwalificeerd was, dachten ze: shit, waren we maar gebleven." Glimlachend: "Maar ik heb hun terugweg in ieder geval een stuk leuker gemaakt."
Graaf Machine
-
- 9794 berichten
- 1412 stemmen
Is ook nog autorijden vandaag, of niet?
Graaf Machine
-
- 9794 berichten
- 1412 stemmen
Jammer dat je niet over die sport mag praten, ik lig echt in een deuk.
Graaf Machine
-
- 9794 berichten
- 1412 stemmen
Ongelooflijk zeg. Sta je met 0-7 achter, en win je gewoon met 10-8. De grootste comeback ooit hoor, in darten.
Graaf Machine
-
- 9794 berichten
- 1412 stemmen
Jutta zet daar toch ook even een supertijd neer hoor. Toch wel een topschaatster, en dat ondanks haar turbulente privéleven.
Graaf Machine
-
- 9794 berichten
- 1412 stemmen
Stunten bij schaatsen: Prins, Snel, De Boo en Botman gaan wereldbeker doen, samen met oudgediende Nuis. Daar hadden die toppers even geen weerwoord op.
happie
-
- 6235 berichten
- 426 stemmen
Ongelooflijk zeg. Sta je met 0-7 achter, en win je gewoon met 10-8. De grootste comeback ooit hoor, in darten.
Ja, helaas geeft hij in de semis zelf een voorsprongetje weg tegen Wright.
Wat een verschil van je nederlaag incasseren tussen Price en MvG. Price heel sympathiek, maar MvG was erg koud naar zijn tegenstander toe. Vooraf ook al stupide taal.
Alle hoop dus op GVV the giant.
Hij is goed op weg voor zijn eerst majorfinale.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.