menu

Overig / Televisie / In Europa van Geert Mak

zoeken in:
FisherKing
Zwakke verdediging van Mak ook. Over het uitgangspunt "De eeuw van de Massa" wordt niet eens gesproken. Wel tragisch dat je aangeeft dat kiezers op de NSDAP werkeloze arbeiders zijn geweest. Dit vind ik toch een blunder van een hele grote orde.

kos
Al die 'wetenschappers' die kankeren over trivialiteiten. .

Het televisieaanbod is één grote poel van ellende en dan gaan ze uitgerekend over iets als dit zitten zeiken. .

dragje
FisherKing schreef:
Zwakke verdediging van Mak ook. Over het uitgangspunt "De eeuw van de Massa" wordt niet eens gesproken. Wel tragisch dat je aangeeft dat kiezers op de NSDAP werkeloze arbeiders zijn geweest. Dit vind ik toch een blunder van een hele grote orde.

Dat neemt niet weg dat er genoeg ruimte overblijft voor boeiende televisie. Ik bedoel niet jou persoonlijk FisherKing, dit voor de duidelijkheid, ik vind het in het algemeen genomen alleen wel weer typisch, dat gezemel over "feiten". Ja, er worden ongetwijfeld fouten gemaakt maar direct wordt daar, mijns inziens, een vergrootglas bovenop gelegd. Voorts worden allerlei conclusies getrokken terwijl de serie in kwestie niet eens op een "kwart" staat wat aantal uitzendingen betreft.

Spijkers op laag water zoeken noemen we dat.

Natuurlijk, als feiten niet kloppen mag de redactie daarop worden aangesproken, terecht. Alleen nu ontstaat op diverse fora een "links versus rechts" en visa versa "discussie". Nu ja, discussie, eerder monologen van discutabel niveau. Nogmaals, ik doel op `discussie`elders, niet wat jij schrijft!

Doch, van dat soort ontwikkelingen over en weer wordt ik toch serieus erg moe.

Moviemeter gerelateerd. Op Movie Mistakes kan men talloze fouten in films vinden. Ook (leuke) feitjes om te weten

kos schreef:
Het televisieaanbod is één grote poel van ellende .

Wellicht juist dáárom, al dat gezeik "Eindelijk iets goeds op televisie, maar dan moet het ook meteen perfect zijn." Zoiets.

FisherKing
dragje schreef:
(quote)

Moviemeter gerelateerd. Op Movie Mistakes kan men talloze fouten in films vinden. Ook (leuke) feitjes om te weten

Ik snap wat je bedoeld. Ik heb al eerder aangehaald dat ik dit soort TV toejuich, en het is dan ook uit voorliefde voor 't onderwerp dat ik serieus wat aandacht besteed aan zaken die ik liever in eerste instantie correct had willen zien.

Positieve kritiek derhalve. (En niet echt vergelijkbaar met moviemistakes, naar mijn mening. Daar besteed je aandacht aan nietszeggende, nietstoevoegende en zinloze dingen die helemaal niks meer met film te maken hebben, maar met een gevoel van verveling, dunkt me )

FisherKing
kos schreef:
Al die 'wetenschappers' die kankeren over trivialiteiten. .

Het televisieaanbod is één grote poel van ellende en dan gaan ze uitgerekend over iets als dit zitten zeiken. .

Zie het eens wat positiever. Alleen als iets de moeite waard is, ga je er aandacht aan besteden. Dat men af en toe wat doorslaat, is jammer.

kos
Heb je ook wel gelijk in.

dragje
FisherKing schreef:
Positieve kritiek derhalve. (En niet echt vergelijkbaar met moviemistakes, naar mijn mening. Daar besteed je aandacht aan nietszeggende, nietstoevoegende en zinloze dingen die helemaal niks meer met film te maken hebben, maar met een gevoel van verveling, dunkt me )

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt. Ik bezig me niet met triviale `foutjes`in films. Het was eerder ironisch. Mensen die series wijzen op `fouten` of deze nu film gerelateerd zijn of geschiedkundig kunnen hun tijd besteden aan dat soort type websites.

FisherKing
Ik bedoelde jou ook niet, hoor. Ik probeerde alleen te verklaren dat degene die foutjes in films op zit te sporen, een ander persoon moet zijn dan degene die historische contexten probeert recht te zetten. Maar blijkbaar slaag ik daar niet zo in

dragje
FisherKing schreef:
Ik bedoelde jou ook niet, hoor. Ik probeerde alleen te verklaren dat degene die foutjes in films op zit te sporen, een ander persoon moet zijn dan degene die historische contexten probeert recht te zetten. Maar blijkbaar slaag ik daar niet zo in

Ah, duidelijk. Historische contexten `rechtzetten` is inderdaad wel wat anders dan het aanwijzen van film(technische) fouten.Dat klopt.

Zo, 900000 kijkers per week is niet gek.

Die uitzendingen op de Belg worden trouwens niet van commentaar voorzien door Mak zelf maar door een Vlaams-sprekend sujet. Dat snap ik dan niet. Toch leuk om de schrijver zelf aan het woord te laten?

Verder heb ik geen suggesties. Dat zoeken ze zelf maar uit, ze mogen blij zijn dat ik kijk potdikke!

dragje
Wekelijks schakelen gemiddeld 900.000 Nederlanders in.
De Volkskrant.

Prachtig nieuws inderdaad!

Het schijnt trouwens dat ze op de Belg het nieuwe commentaar ook gebruiken om enkele fatale fouten van Mak recht te zetten.

eRCee schreef:
Die uitzendingen op de Belg worden trouwens niet van commentaar voorzien door Mak zelf maar door een Vlaams-sprekend sujet.

Helaba, een beetje beleefder hé.

Dat snap ik dan niet. Toch leuk om de schrijver zelf aan het woord te laten?

Als Nederlander kan het zo zijn, maar niet als Vlaming. Veel Nederlanders (en zeker Mak) zijn voor ons, Vlamingen, moeilijker om te verstaan.

Vanavond trouwens de start van de tweede reeks (na 1944).

Na één aflevering is deel twee van In Europa al weer veruit het beste wat een week Nederlandse televisie te bieden heeft. Hulde.

Voor de amateur geschiedeniskenner is het prima te pruimen, het is meer een uitbreiding van een stukje kennis in plaats van dat de complete geschiedenis van dat tijdperk verteld word. Dus enige voorkennis is wel nodig. Inclusief interessante verhalen en persoonlijke interviews, mooi initiatief dat dit op de Nederlandse tv is uitgezonden. Nu op naar deel 2!

Gast
geplaatst: vandaag om 03:30 uur

geplaatst: vandaag om 03:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.