- Home
- Filmforum
- Filmdragers en apparatuur - Algemeen
- De toekomst van de dvd
De toekomst van de dvd
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Het gaat niet over DVD of Blu-ray maar over fysiek vs digitaal. Je kan ook Blu-ray verzamelen natuurlijk. Maar Luckas Vander Taelen heeft (net als ikzelf) al een reeks DVD's in bezit. Ofwel koop je snel nog een hoop Blu-rays voor dat ook verdwijnt (als ze al beschikbaar zijn) of hoop je toch dat je die collectie nog kan blijven afspelen. En dat is met Windows 10 niet het geval.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Ik interpreteer het meer als de oude vs jongere generatie.
Wie zegt dat dvd spelers over enige tijd niet meer te krijgen zijn?
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Het heeft niets met oud vs jong te maken. Dat film en muziek digitaal zijn is gewoon een evolutie. Maar dat de kans kleiner wordt dat het fysiek bewaard wordt, dat het voor langere tijd beschikbaar is. Binnen 10-20 jaar ziet de online wereld er helemaal anders uit. Het is nog de vraag of de films van vandaag dan nog wel beschikbaar zijn. En in welke staat. Een dvd is fysiek en met een speler kan je binnen 20 jaar er nog van genieten.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Nou ik zie het toch anders. Ik herken zijn probleem wel, maar zie het verder niet als een probleem. En praten over 10-20 jaar is me te ver weg. (Mocht ik er nog zijn).
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Ik zie het wel als een probleem. Het zou toch jammer zijn dat films en muziekalbums verloren gaan omdat alles enkel online te vinden is. Geen idee wat het online aanbod geeft op lange termijn en zo dingen eventueel verloren zouden gaan.
joyce.b
-
- 712 berichten
- 0 stemmen
Ik interpreteer het meer als de oude vs jongere generatie.
Wie zegt dat dvd spelers over enige tijd niet meer te krijgen zijn?
Op Martkplaats worden het collectors items...hahaha
Waar vraag is,aka iemand die met een grote fysieke evrzameling zit,is ook aanbod.
Slimme vezamelaars hebben vast ook 2 of 3 spelers in doos,nieuw,met bon op zolder staan...voor als...:)
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
78 toerenplaten gingen er rond 1960 uit. Dat wil niet zeggen dat verzamelaars geen platenspelers meer kunnen kopen. Zelf nieuwe spelers zijn nog te koop, terwijl die platen dus al een halve eeuw niet worden geproduceerd.
Zolang er afspeelapparatuur is kan je dvd's gewoon blijven afspelen, ook al zal het aanbod nieuwe dvd's steeds minder worden.
Slimme vezamelaars hebben vast ook 2 of 3 spelers in doos,nieuw,met bon op zolder staan...voor als...:)
Voor als wat? Dat ze over 20 jaar niet meer te koop zijn. Lijkt me niet zo slim. Elektrische apparaten moet je ook blijven gebruiken, anders gaan ze juist kapot. Hoor/lees ik wel eens. En garantie heb je vaak maar 2 jaar.
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Niemand weet wat de toekomst brengt. Het is gewoon de bezorgdheid van Luckas Vander Taelen. Nu heb je nog dvd's, cd's, lp's, ... die je met wat geluk nog kan afspelen als er toestellen blijven gemaakt worden. Maar wat met media die enkel online beschikbaar is? Zal die met de jaren verdwijnen of zijn die verdwenen in het wijde web. Trouwens, ook online is er evolutie en kan het zijn dat films en muziek niet meer af te spelen zijn.
Muziek veranderde van lp's naar cd's, maar die lp's waren niet verloren. Gewoon een platenspeler kopen en je kan ze beluisteren. Digitale media is niet fysiek en kan wel verdwijnen. Of zelfs veranderen, in tegenstelling tot die oude lp.
En veel media online zijn niet echt van goeie kwaliteit. Tenzij je eisen niet hoog zijn natuurlijk. En ik denk bij film ook aan ondertiteling. Met wat geluk vind je later de film nog wel terug online. Maar dan zonder Nederlandstalige ondertiteling. Wat nu bij DVD's toch veel meer het geval is.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Wat het online verhaal betreft ben ik zeker ook wel bezorgd. Daarom schaf ik weer van alles aan op dvd. Het staat nu op internet en straks vind je die film niet. Downloaden mag vaak niet eens en ook nog zonder ondertitels.
Zoals ik al zei ik herken zijn probleem wel. Het is steeds switchen tussen twee werelden, thuis - werk, winkels - online shopping. Wel lastig, maar ga me er niet te druk om maken.
Ajax&Filmfreak
-
- 3361 berichten
- 3729 stemmen
Ik ben de laatste tijd veel aan het kopen, vooral 2e hands ivm de prijs. Ik ben bang dat veel titels in de toekomst of niet te krijgen zijn of belachelijk duur omdat er te weinig concurrentie is.
Ik koop veel Blu-ray's bij Used products en We buy en soms ook Marktplaats........Buiten de MM, Wehkamp en Bol.com om.
Een voordeel van 2e hands blu-ray's t.o.v. 2e hands DVD's is dat Blu-ray's van veel harder materiaal gemaakt zijn en dus ook 2e hands bijna altijd krasloos.
alexander038
-
- 957 berichten
- 1295 stemmen
Ik ga binnenkort ook twee back-up blu-ray spelers kopen naast de back-up speler die ik nu heb.
En nu maar hopen dat de tv's in de toekomst nog steeds een hdmi aansluiting hebben 
Ajax&Filmfreak
-
- 3361 berichten
- 3729 stemmen
Ik heb 3 Blu-ray spelers in huis.
1 pure speler en een ps3 en een ps4.
Als de ps5 geen blu-ray speler meer is zal ik me daar zorgen over gaan maken....
Ooit zal ook de bluray en hdmi idd verdwijnen. Maarja dan kun je nooit wat kopen...
Toch heb ik idd uit frustratie al eens geroepen dat ik nooit meer films zou kopen ivm met het steeds verbeterende medium.
Ooit veel geld gestopt in een vhs verzameling...
Toen in een DVD verzameling, nu Blu-ray,s.
Scarface is zo'n film die ik nou al 3x gekocht heb. 
En straks komen er UHD Blu-rays of hoe ze dan ook gaan heten.
Alexander1900
-
- 1708 berichten
- 563 stemmen
En straks komen er UHD Blu-rays of hoe ze dan ook gaan heten.
Ik ga dat niet kopen... Ik houd het lekker bij de dvd's en blu-rays want anders wordt het een wel erg dure hobby om je collectie te gaan vervangen.
Het probleem van de back-up dvd spelers aanschaffen is dat je garantie is verlopen wanneer je het wilt gaan gebruiken. Je kunt nu trouwens nog steeds videorecorders kopen, zowel in de winkel als tweedehands. Een dvd- en bluray recorder kun je voorlopig nog wel kopen. Ik zou me daar - en zeker voor nu - echt geen zorgen over maken.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
In hoeverre videobanden voor lange termijn-opslag waren weet ik eigenlijk niet.
Sinds het digitale hebben ze het wel over jaren en jaren. cd's/dvd's/blu-rays, ze kunnen mits je er goed mee om gaat honderden keren worden gebruikt zonder slijtage en moeten ook jaren mee gaan.
Alexander1900
-
- 1708 berichten
- 563 stemmen
Nog niet zo lang geleden ben ik op zoek gegaan naar info over hoe lang de dvd's zouden meegaan. Echt harde bewijs is er niet, maar ze zeggen dat het tientallen jaren mee moet gaan mits je er geen gekke dingen mee doet en het is ook afhankelijk van de kwaliteit van de dvd's die de uitgevers gebruiken.
De een zegt dat het zeker 20 jaar mee moet gaan, de ander weer 40 jaar en de ander zegt weer iets van dat de dvd's gemaakt zijn om er 100 jaar mee te kunnen doen. Ik heb zelf nog nooit dvd's gehad die het in ene keer niet meer doen, hoe toegetakeld de dvd ook is (niet door mezelf maar door de verkoper).
Videobanden is heel iets anders. Daar gaat de kwaliteit hard achteruit 
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Slijtage was wel erg snel met videobanden en terugspoelen ieder keer. 
Het probleem van dvd is wel beperkte oplage (en zal met Blu-ray wel net zo zijn). Met stapels lagen ze in aanbiedingenbak maar zijn toch wel veel titels daarvan die je nu zelden tegenkomt op de tweedehandsmarkt. Het wisselt van eigenaar en weer onvindbaar.
Ajax&Filmfreak
-
- 3361 berichten
- 3729 stemmen
Het probleem wordt dat je over een x aantal jaren alleen nog maar UHDtv's kan kopen.
Zelfs een 1080p Blu-ray zal daar blokkerig op zijn en een DVD naar mijn maatstaven niet om aan te zien.
En dat is alleen de resolutie nog maar, in de voorzienbare toekomst komen er ook tv's met een veel groter kleurenbereik etc.
Ik kan me zo voorstellen dat huidige Blu-ray's dan maar bleekjes zullen zijn in vergelijking met al het prachtige nieuwe materiaal.
Dus ga je ook dat weer kopen........Al was het maar omdat het enige alternatief een (i)legale download/stream is.
En dat is alleen maar de voorziene toekomst van pak m beet 5 a 10 jaar.....
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Portable dvd / Blu-ray speler kopen. (En gelijk een paar extra). 
Alexander1900
-
- 1708 berichten
- 563 stemmen
Zo veel mooier kan het niet worden als je het aan mij vraagt. Ik heb thuis een grote flat screen HD tv en sommige dvd's, blu-rays en zeker 3D films zien er al levensecht uit, dat het haast niet mooier / realistischer kan. Nee, ik geloof er niet zo in, dat het nog veel beter kan. Ja iets(jes) maar om daar kapitalen aan uit te geven, nee, daar begin ik niet aan.
Ajax&Filmfreak
-
- 3361 berichten
- 3729 stemmen
Ik spreek jou over 10 jaar weer hier
.
Billy-Pilgrim
-
- 356 berichten
- 620 stemmen
Leuk topic om zo terug te lezen. Veel voorspellingen van een aantal jaren geleden komen nu uit. De schijf wordt vervangen door streaming diensten zoals Netflix. Ik ben zelf ook Netflix abonnee, maar koop nog steefs dvd's. Vooral tweedehands inderdaad. Met name de titels die minder voor de hand liggen neem ik mee. Ik vraag mij zelf ook af hoe verkrijgbaar die titels over 20 jaar nog zijn. Dat is denk ik een reeele dreiging van het digitale tijdperk. Alles staat op centraal bestuurde harde schijven en als netflix bepaalt dat film x niet populair genoeg is, wordt hij gedelete. Dan 'hebben' miljoenen mensen die film ineens niet meer. Dit gebeurt nu al regelmatig aangezien netflix filmlicenties meestal voor een beperkte tijd aanschaft.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Computer operating system and short movie stored on DNA -- ScienceDaily
215 miljoen GB opslag per gram DNA, en het gaat minstens 430.000 jaar mee.
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Vandaag nog eens in MediaMarkt geweest, waar ze bijna geld geven als je een DVD zou meenemen. De films waren daar vooral de goedkope lokkertjes in de hoop dat je dan één of ander toestel zou kopen. Series en boxen staan nog wel wat prominenter, maar het aantal dvd's is al sterk geslonken. Blue Ray staat er wat verloren tussen als een DVD in een lelijke hoes. Muziek doet het nog wel goed en vinyl heeft haar plaats terug ingenomen.
Ik koop ook nog wel dvd's, maar veel minder de blockbusters tegenover vroeger. Die blijven langer online. Niet-Engelstalige films of minder commerciële Engelstalige films koop ik nog wel, omdat ik vrees dat die na een tijd ook niet meer door streamdiensten zullen aangeboden worden.
De markt zal zich moeten aanpassen. Kopers zijn er nog wel, kijk naar muziekliefhebbers die terug veel vinyl kopen. Of dat nu in vorm van DVD, Bluray of een andere type opslagplaats is, maakt niet uit. Wel het aanbod. Vinylkopers zijn niet de mensen die alles van Adèle in huishalen, maar kiezen bewust wat ze in hun collectie willen verzamelen. Net zoals mensen de nieuwe Avengers wel zullen streamen, maar de nieuwe film van Nicolas Winding Refn wel graag in hun collectie willen.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Het is vooral een vicieuze cirkel (naast de algehele terugloop wereldwijd); in Nederland kun je geen interessante titels kopen dus importeer je ze, de verkopen dalen, het aanbod wordt minder en je bestelt nog meer uit het buitenland.
Dat een zwaar verouderd medium als dvd nog steeds even groot is als blu-ray spreekt ook boekdelen. Niemand heeft geld over voor de troep die ze hier aanbieden.
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8538 stemmen
Silver Screen gaat dicht, nu waren aanbod en prijzen sowieso niet aantrekkelijk ... maar toch.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Ach jammer.
Nu al een tijdje niet meer geweest, maar veel gekocht. Inderdaad een zaak waar je door de bakken ging - en ook ik stond altijd nog wel na te praten of raakte in een ander gesprek verwikkeld.
Hij gaf twee jaar geleden al aan dat hij ermee zou stoppen vanwege de huur. Dus het verrast me dat hij het nog zolang heeft volgehouden.
Kon soms toch nog behoorlijk concurreren met amazon, omdat hij meestal goed inkocht. Voor internet bestellingen lijkt hij me minder scherp qua prijzen - dus dat heb ik nooit gedaan.
Moet dit trouwens niet hier: Filmdragers en apparatuur >> Winkels en webshops >> Goedkope dvd winkels of hier: Filmdragers en apparatuur >> Winkels en webshops >> Amsterdam ?
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Veel foute antwoorden allicht 
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Kennis van mij schreef er nog een interessant artikel over:
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Kennis van mij schreef er nog een interessant artikel over:
Toch vraag ik me af of het tegenwoordig nu zoveel slechter is dan vroeger. Jan Modaal heeft nu eenmaal nooit zoveel interesse gehad in oudere dingen. Dat geldt voor film, maar ook voor muziek. En ook al wat voor videogames. Lijkt me meer een constante dan een modern probleem.
Ik begrijp enerzijds de vraag wel van liefhebbers van klassieke cinema om die films op diensten als Netflix te krijgen, anderzijds zijn er zoveel moderne filmmakers die over het hoofd gezien worden en nu vandaag niet eens een faire kans krijgen een carriere uit te bouwen en hun boterham te verdienen. Moeten die dan gepasseerd worden om nog maar eens dezelfde films in de schijnwerper te zetten? Niche is nu eenmaal niche en online is er genoeg info te vinden over klassiekers, in de vorm van boeken en lijstjes en wat nog allemaal.