• 159.421 films
  • 9.804 series
  • 29.095 seizoenen
  • 608.613 acteurs
  • 355.230 gebruikers
  • 8.897.664 stemmen

Geluid

zoeken in:

diddledidoo

• 239 berichten
  • 0 stemmen

Voor mijn verjaardag (februari dit jaar) heb ik Moulin Rouge gekregen op dvd. Nou was ik laatst op een site waar dvd's beoordeeld worden op beeld- en geluidskwaliteit en daar kwam Moulin Rouge er erg goed vanaf, vijf sterren voor beeld en geluid. Met het beeld is bij mij niks mis. Maar het geluid is echt tien keer niks. Ik moet het geluid van de televisie op zijn hardst zetten om een beetje redelijk geluid te krijgen en dan nog is het zeer mager en hoor je natuurlijk geruis van de tv. Ik dacht eerst dat het aan de combinatie van onze dvd-speler met de tv lag. Dat klinkt misschien heel achterlijk, maar met onze tv en video was dat wel zo. Dan had je bij sommige banden geen geluid en wel beeld en dan moest je een eeuwigheid op tracking drukken om het geluid terug te krijgen. Andere mensen hadden met die band geen problemen, dus het lag echt aan de combi video en onze tv, want met een nieuwe tv en dezelfde video was dat probleem dus op een gegeven moment verholpen.

Ik heb twee buurjongens die sinds kort ook een dvd-speler hebben en die komen geregeld een dvd-tje van me lenen en een week geleden kwamen ze Moulin Rouge dus lenen. Toen een van de jongens hem kwam terugbrengen was het commentaar hetzelfde als ik hierboven beschreef. Het geluid was klote, waren hun woorden. Ik baal nu dus flink, aangezien het dus toch gewoon aan de dvd zelf blijkt te liggen.

Wat ik me nu dus afvraag:

1: Is er iets bekend over een eventuele oplage waarin er iets mis is gegaan met het geluid? Je hoort toch wel vaker dat een product, maakt niet uit wat, opnieuw is uitgebracht en dat er een productiefout is. Ik heb die dvd dus eind februari gekregen en het is de versie met twee dvd’s in een kartonnen hoes. Of kan het ook nog zijn dat het alleen aan die dvd van mij ligt en wat kan er dan precies mis zijn? Soms moet ik juist naar de dvdspeler spurten, omdat het geluid ineens loeihard gaat bij een bepaald effect en dan staat het volume normaal. Maar hier vallen soms hele stukken weg van een dialoog of zangnummer.

2: Kan ik nog iets ondernemen? Ik heb hem cadeau gekregen van mijn vader en die had hem bij de blokker gekocht en het bonnetje heeft hij na bijna een halfjaar niet meer, helaas.

cornelis

• 4742 berichten
  • 671 stemmen

diddledidoo schreef:

Ik moet het geluid van de televisie op zijn hardst zetten om een beetje redelijk geluid te krijgen

Zegt meer over je TV en het beluisteren van het minst optimale spoor, dan over de geluidskwaliteit van de DVD van MR.

De beoordeling van de geluidskwaliteit van een DVD op dergelijke sites gaat eigenlijk altijd over de 5.1 track, en niet over de gewone 2-track (die bij een normale aansluiting, bijv SCART, naar je TV wordt gestuurd).

Moulin Rouge is een film met veel dynamiek, d.w.z. met veel verschil tussen de zachte en de harde passages, en wsch kan je TV daar niet zo best mee overweg. Het geluid van TV-zenders is volslagen platgedrukt (daarom klinkt vrijwel alles op TV zo schreeuwerig), heeft dus bijna geen dynamiek, en is dus een stuk eenvoudiger weer te geven voor je tv-tje.

De beste oplossing lijkt me om het geluid niet via de TV, maar via een hifi-setje van het een of ander te sturen. Is so wie so in meerdere opzichten mooier, overigens.

HTH!

diddledidoo

• 239 berichten
  • 0 stemmen

Ja, maar volgens mij klopt het echt niet hoor, want de buren spelen de dvd af via de dvdspeler op de computer en die hebben zo'n dolbysurroundsysteem, dan zou je toch meer mogen verwachten?

cornelis

• 4742 berichten
  • 671 stemmen

Durf ik niet zo stellig te zeggen. Computerdolbysetjes zijn er volgens mij vanaf 2 euro...

Is het de NL regio2 versie?

diddledidoo

• 239 berichten
  • 0 stemmen

cornelis schreef:

Durf ik niet zo stellig te zeggen. Computerdolbysetjes zijn er volgens mij vanaf 2 euro...

Hoe kom ik daarachter?

diddledidoo

• 239 berichten
  • 0 stemmen

Ik weet al wat ik ga doen; ik ga hem gewoon een keer huren bij de videotheek en als die hem hetzelfde afspeelt dan ligt het dus niet aan de dvd.

cornelis

• 4742 berichten
  • 671 stemmen

diddledidoo schreef:

Hoe kom ik daarachter?

Als-ie in een gewone NL winkel is gekocht, heb je grote kans dat dat zo is. Als-ie via internet besteld is, kan het een buitenlandse release zijn. NL ondertitels zijn een aanwijzing, evenals een logootje van een wereldbol met een 2 erop achterop de hoes, en de opmerking 'PAL'.

cornelis

• 4742 berichten
  • 671 stemmen

diddledidoo schreef:

Ik weet al wat ik ga doen; ik ga hem gewoon een keer huren bij de videotheek en als die hem hetzelfde afspeelt dan ligt het dus niet aan de dvd.

Doesn't make sense.

Eén enkel exemplaar van een DVD met 'te zacht' of te dynamisch geluid, dat kan niet.

diddledidoo

• 239 berichten
  • 0 stemmen

Maar waarom kan dat niet? Die worden toch in verschillende oplages gemaakt en dan kan er toch een fout optreden? Daar hoor je toch wel vaker van? Je hoort wel eens van productiefouten met een bepaalde partij en dan worden die teruggenomen en vernietigd. Bij onze buren speelt ie hem namelijk met slechte geluidskwaliteit af en bij mij. En onze buren hebben net een nieuwe computer met dolby suround systeem en bij geen enkele film hebben ze klachten, alleen bij deze en bij andere spectakelfilms die het echt van het geluid moeten hebben hebben ze nooit klachten en ze hebben een hartstikke goed systeem, gloednieuw met zeven boxen, dus ik vind dit echt gewoon vreemd.

diddledidoo

• 239 berichten
  • 0 stemmen

Overigens geen verwijt naar jou hoor, want jij probeert me natuurlijk gewoon te helpen, maar voor mij is het gewoon frustrerend, aangezien het mijn favoriete film is en je de helft van de dialogen niet kan verstaan en bij de liedjes vallen sommige stukken weg en dan zie je die monden opengaan, maar er lijkt niks uit te komen. *baalt flink*

Maar morgen komt het allemaal goed: lekker met de hond van een vriendin naar de hei, kan ik lekker mijn frustraties uitschreeuwen!!:D;-).

Stephan

• 7772 berichten
  • 1361 stemmen

diddledidoo schreef:

Maar waarom kan dat niet? Die worden toch in verschillende oplages gemaakt en dan kan er toch een fout optreden?

Om niet helemaal technisch te verzanden... een harder of zachter geluid houdt in dat een 1 ineens een 0 wordt en vice versa. "per ongeluk" kan dat dus niet. Ze kunnen hooguit de mastertape opnieuw opspelen of re-mixen maar dat zal ook niet het geval zijn. Als je geluid opvallend zacht klinkt luister je misschien mono af waarvan één kanaal uit fase staat, maar nu draaf ik al door.

cornelis

• 4742 berichten
  • 671 stemmen

Of, erger, zonder center....

diddledidoo

• 239 berichten
  • 0 stemmen

cornelis schreef:

Of, erger, zonder center....

Wat is er met de tijdweergave aan de hand? Of valt me dat nu pas op en is dat altijd zo??

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.