- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote voetbaltopic #8
Het grote voetbaltopic #8
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Klopt, maar laat jij je vrouw graag achter? Of het moet een chagrijnige zeikerd zijn
Nee, dat is waar. Al zal je sommige vrouwen graag achter willen laten. Al moeten hun niet zeiken, ik en mijn vriendin wonen dik 8000 km van elkaar vandaan
.
Animosh
-
- 4665 berichten
- 544 stemmen
Dit jaar was voor Ajax eigenlijk dé kans om de KO-fase te halen: Celtic is iets minder dan Ajax en Milan is dit seizoen zeer verslaanbaar. Zo'n gunstige loting zullen ze voorlopig waarschijnlijk niet meer krijgen. Dat betekent niet dat ze geen kans maken om verder te komen (Zenit, Olympiakos en Galatasaray hebben dit jaar ook de KO-fase gehaald), maar dan moet het wel meezitten en moeten ze wel boven zichzelf uitstijgen.
Maar opnieuw: Ajax is veruit het beste, meest constante en meest volwassen Nederlandse team in Europa (en daarbuiten), en De Boer is flink gegroeid als een trainer - en groeit nog steeds - dus als één Nederlands team verder kan komen in de Champions League, dan is het Ajax wel.
The Oceanic Six
-
- 60490 berichten
- 4103 stemmen
8000 km? Je hebt een relatie met iemand op de Zuidpool? 
Dit jaar was voor Ajax eigenlijk dé kans om de KO-fase te halen: Celtic is iets minder dan Ajax en Milan is dit seizoen zeer verslaanbaar. Zo'n gunstige loting zullen ze voorlopig waarschijnlijk niet meer krijgen. Dat betekent niet dat ze geen kans maken om verder te komen (Zenit, Olympiakos en Galatasaray hebben dit jaar ook de KO-fase gehaald), maar dan moet het wel meezitten en moeten ze wel boven zichzelf uitstijgen.
Maar opnieuw: Ajax is veruit het beste, meest constante en meest volwassen Nederlandse team in Europa (en daarbuiten), en De Boer is flink gegroeid als een trainer - en groeit nog steeds - dus als één Nederlands team verder kan komen in de Champions League, dan is het Ajax wel.
Ja, dit seizoen hadden ze verder moeten komen. Doodzonde. Aan het voetbal lag het niet, wel aan het gebrek aan een wedstrijd kunnen killen. In de 90e minuut 1-0 tegen Milan maken en dan nog 1-1 spelen. Uit bij Celtic dom verloren. Uit bij Milan niet 10 van die prutsers breken. Overigens zou ik ook wel eens een keer een echt simpele loting willen. Zeker vorig seizoen was insane met Madrid, Dortmund en City. Ajax heeft de potentie om weer erg goed te worden, maar dat zal bij elkaar nog wel even duren. Als dit beleid door wordt gezet zit er over een jaar of 2, 3 misschien wat meer in.
Historie staafincidenten Ajax | De Speld

Animosh
-
- 4665 berichten
- 544 stemmen
Als dit beleid door wordt gezet zit er over een jaar of 2, 3 misschien wat meer in.
Eens, maar dat is wel een grote "als" natuurlijk. Stam vertrekt in de zomer waarschijnlijk naar Milan, Bergkamp wordt gelinkt naar een functie bij Arsenal (en een trainersfunctie bij Swansea, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren), en of jullie spelers als Veltman kunnen behouden als PL-clubs 20 miljoen bieden is ook twijfelachtig. Ajax zit nu toch in een negatieve spiraal van belangrijke spelers en stafleden die steeds vertrekken op het moment dat ze een aanbieding krijgen van een grotere (en rijkere) club, en daar zie ik ze niet snel uitkomen. Al helpt het zeker dat De Boer minstens nog een paar jaar blijft. Maar misschien komt het over een paar jaar inderdaad allemaal samen. Dortmund is het ook gelukt, dus het kan wel.
Chapeau voor Demichelis trouwens:
But I don’t blame the referee. It happened all too fast.
I have seen the moment again on TV and think 'Why did I have to tackle him and not keep running by his side?'
Niet naar de scheidsrechter wijzen maar gewoon naar jezelf kijken. Knap. 
The Oceanic Six
-
- 60490 berichten
- 4103 stemmen
Eens, maar dat is wel een grote "als" natuurlijk. Stam vertrekt in de zomer waarschijnlijk naar Milan, Bergkamp wordt gelinkt naar een functie bij Arsenal (en een trainersfunctie bij Swansea, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren), en of jullie spelers als Veltman kunnen behouden als PL-clubs 20 miljoen bieden is ook twijfelachtig. Ajax zit nu toch in een negatieve spiraal van belangrijke spelers en stafleden die steeds vertrekken op het moment dat ze een aanbieding krijgen van een grotere (en rijkere) club, en daar zie ik ze niet snel uitkomen. Al helpt het zeker dat De Boer minstens nog een paar jaar blijft. Maar misschien komt het over een paar jaar inderdaad allemaal samen. Dortmund is het ook gelukt, dus het kan wel.
Chapeau voor Demichelis trouwens:
Niet naar de scheidsrechter wijzen maar gewoon naar jezelf kijken. Knap.
Bergkamp zie ik nog wel lang blijven. Stam, ach. Graag of niet. Zijn functie is wel te vervangen, al is het jammer. Maar hij zit er nog.
Het belangrijkste is dat er mensen werken die de visie ondersteunen, zowel in directie als in de technische staf. Dan maakt het niet heel veel uit als iemand eens een keer vertrekt. Idem met je selectie. De jeugd moet zo goed zijn, dat je een vertrek van een Eriksen meteen op moet kunnen vangen. Ajax is nog lang niet op maximale kracht, maar het ziet er wel goed uit. Jij kijkt iets teveel nu naar de namen, ik naar de invulling. Er zijn een hoop Ajacieden die deze nieuwe visie steunen. Je moet alleen wel zorgen dat dat zo blijft. En af en toe een aanpassing doen waar nodig.
Wat dat betreft vind ik dat we in Nederland weer aardig bezig zijn. Feyenoord richt zich ook op de jeugd, PSV doet het in mindere mate maar er zit ook vooruitgang in. Alleen aan Twente en Vitesse hebben we geen reet. Die blijven maar kopen of huren.
Animosh
-
- 4665 berichten
- 544 stemmen
De grootste Nederlandse clubs spelen inderdaad slim op hun sterktepunten in, maar daarmee lopen ze wel het risico Nederland een "opleidland" te maken dat een welhalla is voor de ontwikkeling van jonge spelers maar geen schijn van kans maakt tegen de Europese topclubs.
Maar ik hoop dat je optimisme gewaarborgd is.
In de laatste jaren hebben Nederlandse clubs in Europa een dieptepunt bereikt, dus het zou leuk zijn als ze op Europees niveau weer eens wat zouden laten zien.
Jij kijkt iets teveel nu naar de namen, ik naar de invulling.
Misschien wel, maar namen zijn ook belangrijk. Voordat een nieuwe "naam" geïntegreerd is in het team of in de staf ben je vaak al een half seizoen verder, en dat kun je je in Europa gewoon niet veroorloven.
Vitesse kun je overigens weinig kwalijk nemen imo. Die kunnen door al hun Chelsea-huurlingen meedoen met de top van de Eredivisie, dus die hebben geen enkele reden om hun beleid te wijzigen.
Stu-Pot
-
- 3491 berichten
- 1189 stemmen
Milan en Arsenal al praktisch uitgeschakeld. Lekker voor dat kansloze publiek van ze. Slachtoffers van terecht met rood bestrafte overtredingen de hele wedstrijd uitjoelen, wat zullen ze zich flink voelen.
Doen alle supporters hoor..
Jammer van City, speelden bij vlagen geweldig voetbal. Heerlijke crosses van Kompany en David Silva zat ook lekker in de wedstrijd. Dat Barcelona stelt ook niets meer voor, dat die nog supporters hebben.. Nog nooit zo'n verdedigend en saai voetbal gezien.
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Dat Barcelona stelt ook niet meer voor. LOL
Eventjes met de vingers in de neus tegen één van de beste ploegen uit de PL gaan winnen. Sure.
The Oceanic Six
-
- 60490 berichten
- 4103 stemmen
Hahaha City speelde bij vlagen geweldig? Ze waren dramatisch. Dramatisch en laf. Als je dat geweldig noemt en Barcelona niets meer voor vind stellen, dan twijfel ik serieus aan je inzicht. Wat Jawadde zegt, Barcelona won eigenlijk vrij gemakkelijk van de waarschijnlijke kampioen van Engeland. Je kan de speelwijze van Barcelona saai noemen, daar kan ik nog iets van begrijpen. Maar dan zou je de speelwijze van City van de week helemaal met de grond gelijk moeten maken.
Stu-Pot
-
- 3491 berichten
- 1189 stemmen
Het spel van Barcelona stelt inderdaad niets meer voor, vergelijk het Barca van een paar jaar geleden met het barca van nu en geef mij dan de 2 miljoen verschillen. Vroeger was het aanvallend, nu is het controlerend (lees verdedigend). Voetbal is heel simpel hoor. De ploeg die de bal heeft moet proberen een doelpunt te maken, de ploeg die het niet heeft moet de tegenstander voorkomen van een doelpunt. Als City de bal niet heeft kunnen ze moeilijk aanvallen toch? Waarom druk zetten op de tegenstander als je weet dat dat precies is wat ze willen? Barcelona weigerde te voetballen door de bal rond te tikken en City speelde dat spelletje mee. Actie, reactie. Als City dan in balbezit kwam was het meteen richting goal van de tegenstander. Crosses en combinatie voetbal, alleen de laatste pas ontbrak of het zat hem in de afwerking. Met ieder balbezit straalde City dreiging uit en probeerden ze er ook iets van te maken, zelfs met 10 man hebben ze meer voetbal gepredikt dan Barcelona in de hele 90 minuten. Ach Barcelona, dat bleef maar laf rond tikken zoals we het ondertussen gewoon zijn. Geen ziel, geen beleving.
kos
-
- 46846 berichten
- 8969 stemmen
Zo slecht was City nu ook weer niet. Had zomaar kunnen winnen. Met name eerste helft stuk meer kansen dan Barcelona. Gelijkspel was terecht geweest.
otherfool
-
- 18541 berichten
- 3404 stemmen
Stu-Pot heeft wel degelijk een punt, de bal rondspelen zonder intentie een doelpunt te maken heeft niet zoveel met aanvallend spel te maken maar is feitelijk een vrij risicoloze tactiek. Het enige wat je als kijker dan nog hoopt is dat Messi eens een balletje krijgt die tenminste wel risico in zijn acties durft te leggen, voor de rest is het echt kraak noch smaak wat Barcelona op de mat legt. City probeerde tenminste wel diep te spelen zodra het kon, ook met 10 tegen 11, heb daar ook veel meer van genoten. En inderdaad veel meer kansen dan Barcelona toen het nog 11 tegen 11 was.
The Oceanic Six
-
- 60490 berichten
- 4103 stemmen
Zo speelt Barcelona al jaren. Met weinig risico, zonder een echte spits en met heel veel rond tikken. Alles voor de totale dominantie. Dat is niet heel erg veranderd.
City heeft juist weinig diep gespeeld, ze hebben een helft lang geprobeerd Barcelona van zich af te houden. Dat ging op zich redelijk, maar de zege was dikverdiend. Mag City zichzelf aanrekenen door de zeer defensieve speelstijl. Dit Barcelona is niet zo goed als Pep zijn ploeg, maar is nog altijd na Bayern de beste ploeg in Europa.
otherfool
-
- 18541 berichten
- 3404 stemmen
Schijndominantie dus. Wat kan City het nou schelen of Barcelona 70% balbezit heeft? Ze kwamen tot 1 schot in de eerste helft, van Xavi van een meter of 20. Inderdaad risicoloos, saai en verdedigend. City probeerde tenminste aan te vallen zodra het kon, ook met 10 man (wat Arsenal bijvoorbeeld dan weer naliet, die speelden echt alleen maar om de 0-1 te houden). Bayern is echt 10 klasses beter (en leuker) dan dit Barcelona, dat natuurlijk nog steeds goede spelers heeft maar het spel is echt niet om aan te gluren.
Nicolage Rico
-
- 20244 berichten
- 2400 stemmen
Zo speelt Barcelona al jaren. Met weinig risico, zonder een echte spits en met heel veel rond tikken. Alles voor de totale dominantie. Dat is niet heel erg veranderd.
Het is momenteel wel een verslechterde versie van het Barcelona van 2-5 jaar geleden. Toen zat er veel meer dynamiek in en was de passing een tikkie beter. Toen kozen ze steeds op het juiste moment de diepte/namen toen wel risico. Nu lukt het ze een heel stuk minder, helaas.
Desalniettemin nog steeds één van de beste teams op deze aardkloot. Kun je nagaan hoe goed ze 2-5 jaar geleden waren.
kos
-
- 46846 berichten
- 8969 stemmen
Laatste jaar van Pep was het al veel minder, Nu helemaal.
stinissen (crew films & series)
-
- 23973 berichten
- 77854 stemmen
Inderdaad niet om aan te zien het is echt antivoetbal ze proberen zelfs niet te scoren en daar gaat het spelletje om en niet om balbezit....
Nicolage Rico
-
- 20244 berichten
- 2400 stemmen
Inderdaad niet om aan te zien het is echt antivoetbal ze proberen zelfs niet te scoren en daar gaat het spelletje om en niet om balbezit....
Je kijkt dus ook met afgrijzen naar je eigen cluppie?
chevy93
-
- 12777 berichten
- 1358 stemmen
Ik dacht dat het spelletje om winnen ging, maar dan heb ik al die jaren verkeerd gedacht.
Als men veel doelpunten en veel kansen wil zien, raad ik aan om de Jupiler League-wedstrijden te gaan kijken. Of anders de wedstrijden van Salzburg, die schijnen ook veel te scoren. Hoewel, eigenlijk scoort Barcelona best wel vaak. 69 uit 24, dat is bijna 3 doelpunten per wedstrijd. Dat is meer dan het hier zo geprezen Bayern. Dus waar hebben we het over?
Materny
-
- 10188 berichten
- 1026 stemmen
Haha, wat ik hier allemaal lees. Van 'schijndominatie' tot 'antivoetbal' tot 'ze willen niet scoren'. Barca is de meest scorende ploeg in de Europa, meer dan een Bayern of Real. Vaker wel dan niet scoren ze er ook lustig op los in de CL, het zal weinig verschillen met een Chelsea, PSG of Arsenal (zoek maar op, geen zin in)
Wellicht kiest Barca bewust voor voor iets meer controle tegen een grootmacht als City, net zoals 95% van de opponenten zich tegen Barca aanpast en met 9 man in de zestien gaan kamperen.
Om te gieren die reacties!
otherfool
-
- 18541 berichten
- 3404 stemmen
Ik dacht dat het spelletje om winnen ging, maar dan heb ik al die jaren verkeerd gedacht.
Ik verwijt het Barcelona ook niet, ze hebben misschien schijt aan de kijker maar dat is volkomen terecht: je speelt voor jezelf en niet voor de random televisiekijkertjes. Maar ga dan niet lopen zeuren over 'het verdedigende CIty' dat ondertussen 10x meer aanvallende intenties had.
The Oceanic Six
-
- 60490 berichten
- 4103 stemmen
Haha ja. Ajax en Barcelona lijken aardig op elkaar. Sluit me verder bij Materny aan, niet te geloven wat hier wordt geroepen door een aantal zeg. Barcelona gebruikt net als Ajax totale controle uit balbezit om wedstrijden te winnen. En is het saai? Dat was het nooit, maar zowel Barca als Ajax moet het wel perfect uitvoeren, anders komt het inderdaad wat doelloos over. Maar uiteindelijk speel je ploegen wel kapot en breek je ze op conditioneel vlak.
Nicolage Rico
-
- 20244 berichten
- 2400 stemmen
Ik verwijt het Barcelona ook niet, ze hebben misschien schijt aan de kijker maar dat is volkomen terecht: je speelt voor jezelf en niet voor de random televisiekijkertjes. Maar ga dan niet lopen zeuren over 'het verdedigende CIty' dat ondertussen 10x meer aanvallende intenties had.
Barcelona heeft jarenlang zulk waanzinnig voetbal laten zien dat ze voor de rest van de eeuw wel klaar zijn met de "kijker te plezieren".
The Oceanic Six
-
- 60490 berichten
- 4103 stemmen
Barcelona heeft jarenlang zulk waanzinnig voetbal laten zien dat ze voor de rest van de eeuw wel klaar zijn met de "kijker te plezieren".
Ik vind het nog steeds knap en best leuk om naar te kijken, zolang ze maar wel af en toe meer vooruit spelen. Ik zie nog liever dit Barcelona dan bv het alle ballen op Ronaldo voetbal van Madrid, het we komen de middenlijn niet over spel van Chelsea of het Barcelona light spel van Arsenal.
Nicolage Rico
-
- 20244 berichten
- 2400 stemmen
Haha ja. Ajax en Barcelona lijken aardig op elkaar. Sluit me verder bij Materny aan, niet te geloven wat hier wordt geroepen door een aantal zeg. Barcelona gebruikt net als Ajax totale controle uit balbezit om wedstrijden te winnen. En is het saai? Dat was het nooit, maar zowel Barca als Ajax moet het wel perfect uitvoeren, anders komt het inderdaad wat doelloos over. Maar uiteindelijk speel je ploegen wel kapot en breek je ze op conditioneel vlak.
Barcelona voert dat nog wel ff 100 x beter uit, natuurlijk. Maar als stinissen zich al ergert aan het spel van Barcelona, dan heb ik medelijden met hem als Ajacied. Ajax speelt vaak saai - uit vooral.
otherfool
-
- 18541 berichten
- 3404 stemmen
Om nu weer precies het tegenovergestelde te doen is ook weer zoiets... Ik had eigenlijk gehoopt dat ze met Neymar wat creativiteit hadden gehaald maar het is gewoon nog saaier geworden dan vorig jaar.
The Oceanic Six
-
- 60490 berichten
- 4103 stemmen
Barcelona voert dat nog wel ff 100 x beter uit, natuurlijk. Maar als stinissen zich al ergert aan het spel van Barcelona, dan heb ik medelijden met hem als Ajacied. Ajax speelt vaak saai - uit vooral.
Ik bedoel ook qua spelopvatting. Natuurlijk voert Barcelona het beter uit. Ze hebben betere spelers en meer geld, dus spelen ze vele jaren samen terwijl bv wij spelers verliezen. Maar het idee van beide clubs is hetzelfde denk ik. Al tikt Barcelona misschien NOG wel langer rond.
stinissen (crew films & series)
-
- 23973 berichten
- 77854 stemmen
Ja soms wel het duurt soms te lang maar het is nog lang niet zo erg als Barcelona
j0enne
-
- 9621 berichten
- 3854 stemmen
Ik vind het nog steeds knap en best leuk om naar te kijken, zolang ze maar wel af en toe meer vooruit spelen. Ik zie nog liever dit Barcelona dan bv het alle ballen op Ronaldo voetbal van Madrid, het we komen de middenlijn niet over spel van Chelsea of het Barcelona light spel van Arsenal.
Gewoon rondspelen om 't rondspelen. Geweldig hoor dat je dat kunt, maar 't is niet om aan te gluren.
Materny
-
- 10188 berichten
- 1026 stemmen
Gewoon rondspelen om 't rondspelen. Geweldig hoor dat je dat kunt, maar 't is niet om aan te gluren.
Schei uit. Rondspelen om het rondspelen.... Rondspelen om tot de meest productieve club van geheel Europa te worden, vaak met zulke geniale goals dat de er rook komt uit de Youtube servers gezien de talloze compilaties. Maar daar hoor ik jou en anderen niet over.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.