• 149.751 films
  • 8.327 series
  • 25.394 seizoenen
  • 558.108 acteurs
  • 324.656 gebruikers
  • 8.524.475 stemmen

Kwaliteit van dvd's en blu-rays

zoeken in:

cornelis

• 4741 berichten
  • 669 stemmen

U-96 schreef:

Op www.DVD.nl[/url] staan 2 geluidsfragmenten uit 'The Shining'

Je bedoelt hier.

Wat zou het toch mooi zijn als de hele wereld gebruik maakt van 1 type DVD...

Het is niet zozeer het type DVD, als wel het videosysteem. En dat blijven voorlopig op zijn minst twee verschillende werelden, helaas. Zelfs bij de overgang naar HD valt te verwachten dat TV-uitzendingen in Europa op 25p zullen zijn, daar waar in de VS 24p en 60i gebruikt zullen worden.

Op zich zou het prettig zijn als gebruik zou kunnen worden gemaakt van de mogelijkheid om 24p bronnen zowel op 24 als op 25fps af te kunnen spelen. Kan je dus zelfs kiezen, afhankelijk van je TV/scherm/projector, net zoals dat je nu kunt kiezen voor letterboxed dan wel anamorphic breedbeeld (of desnoods zelfs P&S).

U-96

• 11870 berichten
  • 1706 stemmen

Even een hele rare vraag...

Stel voor: Je hebt een DVD-speler die 60 seconden, per minuut, 24 uur per dag, 7 dagen per week dezelfde DVD draait... Zou de kwaliteit van de DVD dan achteruit gaan...?

Jordy

• 22564 berichten
  • 2952 stemmen

Nee.

U-96

• 11870 berichten
  • 1706 stemmen

Ongelooflijk...

cornelis

• 4741 berichten
  • 669 stemmen

U-96 schreef:

Ongelooflijk...

Prachtig he, die vooruitgang

U-96

• 11870 berichten
  • 1706 stemmen

Krijg nou niet het beeld dat ik tegen alle ontwikkelingen ben...

U-96

• 11870 berichten
  • 1706 stemmen

De meeste recentere DVD's hebben bijna altijd Doulby Surround/Digital 5.1...

Ik heb er een hoop met 2.0... Hoor je hierbij het verschil als je alleen maar geluid vanuit je tv krijgt..?

cornelis

• 4741 berichten
  • 669 stemmen

Neen.

Overigens zijn veel (de meeste) van die DVD's waarop staat dat ze 2.0 staan, Doly Surround geencodeerd, en dus via bijvoorbeeld via een versterker/receiver met een Dolby Pro Logic decoder in surround (L,C,R,S) af te spelen.

ToNe

• 2865 berichten
  • 2336 stemmen

Vreemde anekdote... Bare with me.

Ik bekeek de R2 SE's van LotR bij een vriend op een superieure set-up [100Hz] dan mijne.

Aangezien ik zelf de R1 EE's heb en daar mee bekend ben, vond ik het beeld van de R2 een beetje storend.

Hoe kan ik 't het best beschrijven?

Het kwam 'nep' over. Het deed me denken aan Lars von Trier films, het had echt een studio-aura over zich heen.

Het kon dus aan verschillende dingen liggen:

Misschien was het beeld [itt mijn TV] zo haarscherp, dat het enige vorm van film grain wegwerkte, dat het werkelijk leek alsof ze in een studio bezig waren.

De SE's zijn kut itt de EE's [...]

De gewraakte PAL speedup.

Toen ik bepaalde scenes terugkeek van m'n eigen DVD viel me wel op dat er bij veel shots gebruik werd gemaakt van vertragingen voor het dramatische effect.

Een 4% versnelling zou dit effect teniet doen.

Hope it made sense,

iemand anders dit opgevallen, of weet waar het aan ligt?

cornelis

• 4741 berichten
  • 669 stemmen

Denk dat het meer te maken heeft met de andere textuur van het plaatje, en dat wordt dan veroorzaakt door bijv.:

1. De PAL transfer voor de R2 release is ongetwijfeld door iemand anders gemaakt dan de NTSC transfer voor de R1 release

2. Die transfers kunnen op andere type machines gemaakt zijn, en elke machine heeft een eigen look

3. op een andere machine gemaakt (elk type machine oogt anders)

4. PAL heeft honder lijnen meer verticale resolutie dan NTSC.

5. Maar vooral: Film-op-PAL heeft een volslagen andere cadans* dan film-op-NTSC, waardoor ALLE bewegingen geheel anders worden getoond

* betreffende de cadans:

film naar PAL: het videobeeld ververst elke 1/50e van een seconde, elk filmbeeld wordt 2 maal 1/50e seconde in halve verticale resolutie getoond

film naar NTSC: het videobeeld ververst elke 1/59.97e van een seconde, het filmbeeld wordt om en om 2 maal dan wel 3 maal 1/59.97e van een seconde in halve verticale resolutie getoond

ToNe

• 2865 berichten
  • 2336 stemmen

Het komt er dus een beetje op neer dat mijn 'ervaring' met de NTSC versie en de zgn. tempo van het beeld en de bewegingen, ervoor zorgen dat een PAL versie, oa mede namens de verversing anders op mij overkomt.

ToNe

• 2865 berichten
  • 2336 stemmen

Hobbes schreef:

Zo. van zulks een verschil sta ik ook te kijken hoor. :O

Het is mij echter nog nooit opgevallen bij het kijken van een film. Kan me nu wel voorstellen dat er mensen zijn die beweren dat ze de hoogteverschillen kunnen horen. Ik ben gewoon blij dat ik 't niet hoor

Stel je dit eens voor:

Je ziet 'O Brother Where Art Thou' in de bios.

Je raakt onder de indruk en draait de soundtrack plat totdat je het praktisch kan meezingen.

Dan zie je de film op TV en de stemmen klinken voor geen ene meter [gepitcht].

Wat een anti-climax.

U-96

• 11870 berichten
  • 1706 stemmen

Sorry dat ik het hier post, maar ik kon geen ander topic vinden, en een nieuw topic aanmaken lijkt me ook geen goed idee..

Ik heb een album van Nick Cave op tape staan.. Deze heb ik echt te vaak geluisterd.. Zo heb ik sinds een tijdje 1 nummer daarvan als MP3 (die ik ook supervaak luister), maar bij deze is het duidelijk hoorbaar dat deze langzamer is.. Dus ik ging het vandaag testen; zette het nummer op tape precies gelijk aan met de MP3, en na een tijd begon je echt sterke echo te horen..

...

Is dit altijd met cassettes..? (Volgens mij wel, want de diameter van de ronddraaiende dingen incl. het lint veranderd elke seconde, waardoor er verschil komt tussen de werkelijke snelheid..

Iemand enig idee...?

Jordy

• 22564 berichten
  • 2952 stemmen

U-96 schreef:

een nieuw topic aanmaken lijkt me ook geen goed idee..

Mij wel. Het is niet de bedoeling dat je zomaar een discussie start in een bestaand topic dat ergens anders over gaat.

U-96

• 11870 berichten
  • 1706 stemmen

Kunnen DVD's beschadigen als je ze warm laat worden..? Ik liep gisteren de hele dag met een DVD rond terwijl de zon erop scheen.. Natuurlijk had ik er wel een plastic tas omheen gedaan..

jassonn

• 5303 berichten
  • 3041 stemmen

Bij muziek-cd's is dat wel zo,dus zal het bij DVD's ook wel zo zijn.

Stevo

• 499 berichten
  • 429 stemmen

Ze kunnen wel wat hitte verdragen. Als ik na het kijken van een film de dvd uit de speler haal dan is hij best warm. Ik werk in een discotheek en als de cd spelers een paar uur draaien komen de cd's er aardig heet uit. Ik denk dat direct zonlicht meer funest is. Leg een brandbare cd maar eens een tijdje in de zon dan zie je hem verkleuren. Zolang ze beschermd zijn tegen rechtstreeks zonlicht is er weinig aan de hand denk ik.

U-96

• 11870 berichten
  • 1706 stemmen

Om weer even terug te komen op de NTSC/PAL-discussie.. Ik las op www.dvd.nl dat beide al heel lang bestaan (kan nu helaas niet opzoeken, want die site doet het bij mij niet).. Dan is de vraag.. Was die 4% versnelling van PAL ook op VHS..?

starbright boy (moderator films)

• 20502 berichten
  • 3955 stemmen

ja

U-96

• 11870 berichten
  • 1706 stemmen

Jordy schreef bij Titanic (1997):

Bovendien is de huidige dvd niet anamorphic, wat mij er nog steeds van weerhoudt (wat ben ik toch een zeikerd) om de film voor de 2e keer te kijken.

Deze DVD heeft idd geen anamorphic.. Ik heb wel een paar keer gelezen op www.dvd.nl wat dat nou betekent, maar nu doet de site het bij mij niet meer..

Wat is anamorpic ook alweer..?

jassonn

• 5303 berichten
  • 3041 stemmen

DVD.nl woordenlijst - Anamorf

Bij anamorfe DVD's wordt een breedbeeld film verticaal uitgerekt opgeslagen op de disc. Hierdoor gaat er minder verloren aan de zwarte balken en wordt er meer detail van het echte beeld behouden.

Heeft u een normale 4:3 TV, dan perst de DVD speler het beeld weer samen en voegt extra zwarte balken toe, zodat de originele beeldverhouding weer klopt. Op deze manier gaan de extra beeldlijnen echter wel verloren.

Heeft u echter een breedbeeld TV, dan perst de DVD speler het beeld niet samen, maar zend het anamorfe, opgerekte, beeld naar de breedbeeld TV. De breedbeeld TV zet het beeld nu om naar 16:9 formaat, zonder dat daarbij verticale beeldlijnen verloren gaan. Het resultaat is dat anamorf DVD beeldmateriaal 33% scherper is op een breedbeeld TV ten opzichte van een standaard TV.

U-96

• 11870 berichten
  • 1706 stemmen

Dankewel Jassonn..

U-96

• 11870 berichten
  • 1706 stemmen

Ik ben al een lange tijd in het bezit van een tweedehands DVD-speler.. Volgens de vorige eigenaar kan deze DVD's beschadigen..

Volgens hem kan dat niet als je een DVD bekijkt die je in dezelfde DVD-speler al eens hebt gezien..

Enfin.. Weet iemand hier meer over..?, want ik ben in het bezit van een paar zeer zeldzame DVD's die ik binnenkort toch wil bekijken..

kappeuter (crew films)

• 65779 berichten
  • 5316 stemmen

Wie neemt er nou een dvd-speler over die dvd's beschadigt ?!

Ik zou het risico niet nemen en desnoods een nieuwe speler van rond de 50 euro kopen.

speedy23

• 18926 berichten
  • 14043 stemmen

Voor hetgeen een nieuwe DVD-Speler nu nog kost zou ik geen enkel risico willen nemen om mijn DVD's te beschadigen. Weg met die troep zou ik zeggen. Je gaat meer aan reparatiekosten betalen dan voor een nieuwe...

Quido

• 14622 berichten
  • 5873 stemmen

En hoe heb je dan die 'niet zeldzame' dvd's gekeken? Hoe wist je bij die dan zeker dat ze niet beschadigd zouden worden? (wat overigens al een gek verhaal is.)

Chainsaw

• 8580 berichten
  • 3196 stemmen

U-96 schreef:

ik ben in het bezit van een paar zeer zeldzame DVD's die ik binnenkort toch wil bekijken..

Tip : Niet met die DVD speler kijken. Als er iets erg is, dan is het wel als één van je zeldzame DVD's of video's naar de kloten gaat door een speler ...

U-96

• 11870 berichten
  • 1706 stemmen

Quido schreef:

En hoe heb je dan die 'niet zeldzame' dvd's gekeken? Hoe wist je bij die dan zeker dat ze niet beschadigd zouden worden? (wat overigens al een gek verhaal is.)

Toen ik die DVD's ging kijken, wist ik nog niet van dat probleem af.. Hij vertelde (laten we hem maar Nick Kang noemen) dat zijn DVD van Once Upon A Time In America heel dof is geworden nadat hij hem had gestopt in de DVD-speler..

kappeuter schreef:

Wie neemt er nou een dvd-speler over die dvd's beschadigt ?!

Ik zou het risico niet nemen en desnoods een nieuwe speler van rond de 50 euro kopen.

Ik hoorde het pas dat dat ding DVD's kan beschadigen.. Zoveel geld heb ik helaas niet..

Stevo

• 499 berichten
  • 429 stemmen

Een bijbaantje en je hebt het geld zo bij elkaar.

xangadix

• 1615 berichten
  • 4443 stemmen

En waarom moeten we hem Nick Kang noemen..?

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.