- Home
- Filmforum
- Filmdragers en apparatuur - Algemeen
- Regiocodes
Regiocodes

JJ_D
-
- 3749 berichten
- 1288 stemmen
Hoe zit dat met de zogenaamde "regions" wat dvd's betreft? Kan iemand mij wat info verschaffen omtrent de vraag of ik dvd's in het buitenland kan aankopen en dan kan afspelen?

Quentin
-
- 10172 berichten
- 8302 stemmen
Regio
Om export van DVD's tegen de gaan is de wereld verdeelt in 6 regio's. Zowel DVD films als DVD spelers zijn voorzien van een regio code en kunnen alleen samenwerken met een apparaat of film van de zelfde regio. De volgende regio's zijn bepaald:
1 Amerika en Canada
2 Europa en Japan
3 Zuid Oost Azi
4 Latijns Amerika en Australi
5 Rusland, de rest van Azi en Afrika
6 China
Alle DVD apparatuur en software is gebonden aan regio beperkingen. Huiskamer DVD spelers moeten meestal fysiek omgebouwd worden om films uit andere regio's te kunnen spelen. Bij DVD-ROM drives ligt het anders. Oudere modellen zijn niet voorzien van een regiocode en kunnen in principe dus discs uit alle regio's weergeven. Nieuwe drives die voldoen aan de RPC2 specificatie kunnen slechts 5 maal van regio veranderen, waarna de laatst gekozen regio permanent wordt. De meeste softwarematige DVD spelers werken ook volgens dit principe. Slechts een aantal keer kunt u van regio wisselen. Gelukkig is er op het internet genoeg te vinden om dit tegen te gaan. Voor veel DVD drives zijn firmware updates, vergelijkbaar met een bios update, die ervoor zorgen dat de drive regiovrij wordt.
Voor de softwarematige DVD spelers is het uiteraard makkelijker. Op het internet is met een beetje zoeken het programmatje DVD Genie te vinden. Dit programma werkt met bijna alle softwarematige DVD spelers en voegt in veel gevallen ook extra functionaliteit toe. Meer informatie over het regiovrij maken van DVD Drives en software spelers is te vinden op www.dvdutils.com en www.inmatrix.com
Bron: dvd.nl

Quentin
-
- 10172 berichten
- 8302 stemmen
PS.
Goedkope dvdspelers van onbekende merken (rond een euro of 50) zijn redelijk vaak regiovrij.

Halcyon
-
- 9933 berichten
- 0 stemmen
Misschien nog even vermelden dat de regio 0-aanwijzing die je vaak ziet staan, gewoon "regiovrij" betekent. Zulke DVD's kan je dus op elke speler afspelen.

SpaghettiWestern
-
- 129 berichten
- 0 stemmen
PS.
Goedkope dvdspelers van onbekende merken (rond een euro of 50) zijn redelijk vaak regiovrij.

Quentin
-
- 10172 berichten
- 8302 stemmen
Maken ja, goedkope zijn het vaak al bij aanschaf.

Halcyon
-
- 9933 berichten
- 0 stemmen
Een regiovrije DVD-speler kost vandaag de dag niet veel meer. Heb me er onlangs zelf een aangeschaft.

catweasel
-
- 1571 berichten
- 932 stemmen
Een regiovrije DVD-speler kost vandaag de dag niet veel meer. Heb me er onlangs zelf een aangeschaft.
Voor hoeveel, als ik vragen mag? Ik ben namelijk zelf ook op zoek.

starbright boy (moderator films)
-
- 20980 berichten
- 4198 stemmen
Het begint soms al bij 25 euro. Juist de goedkope zijn regiovrij. Vind het zelf trouwens essentieel. Anders hoef ik de speler gewoon niet.

JJ_D
-
- 3749 berichten
- 1288 stemmen
PS.
Is dat niet onlogisch?

Halcyon
-
- 9933 berichten
- 0 stemmen
Voor hoeveel, als ik vragen mag? Ik ben namelijk zelf ook op zoek.
Heb de mijne voor zo'n 30 euro gekocht, maar je vindt ze vaak nog goedkoper zoals starbright boy zei.

tsjidde
-
- 2112 berichten
- 3918 stemmen
Is dat niet onlogisch?
Nee toch? Goedkopere merkloze types worden waarschijnlijk zo eenvoudig mogelijk gemaakt, zonder regio-sloten. Gewoon één type voor wereldwijde verkoop.
Duurdere merken hebben vestigingen in andere landen cq. regio's en vermarkten gespecialiceerd per regio.

Quentin
-
- 10172 berichten
- 8302 stemmen
Nee toch? Goedkopere merkloze types worden waarschijnlijk zo eenvoudig mogelijk gemaakt, zonder regio-sloten. Gewoon één type voor wereldwijde verkoop.
Duurdere merken hebben vestigingen in andere landen cq. regio's en vermarkten gespecialiceerd per regio.
En enkele grote merken (bv. Sony) hebben ook belangen in een filmtak die baat heeft bij verschillende regio's.

tsjidde
-
- 2112 berichten
- 3918 stemmen
Ja, dat speelt natuurlijk ook nog mee.

JJ_D
-
- 3749 berichten
- 1288 stemmen
Maar dan grijpt éénieder toch naar de goedkopere spelers? Ja, de belangen van de bedrijven zijn hier inderdaad mee gemoeid...

Overgewicht
-
- 48 berichten
- 38 stemmen
In Filmdragers > Apparatuur > dvd speler regio 4:
waar kan ik een dvd speler kopen die regio 4 dvds afspeelt?

starbright boy (moderator films)
-
- 20980 berichten
- 4198 stemmen
Ga naar de site van Dogie Hogan hierboven. Controleer vooraf of de speler die je wil of regiovrij is of makkelijk regiovrij te krijgen is. De meeste hele goedkope DVD spelers zijn makkelijk regiovrij te krijgen, maar ook sommige modellen van bijvoorbeeld Philips of LG.

Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Gewoon lekker naar de MediaMarkt en van een paar dvd-spelers die je interessant vindt de gegevens noteren. Dan thuis effe checken met die link hierboven of ze makkelijk te kraken zijn.

jordandejong
-
- 4343 berichten
- 1242 stemmen
Weet iemand of een Xbox 360 ook regiovrije (regio 0) dvd's kan afspelen?