• 155.446 films
  • 9.298 series
  • 27.662 seizoenen
  • 604.333 acteurs
  • 346.575 gebruikers
  • 8.762.642 stemmen

Je dvd collectie nummeren (Excel)

zoeken in:

jaspertje3

• 578 berichten
  • 1466 stemmen

Hallo allen

Heb nu toch bijna 600 dvd's en heb alles in een Excel bestandje staan. Maar krijg nu toch wel zo langzamerhand de behoefte om ze eens te gaan nummeren ofzo. Heb al eens gekeken naar hele kleine nummer stickertjes maar die zijn nauwelijks te verkrijgen. Zit op dit moment meer te denken aan een Dymo Labelwriter, maar ben bang dat die stickertjes die daar uit komen te breed of te groot zijn voor op de rug van de dvddoos!

Nummert iemand zijn dvd's en hoe doe je dat? En heeft iemand misschien nog een andere suggestie?

Ik hoor het graag!!

Wouters

• 2665 berichten
  • 1837 stemmen

excelbestandjes zijn een beetje anno 1900. Ik zou een dvdprofiler gebruiken. Kan je em nog online zetten ook. Kan je ook alles alfabetiseren en dan op volgorde zetten. Is ff een hoop werk maar daarna kan je alles moeiteloos terugvinden en nieuwe dvds toevoegen is geen moeite.

Dogie Hogan

• 13380 berichten
  • 788 stemmen

jaspertje3 schreef:

Hallo allen

Heb nu toch bijna 600 dvd's en heb alles in een Excel bestandje staan. Maar krijg nu toch wel zo langzamerhand de behoefte om ze eens te gaan nummeren ofzo. Heb al eens gekeken naar hele kleine nummer stickertjes maar die zijn nauwelijks te verkrijgen. Zit op dit moment meer te denken aan een Dymo Labelwriter, maar ben bang dat die stickertjes die daar uit komen te breed of te groot zijn voor op de rug van de dvddoos!

Nummert iemand zijn dvd's en hoe doe je dat? En heeft iemand misschien nog een andere suggestie?

Ik hoor het graag!!

Excel werkt voor mij perfect. Ik heb werkbladen per genre en van de titels heb ik hyperlinks gemaakt. Kom je meteen uit bij de IMDB (of naar MM zoals je wilt). Verder heb ik nog kolommen met DVD-regio, wel of geen subs, byzonderheden,waar en wanneer gekocht, titels onderweg/besteld, wensen (per genre), totaal, enz.

Tel de DVD's per genre en die zijn weer uitgesplits per regio en eventueel nog (NTSC-) VHS.

En mijn fav Top-20 met aanvullende info heb ik bij de YMDB staan.

Film Pegasus (moderator films)

• 29855 berichten
  • 5071 stemmen

Ik werk ook via Excell waarbij ik de gegevens vermeld die voor mij persoonlijk belangrijk zijn. Nadeel van die dvdprofilers is dat ze praktisch allemaal in het engels zijn, en gegevens wel halen van 't net maar in veel gevallen onvolledig wat evengoed enorm veel werk vraagt om die bij te werken. Voordeel van een excell is dat je die kan doormailen naar iemand, snel kan bijwerken, sorteren ook op wat je maar wil (jaartal, genre, titel, ...)

Ik heb m'n collectie grotendeels op alfabet, maar zit wel in problemen met boxen en zo...

Hannibal

• 8794 berichten
  • 2860 stemmen

Wouters schreef:

excelbestandjes zijn een beetje anno 1900.

Dat is een hele zware onderschatting van Excel. DVD profiler is een leuk programma om je collectie bij te houden en online te zetten, maar Excel kan bijhouden wat je maar wilt, de mogelijkheden zijn grenzeloos.

speedy23

• 18926 berichten
  • 14043 stemmen

Ik kan e rmet mijn verstand niet bij om mijn films op alfabet te klasseren. Als je er een paar honderd hebt, oké. Maar meer dan 4.000, dan is het ronduit belachelijk. Je hebt dan een fulltime job met het herschuiven van films.

Zoals hieronder al gezegd, in Excel en op nummer. Nummertje op de DVD en hetzelfde nummer in je Excel-programma en de film gewoon altijd achteraan bijzetten. Supersnel om een film te vinden. En helemaal geen nodeloos 'verhuizen en verschuiven' van films meer.

Wouters

• 2665 berichten
  • 1837 stemmen

tja ok mijn collectie is dan kennelijk niet zo groot dat ik bij profilers problemen heb. Heb mijn dvd's trouwens op land van afkomst staan en dan eventueel p genre. Mogelijkheden van excel ken ik en zijn idd goed maar de volledigheid van profiler bevalt me wel. Plotlines, je kan sorteren op films van acteurs en al de films uit je collectie met hem/haar erin komen er dan uit, op genre, land van afkomst etc etc.

Maar goed de vraag was: welke labelaar gebruik je ??

Hannibal

• 8794 berichten
  • 2860 stemmen

Geen enkele, ik ga toch geen stickers op mijn DVD's plakken. Ik vind het juist wel leuk om ze op te moeten zoeken.

• 29855 berichten
  • 5071 stemmen

De beperktheid van een profiler ken ik ook. Met een excell kan je de gegevens invullen die je nodig hebt.

Wat nummering betreft treed ik Hannibal bij: ik plak ook geen stickers op m'n dvd's. Ik heb een thuis een ingemaakte kast met plankjes, waarin ik m'n dvd's (bijna 850-tal met m'n series meegerekend) plaats. Toch de beste, een deel geraakt er niet in omdat het de kast nu eenmaal niet groter is. Die zet ik apart in een kast weggestopt. In die ingemaakte kast staat alles alfabetisch, zodat ik geen stickers moet gebruiken. Zelf weet ik vrij goed waar elke film staat en of die apart of in een box zit.

Als je dan toch stickers zou gebruiken, raad ik kleine klevertjes aan die je gemakkelijk kan verwijderen. Zo beschadig je de dvd niet. Moest je er later spijt van krijgen of een andere manier van nummer vindt. Groot nadeel is dat je vasthangt aan die nummers. Wat als nummer 3 plots niet meer speelt? Of als je nummer 15 zo beu bent dat je die wil verkopen? Dat heb je niet als je alfabetisch begint te werken. En of dat nu 100 of 4000 films zijn, één keer heb je er misschien veel werk mee, maar achteraf moet je enkel wat verschuiven als er een tussen moet. Als je dat bij houdt is dat geen werk. Net als een bestand dat je van je films hebt.

speedy23

• 18926 berichten
  • 14043 stemmen

Wouters schreef:

Maar goed de vraag was: welke labelaar gebruik je ??

Ik werk al zes jaar met een Dymo Letra Tag 2000. Werkt perfect en het is echt niet zo dat je een groot stuk papier op je hoes plakt maar een heel klein stukje met een nummer op dat je heel makkelijk kan verwijderen. Je kan ze zelfs in het plastiek labelen, maar dat is wel iets duurder.

streeter

• 1436 berichten
  • 6799 stemmen

speedy23 schreef:

Zoals hieronder al gezegd, in Excel en op nummer. Nummertje op de DVD en hetzelfde nummer in je Excel-programma en de film gewoon altijd achteraan bijzetten. Supersnel om een film te vinden. En helemaal geen nodeloos 'verhuizen en verschuiven' van films meer.

Hoe nummer je ze? Ben je met 1 begonnen en voeg je daar steeds bij, of gebruik je het dewey decimal systeem?

Zelf heb ik gewoon een stapel van nieuwe DVDs en als er een stuk of 50 nieuw zet ik alles weer alphabetisch. Even verschuiven maar voor mij gelukkig niet zo lastig.

Hannibal

• 8794 berichten
  • 2860 stemmen

Ik ben dit jaar weer begonnen om alles bij te houden in Open office (gratis Excel aftreksel).

Het is nog maar een begin, en ziet er nog erg simpel uit, maar dat wil ik nog uitbereiden.

Mijn collectie staat er ook in.

De enige volgorde die ik met mijn DVD collectie heb is dat de nieuwste DVD bovenaan de lijst komt en achteraan in mijn DVD kast.

Ik heb nu een kleine 250 DVD's, maar heb nooit moeite een titel te vinden.

Films gezien in 2007

Statistieken 2007

Films die ik op DVD heb

Alle films die ik gezien heb

Ik ben gestoord, ik weet het...

• 29855 berichten
  • 5071 stemmen

Zeer bizar, ik ben ook dit jaar begonnen met de films die ik zie telkens bij te houden in een Excell. Zo kan ik zien welke films ik per maand bekijken en hoeveel... Statistieken, het blijft iets raar hebben.

Ik heb al wel een uitgebreide Excell met al m'n dvd's die ik zeer goed bijhoud. Wel met andere onderwerpen. Land van herkomst en wanneer ik ze gezien heb staat er bvb niet bij. Wel titel, genre, jaartal, regisseur, enkele namen uit de cast en aantal minuten. Daarnaast maak ik een mooi word-documentje op met een vaste layout waarbij elke film 1 blad ongeveer vult. Daarop staan ook die gegevens op, en verder een afbeelding van de cover, een korte inhoud, eventuele prijzen die het gewonnen heeft, de tagline, de extra's op de dvd, de muziek en enkele quotes en als ik het vind meer info over de film zoals oorsprong (boek, remake) en weetjes. Ik ben nu eenmaal geïnteresseerd in film en ook zo zot omdat allemaal bij te houden. Noem het bezigheidstherapie.

mikoz

• 11297 berichten
  • 867 stemmen

Hannibal schreef:

Ik ben dit jaar weer begonnen om alles bij te houden in Open office (gratis Excel aftreksel).

Het is nog maar een begin, en ziet er nog erg simpel uit, maar dat wil ik nog uitbereiden.

Mijn collectie staat er ook in.

De enige volgorde die ik met mijn DVD collectie heb is dat de nieuwste DVD bovenaan de lijst komt en achteraan in mijn DVD kast.

Ik heb nu een kleine 250 DVD's, maar heb nooit moeite een titel te vinden.

Films gezien in 2007

Statistieken 2007

Films die ik op DVD heb

Alle films die ik gezien heb

Ik ben gestoord, ik weet het...

Echt prachtig

streeter

• 1436 berichten
  • 6799 stemmen

Het is jammer dat je op MM alleen de laatste 30 films waarop je hebt gestemd kan zien. Ik wou dat er een optie was waar je kon zien waar je, bijvoorbeeld, in 2006 op heb gestemd.

kos

• 45739 berichten
  • 8268 stemmen

Dat kan wel volgens mij. Weet alleen even niet meer hoe.

Quido

• 14623 berichten
  • 5887 stemmen

Zou inderdaad wel handig zijn. Heb het vorig jaar tot aan 2 december bijgehouden, daarna vergeten helaas.

streeter

• 1436 berichten
  • 6799 stemmen

Het is nu het begin van het jaar (ongeveer) dus ik zou wel mijn kijkgewoontes willen bijhouden. Heeft imdb meer statistieken dan MM? Hoe had jij het bijgehouden, Quido?

Quido

• 14623 berichten
  • 5887 stemmen

streeter schreef:

Hoe had jij het bijgehouden, Quido?

Gewoon in een excel bestandje. Met van links naar rechts: datum, film, waardering, land, genre, regisseur, speelduur en jaar. En dan na elke maand het gemiddelde waarderingscijfer en de gemiddelde speelduur laten uitrekenen. Jammer dat het er opeens bij in schoot. Toch leuk om bij te houden.

speedy23

• 18926 berichten
  • 14043 stemmen

streeter schreef:

Hoe nummer je ze? Ben je met 1 begonnen en voeg je daar steeds bij, of gebruik je het dewey decimal systeem?

Inderdaad. Gewoon bij 1 begonnen.

jaspertje3

• 578 berichten
  • 1466 stemmen

Okee leuk van alle reacties Excel werkt voor mij inderdaad prima en zet er alle gegevens in die ik relevant vind

Maar de vraag was inderdaad hoe ik nummertjes op de dvd's zet en dan is de reactie van Speedy23 wel erg nuttig! Maar er werd ook weer gezegd, als je een dvd verkoopt of wat dan ook zit je met een nummer ergens halverwege en zit je met een los nummer..

zucht, toch lastig

In tegenstelling tot de meeste hier zet ik mijn dvd's gewoon neer op aankoopdatum en niet alfabetisch. M'n laatste films zet ik gewoon achteraan op de boekenplank (dvdplank), en zo heb ik altijd de nieuwste titels bij elkaar staan. En ik weet ze bijna allemaal wel te vinden. Alleen is het dan weer jammer als je een deel 2 van een film koopt waarvan je deel 1 ook al hebt. Deel 1 staat vrij aan het begin en waar zet ik deel 2 dan neer, op 't eind of erbij halverwege

't is ook altijd wat he, met dvd's

Wat een heerlijke hobby is het toch..

speedy23

• 18926 berichten
  • 14043 stemmen

jaspertje3 schreef:

Maar er werd ook weer gezegd, als je een dvd verkoopt of wat dan ook zit je met een nummer ergens halverwege en zit je met een los nummer..

Neen, als er ergens een nummer vantussen gaat omdat je bijvoorbeeld een DVD verkoopt, geef je je eerste nieuwe DVD die je koopt het open nummer. Simpel.

• 29855 berichten
  • 5071 stemmen

Op die manier staan sequels niet bijeen. En wat doe je met boxen? En tv-series? Stel dat je seizoen 1 van iets koopt en met enkele series er tussen seizoen 2 ervan. Dan heb je wel een goeie nummering, maar zitten je dvd's niet echt mooi bijeen. Moet je elke keer naar je bestandje gaan kijken.

speedy23

• 18926 berichten
  • 14043 stemmen

Een paar boxen apart zetten is nou ook echt geen ramp hoor.

Maar er wordt hier dikwijls vergeten dat het gaat om meer dan 4.000 stuks. Dat is niet evident dat je ze op alfabet zet, per genre, op regisseur, per land of per aankoopdatum. Er is maar één echt goeie oplossing om die 'massa' iets snel terug te vinden en dat is nummeren. Dan moet ik er nog bijzeggen dat ze verdeeld staan over vijf (5) grote kasten verdeeld over het ganse huis. Het gaat veel sneller om even te kijken welk nummer de film heeft en hem dan gewoon nemen. Maximum 1 minuut en hebbes.

• 29855 berichten
  • 5071 stemmen

Ieder kiest natuurlijk z'n eigen systeem. Als je numeriek gemakkelijker vindt moet je zeker dat systeem gebruiken. Alhoewel op nummer of alfabetisch om iets te zoeken niet moeilijker of gemakkelijker is. Voordeel bij de nummers is wel dat je niets moet verschuiven als je nieuwe films koopt. Wat veel zal gebeuren bij zo'n groot aantal denk ik. Maar je moet wel eerst de nr opzoeken, wat bij alfabetische volgorde niet nodig is. En extra voordeel is dat je geen label moet gebruiken omdat je sorteert op de titel van de film.

DarkElement

• 78 berichten
  • 73 stemmen

In Filmdragers en apparatuur > Algemeen > Optellen per categorie in Excel?:

Ik hoop dat het screenshot meekomt maar ik zit met een probleem, ik heb mijn films gecategoriseerd op Jaartal, Medium en Genre.

Nu wil ik in een veld dat Excel alle films bij elkaar opteld die op DVD staan, zoals in onderstaand screenshot, alleen heb ik met de formule die ik gebruikt niet het gewenste resultaat:

Welke Excel Pro kan mij helpen?

Screenshot

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.