menu

Overig / Televisie / In Europa van Geert Mak

zoeken in:
FisherKing
Ik zag gister een aflevering van In Europa van Geert Mak en eerlijk gezegd vond ik het, historisch bekeken, nogal tegenvallen.

Wat zijn jullie reacties ?

kos
Nogal saaiig. Moet het boek nog lezen btw, daar verwacht ik meer van.

dragje
Ik vind het op zich boeiend, maar wat mij wel stoort is de duur van elke aflevering. Deze vind ik te kort waardoor de inhoud, wat op dat moment besproken wordt, niet echt tot haar recht komt.

Ik zal echter wel de serie blijven volgen, ik vind het een beetje kort door de bocht door nu al een eindoordeel te geven na het zien van twee afleveringen.

kos
Het is natuurlijk geen eindoordeel, meer een indruk. Heb het ook niet heel goed gevolgd.

FisherKing
Correct.

Op zich ben ik voorstander van historische programma's en aandacht aan de geschiedenis, en ik redeneer dan ook maar: Beter iets dan niets.

We zullen het vervolg afwachten. Ik ben het met Dragje eens, dat ik het ook te kort vind. Alsof je maar max. 3 kwartier kunt uitzitten...

starbright boy (moderator)
Ik heb slechts flarden gezien tot nu toe (ik was tot twee keer toe te laat) en werd nog niet meteen warm. Maar echt oordelen kan ik nog niet.

Ik stoor me inderdaad ook weleens aan het idee dat alleen fictie en Zomergasten langer dan een klein uurtje mogen duren op TV.

kappeuter (crew)
Heeft met beperkte budgetten te maken, helaas. Zomergasten is natuurlijk een vrij goedkoop format.

starbright boy (moderator)
Er is meer aan de hand dan budgetten lijkt me. Zie ook het regelmatige inkorten van documentaires door de publieke omroep.

Buiten dat: Ik had voor In Europa 20 delen van 75 minuten interessanter gevonden dan 35 van 45, zoals nu. Neemt niet weg dat ik het initiatief toejuich.

dragje
starbright boy schreef:

Buiten dat: Ik had voor In Europa 20 delen van 75 minuten interessanter gevonden dan 35 van 45, zoals nu. Neemt niet weg dat ik het initiatief toejuich.

Mijn mening idem dito.

kappeuter schreef:
Heeft met beperkte budgetten te maken, helaas. Zomergasten is natuurlijk een vrij goedkoop format.

Ligt eraan vanuit welk perspectief je het bekijkt. Die fragmenten en de films kunnen qua prijs soms flink oplopen.

Ik heb de eerste twee uitzendingen gezien en ga vanavond de 3de zien. Ik vind het een zeer interesant programma. 35 afleveringen over de hele 20ste eeuw. Gewoon leuk om als jeugdige even mee te leven met die tijden.

dragje
Deze derde aflevering vond ik erg boeiend. Dat had ook te maken met de interessante interviews die de revue passeerden.

Moet zeggen dat me deze beter beviel dan de vorige. Blijft toch een interessante serie, die ondanks zijn te korte speelduur, een erg boeiende kijk op Europa geeft. Mooi vormgegeven ook trouwens, erg goed verzorgd.

FisherKing
Zal er eens 1 online bekijken

Vanavond in In Europa de overblijfselen van de oorlog, de gewonden en het begin der plastische chirurgie. De footage die zojuist in een aankondiging getoond werd was zeer boeiend. Het zal me benieuwen hoe deze aflevering uitpakt.

Tot nu toe ben ik enthousiast. Het scheelt me weer een dikke pil.

Mooi vormgegeven, boeiend beeldmateriaal, interessante interviews en een voice-over van Geert Mak zelf. De korte duur vind ik zelfs een pluspunt, je kijkt het zo even tussendoor.
Mijn enige kritiekpunt is dat gedurende de in- en outro's iets te vaak in herhaling wordt gevallen ("de mislukte kunstschilder A. Hitler"...). Daar staat dan weer erg mooi taalgebruik van Mak tegenover.

Erg goeie kwaliteitsserie dus. Deze kroniek wordt een klassieker.

Vond het weer een boeiende aflevering, en zo kom ik beetje bij beetje, stuk voor stuk weer delen van 'onze' geschiedenis te weten. Want zo fragmentarisch bepaalde details uit de Europese geschiedenis pakken werkt. Telkens een zoom op een bepaalde gebeurtenis waardoor uiteindelijk de grote plaat zichtbaar wordt vind ik erg boeiend.

Blijft het een mooie serie vinden, maar toch echt te kort, en misschien ook nog niet diepgravend genoeg. Juist dat 'je kijkt het zo even tussendoor' vind ik enigszins een minpunt. Aan de andere kant kan je het ook daadwerkelijk 'even tussendoor kijken', wat dus ook weer zo zijn voordelen heeft.

De kans dat dit een klassieker wordt is er inderdaad, het vormt in ieder geval een schat aan (audiovisuele) informatie.

Overigens staat op de In Europa website vermeld dat de serie (de eerste helft - 18 afleveringen) ook in een DVD-box zal verschijnen.
Een interessante box om te hebben lijkt me.

dragje
De serie wordt steeds beter. Gisteravond, na mijn vakantie in Ierland, de twee afleveringen bekeken die ik had opgenomen. Ik moet wel stellen dat door twee afleveringen achter elkaar te bekijken mijn voorkeur heeft.

Hmm, volgens mij heeft die Melching ook niet echt goed opgelet. Ik heb het net nog eens bekeken, en de kaart van Duitsland waar hij het over heeft, klopt wel degelijk. Melching had blijkbaar niet door dat er gezegd werd 'Duitsland in 1900 zijn de roze en de gestreepte gebieden'. Het roze was namelijk de kaart uit 1945, en de gestreepte wat ze tussen 1900 en 1945 verloren hadden.

Mwah, het is misschien goed om in je achterhoofd te houden, maar echt onder de indruk ben ik niet van de kritiek.

Melching schreef:
Mak zegt het aan het einde van de eerste uitzending wanneer hij terugblikt op de hele eeuw zelf: ‘Hoe konden de mensen toch zo stom zijn?’

Zeker niet als dit soort vragen van Mak, over het volgen van volksmenners, in twijfel worden getrokken... Waarbij de laatste er nota bene nog bij zegt: "achteraf is het natuurlijk makkelijk praten".

Grote kracht van de serie is trouwens ook niet het commentaar van Mak maar de interviews en het beeldmateriaal.

eRCee schreef:
Grote kracht van de serie is trouwens ook niet het commentaar van Mak maar de interviews en het beeldmateriaal.

Ben ik het roerend mee eens. Alhoewel ik sommige dingen die Mak zegt wat raar vind overkomen (en dat illustreert het stuk in de Volkskrant aardig), is het beeldmateriaal en de interviews met nabestaanden etc. toch wel interessant.

dragje
danuz schreef:
(quote)

Ben ik het roerend mee eens. Alhoewel ik sommige dingen die Mak zegt wat raar vind overkomen (en dat illustreert het stuk in de Volkskrant aardig), is het beeldmateriaal en de interviews met nabestaanden etc. toch wel interessant.

Idem mijn mening.

Helaas leven "we" in een periode dat men alles stigmatiseert tot een links versus rechts gezemel.
Jammer, want de inhoud van deze serie omvat veel meer dan zulk soort van triviale infantiliteit.

FisherKing
dragje schreef:

Helaas leven "we" in een periode dat men alles stigmatiseert tot een links versus rechts gezemel.
Jammer, want de inhoud van deze serie omvat veel meer dan zulk soort van triviale infantiliteit.

Een groot filosoof ( Pierre Teilhard de Chardin) zei eens:
"Dat zijn de barensweeën die bij een renaissance horen"

Dus heb hoop !

Erg raar de eerste reacties hier. Geweldige serie die vanaf het begin ieder ander programma op TV ruimschoots overtreft. Prachtige televisie dit.

Ik lees net de twee ingezonden stukken in de Volkskrant die de serie bekritiseren en moet zeggen dat die toch wel een beetje mijn vermoedens van historische onnauwkeurigheid hebben bevestigd. Het is net of de feiten zo worden geherinterpreteerd dat ze passen binnen de poëtische vertelling van Mak, maar ik moet bekennen dat dat stiekem toch redelijk onderhoudend werkt.

dragje
FisherKing schreef:
(quote)

Een groot filosoof ( Pierre Teilhard de Chardin) zei eens:
"Dat zijn de barensweeën die bij een renaissance horen"

Dus heb hoop !

Ik hoop dat je gelijk krijgt, of dat in het bijzonder die filosoof wist waarover hij sprak.

Oeps, en ik maar denken dat kappeuter en ik de enigen waren die de recensies in de Volkskrant hadden opgemerkt. Blijkt dat jullie het er al 2 pagina's over hebben

Gast
geplaatst: vandaag om 08:42 uur

geplaatst: vandaag om 08:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.