- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote voetbaltopic #8
Het grote voetbaltopic #8
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Valt me trouwens op hoe hard en vaak er nu uit het Ajax kamp beweerd wordt dat men al wist dat Red Bull zo speelde. Iets te nadrukkelijk als je het mij vraagt.
Volgens mij waren ze gewoon ontzettend
verrast door het energieke Salzburg..
De Boer en zijn staf lijken me geen mensen die een tegenstander niet volledig analyseren. Ik geloof wel dat ze wisten dat dit de speelwijze was van RBS. Maar ze hebben het niveau misschien wel onderschat en gedacht dat Ajax zich onder die druk uit kon spelen. Dat is compleet mislukt. Sowieso deed Ajax rare dingen. Ze werden gedwongen tot lange ballen en daar is Ajax gewoon niet goed in. Sigthorsson is geen goed aanspeelpunt en Fischer en Bojan kunnen al helemaal weinig met lange ballen.
Joy4ever
-
- 4622 berichten
- 1843 stemmen
Vaak erg slordig, veel balverlies. Tegen Ajax kan dat, want die konden de bal zelf ook nog geen vijf seconden in de ploeg houden, maar de betere teams straffen dat af.
Is mij niet echt opgevallen moet ik zeggen, zeker niet de eerste helft. Tweede helft wellicht? Zal dan eerder met vermoeidheid te maken hebben gehad, geen idee.
Mwah, als ze spelen zoals gisteren zal menig topclub het lastig zat krijgen hoor. Enkel zullen zij qua fysiek / ervarenheid wat meer hun mannetje kunnen staan. Toch neem ik niet aan dat er een club zit te wachten op een tegenstander die maar blijft jagen en je geen tijd geeft om in je spel te komen. Arsenal zie ik dit ook vaak doen in het begin van een wedstrijd (in de CL iig). Pakweg het eerste kwartier. Maar daarna lijken ze vaak uitgeblust. Die gasten van Salzburg hadden een geweldige conditie, gaaf om te zien.
Animosh
-
- 4665 berichten
- 540 stemmen
Ik vond ze meer een (mindere) versie van Bayern, met veel druk naar voren, veel combinaties maar wel met flink wat diepgang.
Het Bayern van vorig jaar of van dit jaar? Dit jaar vind ik Bayern eerder op Barcelona lijken dan op Salzburg (of Dortmund): nu streven ze er iedere wedstrijd naar om de wedstrijd op balbezit te domineren, waarna ze geduldig naar een opening zoeken (al maken ze wel meer gebruik van de flanken dan Barcelona). Vorig jaar probeerden ze ook al wel om wedstrijden te domineren en controleren, maar toen waren ze tactisch toch een stuk minder voorspelbaar imo en waren ze een stuk directer. Tegen Barcelona hadden ze bijvoorbeeld veel minder balbezit en sloegen ze toe op de counter, en dat zie ik dit jaar echt niet meer gebeuren.
Niet dat Bayern dit jaar een mindere ploeg is, hoor.
Het is nog steeds duidelijk het beste team van de wereld, maar Guardiola is wel een eendimensionalere trainer dan Heynckes (of Klopp, Simeone, Pellegrini, Mourinho, Ancelotti, etc. - maar niet dan Frank de Boer: die is ook zeer "ideologisch" ingesteld) imo. Hij speelt altijd met dezelfde stijl en varieert zijn tactiek alleen subtiel (maar significant) binnen die stijl.
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Het Bayern van vorig jaar bedoelde ik. Het Bayern van dit jaar begint wel heel erg Barcelona's te spelen.
j0enne
-
- 9609 berichten
- 3782 stemmen
Nog even over de voorselectie van Oranje. Ik besef nu dat De Guzman en Pieters ook gewoon niet zijn opgeroepen.
Dat gaat toch helemaal nergens meer over?
Hij ziet dus liever Martins Indi, Blind, Schaars en Clasie...
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Voorlopig is nog niemand opgeroepen, het is een voorselectie. En wat moeten we in godsnaam met Pieters? Met Blind en Indi hebben we er 2 die voldoen. De Guzman had er wel bij gemogen. Helemaal omdat figuren als Schaars, Siem de Jong, Fer en Propper er wel bij zitten.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik zie Milan niet zo veel spelen maar vond Urby echt heel goed van de week tegen Atletico. Lijkt me een no-brainer voor het WK.
Nicolage Rico
-
- 20223 berichten
- 2368 stemmen
Ik zie Milan niet zo veel spelen maar vond Urby echt heel goed van de week tegen Atletico. Lijkt me een no-brainer voor het WK.
Sowieso beter dan Willems. En BMI staat dan hopelijk centraal achterin. Of Kongolo. 
Nicolage Rico
-
- 20223 berichten
- 2368 stemmen
Nog even over de voorselectie van Oranje. Ik besef nu dat De Guzman en Pieters ook gewoon niet zijn opgeroepen.
Dat gaat toch helemaal nergens meer over?
Hij ziet dus liever Martins Indi, Blind, Schaars en Clasie...
Schaars is echt onbegrijpelijk, inderdaad.
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Als je ziet wat spelers als Veltman, De Vrij en Bruma de laatste tijd laten zien, dan mag ook Heitinga wel weer aan het WK denken, hehe.
Urby erbij zou ik ook niet erg vinden. Die kan je overal opstellen. Nooit een 8, maar wel bijna altijd een 6je.
j0enne
-
- 9609 berichten
- 3782 stemmen
Voorlopig is nog niemand opgeroepen, het is een voorselectie. En wat moeten we in godsnaam met Pieters? Met Blind en Indi hebben we er 2 die voldoen. De Guzman had er wel bij gemogen. Helemaal omdat figuren als Schaars, Siem de Jong, Fer en Propper er wel bij zitten.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Sowieso beter dan Willems. En BMI staat dan hopelijk centraal achterin. Of Kongolo.
Kongolo zou een zekerheidje moeten zijn 
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
In Oranje komt hij denk ik (nog) niet in aanmerking voor een rol op het middenveld.
Volgens mij liet van Gaal recent al doorschemeren dat Blind op het WK zijn linksback is.
Kan het artikel niet meer vinden...
Animosh
-
- 4665 berichten
- 540 stemmen
Het Bayern van vorig jaar bedoelde ik.
In dat geval ben ik het met je eens, maar de tactiek van het Bayern van vorig jaar was juist geïnspireerd door de "gegenpressing"-tactiek van Dortmund.
Daar komt die vergelijking door Klopp van Bayern met China ook vandaan: ze kijken wat anderen doen en doen het vervolgens na, maar dan beter.
Nicolage Rico
-
- 20223 berichten
- 2368 stemmen
Als je ziet wat spelers als Veltman, De Vrij en Bruma de laatste tijd laten zien, dan mag ook Heitinga wel weer aan het WK denken, hehe.
Urby erbij zou ik ook niet erg vinden. Die kan je overal opstellen. Nooit een 8, maar wel bijna altijd een 6je.
De Vrij speelt niet eens zo slecht na de winterstop. Maar echt uitblinken doet hij ook niet. Kongolo doet het beter, momenteel.
Apollinisch
-
- 21299 berichten
- 0 stemmen
Toch neem ik niet aan dat er een club zit te wachten op een tegenstander die maar blijft jagen en je geen tijd geeft om in je spel te komen. Arsenal zie ik dit ook vaak doen in het begin van een wedstrijd (in de CL iig). Pakweg het eerste kwartier. Maar daarna lijken ze vaak uitgeblust. Die gasten van Salzburg hadden een geweldige conditie, gaaf om te zien.
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Benieuwd of ze na afloop een plasje in hebben moeten leveren 
Conditioneel was dit wel krankzinnig ja. Zelden vertoond. Ik dacht eigenlijk na een 20 minuten toen het nog 0-1 was dat Salzburg wel zou stoppen met die pressing. Daar zat ik even goed naast.
chevy93
-
- 12755 berichten
- 1327 stemmen
Arsenal was na een kwartier niet uitgeblust, maar temporiseren hoort er ook bij. Vervolgens liet Arsenal zich weer zakken om vervolgens op het moment dat Bayern minder scherp wordt, juist weer druk te zetten. En wie weet hoe lang Arsenal het volgehouden zou hebben, mochten ze met 11 man blijven staan.
Overigens vermoed ik niet dat Arsenal het moet hebben van de conditionele kwaliteiten.
Animosh
-
- 4665 berichten
- 540 stemmen
Jammer wel dat in de Europa League niet bijgehouden wordt hoeveel de spelers gelopen hebben (in de Champions League gebeurt dat wel). Daar zou ik bij Salzburg toch wel benieuwd naar zijn geweest. 
Maar meteen met doping aan komen zetten vind ik wel een beetje flauw. Als je als club bewust traint op het zetten van druk, en het hele seizoen al in die stijl speelt, dan hou je dat vanzelf langer vol.
schram101
-
- 16684 berichten
- 2293 stemmen
De Boer en zijn staf lijken me geen mensen die een tegenstander niet volledig analyseren. Ik geloof wel dat ze wisten dat dit de speelwijze was van RBS. Maar ze hebben het niveau misschien wel onderschat en gedacht dat Ajax zich onder die druk uit kon spelen. Dat is compleet mislukt. Sowieso deed Ajax rare dingen. Ze werden gedwongen tot lange ballen en daar is Ajax gewoon niet goed in. Sigthorsson is geen goed aanspeelpunt en Fischer en Bojan kunnen al helemaal weinig met lange ballen.
Mwa, dat weet ik zo net nog niet. Mocht het wel zo zijn geweest is het eigenlijk nog erger omdat dat betekend dat De Bier tactisch keihard heeft gefaald.
Animosh
-
- 4665 berichten
- 540 stemmen
Dat is toch ook gewoon zo? "Ja, we wisten dat ze enorm veel druk zouden gaan zetten, maar we dachten dat we daar wel onderuit zouden kunnen voetballen." Hoe naïef kun je zijn? En Duarte linksachter? Ik volg Ajax niet zo, maar dat is toch een aanvallende middenvelder? (Volgens Wikipedia heb ik gelijk.
) Ajax is achterin al kwetsbaar, en een aanvallender middenvelder achterin zetten tegen een team dat enorm veel druk zet helpt niet bepaald om dat te verhelpen.
Animosh
-
- 4665 berichten
- 540 stemmen
In een interview met Simon Cziommer, een oud-speler van Salzburg, staat nog een interessant citaat:
Dat biedt in ieder geval een deel van de verklaring van Salzburg's energie.
Fitheid staat daar voorop.
schram101
-
- 16684 berichten
- 2293 stemmen
Dat is inderdaad wel wat Cilissen, Blind en De Boer zelf nu in koor roepen ja. Het falen van Frank.
Materny
-
- 10188 berichten
- 1026 stemmen
Frank is in dit de hoofdverantwoordelijke, daar hoeft men geen doekjes om te winden. De aftrap van Salzburg gaf al meteen de intenties weer, meteen naar voren.
wavanbuuren
-
- 4228 berichten
- 1334 stemmen
Zo, dat was pijnlijk gister. Gênant om mee te moeten maken in het stadion, iedereen om me heen had ook geen idee wat ze zagen. En nou kan ik zeggen dat Ajax afschuwelijk slecht was (klopt), maar de credits mogen ook voor een groot deel naar Salzburg, die fenomenaal speelden. Ik heb in jaren geen ploeg gezien die Ajax zo kapot heeft gespeeld. Nou zat het wel tegen met een domme penalty en een ongekende wereldgoal vanaf 40 meter, maar wat speelden zij goed zeg. Had ik echt niet aan zien komen. Het komt eigenlijk nooit voor dat Ajax niet het eigen spelletje kan spelen. Dit is trouwens wel DE manier om Ajax aan te pakken. Daarom snapte ik bv niet dat Feyenoord recent voor de beker zo defensief daar speelde. Salzburg snapte het wel en deed het goed.
Maar man man man. Ajax....dit doet pijn. Ik zie het wel als een incident, want in de CL was Ajax 5 van de 6 duels (alleen Barcelona uit de 2e helft niet) voetballend gewoon vrij goed. Maar daar was gister niks van te zien. Zo juich je enkele maanden terug nog om een zege op Barcelona en druip je daarna na een 0-3 tegen fucking Salzburg uit Oostenrijk af. Niet te filmen.
En ook Schone nog eens geblesseerd, dat vind ik misschien nog erger dan die 0-3. Ik hoop maar dat het voor hem geen einde seizoen is.
Een incident A&L? Volgens mij hebben we het de afgelopen weken moeilijk gehad tegen cambuur, Roda, Groningen en het tweede van Utrecht en pec Zwolle. Ik ben eerder geneigd te zeggen dat dit elftal al weken niet vooruit is te branden en dat behalve blind, cillesen en schone eigenlijk iedereen al weken slecht presteert.
Apollinisch
-
- 21299 berichten
- 0 stemmen
De Eredivisie uitgedrukt in het aantal meter per wedstrijd dat elke club de bal vooruit verplaatst:
http://static3.volkskrant.nl/static/photo/2014/16/12/10/20140221100520/media_xl_2118535.jpg
mjk87 (moderator films)
-
- 14582 berichten
- 4542 stemmen
De Eredivisie uitgedrukt in het aantal meter per wedstrijd dat elke club de bal vooruit verplaatst:
(afbeelding)
Tja, 10 lange ballen op Pelle over 60 meter levert al heel wat op natuurlijk. Met Twente evenzo.
Apollinisch
-
- 21299 berichten
- 0 stemmen
Tja, dat is blijkbaar wel een stuk effectiever dan het tikkiebreedtikkieterug van Ajax dat bedroevend laag staat.
mjk87 (moderator films)
-
- 14582 berichten
- 4542 stemmen
Tja, dat is blijkbaar een stuk effectiever dan het tikkiebreedtikkieterug van Ajax. Wat een bedroevend aantal.
Effectiever omdat? Zoveel mogelijk de bal vooruit krijgen is geen doel. Het doel is doelpunten maken, hoe maakt de facto niets uit. En Ajax staat nog altijd bovenaan, dus tja.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.