- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- God Bestaat Niet (Muntz en Van de Wint)
God Bestaat Niet (Muntz en Van de Wint)
gemaster
-
- 1005 berichten
- 2583 stemmen
Zoals gewoonlijk bij een nieuw programma van Muntz en Van de Wint is er weer een hoop gezeik:
ANP
De nog komende uitzendingen van 'God bestaat niet', van de omstreden programmamakers Paul Jan van de Wint en Rob Muntz moeten onmiddellijk van de buis worden gehaald. Dat hebben de SGP en ChristenUnie vandaag laten weten. De Tweede-Kamerleden Bas van der Vlies (SGP) en Arie Slob (CU) dringen daar namens hun fracties op aan in schriftelijke vragen aan premier Jan Peter Balkenende, minister Piet Hein Donner van Justitie en staatssecretaris Medy Van der Laan van Cultuur en Media.
Het is de RVU die de - volgens SGP en CU ''ronduit blasfemische'' - uitzendingen op tv brengt. De christelijke fracties vinden dat in de uitzending ''willens en wetens op een uiterst schandelijke manier de spot wordt gedreven met God en met het christelijk geloof.'' Volgens Van der Vlies en Slob hebben Balkenende en Donner in het kader van de waarden- en normendiscussie opgeroepen tot een waardige en respectvolle houding tegenover mensen en verschillende geloofsgroepen. ''Deze uitzending is hét voorbeeld van hoe het absoluut níet moet''.
Zes delen
De zesdelige serie wordt sinds gisteren iedere dinsdag om 23.30 uur uitgezonden via Nederland 3 (herhaling zondags om 15:30), onder de naam God bestaat niet. Muntz en Van de Wint lieten eerder weten dat ''geen geloof gespaard zal blijven''. Alles en iedereen komt aan bod, van ''moslims, joden, christenen, boeddhisten tot aan ietsisten, allen zullen feilloos gefileerd en geanalyseerd worden.'' Gesprekken met deskundigen worden in het programma afgewisseld met absurdistische filmpjes.
Het bestuur van de Sint-Nicolaaskerk in Amsterdam, waar de gesprekken met deskundigen werden opgenomen, voelde zich achteraf belazerd en spande een kort geding aan om uitzending te voorkomen. De rechter oordeelde echter dat het programma gewoon uitgezonden mocht worden, als er maar bij werd vermeld dat de kerk er niet achterstaat.
Heeft er hier iemand gekeken? Ik vond het zelf een zeer interessant programma. Nadeeltje was dat er niet echt humor in zat, maar je kan niet alles hebben.
Zijn er trouwens nog mensen die net als ik de DVD's van de heren hebben? Prachtige TV hebben ze toch gemaakt.
davidov
-
- 3451 berichten
- 1976 stemmen
het is grof, het is shocking, maar het is een beetje gezeik als je het van de buis wil halen...
Maarja dat is ook al wel weer te merken aan welke partijen er in actie komen tegen deze "schandalige" serie...
starbright boy (moderator films)
-
- 21626 berichten
- 4596 stemmen
De "shockerende", absurde filmpjes zijn flauw en eigenlijk gewoon overbodig (maar Muntz die bepaald niet overloopt van talent moet blijkbaar ook wat te doen hebben) en de cameraman mag wat mij betreft de camera op een statief neerzetten. Maar het gesprek met de hersenonderzoeker was buitengewoon boeiend en zorgt ervoor dat ik de volgende afleveringen weer wil zien. De CU en de SGP zeuren. Zulke gesprekken zijn een vorm van meningsuiting die zelden te zien zijn op de Nederlandse TV. Programma's die positief staan tegenover geloof of mensen aanzetten tot bekering zijn ook ruim vertegenwoordigd bij de publieken.
bobby51
-
- 21 berichten
- 39 stemmen
Ik heb begrepen, dat Christenunie en SGP dit van de buis willen halen. des te meer reden om toch maar te kijken.
jordybeukeboom
-
- 6794 berichten
- 2423 stemmen
Met name de SGP kan zichzelf beter opheffen. Ongeveer tien jaar geleden mochten vrouwen daar geen lid van zijn. Met de toenemende ontkerking denk ik dat de SGP op termijn geen toekomst heeft met hun ouderwetse en ultraconservatieve ideeen.
De ChristenUnie is een stuk progressiever, en moet zich in deze dan ook niet zo laten kennen.
Weet iemand trouwens hoe de EO-gids (Visie?) de titel van het programma afgedrukt heeft?
bobby51
-
- 21 berichten
- 39 stemmen
Vrouwen kunnen zelfs nu nog geen lid worden van de SGP.
De Christenunie is alleen progressief in economische- en milieuvraagstukken (ze stemmen dan vaak mee met Groen Links). Dan hebben ze het hier over fundamentalistische moslims, maar deze 2 partijen met aanhang kunnen er ook wat van. Ze denken ongeveer hetzelfde, het enige verschil is, dat deze partijen niet oproepen tot geweld tegen andersdenkenden.
jordybeukeboom
-
- 6794 berichten
- 2423 stemmen
Weet je dat zeker over de SGP, dat vrouwen geen lid kunnen worden?
Maar buiten dat vind ik SGP ook een heel enge partij, ChristenUnie kan ik wel mee leven.
Dit staat trouwens op de site van de SGP als hoofdnieuws:
De SGP en de ChristenUnie willen dat het kabinet de ronduit blasfemische uitzending van de RVU God bestaat niet van de buis haalt. De kamerleden Van der Vlies en Slob dringen daarop aan in schriftelijke vragen die zij hierover aan drie bewindslieden, premier Balkenende voorop, hebben gesteld. De christelijke fracties vinden deze RVU-uitzending een ernstige grensoverschrijding na alles wat er ook al eerder op dit terrein is gepasseerd. In de gewraakte uitzending wordt willens en wetens op een uiterst schandelijke manier de spot gedreven met God en met het christelijk geloof.
gemaster
-
- 1005 berichten
- 2583 stemmen
De "shockerende", absurde filmpjes zijn flauw en eigenlijk gewoon overbodig (maar Muntz die bepaald niet overloopt van talent moet blijkbaar ook wat te doen hebben)
Zo voelde het voor mij ook aan ja. Ik vind trouwens wel dat Muntz talent heeft. Als je de andere programma's van hen bekijkt, dan is Van de Wint meestal het creatieve brein, maar Muntz brengt het heel erg goed. Ook is hij goed in het lekker doordrammen, hij is een beetje de luis in de pels. Bovendien is zijn kop kostelijk en iedere keer als hij droog de camera inkijkt lig ik in een deuk.
en de cameraman mag wat mij betreft de camera op een statief neerzetten.
Ik werd inderdaad ook een beetje zeeziek.
Maar het gesprek met de hersenonderzoeker was buitengewoon boeiend en zorgt ervoor dat ik de volgende afleveringen weer wil zien. De CU en de SGP zeuren. Zulke gesprekken zijn een vorm van meningsuiting die zelden te zien zijn op de Nederlandse TV. Programma's die positief staan tegenover geloof of mensen aanzetten tot bekering zijn ook ruim vertegenwoordigd bij de publieken.
Precies zoals ik erover denk.
aegron
-
- 4030 berichten
- 1168 stemmen
Ik weet niet hoe de eo-gids de titel afdrukt. Volgens mij gewoon zoals hij is.
Er stond wel een artikel in de gids waarin een tegenhanger van de geleerde uit het programma aan het woord werd gelaten die de theorie van de hersenonderzoeker misschien niet aan flarden schoot, maar welke enkele flinke kritiekpunten had.
(en nee, ik heb zelf niet de eo-gids )
gotti
-
- 14040 berichten
- 5712 stemmen
Na de verhalen heb ik het ook gekeken, maar ik vond het nogal meevallen. Vond die filmpje van Muntz nogal flauw en puberaal, maar alles behalve shocking.
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Ben het helemaal eens met sbb. Gewoon een interessant programma dat die negatieve aandacht vermoedelijk vooral krijgt door die flauwe tussensketches. Anders is de reactie van die partijen nóg kinderachtiger.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Muntz is zo'n irritante eikel, dat toen hij Emiel Ratelband ging lastigvallen, ik spontaan sympathie voor Emiel Ratelband kreeg. Dan moet je het wel erg bont maken.
Met het predikaat VPRO-intellectualistisch talent de irritante hufter uithangen.
gemaster
-
- 1005 berichten
- 2583 stemmen
Muntz en Van de Wint zijn wat mij betreft helden. Ze leggen zovaak de vinger op de zere plek. Bovendien gebeurt dat vaak met een hoop humor die ik erg kan waarderen. Dat stukje van Ratelband was trouwens erg goed. Muntz deed eigenlijk helemaal niks, behalve een beetje tsjakka roepen, maar Ratelband voelde zich zo in de zeik genomen dat ie een knietje uitdeelde.
Overigens was de 3 delige serie met Willibrord Frequin nog beter. Die werd helemaal met gelijke munt terugbetaald.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik snap de commotie niet zo. Als je programma's over het wel geloven mag maken waarom dan niet zoiets. Veel gelovigen veroordelen je al als je niet gelooft dus dit is imo gewoon puur vermaak. Waarom zou je met een geloof niet mogen spotten, heerlijk toch. Als je een beetje een gevoel voor humor hebt kan je dit accepteren, of sterker nog; ervan genieten. De gelovigen laten imo maar weer zien dat het grotendeels hele irritante mensen zijn.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
...Muntz deed eigenlijk helemaal niks, behalve een beetje tsjakka roepen...
Klopt. Erg origineel gevonden van hem.
gemaster
-
- 1005 berichten
- 2583 stemmen
Het zou eigenlijk een stuk uitgebreider zijn. Muntz had al de stoel naast Ratelband in het vliegtuig gereserveerd en zou met hem mee gaan naar Moskou. Emile is iemand die alles doet voor aandacht en dit wilde Muntz laten zien door hem heel erg veel aandacht te geven. Helaas was Ratelband het na 10 minuutjes op het vliegveld al beu en werd besloten om het plan toch maar niet door te zetten, aangezien Muntz al een knietje kreeg voor de camera en Van de Wint een paar fikse klappen kreeg buiten het zicht van de camera.
Maar heb je verder nog materiaal van de heren gezien?
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Dat hij Hitler imiteerde en Joodse mensen op zijn zo unieke geestige manier bang zat te maken.
'God bestaat niet' gezien, maar weet wel ongeveer wat me te wachten staat. Overslaan.
gemaster
-
- 1005 berichten
- 2583 stemmen
Die Hitler parodie was overigens prachtig. En die Joden renden alleen maar weg omdat ze niet op zaterdag mochten worden gefilmd.
'God bestaat niet' is overigens een veel minder confronterend programma en bestaat grotendeels uit gesprekken tussen Van de Wint en een deskundige.
cornelis
-
- 4742 berichten
- 672 stemmen
En die Joden renden alleen maar weg omdat ze niet op zaterdag mochten worden gefilmd.
Dat maakt het alleen maar erger.
davidov
-
- 3451 berichten
- 1976 stemmen
ze renden weg omdat ze uberhaupt geen zin hadden om op tv te komen... (of het zaterdag was of niet weet ik niet, en had er tot nu toe dan ook nog niet van gehoord dat dat zo was)
Met wat knip en plakwerk wisten ze er een grap uit te halen.... die sommigen dus bijzonder onsmakelijk vonden...
gemaster
-
- 1005 berichten
- 2583 stemmen
Een uitzending daarvoor pakte Muntz de tv dominees aan en toen werd ie toegejuicht. Toen gebeurde er iets met Joden en het land was te klein. Beetje hypocriet.
-
- 21626 berichten
- 4596 stemmen
ze renden weg omdat ze uberhaupt geen zin hadden om op tv te komen... (of het zaterdag was of niet weet ik niet, en had er tot nu toe dan ook nog niet van gehoord dat dat zo was)
Het had niets met zaterdag te maken, vrijwel zeker was het niet eens op zaterdag want dan is de kans dat je orthodoxe joden tegenkomt op straat ontzettend klein. De reden dat ze niet gefilmd willen worden (en ook niet op de foto of zelfs geschilderd) heeft met een letterlijke interpretatie van een van de tien geboden te maken.
En die wat mij betreft vooral ook niet grappig was. Op iets leuks heb ik Muntz uberhaupt nog niet kunnen betrappen, ook in dit programma weer niet.
Overigens heb ik vrijwel niemand Muntz horen toejuichen, zelfs met die (ook al niet leuke) tv-dominee-films van hem.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Een uitzending daarvoor pakte Muntz de tv dominees aan en toen werd ie toegejuicht.
Door jou misschien wel, maar ik heb weinigen horen juichen. Voor mij mag hij best een grappige persiflage op orthodoxe gelovigen (Moslims hebben overigens nog niet met zijn o zo scherpe humor te maken gekregen...) maken, maar
1) het is niet grappig, humor op VMBO groep 3 niveau (zie: Tsjakka-grap hierboven)
2) het is niet persiflerend, maar alleen puur hufterig.
-
- 21626 berichten
- 4596 stemmen
Overigens zitten in de (wederom zwakke en onleuke) korte filmpjes van de nieuwe serie wel degelijk moslimgrappen, en is het programma anti-religie en niet specifiek anti-christelijk (vanuit wetenschappelijk oogpunt).
Dat het programma geen moslims aan zou pakken (omdat ze dat niet zouden durven) heb ik de afgelopen dagen wel vaker gelezen, maar dat komt overduidelijk van mensen die geen minuut van het programma gezien hebben.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Als je mij bedoelt...ik had het over die vroegere programma's. Dat ik dit gedoe niet gezien heb, schreef ik hierboven.
-
- 21626 berichten
- 4596 stemmen
Ik bedoelde niet specifiek jou.
Overigens speelt Muntz gelukkig maar een heel kleine bijrol in dit programma, voor mij in ieder geval geen reden om niet te kijken. De rest is misschien wel de interessantste TV van dit moment.
cornelis
-
- 4742 berichten
- 672 stemmen
Een uitzending daarvoor pakte Muntz de tv dominees aan en toen werd ie toegejuicht. Toen gebeurde er iets met Joden en het land was te klein. Beetje hypocriet.
Vreemde redenering. Iemand maakt controversiële grappen en men mag alleen alle grappen leuk vinden, of allemaal niet leuk?
gemaster
-
- 1005 berichten
- 2583 stemmen
Door jou misschien wel, maar ik heb weinigen horen juichen. Voor mij mag hij best een grappige persiflage op orthodoxe gelovigen (Moslims hebben overigens nog niet met zijn o zo scherpe humor te maken gekregen...)
DVD 3 van de Muntz en Van de Wint collectie heet 'Islam Actueel'. Daarop staan veel stukjes die gaan over de Islam.
1) het is niet grappig, humor op VMBO groep 3 niveau (zie: Tsjakka-grap hierboven)
Ik vind het hilarisch.
2) het is niet persiflerend, maar alleen puur hufterig.
Ze gaan wat verder dan bijvoorbeeld Kopspijkers, maar het blijven toch vaak persiflages.
gemaster
-
- 1005 berichten
- 2583 stemmen
Vreemde redenering. Iemand maakt controversiële grappen en men mag alleen alle grappen leuk vinden, of allemaal niet leuk?
Dezelfde mensen die je eerst staan toe te juichen omdat je een TV Dominee 'godverdomme' laat zeggen worden daarna hels omdat er 2 seconden lang rennende Joden zijn te zien, dat is toch wel een beetje raar. Theo Van Gogh schreef erover dat het kwam door het massale schuldgevoel wat Nederland heeft tov het Joodse volk. Daar had ie denk ik wel een punt.
cornelis
-
- 4742 berichten
- 672 stemmen
Ik vond beide respectloos, waarbij ik wil opmerken dat het achtervolgens van iemand die NIET voor de camera wil verschijnen nog respectlozer is dan het voor de gek houden van iemand die dat wel wil. Ongeacht zijn afkomst of geloof.
Wouter
-
- 18675 berichten
- 3015 stemmen
Dezelfde mensen die je eerst staan toe te juichen omdat je een TV Dominee 'godverdomme' laat zeggen worden daarna hels omdat er 2 seconden lang rennende Joden zijn te zien, dat is toch wel een beetje raar.
Daar zag jij geen verschil in?
gemaster
-
- 1005 berichten
- 2583 stemmen
Dat zeg ik toch niet? Ik vond die ommezwaai in de reacties alleen nogal raar.