menu

Overig / Televisie / De Legende van de Bokkerijders (1994)

zoeken in:
neo (crew)
Legende van de Bokkerijders, De (1994)

Nederland / België / Duitsland / Frankrijk
Drama
390 minuten (miniserie)

geregisseerd door Karst van der Meulen
met Lennert Hillege, Gene Bervoets en Hugo Metsers

Limburg, 1760. De Oostenrijkse keizerin heerst en legt de boeren zware belastingen op. Veel landarbeiders zien zich gedwongen in de levensgevaarlijke mijnen te gaan werken. Martien Kremers, een boerenzoon van 14 jaar oud, wil zijn familie van de ondergang redden en heeft een plan om het probleem op te lossen. Na de uitvoering daarvan moet hij vervolgens alles op alles zetten, om niemand achter de waarheid te laten komen. Hij krijgt te maken met de boeren, overheid en Bokkerijders.

Villa Volta...

kappeuter (crew)
De titel doet veel Sodom en Gomora vermoeden.

Wouter hoezo zo laag?

neo schreef:

Villa Volta...

En suske en wiske

neo schreef:

Villa Volta...

Was ook t eerste waar ik bij deze titel aan moest denken.

Quentin schreef:

Wouter hoezo zo laag?

Wouter overdrijft inderdaad een beetje, al moet ik zeggen dat deze serie het toch echt niet haalt bij het oudere werk van onze Karst.

Dit is wat volwassener. Niet te vergelijken met wat hij eerst maakte. Veel grotere productie dan alles wat hij hiervoor gemaakt heeft. Buiten dat, vind ik dit het beste dat Karst gemaakt heeft.

Het is tot nu toe de enige productie die mij keer op keer weet te ontroeren en boeien. Prachtige muziek van Erik van der Wurff, uitstekende rol van Gene Bervoets en bovenal een fascinerende sfeer. Die hele bende, met als aanvoerder De Zwarte Kapitein ... toen ik die voor de eerste keer zag, voelde ik toch wel wat speciaals.

Wellicht dat ik veel uit mijn jeugd meeneem, dat dat allemaal is blijven hangen, maar ook nu nog kijk ik er met erg veel plezier naar. En ook nu nog weet de serie me op sommige momenten te ontroeren. Prachtige cameravoering en mooie locaties, het reilen en zeilen van de boeren, de kanunnik, de schout ... ik ga er nog steeds helemaal in op. Prachtige serie! Hopelijk herhaalt de KRO hem binnenkort nog eens.

Oooh, ja jeugdsentiment!!

Quentin schreef:

Wouter hoezo zo laag?

Ik herinner het me als vrij houterig. Maar ik geef toe, dat het me niet heel helder meer voor de geest staat.

Is dit op dvd?

Helaas niet en Karst kon ook niet zeggen of die er gaat komen. Jammer de de KRO de serie maar 1x in zijn geheel heeft uitgezonden (wel nog in de goede oude tijd toen het beeld niet verstoord werd door die levensgrote logo's). Daarna zijn ze er nog een keer mee begonnen in Villa Achterwerk op de zaterdagavond, maar na 6 afleveringen plotseling mee gestopt. Vorig jaar nog een keer gemaild naar de KRO, maar er zijn voorlopig geen plannen om deze te gaan herhalen. Evenals de BRT.

De serie heeft weinig met de echte Bokkerijders te maken (tenminste als het boek van Van Reen een goed tijdsbeeld schetst), maar ik vind zowel het boek als de film zijn eigen sfeer hebben. Waar ik erg in mee kan gaan en ook erg graag naar kijk/lees. Overigens speelt Joost Prinsen in de serie ook een leuke rol als Lei de Tinnegieter.

Is dit naar het boek van van Reen?

Gebaseerd op Ontsnapt aan de galg, het eerste van die vier boeken van Van Reen over de Bokkerijders. Echter zijn veel dingen uit de andere drie boeken gebruikt, waar Van Reen erg boos over was.

Ik vind, zoals hierboven al gezegd, dat de vergelijking maar heel dun te maken is. Enkel de boerensituatie en de toestanden in de mijn zijn in de serie terug te vinden. Voor de rest vallen er niet echt overeenkomsten te bespeuren, zo lijkt in de serie de bende meer op een select groepje en weet niemand wie de Zwarte Kapitein is. In de boeken is het een bende van enorme omvang en weet zowat elk lid wie de kapitein is. De situatie bij de dokter en bij Martin zijn heel anders dan in de boeken, in de boeken is de dokter niet echt een vriend van de schout, etc.

Maar om je vraag te beantwoorden: ja dus.

heeft de bokkerijders muziek van Vangelis - Conquest of Paradise? of is dat andere film? Braveheart ofzo?

Nee, geen muziek van Vangelis. Wel prachtige muziek van Erik van der Wurff.

Quido schreef:
Nee, geen muziek van Vangelis. Wel prachtige muziek van Erik van der Wurff.

ja vind het ook heerlijke muziek, maar toen ik vangelis hoorde dacht ik vrijwel meteen aan de bokkerijders..

neo (crew)
Nee de Bokkerijders heeft geen muziek van Vangelis zijn score van Conquest. En nee ook niet te horen in Braveheart die een score heeft van James Horner. Dus ik zou geen idee hebben waar je het over hebt

1492: Conquest of Paradise (1992) - filmmuziek
schijnbaar hierover.. is een nummer 1 hit geweest, wellicht dat ik m daarvan ken dan .. nah, vergissen is menselijk

eindeloos mooie serie!!
en voor wie het nog niet wist... lennert hillege (hij speelde martien in deze serie) is tegenwoordig een tamelijk succesvolle cameraman geworden.

doodzonde dat deze serie trouwens nog steeds niet op dvd is.

wat overigens vaak beweerd word is dat deze serie niet zou kloppen met het boek van TON VAN REEN.
deels is dit waar, maar... vergeet niet dat wanneer een serie of film gebaseerd word op een boek dit niet wil zeggen dat het boek verfilmd word.
er zijn dus maar slechts elementen uit gebruikt.

hallo mensen
toevallig heb ik wel de serie van de bokkerijders
ontsnapt aan de galg heet deze serie van 13 delen
maar de kwaliteit is op een vhs band opgenomen van tv
ik zelf vind t een toffe film

He hier had ik nog niet op gestemd. Jeugdsentiment . Toen ik een jaar of 12 was had ik m helemaal van televisie opgenomen en eindeloos vaak bekeken. Zou graag de hele serie nog ns zien. For old time's sake.

Op www.dvd.nl[/url] is een topic gestart door mensen die deze serie ook graag op dvd willen zien. We zijn daar inmiddels met zoveel mogelijk man naar de KRO aan het mailen. Ook hier blijkt dat er nog genoeg mensen zijn die de serie graag nog eens willen zien. Als degenen die de serie graag op dvd willen ook even hier het formulier invullen en dan als onderwerp "DVD Legende van de Bokkerijders" oid. pakken ... Zo ziet de KRO duidelijk waar het over gaat en hoeveel vraag er naar is, of ze dan willen reageren is een tweede, maar de boodschap komt over.

Joehoe ! Verschijnt naar verwachting begin september op dvd. De komende maanden staan er nog meer Karst van der Meulen producties gepland, zie hier het voorlopige lijstje :

April 2006
10-04 Peter en de vliegende autobus
Juni 2006
12-06 Martijn & De Magier
September 2006
12-09 De Legende van de Bokkerijders
Oktober 2006
12-10 De Zevensprong
November 2006
12-11 Thomas & Senior en de Goudroof

Heb de eerste twee afleveringen herzien. Pfoe, dat viel niet mee. Als het niveau zo blijft moet ik omlaag met mijn stem.

FisherKing
Quido schreef:

Oktober 2006
12-10 De Zevensprong

Ik zag wat stukjes op TV, maar wat een tenenkrommend acteerwerk zeg. Daar lusten de honden geen brood van.

Klopt als een bus.

Volgens de KRO gaat deze -onder voorbehoud- rond maart 2007 op DVD verschijnen. Door de ingewikkelde rechtenconstructie (co-productie) is er wat vertraging opgetreden.

Videofilm Express zal de KRO serie De Legende van de Bokkekrijders uitbrengen op DVD. Op het moment is er nog geen exacte release datum maar Videofilm Express is op dit moment bezig met de ontwikkeling van het eerste seizoen.

Een korte synopsis van de serie:

De Legende van de Bokkerijders
Limburg, 1760. De Oostenrijkse keizerin heerst en legt de boeren zware belastingen op. Veel landarbeiders zien zich gedwongen in de levensgevaarlijke mijnen te gaan werken. Martien Kremers, een boerenzoon van 14 jaar oud, wil zijn familie van de ondergang redden en heeft een plan om het probleem op te lossen. Na de uitvoering daarvan moet hij vervolgens alles op alles zetten, om niemand achter de waarheid te laten komen. Hij krijgt te maken met de boeren, overheid en Bokkerijders.

Bron: VFE

Goed nieuws dus Wel gek dat men spreekt over 'het eerste seizoen', aangezien er ook maar 1 serie gemaakt is.

En inmiddels is de dvd-box te bestellen via de webwinkel van de KRO. Vanaf 14 november ook in de gewone platenzaken e.d. verkrijgbaar.

De Legende Van De Bokkerijders is eindelijk op DVD, en verassend genoeg niet eens zo duur!
vooral als je bedenkt dat het maarliefst 3 DVD,s zijn.
(goed voor ruim 325min. kijkplezier)
de serie zelf is hier al vaak uitgebreid besproken, dus een oordeel daarover laat ik maar verder achterwege.
wel heb ik enige aan of opmerkingen over deze uitgave als DVD.

de DVD bevat uitsluitend de serie zelf en geen grammetje meer, maar daar heb ik zelf niet zo,n moeite mee.
wel jammer dat er niks leukers of mooiers is gedaan met het menu.
hetzelfde geldt ook voor de hoes, hoewel deze wel redelijk luxe is uitgevoerd zijn sommige dingen toch wel knullig gedaan.
in de binnenkant zit het gezicht van DE ZWARTE KAPITEIN en MARTIEN precies achter het midden stippie waar de DVD op vast zit, dat ziet er gewoon stom uit!
en de buitenkant vind ik helemaal opmerkelijk, want kan iemand mij mischien vertellen wie die man te paard in het midden is?
volgens mij komt die namelijk helemaal niet in deze serie voor, en anders is het zowieso een volstrekt onbelangrijk figuur geweest en dus niet echt zinvol om zo prominent in de voorkant te zetten.
bovendien mis ik op de voorkant op zijn minst de aanwezigheid van MARTIEN.

hoe dan ook, uiteindelijk toch blij dat deze serie op DVD is, want dit was echt zonde geweest om te laten verstoffen.

hoe dan ook, uiteindelijk toch blij dat deze serie op DVD is, want dit was echt zonde geweest om te laten verstoffen.

Vind ik overigens voor alle Van der Meulen films.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:56 uur

geplaatst: vandaag om 14:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.