- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Hoeveel zijn jouw sterren waard?
Hoeveel zijn jouw sterren waard?
The Oceanic Six
-
- 60231 berichten
- 4047 stemmen
In het Nederlandse onderwijs is een 5,5/10 een voldoende. Op MM is voor mij elke ster een vol punt waard, dus 2,5 ster is bij mij een 5/10 en dus onvoldoende. Een 3/5 is dus voldoende. Maar ik merk dat er genoeg MM leden zijn die een 2,5 al als een voldoende tellen. Is soms wat verwarrend.
thunderball
-
- 5742 berichten
- 1380 stemmen
Helemaal mee eens.
Een vijf is in Nederland een onvoldoende, dus het is logisch wanneer een 2,5 dat hier ook is.
Fisico (moderator films)
-
- 9699 berichten
- 5271 stemmen
Wel gek, want er zijn toch vele komedies te bedenken die echt veel subliemer zijn dan sommige serieuze drama's.
Deze wat uit het oog verloren, mijn excuses...
Kan je wat voorbeelden geven? Ben altijd wel bereid om nieuwe pareltjes te ontdekken!
GoodOldJack
-
- 1338 berichten
- 4526 stemmen
Als Belg is voor mij een 3,0* ook een voldoende
2,5* is zwak en 2,0* is onvoldoende. 3,5* is dan gewoon “goed”.
Dan ben je toch de uitzondering in België denk ik (niet dat daar ook maar enige probleem mee is uiteraard).
Maar dan is het dus denk ik wel zoals ik dacht, Nederlanders beschouwen door de band genomen 2,5* als niet voldoende, Belgen, door de band genomen als (net) voldoende.
Kurtz
-
- 33 berichten
- 520 stemmen
Niets tegen de Belgen uiteraard, maar is het ook niet veel logischer als 2.5* de hoogste onvoldoende markeert en 3.0* de laagste voldoende? Op die manier heb je een veel logischere tweesplitsing van de sterrenverdeling:
0.5* - 1.0* - 1.5* - 2.0* - 2.5*: onvoldoende
3.0* - 3.5* - 4.0* - 4.5* - 5.0*: voldoende
Het is natuurlijk allemaal muggenziften, maar het verschil tussen een voldoende en onvoldoende is toch de essentie van het beoordelen van een film. Het antwoord op de vraag: is het de moeite waard?
leatherhead
-
- 3556 berichten
- 1813 stemmen
Ben zelf Nederlands en beschouw 2,5* eigenlijk ook altijd als een nipte voldoende. Vind het niet per se evident om het schoolcijfer-systeem over te nemen bij het beoordelen van films. Daarnaast zijn er ook best wat users (al val ik daar dan niet onder) die principieel geen 5* uitdelen, waardoor 2,5* precies het middelpunt vormt.
ghostman
-
- 5731 berichten
- 5 stemmen
Weinig , daarom stem ik ook niet meer . Ik kan een minder gemaakte film hoger beoordelen dan een film die filmtechnisch nagenoeg perfect is . Maar mijn visie over cinema is continue aan het veranderen en daarom zijn mijn sterren bijna niks waard .
Wel is het zo dat ik al mijn favoriete films vijf sterren geef en dus is dat wel de juiste indicatie van mijn lievelingsfilms .
Kurtz
-
- 33 berichten
- 520 stemmen
Toch jammer, xgogax, ben erg benieuwd wat je over bepaalde films denkt waar je geen berichtje geplaatst hebt. Dat is zonder stemmen onmogelijk te achterhalen. En zoals thunderball zegt: we doen allemaal maar wat.
mcdaktari
-
- 6686 berichten
- 0 stemmen
Je moet het voor de gein maar eens terug lezen, je kunt er toch geen chocolade meer van maken. Dit is nou precies de reden dat ik niet stem. Wat voor iemand een voldoende is kan voor een ander weer een onvoldoende zijn. Op die manier is het toch niet meer te volgen? Nog maar te zwijgen over diegene die stemmen nadat ze maar een half uur van een film hebben gezien.
The Oceanic Six
-
- 60231 berichten
- 4047 stemmen
Je moet het voor de gein maar eens terug lezen, je kunt er toch geen chocolade meer van maken. Dit is nou precies de reden dat ik niet stem. Wat voor iemand een voldoende is kan voor een ander weer een onvoldoende zijn. Op die manier is het toch niet meer te volgen? Nog maar te zwijgen over diegene die stemmen nadat ze maar een half uur van een film hebben gezien.
Daar is de recensiefilter voor, dan kunnen mensen het beargumenteren.
En verder overdrijf je wel. Het is niet dat bij mensen 1 ster een voldoende is of 3,5 ster iets slechts.
Onderhond
-
- 87403 berichten
- 12403 stemmen
Op die manier is het toch niet meer te volgen?
Mensen stemmen dat ook niet noodzakelijk in het belang van het algemene gemiddelde, wel om voor zichzelf een onderscheid te maken.
Je kan die algemene gemiddeldes dom vinden natuurlijk, maar dat staat los van het stemmen voor films.
mcdaktari
-
- 6686 berichten
- 0 stemmen
Ik heb hier op de site bepaalde Moviemetergebruikers waarvan ik weet dat ze ongeveer dezelfde smaak hebben als ik (ik neem aan dat jullie dat ook hebben) en als die iets over een bepaalde film schrijven, dan weet ik dat ik daar ik grote lijnen van op aan kan. Ook al zouden ze niet gestemd hebben. Als ik een film nog niet gezien heb dan lees ik vaak de recensies van diegene om te zien of ik de film wel of niet zal kijken. Vaak klopt het wel wat ze er over schrijven. Maar ja, daar is deze site ook voor, toch?
TornadoEF5
-
- 5578 berichten
- 1565 stemmen
Ik ben eindelijk klaar met mijn stemmen aan te passen. Ik moet dat wel nog overzetten naar MM. Maar in de praktijk is het enige dat verandert een veel minder hoge standaarddeviatie, met films boven 8 die selectiever gekozen zijn. Betekent niet dat ik die films nu slechter vind, maar gewoon om meer overzicht te krijgen, en duidelijker het verschil te tonen tussen favorieten en verder goede films.
Aan de onderkant veel minder strenge beoordelingen, maar dat betekent nu ook wel dit:
10 - absolute favorieten
9 - favorieten
8 - zeer goed, prachtig
7 - goed tot zeer goed, heb me geamuseerd of gewoon erg mooi, misschien met wat tekortkomingen
6 - ok tot goed, heb me geamuseerd of mooi, maar vaak wel met tekortkomingen
5 - niet goed tot ok met veel tekortkomingen, maar nog steeds bekijkbaar.
4 - niet goed met zeer veel tekortkomingen, of (vrij) saai.
3 - slecht
2 - zeer slecht
1 - burn ASAP (al geldt dat nog maar voor één film, ofja in dit geval lezing die een Academy Award won)
221 films zijn nu 8+ films, tov 260 nu. (73 met 9*+ tov 107 nu)
64 films zijn nu films met 4* of minder, tov 148 nu
In de praktijk zou er wel een soort van 5,5 / 6,5 / 7,5 en 8,5 moeten komen maar ja om meer differentiatie te kunnen geven, dat is één v/d redenen van mijn hoge standaarddeviatie nu, maar alles onder 5,5 is een buis, en nu buis ik veel te veel films, omdat ik graag meer het verschil toon tussen 7 en 7,5 bvb.
Lebarron
-
- 1018 berichten
- 702 stemmen
The Lebarron grading standard: 0,5 verschrikkelijk, 1 slecht, 1,5: armoe troef 2: ondermaats. 2,5 kan zowel krap voldoende als matig zijn. Hangt af van zaken als o.a. budget, acteurs, verhaal, actie en vermakelijkheid. Bij een zichtbaar goedkoper gemaakte film met mindere acteurs die mij persoonlijk toch vermaakte tel ik een 2,5 als krappe voldoende terwijl een big budget film met betere acteurs die mij tegenviel ik dan als matig zal bestempelen. 3: voldoende/ ruim voldoende. Ook dat hangt van o.a. budget, acteurs, verhaal , geloofwaardigheid en vermakelijkheid af. 3,5: goed, 4: zeer goed, 4,5: geweldig en 5 is uitmuntend.
rep_robert
-
- 27428 berichten
- 3946 stemmen
Ben zelf Nederlands en beschouw 2,5* eigenlijk ook altijd als een nipte voldoende. Vind het niet per se evident om het schoolcijfer-systeem over te nemen bij het beoordelen van films. Daarnaast zijn er ook best wat users (al val ik daar dan niet onder) die principieel geen 5* uitdelen, waardoor 2,5* precies het middelpunt vormt.
Maar toch. Het klopt echt niet hoor. Als jij een film ziet staan die 2,49* scoort op MovieMeter. Denk jij dan, dit moet een goede film zijn? het publiek ziet dit als een krappe voldoende? Als je de invididuele beoordelingen weglaat zijn films die rond de 2,5* scoren op MM over het algemeen wel films die als slecht worden beschouwd. Het klopt dan toch niet dat je dan een 2,5* film als een voldoende markeert?
Zo'n hogere wiskunde is het toch niet om gewoon door te rekenen denk ik dan.
0.5* =1
1,0*= 2
1,5*=3
2,0*=4
2,5*=5
3,0*=6
3,5*=7
4,0*=8
4,5*=9
5,0*=10
Het past precies als je doorrekent. En over het algemeen delen mensen niet vaak de volle vijf sterren uit. Maar met diezelfde nuance die jij plaatst mag je eigenlijk ook geen halve sterren uitdelen. Dus schrijf die ook weg en 2,5* is opeens niet meer het midden. . Ik ben ook niet blij met een 5 op mijn rapport. Maar ga dat niet opeens als een voldoende beschouwen omdat tienen of enen amper worden uitgedeeld. Overigens is het ook raar om die cijfers niet mee te rekenen omdat mensen weigeren die cijfers te geven? Ze zijn er feitelijk, je kan ze niet negeren en ze maken onderdeel uit van het beoordelingssysteem. Wat is een 8,9 op IMDB waard als er geen tienen worden uitgedeeld. Is een 8,9 dan ook hetzelfde als een tien?
Mensen maken het ook wel moeilijker dan dat het daadwerkelijk is hoor
stephan-0115
-
- 1356 berichten
- 2028 stemmen
Ach, het blijft toch een gevoelskwestie. Vroeger was ik milder dan nu met mijn beoordeling. Vroeger wou ik een 'goede film' (volgens de algehele opinie) ook zelf graag goed vinden, nu niet meer. Maar het is ook het moment waarop je de film kijkt, de ene keer pakt een film je meer dan de andere keer. En zo zijn er nog tig andere redenen te bedenken. Ik zeg niet dat een 1 ineens een 10 wordt, maar een 5 kan wel zo een 7 worden en andersom.
Mijn 4,5* en in mindere mate 4* zullen er heel anders uitzien mocht ik stemmen gaan herzien, echter doe ik dat alleen bij een herziening. De range tussen 2,5* en 3,5* is bij mij zo groot, dat na een tijdje voor mijn gevoel een lagere beoordeling beter is dan een betere beoordeling.
Punt wat ik wil maken is dat het voor iedereen verschillend is en er dus geen eenduidige manier van beoordelen is. En das maar beter ook.
Taken
-
- 69 berichten
- 176 stemmen
Heel simpel 0,5 tot 5 sterren bij twijfel tussen 0,5 kijk ik naar het stemgemiddelde is vind ik dat te laag dan rond ik af naar boven en andersom.
Duke Nukem
-
- 1613 berichten
- 1876 stemmen
Hopelijk laait hierdoor niet weer de discussie over extreme stemmers op, maar ik vraag me af hoe jullie te werk gaan bij het stemmen.
...
Bij alles van 2 sterren en lager heb ik spijt dat ik ben gaan kijken. 2,5 vind ik de moeite waard, meer niet. 3 sterren en hoger vind ik een aanrader. Alle films die ik een 4,5 of een 5 geef wil ik op dvd hebben, en een paar 4-sterren films (die een hoog opnieuwkijk- of verzamelgehalte hebben) ook wel.
0,5 * Ze moesten de regisseur en al zijn medewerkers aan de hoogste boom opknopen.
1* Alle copies van deze film verdienen het om op de brandstapel gegooid te worden.
1,5* Mijn ogen, mijn ogen! DE PIJN!!!
2* Ik verdien een medaille want ik heb de hele film uitgezeten, en ik adem nog steeds!
2,5* Een film die nog net mij uit de slaap kon houden, goddank!
3* Niet goed en niet slecht, ik ben er niet rouwig om dat ik deze film gezien heb maar hoef hem nooit meer te zien.
3,5* Een film die potentieel goed kan zijn, ware het niet van enkele toch wel opvallende minpunten.
4* Een sterke film, die ik mogelijks nog wel eens wil zien.
4,5* Een meesterwerk! Het soort film dat ik op DVD/Blu-ray wil aanschaffen.
5* Dit is zowat een perfercte film (of een film die om een of andere reden een bijzonder plekje in mijn hart inneemt).
ThomasOMalley
-
- 327 berichten
- 16 stemmen
Hierbij mijn persoonlijke systeem waarmee ik probeer wat consistentie in mijn beoordelingen te behouden. Het is eenvoudig: elke halve ster staat gelijk aan één punt. Dat betekent bijvoorbeeld dat 3 sterren overeenkomt met een 6.
0,5* Onbeholpen
1* Abominabel
1,5* Slecht
2* Zwak
2,5* Middelmatig
3* Oké
3,5* Goed
4* Sterk
4,5* Indrukwekkend
5* Meesterlijk