• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.926 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.938 acteurs
  • 198.977 gebruikers
  • 9.370.487 stemmen

True Detective (HBO)

zoeken in:

Left4Dead

• 3240 berichten
  • 3691 stemmen

Bottleneck schreef:

Tweede "seizoen" kon me weinig boeien en is ook niet veel van blijven hangen.

Zie dit trouwens helemaal los van het weergaloze eerste seizoen - top 3 televisie dat ik ooit gezien heb - dus ik beschouw het maar als aparte series in plaats van seizoenen..

Ben dit volledig met je eens. Maar ik moet erbij zeggen dat het 2de seizoen voor mij nog wel beter was dan veel van de series die er te zien zijn. Het is dus maar waar je het mee vergelijkt:

- vergelijken met het eerste seizoen is als vloeken in de kerk, de kwaliteitsverschillen zijn te groot.

- vergelijken met de gemiddelde series dan komt het er nog redelijk mee weg.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Zag net de eerste aflevering van True Detective. Blijven die flashforwards in interviewvorm terugkomen? En in welk universum staat Matthew McConaughey te acteren? Niet om aan te zien.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Doorkijken jij. You heretic.

Jellesteeg

• 517 berichten
  • 208 stemmen

Malick schreef:

En in welk universum staat Matthew McConaughey te acteren? Niet om aan te zien.

Zijn rol vond ik juist het meest fantastische aan het eerste seizoen. Zoals John Milton al zegt: doorkijken!

DiDa

• 3646 berichten
  • 2796 stemmen

Zeker doorkijken!! McConaughey acteert in mijn ogen fantastisch hier.

Left4Dead

• 3240 berichten
  • 3691 stemmen

Het lijkt er sterk op dat de serie afgelopen is. Een vervolg is zeer onwaarschijnlijk.

Erg jammer, na een daverend eerste seizoen en een redelijk tot goed tweede seizoen is voor mij weer een goede serie weggenomen. Na het verdwijnen van Hannibal en True Detective is er geen serie meer die goed genoeg is, voor mij, om te gaan volgen. Doodzonde!

Jellesteeg

• 517 berichten
  • 208 stemmen

Left4Dead schreef:

Het lijkt er sterk op dat de serie afgelopen is. Een vervolg is zeer onwaarschijnlijk.

Erg jammer, na een daverend eerste seizoen en een redelijk tot goed tweede seizoen is voor mij weer een goede serie weggenomen. Na het verdwijnen van Hannibal en True Detective is er geen serie meer die goed genoeg is, voor mij, om te gaan volgen. Doodzonde!

The Leftovers is een dikke vette aanrader.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Ik zat er ook aan te denken om dat aan te raden (naast mijn vaste tips van The Wire, Deadwood en Six Feet Under)

Left4Dead

• 3240 berichten
  • 3691 stemmen

Jellesteeg schreef:

(quote)

The Leftovers is een dikke vette aanrader.

Gister de pilot gezien van The Leftovers.

Niet slecht maar ik houd juist van psychologische thrillers, ook in series.

Daar waren True Detective en Hannibal juist heel sterk in.

Mss dat ik nog wat afleveringen ga kijken van TL, voor nu is het afwachten op weer een goede psychologische serie. I.i.g. bedankt voor de tip.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Aflevering vier en vijf tot nu toe de meest overtuigende. Maar wil nog even doorzagen want hopelijk heb ik met de zesde aflevering het dieptepunt van de serie te pakken. Wat een slecht geschreven soap. Met tijdlijnen die voor geen meter willen werken. Heb nog steeds heel veel moeite met de structuur en vorm waarin het verhaal wordt gepresenteerd. En de (extreem) antichristelijke ondertoon van de serie bevalt me eigenlijk ook totaal niet. Cary Joji Fukunaga verdiende een betere schrijver voor zijn eerste serie.

Adam Arkapaw blijft wel een held.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Wonderlijk, ik kan daar moeilijk bij, je kritiekpunten. Dat antichristelijke trekt overigens bij, en is dat niet alleen sowieso Rust?

Left4Dead

• 3240 berichten
  • 3691 stemmen

Malick schreef:

En de (extreem) antichristelijke ondertoon van de serie bevalt me eigenlijk ook totaal niet.

Tja, ik heb er zeker geen sterke antichristelijke ondertoon in kunnen ontdekken. De scene die jij erbij haalt is nog meer geënt op het feit om de verschillen duidelijk te maken tussen Rust en Marty dan een groepering negatief wegzetten van niet al te slimme volgelingen met discutabele afkomst.

Het speelt zich nu eenmaal af in een gebied waar incest, met haar gevolgen, voorkomt en men geen hoog levensstandaard kent. Die gemeenschappen kun je overal tegenkomen met de problemen van dien. Mensen die niet sterk, door laag IQ, voor zichzelf kunnen denken/opkomen kun je vaak terugvinden bij discutabele groeperingen met een charlatan als leider.

Jammer dat jij dit alles als rode draad ziet en je minder op het verloop van de jacht richt. Iets wat veel interessanter is in mijn ogen.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Waar schrijf ik dat ik dat als rode draad zie? Het is slechts een observatie van wat ik zie en hoor. Er zijn overigens wel meer signalen zoals het kruis, de motorbende of de vele 'preken' van Rust. Dat mag ik toch best benoemen? Of niet? Ben in ieder geval niet de enige die het opvalt:

‘True Detective’s’ Godless Universe: Is the HBO Show Anti-Christian? - The Daily Beast - thedailybeast.com

Inland Rabbit

• 3286 berichten
  • 2159 stemmen

Dan is dit wel een mooie quote: "Take your “fairy tales” too far, Pizzolatto seems to be arguing, and you can wind up in some pretty sick places." In die zin is een extreme vorm van religie net zo slecht als een extreme vorm van anti-religie. Maar het hoort bij The South, dat extremistische. Natuurlijk zijn er dan voor- en tegenstanders. Je zou kunnen zeggen dat de serie vooral de tegenstanders belicht, maar als dat Pizzolatto zijn manier van "storytelling" is en het voortkomt uit onvrede in zijn opvoeding begrijp ik dat best.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Zo, dat waren de laatste twee afleveringen van True Detective. Denk dat ik de boosdoener heb gevonden. Namelijk de middelmatige 'creator' van een Nic Pizzolatto. Wat tegelijkertijd een goede reden is om de nieuwe The Magnificent Seven te gaan zien en t.z.t. het tweede seizoen van TD.

Wat voorbeelden. Had dit echt niet chronologisch verteld kunnen worden? Het haalt niet alleen de vaart uit de serie maar ook de kijker uit de serie. Het heen en weer gekloot door tijd liep in de zesde aflevering compleet vast met de 'sandwich' van de dochter en de moeder die de bloemetje buiten gaat zetten zodat haar man van haar gaat scheiden. Wie verzint zo'n onzin? Totaal niet in de lijn van de karakters.

Verder zitten we de hele serie in de hoofden van Rust en Hart en dan op het einde van de zevende aflevering krijgen we een blik van het 'kwaad' door de ogen van de twee donkere detectives. Gewoon uit het niets een scène met deze twee heren. Twee heren die slechts als kapstok voor het structuur van het verhaal dienen. Verder leer je ze totaal niet kennen.

En in de laatste aflevering krijgen we zelfs een heel stuk te zien uit het leven van de 'bad-guy'. Inclusief een tenenkrommend fluitje van hem. Waarom zou je dat doen als schrijver? De spanning is compleet verdwenen want wij als kijker weten meer dan de twee hoofdpersonen. Daarbovenop bagatelliseer je het ultieme kwaad. Het is slechts een dikzak die niet kan fluiten. En iets met inteelt.

En dan het einde buiten bij het ziekenhuis waar Rust het heeft over 'light vs dark'. Kan het nog onnozeler? Pleur op met dit soort 'new age'-nonsens.

Na Sopranos, Curb Your Enthusiasm, Six Feet Under en Big Love weer een overschatte serie rijker van HBO.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

True Detective = Midsomer Murders. Maar dan met iets 'sjiekere' dialogen en beeldtaal.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Nog een pijnpunt:

Want juist de sfeer van virale rot die zo zorgvuldig is opgebouwd, wordt in de laatste aflevering losgelaten als blijkt dat de oplossing van het mysterie bestaat uit het verslaan van een enkele dader. Het hele idee van een cultus en een netwerk van moord en verkrachting waar steeds op gehint is, is plotseling verdwenen. We hebben ze niet allemaal te pakken gekregen, zegt Cohle. Dat is ook niet het soort wereld waarin we leven, zegt Hart. True, misschien, maar dit is een gemakzuchtige ontknoping. Alsof schrijver Nic Pizzolatto en regisseur Cary Fukunaga op het laatste moment terugschrokken voor de duisternis waar ze de hele serie naar toe werkten.

Left4Dead

• 3240 berichten
  • 3691 stemmen

Malick schreef:

Na Sopranos, Curb Your Enthusiasm, Six Feet Under en Big Love weer een overschatte serie rijker van HBO.

Ik vraag mij af wat jou dan wel kan bekoren, kritiek is prima maar leg mij/ons hier op MM dan a.u.b. uit waar een goede serie dan volgens jouw kennersogen wel aan moet voldoen.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

True Detective is inderdaad één ding, maar ook nog Six Feet Under? Dat is echt een van mijn drie beste series ooit. Ongeëvenaard in wat hij doet. Valt nauwelijks te overschatten, zo goed

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Wat ik dan wel goed vind? Carnivàle, Deadwood, Rome, The Shield, Rectify, Fawlty Tower en Twin Peaks. En verder de eerste seizoenen van: Millennium, Prison Break, Over There, The 4400, Oz en The Boondocks. Futurama is ook wel geinig en The A-Team wil ik als jeugdsentiment nog even noemen.

Overigens betekend 'overschat' niet dat ik de series slecht vond. Meestal zijn het zesjes en zeventjes en dat zijn cijfers waarvoor ik niet verder kijk bij series. Big Love als enige echte onvoldoende.

The Wire vorig jaar in zijn geheel gezien. Niet goed maar ook weer niet slecht. Overschat?

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

RAAAH!

TalentedRipley

• 37 berichten
  • 31 stemmen

Een draak van een serie. Jammer, want ik hou van goede detective-verhalen. Het is mooi in beeld gebracht en goed geacteerd. De moord en het slachtoffer waarmee alles begint, zijn ook intrigerend genoeg om te willen weten wie het heeft gedaan. Een ander pluspunt is hoe de twee detectives een mismatch zijn.

Maar verder... De vrouwelijke personages waren vrijwel altijd beeldschoon. Ook naakt, wat vaak in beeld werd gebracht en dat vond ik na de zevende keer irritant worden. Zelfs de moeders waren superknap en zagen er jonger uit dan ze realistisch gezien hadden moet zijn. Ik kreeg bij de zoveelste naaktshot echt het "tieten en schieten"-idee en je zou meer niveau verwachten van een HBO-serie. De ellelange monologen en het heen en weer geswitch qua tijd waren ook irritant. En na het zoveelste mooie shot was ik ook op de prachtige plaatjes uitgekeken, want het verhaal moet boeien. En dat deed het na aflevering 3 niet meer. In afl. 4 komt wat meer spanning, maar zelfs dat vond ik meh. De antichristelijke houding van Rust vond ik prima, maar na de zoveelste monoloog wist ik het wel hoor.

Wel het eerste seizoen afgekeken, want met Six Feet Under was ik ook niet meteen verkocht. Maar dat bleek een briljante serie. Bij True Detective wou ik dat ik andere dingen met m'n tijd had gedaan.

Donkerwoud

• 8660 berichten
  • 3940 stemmen

TalentedRipley schreef:

Maar verder... De vrouwelijke personages waren vrijwel altijd beeldschoon. Ook naakt, wat vaak in beeld werd gebracht en dat vond ik na de zevende keer irritant worden. Zelfs de moeders waren superknap en zagen er jonger uit dan ze realistisch gezien hadden moet zijn

Hoe is dat een punt van kritiek? Nee hoor, grapje. Ik snap je punt ergens wel, al vind ik de dames in True Detective niet ongenaakbaar mooi oid.Aantrekkelijke dames, maar ja...dat is in Amerikaanse producties nou eenmaal de norm; hetzelfde geldt voor vele andere HBO-producties.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

‘True Detective’ Season 3 HBO Update: ‘It Is Not Dead’ | IndieWire

Ik heb seizoen 2 nog steeds nooit verder gekeken dan eerste paar epi's. Nu op het punt dat ik niet eens zeker weet of ik het ooit ga doen... Voorlopig nog zoveel te zien en herzien dat veelbelovender is.

Donkerwoud

• 8660 berichten
  • 3940 stemmen

Dat is een voordeel aan die anthologie-reeksen: je mist niks aan continuiteit als je voortijdig in het seizoen afhaakt. Ik zou zelf doorzetten. Die paar afleveringen jas je er in een avondje wel doorheen.

Left4Dead

• 3240 berichten
  • 3691 stemmen

Wat een gedoe rond die serie zo langzamerhand.

Ligt dat nou aan HBO of Nic Pizzolatto, of is het "it takes two to tango".

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

It does take two (or even many more) to tango, maar ik weet niet waar dit ligt. Ik zou enige huivering aan HBO's kant bést begrijpen. Ik zal het proberen Donkerwoud!

Zandkuiken

• 1743 berichten
  • 1428 stemmen

Eindelijk seizoen 2 gezien. Inderdaad minder dan het eerste seizoen (dat ik vooral de eerste paar afleveringen briljant vond), maar nu ook weer niet zó bedroevend als gevreesd na al die negatieve kritieken.

De setting (de sinistere kant van LA) en Lynchiaanse neo-noir sfeer vind ik op zich wel interessant, maar de uitwerking van de personages werkt jammer genoeg veel minder goed dan in seizoen 1. Farrell heeft een soort onschuldige dommigheid in zijn ogen om dan af en toe van onbeholpen jongentje ineens te veranderen in een soort briljante superflik. Ook het 'ambivalente' karakter van Vaughns personage werkt eigenlijk niet, hij lijkt vaak gewoon een parodie neer te zetten.

Niettemin heb ik eigenlijk wel genoten van dit tweede seizoen, misschien ook wel omdat ik na al die negativiteit er rondom eigenlijk totaal géén verwachtingen meer had.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

De eerste twee afleveringen van seizoen twee gezien. Als je denkt dat het niet veel slechter kan ...

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.