• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.927 films
  • 12.204 series
  • 33.972 seizoenen
  • 646.938 acteurs
  • 198.978 gebruikers
  • 9.370.556 stemmen

True Detective (HBO)

zoeken in:

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Mee eens. Met nog 1 episode te gaan tasten Marty en Rust nog iets te veel in het duister.

Al vertrouw ik wel op de showrunner dat het goed uitgedacht is.

Movie-Addicted

• 2221 berichten
  • 3435 stemmen

danuz schreef:

Moet toch bijna wel een afgeraffeld einde worden, met nog maar één episode te gaan? Heb het idee dat er nog véél uitgepuzzeld moet worden.

Eens.

Koen87

• 437 berichten
  • 1244 stemmen

Ik vond dat al het geval bij aflevering 7 waarin opeens erg veel linkjes werden gelegd.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Helemaal niet zo vreemd omdat je nu gewoon in het heden terecht komt, waardoor dergelijke ontwikkelingen volstrekt logisch zijn.

John Milton

• 24219 berichten
  • 13383 stemmen

In een uur kun je een hoop doen, ik heb er wel vertrouwen in. Qua plotvoortstuwing was epi 7 goed, maar ik heb persoonlijk toch net iets meer van 5 en 6 genoten.

Ben overigens van plan om het van van de week allemaal nog een keer te kijken voor de season finale, en er daarna een artikeltje/review over te schrijven. Ben benieuwd of mijn waardering voor de afzonderlijke epi's bij herziening verandert of niet. Is wel een show die zich door de niet chronologische opbouw en weldaad aan details en verwijzinkjes uitstekend leent voor repeated viewings

Die podcast die ik laatst deelde is overigens erg verhelderend, een hoop dingen komen naar voren die ik zelf niet direct opgemerkt had en ze gaan redelijk de diepte in, van de misogyny controversy in de Amerikaanse pers tot en met de betekenis van de karakternamen aan toe.

Koen87

• 437 berichten
  • 1244 stemmen

Naomi Watts schreef:
Helemaal niet zo vreemd omdat je nu gewoon in het heden terecht komt, waardoor dergelijke ontwikkelingen volstrekt logisch zijn.

Kan wel zijn, maar desondanks komt het wat afgeraffeld over. Tevens is de consensus erg hype-gedreven, begrijp me niet verkeerd, ik vind het een sterke serie maar ben nog voldoende overtuigd om dit met een 8 of hoger te beoordelen. De balans van het niveau (af en toe zeer abstract en daarentegen zeer 'simpel') komt soms opgedirkt over. Bijvoorbeeld de vhs die te zien kreeg en het drama met het weerzien van Marty & Maggie . De potentie is er zeker en cinematografisch zit het dik in orde, maar ik zal niet verbaasd zijn als de afsluiter een domper wordt.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Nu werd het inderdaad wat meer conventioneel en straightforward, juist omdat het unieke aspect hierdoor verdween. Maar wel nodig voor de functionaliteit van de narratie. Snap je wel, al is het cinematografisch en qua vorm wel grotendeels briljant. Al zijn er wel momenten waarvan je denkt: mja..

Koen87

• 437 berichten
  • 1244 stemmen

Mwoah ik doel meer op de quasi-diepgang van de dia- en monologen. Alles wordt nu veel meer in klare taal gebracht. Waar ik de laatste scene van deze ep wat komisch en clichématig vind.

Movie-Addicted

• 2221 berichten
  • 3435 stemmen

Ergens kan ik het wel in in jouw opvattingen vinden (@t Koen87). Ik kreeg ook het gevoel dat ze met Episode 7 een totaal andere richting op gingen/gaan. Afraffelen is misschien niet het goede woord, maar meer de slordige kant op gaan. Of hoe wij dat noemen op MM "off-topic" gaan. Hiermee wil ik zeggen dat de vorige Episodes volledig hun waarde hierdoor verliezen voor de kijker. De hoge verwachtingen die ik bij deze serie had, valt alleen al door Episode 7 (en wellicht de laatste die we nog krijgen) in duigen. Ik kijk deze Season gewoon nog af, maar met gemende gevoelens. Daarom verwacht ik geen hoogstanden meer.

chevy93

• 12753 berichten
  • 1323 stemmen

John Milton schreef:

vond dat nieuwsbericht wat vreemd, aangezien dit al van meet af aan als anthology serie bedoeld is, er was voor zover ik kan beoordelen nooit sprake van dat ze meer dan een seizoen in the picture zouden zijn.

Ja en nee. Het is inderdaad een losstaand verhaal, maar dat is natuurlijk ook makkelijk gezegd op het moment dat je nog niet weet of het een hitserie gaat worden. De schrijvers zijn momenteel bezig met een mogelijk tweede seizoen, hoewel er officieel niets bevestigd is

danuz schreef:

Moet toch bijna wel een afgeraffeld einde worden, met nog maar één episode te gaan? Heb het idee dat er nog véél uitgepuzzeld moet worden.

Zoiets dacht ik ook, maar toen bedacht ik me dat een film met een uur te gaan nog ruimschoots de tijd heeft voor een ontknoping, dus waarom zou dat niet ook kunnen bij een serie?

John Milton

• 24219 berichten
  • 13383 stemmen

chevy93 schreef:

Ja en nee. Het is inderdaad een losstaand verhaal, maar dat is natuurlijk ook makkelijk gezegd op het moment dat je nog niet weet of het een hitserie gaat worden. De schrijvers zijn momenteel bezig met een mogelijk tweede seizoen, hoewel er officieel niets bevestigd is

Maar HBO is minder afhankelijk van de ratings dan een network aangezien het tv voor abonnees maakt. Natuurlijk moeten die wel tevreden gehouden geworden, maar met de ratings die dit heeft kan ik me niet voorstellen dat er geen tweede seizoen zou komen, en de tweets van Pizzolatto wijzen daar ook op. Game of Thrones is ook nog niet officieel renewed voor season 6, maar ook daar hoeven we eigenlijk niet echt over te twijfelen, toch? Maar of de serie nou doorgaat of niet, het zou toch sowieso zònder Matthew en Woody geweest zijn, daar zijn we het wel over eens toch?

Koen87

• 437 berichten
  • 1244 stemmen

''Nee, ik keer niet terug in het tweede seizoen. Het eerste seizoen was het einde'' was de letterlijke quote in het nieuwsbericht. Dat het interpretatievermogen van desbetreffend journalist zo beperkt is kan niemand wat aan doen. Uit de originele quote komt dit nog duidelijker naar voren "I won't be back for season two. Season one was finite." Matthew McConaughey Not Returning for True Detective Season 2 | E! Online UK - uk.eonline.com

John Milton

• 24219 berichten
  • 13383 stemmen

Koen87 schreef:

''Nee, ik keer niet terug in het tweede seizoen. Het eerste seizoen was het einde'' was de letterlijke quote in het nieuwsbericht. Dat het interpretatievermogen van desbetreffend journalist zo beperkt is kan niemand wat aan doen. Uit de originele quote komt dit nog duidelijker naar voren "I won't be back for season two. Season one was finite." Matthew McConaughey Not Returning for True Detective Season 2 | E! Online UK - uk.eonline.com

Ik weet niet of dat tegen mij is, maar op dat bericht reageerde ik juist met de mededeling dat dat al vanaf het begin bekend was, aangezien het een anthologie serie is met ieder seizoen andere detectives. Zo was het vanaf het begin af aan gepland.

Ik vond de vraag van dus wat gek, tenzij het om een cameo appearance oid gaat.

Het ging mij vooral om de koppen: 'Matthew Stopt', terwijl ik de connotatie van dat woord volkomen misplaatst vind.

Koen87

• 437 berichten
  • 1244 stemmen

Haha nee was gericht aan RTL, dus niet dat van jou. Uit je bericht kon ik wel opmaken dat je de connotatie misplaats vond. Niveautje Telegraaf van RTL...

John Milton

• 24219 berichten
  • 13383 stemmen

Vond toevallig recensie van de Volkskrant van 13 januari, er staat idd gewoon in dat deze acteurs één seizoen doen.

Nieuwe crimeserie True Detective heeft geen seks en bloed nodig - Nieuws - VK - volkskrant.nl

Ik tel wel de dagen af tot epi 8 intussen, al geniet ik wel van het opnieuw kijken. Helaas afgelopen dagen door avonddiensten niet aan toe gekomen, maar van het weekend ga ik weer even bingen

clockwork72

• 2780 berichten
  • 1737 stemmen

Wat een creepy sfeertje hangt er in episode 7 zeg.. Dit is de beste episode tot nu toe, echt zo veel dingen worden duidelijk.. Nog 1 episode te gaan en nu Matthew McConaughey en Woody Harrelson niet meer in season 2 voorkomen ben ik wel een beetje sceptisch.. Zei brengen deze serie echt tot een episch hoog niveau en het is maar afwachten wat de de acteurs uit season 2 gaan brengen. Echt waar, deze serie... Steeds als je denkt; het word niet meer beter dan dit. Word het het wel.

John Milton

• 24219 berichten
  • 13383 stemmen

clockwork72 schreef:

... nu Matthew McConaughey en Woody Harrelson niet meer in season 2 voorkomen ben ik wel een beetje sceptisch.. Zei brengen deze serie echt tot een episch hoog niveau en het is maar afwachten wat de de acteurs uit season 2 gaan brengen.

Aan de ene kant wil ik graag vertrouwen hebben in Pizzolatto en Fukunaga, aan de andere kant deel ik die angst absoluut. McConaughey en Harrelson zijn wel echt steengoed hier, met name de eerste van die twee.

ik ga ervan uit dat ze ook voor het tweede seizoen zeer goede acteurs regelen (iets waar HBO over het algemeen erg goed in is), maar ook de regie (hij regisseerde àlle epi's) zal niet meer door Fukunaga worden gedaan in S2, en we weten niet in hoeverre hij bijvoorbeeld (mede)verantwoordelijk was voor de geweldige cinematografie van S1 (hij is oorspronkelijk ook cinematographer) en IMDb geeft hier geen uitsluitsel over.

Wat ik wel echt vrees is dat het ze niet lukt om goede acteurs te vinden met dezelfde starpower als Harrelson en McConaughey . Dat maakt voor de kwaliteit van het acteerwerk natuurlijk niet direct uit, maar het zou me niet verbazen als een hoop mensen direct gaan roepen dat ze het 'minder' vinden als er minder bekende acteurs in de hoofdrollen zitten.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

John Milton schreef:

en we weten niet in hoeverre hij bijvoorbeeld (mede)verantwoordelijk was voor de geweldige cinematografie van S1 (hij is oorspronkelijk ook cinematographer) en IMDb geeft hier geen uitsluitsel over.

Als je een beetje bekend bent met het werk van Arkapaw en Fukunaga moet je daar wel doorheen kunnen prikken. Twee totaal verschillende cinematografen. Fukunaga is ook veel geschikter als regisseur. Goldman en Arkapaw zijn goud waard geweest voor hem, en bovendien ook veel getalenteerder ivm cinematografie.

John Milton

• 24219 berichten
  • 13383 stemmen

Naomi Watts schreef:

(quote)

Als je een beetje bekend bent met het werk van Arkapaw en Fukunaga moet je daar wel doorheen kunnen prikken. Twee totaal verschillende cinematografen. Fukunaga is ook veel geschikter als regisseur. Goldman en Arkapaw zijn goud waard geweest voor hem, en bovendien ook veel getalenteerder ivm cinematografie.

Ik ben bekend met Arkapaw (zo blijkt, ik had zijn naam nog niet in mijn systeem, maar was wel onder de indruk van de cinematografie van True Detective, Animal Kingdom en Lore. Top of the Lake ligt klaar). Adriano Goldman ken ik niet, Ik heb Sin Nombre en August: Osage County klaarliggen maar nooit gezien en ook Jane Eyre en Conviction heb ik nog nooit gezien. Maar Goldman heeft niets met True Detective te maken, toch?

Wat Fukunaga zelf betreft, dit is het eerste wat ik van hem zie, en ook de door hemzelf gefilmde shorts of die docu heb ik niet gezien, dus ik kan het niet vergelijken.

Enige dat ik weet dus is dat Arkapaw heel erg goed is, maar ik moet zeggen dat (in mijn herinnering althans) de cinematografie van Lore stilistisch behoorlijk anders is dan die van True Detective. Maar goed, dat spreekt eigenlijk juist voor de man, dat hij twee gorgeous looking films maakt in toch behoorlijk verschillende visuele stijlen. Ik doel dan niet alleen op kleurgebruik, maar voornamelijk ook op camerastandpunten en dergelijke.

Maar ik ben blij, hoop dat Arkapaw aanblijft, al zie ik dat hij nu in Engeland Macbeth aan het filmen is voor Justin Kurzel, wiens Snowtown hij ook al gefilmd heeft. Ook die ligt klaar, maar nog nooit gezien

Als ze nou even opschieten, kan hij mooi straks weer S2 vastleggen in diezelfde beeldenpracht als welke we nu voorgeschoteld hebben gekregen.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Nee, ik noemde Goldman omdat die bij ander geprezen werk van Fukunaga DOP is. Roerend eens, alleen sta ik zelf nog niet zo hoog met Fukunaga, vroeg me ook af waar dat op gebaseerd was. Podcast die je aanraadde was iig de moeite waard.

Ik hoop met je mee en lees je enthousiasme hier graag . Even afwachten wat er idd vastgelegd wordt voor seizoen 2.

tattoobob

• 8198 berichten
  • 2562 stemmen

Wat een vette serie...ik hoop dat de laatste aflevering wel iets langer gaat duren.

De intro van deze serie vind ik zo meesterlijk...elke keer kijk ik weer met open mond,ik denk dat ik nog nooit zo,n toffe intro eerder heb gezien in serie of film.

Ik wacht met smart af op de laatste aflevering!

John Milton

• 24219 berichten
  • 13383 stemmen

tattoobob schreef:

Wat een vette serie...ik hoop dat de laatste aflevering wel iets langer gaat duren.

De intro van deze serie vind ik zo meesterlijk...elke keer kijk ik weer met open mond,ik denk dat ik nog nooit zo,n toffe intro eerder heb gezien in serie of film.

Ik wacht met smart af op de laatste aflevering!

Art of the Title

danuz

• 12935 berichten
  • 0 stemmen

Meer dan waardige afsluiter van dit eerste seizoen! Behoorlijk diep en donker allemaal, en liet me redelijk flabbergasted achter. Vooral Rusty was in deze aflevering érg goed

Kom uiteindelijk rond de 3.5* uit geloof ik.

Niko bellic

• 10 berichten
  • 21 stemmen

Net de laatste aflevering gezien.

Wat een briljante serie weer uit de stal van HBO. Ze flikken het weer om een serie te maken waarvan je het idee hebt dat dit ook daadwerkelijk zo gebeurt in de echte wereld.

Geniaal script, fantastische acteerprestaties, uitmuntende cinematografie, ga zo maar door...

En best slim om elk seizoen nieuwe acteurs te nemen. Er zijn maar weinig series die dit doen. En je hebt elke keer weer een fresh start bij een nieuw seizoen, zodat het het niet snel teveel van het zelfde wordt. Er van uitgaande natuurlijk dat ze dit niveau vast weten te houden. Maar dat is aan HBO wel toevertrouwd.

Ik ben liefhebber!

John Milton

• 24219 berichten
  • 13383 stemmen

Zo. Dat was een lange week, maar eindelijk weten we hoe het afloopt. Gelukkig geen vergezochte twists, maar ook wat mij betreft een waardige en spannende afsluiter van een geweldige serie. Wat mij betreft een van de beste van de afgelopen jaren. 3,5* danuz? Dat is niet veel vind ik voor een serie als deze, waarin acteerwerk, cinematografie, muziek en script toch wel van de bovenste plank zijn. 3,5* ster betekent voor mij persoonlijk iig, 'ja leuk, niet erg goed, maar best de moeite waard om eens te kijken, zaten wel leuke dingen bij'.

Opvallende dingen:

- waarom zag Rust een zwart gat/sterrenstelsel of wat het ook was in die open dak ruimte voor Childress hem neerstak, and what did it signify?
- waarom trok Rust nadat hij was neergestoken het mes eruit? je trekt nooit het mes eruit nadat je bent neergestoken, ik weet dat zelfs (of meen dat te weten, aam I wrong?) van basis EHBO en Rust heeft halve bibliotheken met crime stuff gelezen
- die inteelt Hillbilly familie banden gingen me wat snel, Ik dacht eerst dat die Tokkievrouw zijn moeder was, en toen ze begon over grandpa die haar opeen greep in de suikerruit velden, dacht ik oh dan is hij waarschijnlijk daar het resultaat van. uiteraard stak hij kort daarna zijn vinger onder de jurk van die om dat al lang niet gedouchte lichaam heen was gedrapeerd, en werden de zaken helemaal verwarrend en corresponderend onsmakelijk. De man vastgebonden in het schuurtje is zijn vader, dat werd gezegd als ik me niet vergis, maar ze zeiden op het eind dat die vrouw 'op zijn minst zijn halfzus was'. Misschien moet ik ook deze nog maar een keer kijken, 1-7 ook allemaal twee keer gezien nu . Was misschien toch iets te verbouwereerd om alles mee te krijgen
-persoonlijk vind ik het altijd een beetje jammer als een sceptische protagonist op het einde God vindt, als vervolmaking van zijn pijnlijke zoektocht. Het krijgt dan toch zoiets van 'zié je wel?'. Ik weet niet of ik het helemaal geloofwaardig vindt voor iemand die er zo goed over na heeft gedacht en achter zijn standpunten staat. Het lijkt me heel makkelijk om dat gevoel van 'mijn familie wachtte daar op me' aan zuurstoftekort in de hersenen of een hallucinatie in zijn geval toe te rekenen. Maar het verpestte het gelukkig geenszins voor me.
- duidelijke hint naar Jezus Christus, Rust in dat ziekenhuisbed?
- Inside episode 8 featurette, van de andere afleveringen staan ze er ook allemaal op

Denk aan je spoiler tags guys!

Eindoordeel 9/10, wellicht dat uitgebreide review nog volgt.

Koen87

• 437 berichten
  • 1244 stemmen

Een 3,5 vind ik te billijken, al mag het van mij wat meer richting de 4 gaan. Het voornaamste probleem, wat ik al eerder aangaf, is de hype die rondom TD gecreëerd is als mede de quasi-diepgang die gegeven wordt. Het is en blijft een 'simpele' misdaad-serie met wat diepgaande elementen die de balans niet altijd even goed uitgewerkt werden, cq snel getrokken conclusies. Ik vond het ook jammer dat we nu opeens de moordenaar te zien kregen waardoor alle twijfel uit de serie werd gehaald. Tevens was het gehele mysterieuze weg en kregen we wel erg veel inzicht in zijn leven. Dat had voor mij anders gemogen (door elkaar husselen van de chronologie had hierbij al aan mee kunnen dragen). Afijn, simpel gezegd: het heeft mijn niet gebracht wat ik verwacht had.

John Milton

• 24219 berichten
  • 13383 stemmen

Koen87 schreef:

Het voornaamste probleem, is de hype die rondom TD gecreëerd is als mede de quasi-diepgang die gegeven wordt.

De hype wordt grotendeels toch ook door het publiek gecreëerd? Daar kun je een serie toch niet op afrekenen? Ik probeer altijd zelf te kijken wat ik ervan vindt, hype of niet. Mijn halve FaceBook is blij met series als Banshee, Black Sails en Arrow (2,5* series wat mij betreft, If I'm generous), maar hoezeer dat ook gehyped zou worden, I'm my own Judge and jury. Ik vond die hype overigens wel meevallen hoor, bij TD. Game of Thrones wordt veel meer gehyped (niet geheel onterecht wmb).

Koen87

• 437 berichten
  • 1244 stemmen

Het beïnvloed mijn perceptie, dus ik reken het er wel op af. Gelukkig houden mijn (FB)-vrienden zich niet bezig met de series die jij benoemd, op GOT na uiteraard. Hypes worden deels inderdaad gecreëerd door de publieke opinie maar vaak in samenwerking met de producent.

clockwork72

• 2780 berichten
  • 1737 stemmen

Laatste episode zojuist as we speak gezien. Had vandaag m'n abonnement van HBO binnengekregen dus hoefde hem niet te downloaden. Lekker chill. Maar jezus christus zeg wat een epische finale. Echt aan de buis gekluisterd gewoon. Had een barricade voor m'n slaapkamerdeur gebouwd van tevoren zodat ik zeker wist dat ik niet lastiggevallen zou worden tijdens het kijken. En ja, echt van m'n stoel geblazen. Niets eens zozeer van deze laatste episode maar het hele seizoen in het algemeen is van zo'n torenhoog niveau. Die hele duistere sfeer, cinematografie, goed uitgediepte personages, acteerprestaties, muziek. Voor al deze punten zou ik zo 5 sterren kunnen neertellen. Voor mij de beste serie van het jaar en eigenlijk ook wel m'n meest favoriete serie ooit samen met Breaking Bad. Nooit gedacht dat ik nog een serie zou zien die ik net zo wreed als Breaking Bad zou vinden maar het is gebeurd. Hands down voor True Detective.

chevy93

• 12753 berichten
  • 1323 stemmen

Wauw! Nee, na de vorige aflevering dacht ik "goed, geweldig zelfs, maar het zou nóg beter kunnen". Maar na het einde, terugdenkend aan de afgelopen weken.. kippenvel! Beste serie die ik ooit gezien heb. Of je daar dan waarde aan hecht, moet je zelf weten.

Ik hoop overigens dat er ooit iemand alle nummers bij elkaar gaat sprokkelen, want wat een geweldige muzikale begeleiding.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.