menu

Overig / Televisie / Grijpstra & De Gier

zoeken in:
Eerst maar wat basic info:
Grijpstra & De Gier is een Nederlandse televisieserie, gebaseerd op de boeken van Janwillem van de Wetering, bestaande uit vier seizoenen.

In iedere aflevering onderzoeken rechercheurs Grijpstra en de Gier een moord in Amsterdam. Grijpstra (Jack Wouterse) is een veertiger, getrouwd en vader. Hij is een rustige, zwaarmoedige man. De Gier (Roef Ragas) is alleenstaand en in de dertig. Hij is een impulsieve man die heel open in het leven staat. Het duo wordt op het bureau bijgestaan door de jonge rechercheur Cardozo (Jasper van Overbruggen), de commissaris (Lex van Delden) en secretaresse Hetty (Anniek Pheifer).

Heb de serie op TV nooit gevolgd, maar heb nu alle seizoenen op DVD en vind het erg amusant. De eerste paar afleveringen zijn weliswaar al van een aardig niveau, maar iedereen is duidelijk nog wat zoekende in zijn of haar rol. Snel ontstaat echter al een goed geölied geheel, waarin vooral Wouterse op dreef is, de afleveringen vaardig en vlot zijn gedraaid en een aardig kijkje in de keuken van de recherche gegeven wordt (meer dan in series als Baantjer of Flikken (Maastricht)). Ben nu midden in seizoen 2, en vermaak me steeds meer. Jammer dat series vaak worden afgeschreven of beoordeeld op basis van een enkele aflevering, ook Grijpstra & De Gier laat weer duidelijk zien dat series vaak 'moeten groeien'.

Zijn hier mensen die dit destijds gevolgd hebben op TV of later op DVD?

Heb altijd erg van deze serie genoten en vind het jammer dat het afgelopen is. En dat de DVD's zo duur blijven - heb ooit voor een prikkie de eerste twee seizoenen gekocht en kijk ze regelmatig. Wouterse is geweldig, en Waldemar Torenstra was een uitstekende vervanger van Roef Ragas.

Enige wat ze hadden mogen laten is die splitscreen-montage die regelmatig 1x per aflevering terugkeert.

BlueJudaskiss schreef:
Heb altijd erg van deze serie genoten en vind het jammer dat het afgelopen is. En dat de DVD's zo duur blijven - heb ooit voor een prikkie de eerste twee seizoenen gekocht en kijk ze regelmatig. Wouterse is geweldig, en Waldemar Torenstra was een uitstekende vervanger van Roef Ragas.

Regelmatig op Misdaadnet te zien (zónder reclame tussendoor )
Ze gaan t/m seizoen 4.
(Alle plots zijn te vinden op de site van Misdaadnet)

Misdaadnet.nl - Grijpstra en de Gier

Hmm, derde seizoen neigde - in tegenstelling tot de eerste twee seizoenen - toch weer te veel naar 'televisie', alleen Wouterse maakte het nog prima kijkbaar. Eerste aflevering van het vierde seizoen inmiddels ook bekeken en ook dat was niet van het hoge niveau van de eerste twee seizoenen (desalniettemin nog goed kijkbaar, al stijgt het niet boven de 3* uit).

Laatst de complete box gehuurd en me erg mee vermaakt. De eerste 3 seizoenen (het zijn er eigenlijk 4 met Roef Ragas, maar dat terzijde) zijn leuk, maar pas bij seizoen 5 (seizoen 4 in de box) met Waldemar Torenstra als De Gier vond ik het humorgehalte echt hoog en vond ik het een lossere sfeer hebben dan bij de eerdere seizoenen.

Daardoor vind ik het ontzettend jammer dat ze na seizoen 5 niet nog een seizoen 6 hebben gemaakt. G&DG "nieuwe stijl" was snel, vlot, grappig De scène in de aflevering illegaal waarin Grijpstra via het balkon van de buren naar het huis van de verdachten wil klimmen is geniaal en eerlijk gezegd vond ik Torenstra een realistischere De Gier dan Ragas. Maar ja, kijkcijfers zijn bij de commerciëlen belangrijk en die waren bij seizoen 5 minder dan de eerste seizoenen.

En oja: de box kost bij de Free Record Shop maar 25 euro.

puckb96
Wanneer komt seizoen 6?

Mescaline (moderator)
puckb96 schreef:
Wanneer komt seizoen 6?

Die komt niet, de serie is helaas gestopt.

Heb ook de box aangeschaft en de eerste 3 afleveringen gekeken, inderdaad een serie die groeit maar dat is bij alle series wel het geval.

Mescaline (moderator)
Heb de serie uitgekeken en dat vind ik toch wel jammer, de serie had zowaar een kleine afsluiting wat toch wel passend was
Waldemar wist nooit zo te overtuigen als De Gier als Roef dat deed maar je zag hem echt wel groeien in zijn rol.

Wel jammer is dat in de eerste seizoenen Grijpstra en De Gier vaak gitaar speelde, bijna bij iedere aflevering wel en dat dat later toch grotendeels uit de serie verdween.
Waldemar speelde wel eens een stukje gitaar maar kon er denk ik minder mee als Roef?

In ieder geval is dit een mooie serie geweest waar bij het nog steeds jammer is dat het is gestopt.
Grijpstra en De Gier vind ik ook realistischer en ruwer als Baantjer was en daarom spreekt het voor mij ook meer aan.

RIP Roef Ragas die toch wel een geweldige De Gier neer heeft gezet

En natuurlijk RIP aan deze goede nederlandse serie..

Ik vind Grijpstra & Gier een geweldige politieserie.
Jack Wouterse en Roef Ragas waren een prima duo.
Roef Ragas overleed op 30-08-2007 aan een hartstilstand.
Acteur Lex van Delden die in deze serie de commissaris speelde
overleed op 06-10-2010 aan een ziektebed.
Beiden acteurs liggen toevallig begraven op Zorgvlied in Amstelveen

Gast
geplaatst: vandaag om 11:38 uur

geplaatst: vandaag om 11:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.