- Home
- Filmforum
- Filmdragers en apparatuur - Algemeen
- De toekomst van de dvd
De toekomst van de dvd
MiekieMow
-
- 224 berichten
- 308 stemmen
Dag beste film vrienden,
Ik merk aan mijzelf dat ik de laatste tijd met wat minder rust en vertrouwen een dvd aanschaf. Ik ben bang dat ik binnen 20 jaar mijn hele verzameling in de prullenbak zal zien verdwijnen. Wie kan mij hierin gerust stellen? Wat zijn jullie ideeen over de toekomst van al die mooie dvd verzamelingen?? Is het 'm nog waard te bouwen?
Een ongeruste ik
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Ik kan me niet voorstellen dat ik over 20 jaar geen film meer op dvd zou bekijken. Zolang als je een dvd speler hebt, kan je die films gewoon steeds weer opnieuw kijken.
Kr!kke
-
- 5394 berichten
- 2568 stemmen
Ik kan me niet voorstellen dat ik over 20 jaar geen film meer op dvd zou bekijken. Zolang als je een dvd speler hebt, kan je die films gewoon steeds weer opnieuw kijken.
ja akkoord, maar dat dacht ik enkele jaren geleden met de gewone video ook 
gotti
-
- 14075 berichten
- 5883 stemmen
Natuurlijk zullen dvd's ook niet het eeuwige leven hebben, maar ze gaan het wel langer vol houden dan video natuurlijk...
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Zodra je aan blu ray bent gewend, ziet DVD er ineens een stuk minder uit. Ik wou dat het niet zo was, maar nu ik steeds meer blu rays heb, vallen de imperfecties van dvd meer op. Ik denk dat je je dvd verzameling over 10 jaar al kan wegdoen.
kimberlyVD
-
- 5946 berichten
- 1567 stemmen
Ok, dvd zal waarschijnlijk verdwijnen in de winkels. Maar daarom hoef je ze toch niet helemaal weg te gooien thuis? Ik vind video persoonlijk iets héél anders dan dvd. Het beeld van de video was gewoon slecht en het was gewoon een lomp voorwerp op zich. Het beeld van dvd is goed en de verpakking en het schifjje zelf is praktisch hetzelfde als bij blu-ray. Dus ooit zal ik wel overschakelen naar blu-ray maar ik zal zeker altijd mijn dvd's behouden.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
ja akkoord, maar dat dacht ik enkele jaren geleden met de gewone video ook
Je kunt ook nog steeds een videoband kijken hoor. Ik heb mijn videorecorder nog.
Mescaline
-
- 7089 berichten
- 3218 stemmen
Videobanden zijn idd zo slecht nog niet..
En ik denk dat Dvds er nooit helemaal uitgaan.. zelfde met LP´s eigenlijk die zijn al heel wat meer jaren oud.. en worden zelfs nog opnieuw gemaakt door bands..
Maar idd.. voor Videobanden is dat een heel ander verhaal.. maar de dvd zal nog wel een lange tijd blijven bestaan..
Drs. DAJA
-
- 4355 berichten
- 4515 stemmen
Heb begrepen dat de kosten van het produceren van een Blu-Ray hoger liggen dan die van een DVD. Heb dus zo m'n twijfels bij het tempo waarin de Blu-Ray catalogus zich zal uitbreiden, vooral als het gaat om de wat obscuurdere en oudere titels waar minder vraag naar is (en die zelfs op DVD al lastig te vinden zijn).
Hoe dan ook, over een paar jaar is HD de norm en zal het verschil tussen de DVD en de Blu-Ray ook financieel gezien minder zijn. Neemt niet weg dat ik minder gek zal zijn met m'n DVD's. Ik heb nu zo'n 1000 titels en zolang ik van film houd blijven deze voor mij van waarde, net zoals ik nog altijd gek ben op m'n LP's. Zodra de blu-ray financieel aantrekkelijk wordt zal ik deze ook kopen en zie ik het als een interessante uitbreiding van de collectie.
Vind trouwens die blauwe hoesjes wel bijzonder lelijk.
Drs. DAJA
-
- 4355 berichten
- 4515 stemmen
Videobanden zijn idd zo slecht nog niet..
En ik denk dat Dvds er nooit helemaal uitgaan.. zelfde met LP´s eigenlijk die zijn al heel wat meer jaren oud.. en worden zelfs nog opnieuw gemaakt door bands..
Zit wel verschil in. LP's hebben voor veel mensen een bepaalde nostalgie, en de grote kartonnen hoezen maken ze fysiek ook interessanter. Daarnaast is er een enorme groep die beweert dat het geluid van LP's beter is dan die van de CD. Daar ligt een markt.
Bij DVD's is het anders. De grote, en het schijfje veranderen niet, wel de capaciteit en de kwaliteit. In feite is het enkel een vooruitgang (los van de lelijke blauwe hoes, waar met gemak verandering in kan worden gebracht). DVD's zijn nog relatief jong en ik heb m'n twijfels bij de nostalgische waarde van het schijfje. De groep die wanneer er een klein verschil is in prijs tussen DVD's en Blu-Ray en vervolgens voor DVD kiest zal voornamelijk bestaan uit mensen die weigeren toe te geven aan het nieuwe medium, en die zal slinken en slinken.
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
DVD wordt (in de nabije toekomst) een oplossing voor demo's/ samplers, (public domain) re-issues en vergaarbakmateriaal (piratenhits, beste eredivisiegoals, time-life oorlog anthologie).
De grootste klapper van de DVD (tov VHS) is dat het materiaal digitaal is. Bluray borduurt alleen hierop voort doort.
Zodra je je film los gaat zien van het medium, hoef je geen zorgen meer te maken over het nutteloos (of waardeloos) worden van je verzameling. Want de film heb je.
Je grootste zorg is in feite: haalt de kwaliteit het bij mijn (huidige) apparatuur?
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 berichten
- 5066 stemmen
Ik denk dat Blu Ray de komende jaren vooral een nicheproduct zal zijn. Of het ooit iets anders wordt dan een nicheproduct (en dè norm voor beelddragers wordt) weet ik niet zo zeker. Het kan best dat de twee naast elkaar blijven bestaan, de een als het luxebroertje van de ander. Bovendien vraag ik me af of er ooit zoveel titels op Blu Ray zullen verschijnen als er nu op DVD zijn.
Het zou ook maar zo kunnen dat er over tien jaar al lang weer een opvolger van Blu Ray is. Of dat er helemaal geen fysieke beelddragers meer zijn en dat alles met downloads of streams gaat. Of dat Blu Ray de SACD van de beelddragers is geworden. Niks is zeker voor mijn gevoel.
Op Blu Ray spelers kun je trouwens ook DVD's afspelen. Dat is een belangrijk verschil met videobanden (hoewel hier ook nog gewoon een videorecorder staat) en elpee's.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 berichten
- 5066 stemmen
Natuurlijk zullen dvd's ook niet het eeuwige leven hebben, maar ze gaan het wel langer vol houden dan video natuurlijk...
Video's hebben het anders toch bijna 30 jaar uitgehouden.
niethie
-
- 7319 berichten
- 7239 stemmen
Ik vraag het me (vooral door de plotselinge inkomst van de Blue Ray) toch ook wel eens af, niet dat ik nu vrees voor mijn collectie ofzo, ik heb tenslotte ook nog genoeg Video's (waarvan sommige expemplaren) net als de lp wel een bepaalde nostagische waarde voor me hebben. Ik heb zelfs nog een Laserdisc speler staan, eigenlijk enkel voor de heb en natuurlijk omdat ik het interessant vond (mede om de hele bouw en de mooie gatefold hoezen van sommige films) maar doe er verder bar weinig mee, vooral omdat ik er kwa films niets interessants meer voor tegenkom. Blue Ray zelf heb ik nog niet uitgeprobeerd, ik heb een PS3 dus opzich zou ik op zijn minst een film kunnen aanschaffen om het te testen, maar al slaat het aan wil dat natuurlijk niet zeggen dat ik mijn dvd's wegdoe, voor mij is het ook meer een commercieel iets voor mensen die al klagen over de kleinste krasje in hun scherm, daarnaast is het nog veels te duur...
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Ik denk eigenlijk niet dat Blu-Ray een lang leven is beschoren.
niethie
-
- 7319 berichten
- 7239 stemmen
Misschien een rare vraag maar heeft iemand enig idee hoe lang zo'n schijfje (DVD) gemiddeld mee gaat? Ik heb we eens gelezen dat een cd gemiddeld tachtig jaar mee gaat, is dit maar een fabeltje of niet (en zoja) geld dit ook voor een reguliere dvd?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik denk eigenlijk niet dat Blu-Ray een lang leven is beschoren.
Waarom niet, het gaat met de introductie van BR een stuk rapper dan met de introductie van dvd indertijd. Bovendien zijn de spelers nu al erg goedkoop en ook de schijfjes kosten soms al minder dan 10 euro. Ik zie totaal niet hoe BR het niet zou gaan redden. Bovendien zijn er in de VS meer dan 1 miljoen BR's van TDK verkocht.....
Mijn verwachting is nog steeds dat ze over een jaar of 2 een blockbuster alleen (of een paar weken eerder) op BR uitbrengen en dan gaat iedereen om.
kos
-
- 46685 berichten
- 8843 stemmen
Ik zie ook niks in Blu-Ray, gewoon een tussenstapje tot het uiteindelijke digitaal in 1 keer overbrengen van materiaal zonder hele schijfjes, chips of wat dan ook tastbaar te verkopen.
Uiteindelijk zal het zoiets worden als een simpele code die ze verkopen.
Spelers.
. lijkt me sterk dat je in de (zeer nabije) toekomst nog een specifieke speler nodig hebt.
Legan
-
- 18121 berichten
- 4947 stemmen
Lijkt mij sterk kos gezien blu-ray eerst uitgemolken moet worden en de nog hogere kosten van wat je voorstelt. Toekomst tuurlijk, niet voor de eerste 10-20 jaar.
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1278 stemmen
Ik moet ook nog maar zien of Blu-Ray het gaat redden. Ik geloof niet dat genoeg consumenten de voordelen ervan inzien, om daadwerkelijk de plek van de dvd over te nemen.
Martin Van K
-
- 9050 berichten
- 4553 stemmen
Mijn verwachting is nog steeds dat ze over een jaar of 2 een blockbuster alleen (of een paar weken eerder) op BR uitbrengen en dan gaat iedereen om.
Dat denk ik eerlijk gezegd ook. Bij de opkomst van de dvd was de videoband nog lange tijd de belangrijkste drager. Enkel blockbusters en bekende namen werden aanvankelijk op dvd uitgebracht. Hetzelfde zie je nu met Blu-ray.
Blu-ray zal dvd gaan overstijgen op het ogenblik dat de prijs van de schijfjes (niet van de toestellen) vergelijkbaar wordt. Automatisch zal het aanbod van Blu-ray titels ook gaan toenemen en zal de filmliefhebber met een ruimere smaak toehappen. Dvd zal dan zoetjes aan verdwijnen
Ook voor de producenten is een verandering van dragers een goede zaak. Ze beginnen geleidelijk aan titels enkel nog op BR uit te brengen, waardoor iedereen geleidelijk aan overschakelt. Zij kunnen opnieuw titels gaan verkopen die ze wel al op dvd, maar nog niet op blu-ray hadden.
Anderzijds is ook mijn vermoeden dat de fysieke drager op termijn sterk zal marginaliseren en misschien wel volledig verdwijnen. Streaming en downloading wordt de trend!
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1278 stemmen
Streaming en downloading wordt de trend!
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
In een tijd van mp3-kwaliteit, youtube filmpjes en downloaden is 'goedkoop' bij de grote massa belangrijker dan kwaliteit. Vanaf het moment dat er films enkel op Blu-ray zullen verschijnen, kan er wel een kering komen. Eerder zullen mensen niet zo snel overstappen.
Martin Van K
-
- 9050 berichten
- 4553 stemmen
Ik vind een fysiek exemplaar ook nog altijd een must. Je kan het even vastpakken, ziet ze allemaal netjes staan,...
Eens er een deftig systeem (à la i-Tunes) ontwikkeld wordt om je films in op te slaan, zal downloaden volgens mij gaan boomen. Ik zie bij mezelf nu al een verandering t.o.v. mijn muziekcollectie. Waar ik vroeger enorm sterk vasthing aan mijn cd's ben ik nu van plan alles te gaan omzetten naar mp3-formaat en mijn cd's te verkopen (als er nog geïnteresseerden zijn ten minste)
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Ook als Blu-ray groter zal zijn dan dvd, dan zie ik geen enkele reden om mijn dvd collectie weg te doen. Zelfs als er geen enkele film meer op dvd verschijnt, dan kan je de films je al hebt toch nog steeds bekijken.
doodah
-
- 1538 berichten
- 1232 stemmen
Ik denk wel dat mensen die de kwaliteit van blu-ray gewoon zijn, de dvd minder gaan vinden omdat de kwaliteit daarvan minder is dan wat ze gewend zijn.
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1278 stemmen
Eens er een deftig systeem (à la i-Tunes) ontwikkeld wordt om je films in op te slaan, zal downloaden volgens mij gaan boomen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Het huidige internet netwerk is te beperkt om de datastromen die daar mee gepaard gaan te verwerken. Je kan in de usa al films kopen via ITunes, maar eerdat dat geschikt is om de massa te voorzien moet eerst internet 2 worden gecreëerd.
Chainsaw
-
- 8845 berichten
- 3576 stemmen
Vraag me af of de 'normale consument' eigenlijk veel waarde hecht aan beelddragers met nog scherper beeld etc. Ik ken in ieder geval velen die over zijn gegaan op DVD omdat video toentertijd simpelweg verdween, maar niet omdat de beeldkwaliteit zo beroerd was of omdat banden veel sneller slijten dan een DVD. Dit was meer een gunstige bijkomstigheid.
Het verschil tussen Blue Ray en DVD is wat dat betreft nog kleiner. Vraag me daarom sterk af of Blue Ray ooit een ingeburgerd product zal worden, velen zullen met DVD genoegen nemen. Daarbij komt natuurlijk ook de prijs, hoe lang zal het duren voordat films op Blue Ray ook rond de 3,99 gaan kosten. Zal nog wel aardig wat jaren duren iig. Als het ooit gaat gebeuren.