menu

De Site / Algemeen / MovieMeter is kritischer dan IMDb

zoeken in:
Ik lees op IMDb nooit berichten, maar bekijk er wel altijd de score. Heb al jaren het gevoel dat studio's daar stemmen kopen, zeker bij blockbusters. Die beginnen bijna allemaal gemiddeld met een 8 tot 9 bij de eerste paar duizend stemmen. Pas later zakt het gemiddelde flink.

MM lijkt me inderdaad kritischer. Bij IMDb lijkt vooral heel veel gestemd te worden door de gemiddelde filmkijker die wel eens een keertje Harry Potter of Transformers heeft gekeken. Op MM lijkt voor mijn gevoel een wat ouder, kritischer publiek te stemmen.

Kan er overigens geheel naast zitten, verdiep me sowieso niet echt in IMDb, al bezoek ik de site vaak voor film en serie info.

Alexander1900 schreef:
Tuurlijk gebeurd het ook op MM, maar minder.
En wat is je bron daarvoor? Want ik neem aan dat je verhoudingsgewijs bedoelt.

Heeft volgens mij in sterke mate te maken met het feit dat je op IMDB een score op 10 geeft en op moviemeter een score op 5. Gevoelsmatig lijkt 3/5 meer dan 6/10 etc.

Dick2008
IMDb is internationaler, al zijn het toch veel Amerikanen die daar stemmen. Maar hierdoor heb je iets meer cultuurverschillen. Zou het te iets maken hebben met herziening?. "Vroeger vond ik het een hele leuke film maar nu vind ik er geen bal meer aan (of andersom dus dat je het nu wel een leuke film vind) en daardoor je stemmen gaat corrigeren. Bij IMDb mag je maar 1 bericht schrijven dus laten ze hun stemmen ook staan.

Ik stem altijd op IMDb en bij herziening film kan ik daar ook een score verhogen of verlagen.
Verschil in score überhaupt lijkt mij door cultuurschillen door internationale karakter IMDb, met toch wel dominantie van stemmers uit de Angelsaksische landen.

Ja, als ik naar sommige mensen hun stemgemiddeldes kijk, dan vraag ik me af of ze wel graag naar film kijken. Als je stemgemiddelde amper 2,50 is, ik bedoel komaan zeg. Dan is het toch echt een teken dat die mensen een andere hobby moeten zoeken. Je kan streng zijn, maar ik vind van mezelf dat ik al zeer streng en kritisch ben, en dat bepaalde films wel zeker 0,5* meer zouden krijgen, en daarnaast ben ik ook niet bang van een gewaardeerde film de grond in te boren als ik die niet goed vind. En zelfs ik heb een stemgemiddelde van 3,09*. Streng, kritisch en selectief zijn betekent in principe vaak dat je heel veel films een 3,0 en 3,5* geeft maar dat je een pak selectiever bent met je hoge ratings.

Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Voor sommige is een cijfer van 2.50 een voldoende en voor andere een 3.

Bij mij geldt:
2.50 = onvoldoende
3 = voldoende

Alexander1900 schreef:
Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Voor sommige is een cijfer van 2.50 een voldoende en voor andere een 3.

Bij mij geldt:
2.50 = onvoldoende
3 = voldoende

2.5 is toch eigenlijk een 5, dat is algemeen toch gewoon een onvoldoende? Als ik op school een 5 had gehaald was ik gewoon gezakt, omdat het onvoldoende is...

Kondoro0614 schreef:
2.5 is toch eigenlijk een 5, dat is algemeen toch gewoon een onvoldoende? Als ik op school een 5 had gehaald was ik gewoon gezakt, omdat het onvoldoende is...

Ik ben het met je eens. Maar niet iedereen denkt er zo over (daar kwam ik een tijd geleden achter). Zie dit topic... Stemmen

Ik heb een tijd lang een Belgische vriendin gehad en sindsdien weet ik dat in België een vijf als voldoende wordt gezien. Hele discussie toen over gehad.
Dus Belgische filmfans zullen een 2,5 ster hier als voldoende beschouwen. Werkt behoorlijk verwarrend.

Een film is geen toets, en daarom doet het er niet zoveel toe wat je voldoende noemt of wat onvoldoende. Sterker nog, die termen zijn in het geheel niet van toepassing. De stemverdeling is wat mij betreft niet meer dan een persoonlijke classificatie in categorieën van het allerslechtste tot het allerbeste.

kappeuter (crew)
Dat is misschien meer iets voor Hoeveel zijn jouw sterren waard?

TornadoEF5 schreef:
Ja, als ik naar sommige mensen hun stemgemiddeldes kijk, dan vraag ik me af of ze wel graag naar film kijken. Als je stemgemiddelde amper 2,50 is, ik bedoel komaan zeg. Dan is het toch echt een teken dat die mensen een andere hobby moeten zoeken. Je kan streng zijn, maar ik vind van mezelf dat ik al zeer streng en kritisch ben, en dat bepaalde films wel zeker 0,5* meer zouden krijgen, en daarnaast ben ik ook niet bang van een gewaardeerde film de grond in te boren als ik die niet goed vind. En zelfs ik heb een stemgemiddelde van 3,09*. Streng, kritisch en selectief zijn betekent in principe vaak dat je heel veel films een 3,0 en 3,5* geeft maar dat je een pak selectiever bent met je hoge ratings.

Wel mijn gemiddelde is 2,46 dus ik moet een andere hobby gaan zoeken of minder streng zijn? Anders kan jij wat meer films gaan kijken en neem ik die filmdips van jou wel over. Euh welke hobby's moet ik dan nog van je overnemen?
Maar serieus ik kijk een hoop films en ja er is een hoop dat ik matig tot slecht vind, maar ik vind mijn zoektocht naar die enkele pareltjes wel waard. Ik blijf het geven van een cijfer trouwens moeilijk vinden. 2,5 vind ik nog altijd voldoende. Films die ik 0,5 tot 2 * geef uiteindelijk maakt dat achteraf niet meer zoveel uit, kans is zo goed als nihil dat ik die ooit nog eens ga kijken. Ik ga echt niet lang zitten wikken en wegen met die is toch een 2 waard en geen 1,5 of 1. Het feit is ik vond het niet goed genoeg.

On topic ja ik zie soms wel eens stevige verschillen tussen imdb en MM, denk dat het vooral heeft te maken dat hier alle stemmen meetellen en bij imdb heb je een systeem waar niet alles wordt meegerekend. Ook heb je hier soms hoge gemiddeldes omdat er weinig stemmen zijn omdat de film vooral voor een bepaald doelpubliek is en vooral die mensen gaan stemmen.

TornadoEF5 schreef:
Ja, als ik naar sommige mensen hun stemgemiddeldes kijk, dan vraag ik me af of ze wel graag naar film kijken. Als je stemgemiddelde amper 2,50 is, ik bedoel komaan zeg. Dan is het toch echt een teken dat die mensen een andere hobby moeten zoeken.

Met 2,61 kan ik nog eventjes volhouden dan!

Sowieso daalt het gemiddelde naarmate je meer films gezien hebt. Originaliteit wordt spaarser en de keuze van films die je écht wel zien wordt ook beperkter. Je gaat ook al eens wat kijken omdat een film "befaamd" is, terwijl je er zelf niet zo heel veel van verwacht. Als je 2 films per week kijkt dan is selectief zijn niet zo lastig, kijk je er 12 per week dan zitten er wat "open slots" bij die op welke manier dan ook gevuld worden.

alexspyforever
Onderhond

Neen, niet teken dat je een andere hobby moet zoeken, wel teken dat je te breed kijkt IMO.

Mijn kritiek was eerder gericht op mensen die 50 tot 100 films gestemd hadden en dergelijke rating uitkomen.

Hoe kun je nu ooit te breed kijken? Ik zou het verschrikkelijk vinden om altijd in hetzelfde straatje te blijven hangen wanneer het op films aankomt. Volgens mij onderschat je ook gewoon de voorliefde die mensen voor sommige acteurs/actrices/regisseurs/genres/etc hebben. Ik ben de laatste tijd veel Dolph Lundgren aan het zien bijvoorbeeld. Zijn oudere werk vind ik vaak erg leuk (Masters of the Universe onder andere) maar zijn redelijk recente Battle of the Damned was echt slecht. Die krijgt dan ook gewoon een verdiende 1* maar betekent dat dan dat ik me enkel maar op zijn ouder werk mag focussen? Dan had ik het redelijk vermakelijke Icarus gemist.

Breed kijken wordt op een bepaalde moment gewoon deel van de hobby. Je kan ook gewoon moeilijk dag in dag uit, jaar na jaar hetzelfde kijken. Zo ontdek je ook nooit niks.

Ik heb ooit van een wijs vrouw, mijn moeder, geleerd dat overal waar 'te' voor staat nooit goed is.

Splinters schreef:
Ik heb ooit van een wijs vrouw, mijn moeder, geleerd dat overal waar 'te' voor staat nooit goed is.

Behalve tevreden en tegoed op de bank.

geplaatst:
mjk87 schreef:
(quote)

Behalve tevreden en tegoed op de bank.

..tequila vergeet je nog!

Gast
geplaatst: vandaag om 08:09 uur

geplaatst: vandaag om 08:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.