menu

Filmdragers en apparatuur / Algemeen / Extra's op dvd

zoeken in:
Freud schreef:
(een volledige audiocommentaar van 50 uur bijvoorbeeld ).

Voor als je eens een weekje niets te doen hebt

Ik kijk best wel vaak naar de extra's vooral bloopers en deleted scenes vind ik leuk. Audio commentaar luister ik als ik een film al zo vaak heb gezien dat ik heb kan dromen.

Als het om Harry Potter gaat dan wil ik de DVD met de extra's. Van HP zou ik het ook niet erg vinden als er een film versie bij zou zitten van 5 uur met alle scenes uit de boeken erin.

Bij andere films maakt het me niet zo uit. Het is leuk maar ik betaal liever 10,- euro zonder extra's dan 20,- euro met extra's Als het om een verschil van 2,- euro zou gaan zou het aan de extra's en de film liggen of ik de dure of de goedkope versie zou kopen.

heb gisteren een geweldige documentaire gezien die te vinden is op de 2e disc van Bullit Special Edition... nl. The Cutting Edge...

kan iemand mij andere dvd's aanbevelen waarop als extra leuke documentaires te vinden zijn?? (die docu's moeten niet persé over de film zelf gaan)...

Mug
The Cutting Edge: The Magic of Movie Editing voor het geval je dat niet gevonden had.

Nog een voorbeeldje. Op de dvd van Twelve Monkeys staat een documentaire over een piepklein detail over de film, namelijk een hamstertje.

En zo zijn er nog wel meer dvd's in omloop met extra documentaires die terug te vinden zijn op de site. (wellicht een nieuw topic hierover, handig voor een overzichtje)

Mug schreef:
The Cutting Edge: The Magic of Movie Editing voor het geval je dat niet gevonden had.

Nog een voorbeeldje. Op de dvd van Twelve Monkeys staat een documentaire over een piepklein detail over de film, namelijk een hamstertje.

En zo zijn er nog wel meer dvd's in omloop met extra documentaires die terug te vinden zijn op de site. (wellicht een nieuw topic hierover, handig voor een overzichtje)

misschien heb je erover heen gelezen, maar naar aanleiding van "the cutting edge" (die te vinden is op Bullitt 2disc) zoek ik andere docu's over films maken/editting/filmgeschiedenis/hollywood... etc. ... dus niet specifiek een docu over een bepaalde film, gewoon over film in het algemeen...

op de dvd van THX 1138 van George Lucas staat ook een leuke docu nl. The Early Years of America Zoetrope...

het zou wel leuk zijn om een nieuw topic te starten met een mooi overzichtje...

[quote]TonyMontana schreef:
(quote)

Had niet de indruk dat de documentaire daar over ging.
Is een van de beste making ofs

veron35
Op die nieuwe indies dvd's van 5 voor 5 euro staan ook best veel extra's. Ik heb er nu 2 met making off's en 2 met achter de schermen. Ook op de helft van die dvd's staan biografieën en fotogallerijen. Maar dat zijn niet echt hele bijzondere leuke extra's.

Mug
TonyMontana schreef:
het zou wel leuk zijn om een nieuw topic te starten met een mooi overzichtje...

klikkerdeklik

Pastichio Rocker
Ik ga (bijna) altijd voor de versie met extra's, en dan het liefst nog een importversie, aangezien deze vaak meer extra's bevatten dan de NL releases. Zo'n American History X bijvoorbeeld: NL release is kaal, terwijl de UK versie 3 deleted scenes heeft. Nog zo een: de NL release van The Brothers Grimm is kaal, terwijl de UK versie wederom deleted scenes, een making of en een commentary track heeft. Fear & Loathing NL versie: kutkwaliteit en kaal terwijl de Criterion edition uitpuilt van de extra's, om over die geweldige hoes nog maar te zwijgen. En zo kan ik nog wel even doorgaan....

wo2-Freak
De extra'tjes op de dvd's kijk ik nooit naar omdat het meestal gewoon niks, totaal niks aan is.

De ''overige'' extra's die je bij limited editions krijgt zijn wel leuk. Zoals Special Editions, fotoboek, soundtrack etc.

B.v. Schindler's List

Film Pegasus (moderator)
In dit downloadtijdperk, zijn er nog mensen die de extra's op dvd's bekijken of een film net wel op DVD kopen omdat er extra's bij zijn? Ik denk aan interview, making offs, bloopers, ...

En ook een aparte is de film met commentaartrack. Zijn er daar mensen van die gerust een film willen bekijken (opnieuw dan veronderstel ik) maar dan met commentaar van mensen uit cast en crew?

starbright boy (moderator)
Ik hou van extra's. En ik heb menig film inderdaad met commentaartrack nog eens bekeken. Ook van korte films op de DVD wordt ik blij en ook van goede making of (vooral terugblik-) docu's of extra's die de film in een context plaatsen. Soms zijn deleted scenes ook leuk. Vind extra's meestal interessanter bij klassiekers dan bij recente films.

B-rolls, making offs waarbij iemand met een goedkope camera een beetje over de set banjert en promopraatjes boeien me meestal minder.

Heb nog nooit een film gedownload en koop dus alles netjes op DVD of BR. Dat gezegd hebbende ben ik het verder wel eens met, SB. Behalve op het punt dat ik extra's van Klassiekers én recente films net zo interessant vind. Soms nog interessanter.

Is er trouwens iemand hier die de de commentaartrack van Ultraviolet eens beluisterd heeft? Heb zelden zo gelachen als wat Milla Jovovich en haar twee hondjes uitkramen tijdens de film.

Op de DVD van Boogie (2008) is een bonus disc toegevoegd van Munteans voorgaande film The Paper Will Be Blue. De Engelse uitgave: Boogie [DVD] [2008]: Amazon.co.uk: Anamaria Marinca, Dragos Bucur, Mimi Branescu: Film & TV

Ik heb m eigenlijk gekocht voor die bonus-disc, maar Boogie bleek al sterker dan vooraf gedacht. Fijne regisseur!

Vind extra's op een dvd vaak wel de moeite waard, interessantste is altijd een making of. Ik heb alleen het gevoel alsof er altijd enorm veel waarde wordt gehecht aan audiocommentaar. Maar dat lijkt me echt helemaal niks.

Ik kijk de normale film, maar daarna heb ik geen zin om hem nog eens aan te zetten. En als ik die film een jaar later opnieuw wil kijken, ga ik wederom niet naar anderhalf uur spraak luisteren met een stille film in beeld. Zijn er mensen die dat wel veel doen, en is dat dan echt de moeite?

Ik snap je standpunt wel maar de scene for scene breakdown met de regisseur en je dus per scene informatie krijgt is toch wel erg interessant. Al moet je het dan echt doen voor de informaiestroom, niet als je de film wil kijken. Moet je wel een articulate regisseur hebben, ook vaak genoeg dat de informatie die je krijgt niet echt een meerwaarde is. Al vind ik audiocommentaar echt één van de betere extra'sdie er te vinden zijn.

Ik ben fan van kortfilms als extra op een DVD, maar snap soms de logica niet. Mijn DVD van Little Caesar bevat The Hard Guy (1930) - imdb.com met Spencer Tracy en een Merry Melodies cartoon genaamd Lady, Play Your Mandolin! (1931) - imdb.com Begrijp me niet verkeerd, vond beide erg leuk, maar de link met Little Caesar ontgaat me.

Dit soort extra's zijn natuurlijk altijd gekoppeld aan de studio, in dit geval Warner/Merry Melodies. Een andere link is er denk ik niet. In die tijd had je natuurlijk het studiosysteem, dat betekende ook dat je bij een acteur wist welke studio en vaak ook veel van dezelfde cast. Dus als Warner nu een DVD uitbrengt putten ze uit hun eigen archief met films uit die tijd. Daar zal de keuze niet onbeperkt zijn geweest. Die short met Spencer Tracy is denk ik van voor zijn feature werk?? En een short met zijn naam op de affiche is denk ik altijd wel iets dat mensen leuk vinden.

Ja, ik veronderstel dat het zoiets moet zijn. Ik had het enkel normaler gevonden mocht het bijvoorbeeld op een film met Spencer Tracy staan en niet één met Edward G. Robinson. Sowieso wel het oudste dat ik tot nu toe van Tracy heb gezien, 20,000 Years in Sing Sing uit 1932 komt nog in de buurt qua tijdsperiode. Het is trouwens een DVD editie uit 2005 geloof ik.

Misschien dat Edward G Robinson in die tijd al helemaal niet meer in shorts speelde en ervoor waren er natuurlijk weinig talkies voorhanden, zo Robinson al onder contract stond bij Warner. Dat soort redenen moet je denk ik aan denken. En niet alle films (shorts/features) uit die tijd zullen er nog zijn.

Ik snap je uitleg, maar ik blijf het raar vinden

Ach, ik ben in ieder geval erg blij om zo'n short met Tracy überhaupt op DVD te hebben. De Merrie Melodies cartoon blijkt de eerste ooit in de reeks te zijn. Allebei in een bepaalde vorm toch uniek inderdaad, al heeft Tracy blijkbaar nog in één andere short meegespeeld.

Dick2008
Tonyvdb schreef:
Op wat let je bij het aankopen van een DVD ?
Wat is voor jou het belangrijkst ?
De film zelf of de (vele) extra's ?

Bij aankopen let ik er niet zo op. Al heeft extra's op de dvd toch zeker zijn extra's. The making off /interviews zijn vaak interessant.
Op de dvd van bijvoorbeeld Wallace & Gromit in The Curse of the Were-Rabbit (2005) staat een documentaire over Aardman die leuker is dan die film zelf.
Weggelaten scènes of alternatieve eindes.
Het zijn allemaal zaken die de aanschaf van dvd's aantrekkelijk kunnen maken.

Laatste jaren koop ik vooral edities die interessante extra's hebben. Dan gaat het meestal wel om blu rays. De extra's zijn soms eerder de doorslaggevende factor om te opteren voor de blu ray ipv voor de DVD meer nog dan betere beeldkwaliteit. En de extra's zijn meestal ook de hoofdreden om een oude DVD van een favoriet up te graden naar blu ray.
Arrow Video heeft vaak goede en veel extra's

geplaatst:
Gisteren nog naar de extra's zitten kijken naar de extra's van 2 HG Lewis films gekeken, beide Arrow releases. Erg fijn eigenlijk en zou ik meer moeten doen.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:12 uur

geplaatst: vandaag om 05:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.