menu
Volg jij MovieMeter al op Facebook?
Mis niets over je favoriete films en blijf op de hoogte van de nieuwste releases op onder andere Netflix.
MovieMeter op Facebook

Filmdragers en apparatuur / Algemeen / De toekomst van de dvd

zoeken in:
Misschien ligt de oplossing voor de dvd wel in een internationale markt met internationale uitgaven? Ook al is dat waarschijnlijk niet in de zin van de distributeurs, het zou beter passen bij de huidige markt.

Zolang ze daar aan VOD kant nog niet uitraken zou ik weinig hoop koesteren voor DVDs. Het zou wel mooi zijn natuurlijk ... stel je voor, een Blu-Ray met allerlei dub en subtracks enzo. Het ideaalbeeld van 1995 zou zo maar eens werkelijkheid kunnen worden.

starbright boy (moderator)
Knisper Op kleine schaal gebeurt dat al. Belgie, Nederland en soms ook Frankrijk hebben identieke DVD's en grote studios doen het vaker en al heel lang. Maar ik denk wel dat je gelijk hebt. De huidige inrichting is er alleen niet naar. Het zou mooi zijn als distibuteurs op het Europese vasteland gezamelijk een film aankopen en ieder apart uitbrengen in de bioscopen in hun thuisland en vervolgens een DVD of Blu Ray met verschillende inlays uitbrengen. Of dat een Franse distributeur die een mooie box uitbrengt 'm als geen Nederlandse distributeur interesse heeft gewoon Nederlands mag ondertitelen en hier aan mag bieden.

starbright boy schreef:
Knisper Of dat een Franse distributeur die een mooie box uitbrengt 'm als geen Nederlandse distributeur interesse heeft gewoon Nederlands mag ondertitelen en hier aan mag bieden.

Ja graag !!

kappeuter (crew)
Nightcrawler (2014) krijgt ook geen Nederlandse dvd / blu-ray release.
Release van Under the Skin (2013) voor onbepaalde tijd uitgesteld.
Het wordt nu zichtbaar armoediger qua releases in de Benelux.

Het lijkt alsof er alleen in Nederland (en België) steeds minder op DVD/Blu-ray verschijnt.
In andere landen zie ik juist het tegenovergestelde gebeuren.

Kaguyahime dan weer voor 11EUR op Blu-Ray. Even duur als de DVD release. Wel fijn dat ze die prijzen ondertussen niet meer zo overdreven laten variëren.

Dat is toch wel een grote titel. Verbaast me enorm dat Nightcrawler niet uitkan (of dat ze dat denken), tenzij de rechten heel duur zijn. Wie deed de bioscooprelease? Ik denk dat er wel label zijn die het hadden aangedurfd, maar die niet bij de theatrale uitbreng betrokken zijn. Probleem zal toch voornamelijk spelen bij titels die in NL bij grote Amerikaanse distributeurs zitten. Als ik zie wat bijv. Filmfreak en zo wel uitbrengen kan ik me niet voorstellen dat Nightcrawler niet uit zou kunnen. Alleen het winstmarge plaatje van UIP (of zo) zal er anders uitzien.

edit: Nightcrawler is gedistribueerd door Disney. Tsja, die hebben andere prioriteiten en verdienmodellen denk ik.

kappeuter schreef:
Nightcrawler (2014) krijgt ook geen Nederlandse dvd / blu-ray release.
Release van Under the Skin (2013) voor onbepaalde tijd uitgesteld.
Het wordt nu zichtbaar armoediger qua releases in de Benelux.
Net films waar ik heel erg naar uit heb gekeken...

Dit is al heel lang aan de gang. Om eens voorbeeld te geven van wat één distributeur wel nog in het Filmhuis uitbrengt (KUCH) en daarna niet meer op DVD (/ BR). Wild Bunch / September film:

- 28 Hotel Rooms (Matt Ross)
- A Country Teacher (Bohdan Sláma)
- Layla Fourie (Pia Marais)
- Volcano (Rúnar Rúnarsson)
- A Wolf at the Door (Fernando Coimbra)
- Post Tenebras Lux (Carlos Reygadas)
- The Deep (Baltasar Kormákur)
- Aftermath (Wladyslaw Pasikowski)
- Helium (Eché Janga)
- Hotell (Lisa Langseth)
- Hello, I Must Be Going (Todd Louiso)
- Nick (Fow Pyng Hu)
- Tanta Agua (Ana Guevara en Leticia Jorge)
- You Instead (David Mackenzie)
- Three Miles North of Molkom (Robert Cannan en Corinna McFarlane)
- The Last Sentence (Jan Troell)
- Cool It (Ondi Timoner)
- A Rational Solution (Jörgen Bergmark)
- Videocracy (Erik Gandini)
- Michael (Markus Schleinzer)
- The Sky Above Us (Marinus Groothof)
- Somewhere Tonight (Michael Di Jiacomo)
- Happy Happy (Anne Sewitsky)
- Escaping Tel Aviv (Sherif Arafa)
- La Bohème (Robert Dornhelm)
- Ordinary People (Vladimir Perisic)

En waarschijnlijk mis ik er nog genoeg.

Zijn die allemaal uitgebracht
Ik heb er welgeteld een van gezien

Jep, en zitten echt een paar nu al vergeten pareltjes tussen.

Hoewel ik zelf een verzamelaar ben van DVD's ben ik me er wel van bewust dat het over enkele jaren gewoon voorbij is. Er is dan niets fysieks meer te koop in de winkel. Vinyl zal dan wel blijven bestaan vanwege de meerwaarde en zal er dus nog nieuw materiaal verschijnen.
DVD ( net als CD's) zijn eigenlijk hele kleine opslagmedia die met de komst van terrabytes en weet ik het allemaal domweg overbodig zijn geworden. Enige meerwaarde is het hoesjes. Helaas zien de fabrikanten zelfs dat niet in en brengen ze het vaak uit met lelijke covers (geen originele artwork, slappe hoesjes etc.). Totaal onnagedacht.
Op moment van schrijven heeft de DVD zeker nog wel bestaandsrecht omdat veel nog niet officieel aangeboden wordt via on demand diensten en moet je wel op zoek gaan naar de DVD ( of blu-ray).
Verwacht eigenlijk wel dat aan die vraag over vele jaren ook digitaal via streaming wordt voldaan.

Dick2008
93.9 schreef:
Hoewel ik zelf een verzamelaar ben van DVD's ben ik me er wel van bewust dat het over enkele jaren gewoon voorbij is. Er is dan niets fysieks meer te koop in de winkel. .

Ik denk het niet. Zolang er nieuwe films / series worden gemaakt zal dat toch ook wel op dvd (blu-ray) verschijnen. Het hangt ook af van de vraag, kijkcijfers, bezoekersaantallen. Helemaal niets, dat geloof ik niet. Wel kleinschaliger. Zal er niks meer bij bijvoorbeeld de Blokker te krijgen zijn over een paar jaar. Wie weet. Maar lijkt me sterk.
Hoe groot de vraag naar vinyl is vraag ik me dan wel af. Hoeveel mensen hebben nog een platenspeler. Belachelijk hoge prijzen, maar verzamelaars malen daar niet om.

kappeuter (crew)
Het aanbod wordt nu al rap minder.
Daarbij doen maatschappijen ook voorzichtiger met oplages. Sommige grote blu-ray titels zijn verdacht snel out-of-print (o.m. Amélie, Magnolia). En het is maar de vraag of maatschappijen daarvoor nieuwe voorraden gaan maken.

Zwolle84
kappeuter schreef:
Het aanbod wordt nu al rap minder.
Daarbij doen maatschappijen ook voorzichtiger met oplages. Sommige grote blu-ray titels zijn verdacht snel out-of-print (o.m. Amélie, Magnolia). En het is maar de vraag of maatschappijen daarvoor nieuwe voorraden gaan maken.

Magnolia is in de UK net opnieuw uitgebracht op blu-ray.

Ik merk dat ik zelfs als ik de keuze heb tussen een NL- en UK-release ik steeds vaker voor die laatste ga. Heb al te vaak meegemaakt dat die kwalitatief veel beter zijn. Vooral als er DFW op de achterkant van een blu-ray staat kun je hem beter aan de andere kant van de plas bestellen.

Tegenwoordig vragen (online)winkels bij nieuwe dvd's 13 a 18 euro en het is geeneens 3D. Als je het in guldens gaat omrekenen kost het bijna 40 gulden (bizar).

Niet zo gek dat veel mensen geen dvd's willen kopen en met al die reclames en dergelijke tijdens het afspelen van de dvd's wordt je op geen enkele manier gestimuleerd...

Zwolle84
Dick2008 schreef:
Zal er niks meer bij bijvoorbeeld de Blokker te krijgen zijn over een paar jaar. Wie weet. Maar lijkt me sterk.

Ik denk dat de Blokker over een paar jaar niet eens meer bestaat, maar dat is wellicht meer een onderwerp voor een ander draadje.

Maar ik denk wel dat blu-rays op steeds minder fysieke plekken te koop zullen zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de V&D, daar wordt de collectie bijna met de week kleiner. Bij de Media Markt hebben ze nu nog wel een vrij groot aanbod, maar als er één winkel is die van de ene op de andere dag zoiets compleet kan afstoten is het MM wel.

We zullen steeds meer op de Bol.coms en Amazons etc. aangewezen zijn.

Zwolle84 schreef:
Vooral als er DFW op de achterkant van een blu-ray staat kun je hem beter aan de andere kant van de plas bestellen.

Helemaal mee eens. Bij DFW is het altijd erg oppassen met wat voor kwaliteit je weer te maken krijgt. Meestal is het matig tot slecht bij de wat oudere films. En zo zijn er meer lakse uitgevers in de Benelux. Uit het buitenland halen is vaak veel beter en dat is best jammer.

Zwolle84
Alexander1900 schreef:
(quote)

Helemaal mee eens. Bij DFW is het altijd erg oppassen met wat voor kwaliteit je weer te maken krijgt. Meestal is het matig tot slecht. En zo zijn er meer lakse uitgevers in de Benelux. Uit het buitenland halen is vaak veel beter en dat is best jammer.

Sinds m'n laatste discussie met DFW vermijd ik die uitgaves als de pest. Ging toen over hun blu-ray van The Wolf Of Wall Street waar de Nederlandse ondertiteling (met 3 triljoen taalfouten waardoor de film voor mij niet meer te kijken was) zat vastgebakken; je kon het niet uitzetten. Ze bleven maar volhouden dat ze daartoe werden verplicht door de studio, terwijl je in andere regio's wel de keuze had.

Dick2008
Dvd's zijn altijd al prijzig geweest. Met gevolg dat hele partijen zijn gedumpt. Blu-rays zijn vaak nog prijziger. Dus wie kopen die dingen....en de rest gaat lopen downloaden.

Zwolle84
Dick2008 schreef:
Blu-rays zijn vaak nog prijziger. Dus wie kopen die dingen...

Ik verbaas me er juist vaak over dat er nog steeds zo veel dvd's worden verkocht terwijl de blu-ray er al jaren is. Komt toch een beetje op me over als cassettebandjes kopen terwijl de cd ernaast in het schap ligt. Ik koop alleen nog bij zeer hoge uitzondering een dvd als de film écht nergens op blu-ray te krijgen is.

Dick2008
Zwolle84 schreef:
(quote)

Ik verbaas me er juist vaak over dat er nog steeds zo veel dvd's worden verkocht terwijl de blu-ray er al jaren is. Komt toch een beetje op me over als cassettebandjes kopen terwijl de cd ernaast in het schap ligt. Ik koop alleen nog bij zeer hoge uitzondering een dvd als de film écht nergens op blu-ray te krijgen is.

Echt niet. Cassettebandje is vergelijkbaar met videoband. Je had elpees, toen kwam de cd. Je had videobanden toen kwam de dvd.
Blu-ray is gewoon een verdere ontwikkeling van dvd. Ben inderdaad niet van plan om blu-rays te kopen. Waarom? Alleen maar omdat de beeldkwaliteit beter is. Die garantie is er niet eens. Het is vooral bedoeld om extra centjes te verdienen, aan mensen zoals jij.

Zwolle84
Dick2008 schreef:
(quote)

Echt niet. Cassettebandje is vergelijkbaar met videoband. Je had elpees, toen kwam de cd. Je had videobanden toen kwam de dvd.
Blu-ray is gewoon een verdere ontwikkeling van dvd. Ben inderdaad niet van plan om blu-rays te kopen. Waarom? Alleen maar omdat de beeldkwaliteit beter is. Die garantie is er niet eens. Het is vooral bedoeld om extra centjes te verdienen, aan mensen zoals jij.

Voor mij is het kwaliteitsverschil wel degelijk zo groot als tussen cassettebandje en cd. Niet alleen qua beeld, ook qua geluid. Ik heb nog steeds regelmatig dat ik een film die ik al op dvd had alsnog op blu-ray kijk en hij dan pas vol bij me binnenkomt; wereld van verschil.

Zwolle84
De prijzen vind ik overigens ook reuze meevallen. Je moet in Nederland geen gloednieuwe titels in de releaseweek kopen, maar als je net even iets langer wacht heb je de meeste titels wel voor om en nabij een tientje. Veel goedkoper nog als je over de grens kijkt.

Dick2008
Zwolle84 schreef:
(quote)

Voor mij is het kwaliteitsverschil wel degelijk zo groot als tussen cassettebandje en cd. Niet alleen qua beeld, ook qua geluid. Ik heb nog steeds regelmatig dat ik een film die ik al op dvd had alsnog op blu-ray kijk en hij dan pas vol bij me binnenkomt; wereld van verschil.

Het is maar net wat je eisen zijn. Die zijn bij mij niet hoog. Het gebruiksgemak en het formaat zijn al een hele verbetering geweest. Het beeld/geluid is meestal ook prima. Het is maar wat je gewend bent. Daarin ligt het antwoord denk ik, waarom er nog zoveel dvd's worden verkocht.

Inderdaad, dankjewel!

Film Pegasus (moderator)
Weg met de dvd!

De link verwijst naar een artikel van Luckas Vander Taelen over de toekomst van DVD en CD. Ik kan hem hierin perfect volgen.

Mensen zien veel meer online. Op zich een mooie evolutie omdat je sneller en gemakkelijker overal aan kan. Maar wat met het bewaren van films of muziek? De revival van lp's toont aan dat er toch een publiek is van mensen die zich wat bewuster bezig houden met muziek en zo eerder kiezen voor kwaliteit en bewaren van culturele pareltjes, dan voor de gemakkelijke beschikbaarheid. Met een DVD (of blu-ray als je wil) ben je zeker van de kwaliteit en als het in de juiste regio is ook de ondertiteling. Als je online hetzelfde wil (los dus van vele illegale sites of minder kwalitatieve als youtube) moet je al geluk hebben met het aanbod. The Avengers staat snel op Netflix. Een Franse arthousefilm in het Nederlands ondertitelt moet al lukken.

DVD zal dus zeker nog even blijven bestaan. Al is dat een verschil bij muziek. Daar zal een band een album fysiek nog uitbrengen omdat het een visite-kaartje is. Ook al haalt het daar niet meer de inkomsten uit van vroeger. Bij film is dat minder nodig denk ik. Waar men vooral mikt op bioscopen. Vraag is dus of de filmwereld het nog de moeite vindt om te investeren in fysieke exemplaren. Ik hoop alvast van wel...

Dick2008
Het grootste probleem lijkt me altijd de weg terug. In de Time Machine zie je bijvoorbeeld dat het boek uit elkaar valt. Eenmaal een nieuwe computer is de oude computer te traag. Blu-Ray geeft beter beeld en geluid, dus dan kan je niet meer terug naar de mindere kwaliteit van dvd en nog veel mindere kwaliteit en mindere gebruiksvriendelijke videoband.

Wel heeft hij het over zijn werk. Waarom moet hij dvd-spelers inslaan? Blu-ray spelers spelen toch ook dvd's af?
(Zie hier verder Filmdragers en apparatuur >> Apparatuur >> Advies a.u.b. )

Gast
geplaatst: vandaag om 05:05 uur

geplaatst: vandaag om 05:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.