The Dust Bowl (2012)

1 stem

Documentaire
240 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Ken Burns
met Patricia Clarkson, Peter Coyote en Carolyn McCormick

De Dust Bowl staat bekend als de ergste door de mens veroorzaakte ecologische ramp die Amerika in het verleden heeft geteisterd. In de jaren ’30 zorgde deze tien jaar lange, droge periode van immense stofstormen ervoor dat vele mensen zonder eten kwamen te zitten. Duizenden mensen werden zodanig door de zandstormen getroffen dat ze hun spullen inpakten om weg te trekken van hun landgoed en boerderijen.

avatar van gukker
Prachtig gemonteerde documentaire over een gigantische milieuramp die tot de verbeelding spreekt. Beelden van deze documentaire zijn ook te zien in Nolan's Interstellar, waarin deze ramp honderd jaar na dato herhaalt wordt.
De documentaire is erg informatief, maar weet ook op het emotionele vlak binnen te komen, wat erg knap is voor een film die voornamelijk uit een lange montage van foto's en zwart-wit beelden bestaat, in combinatie met interviews van overlevenden uit de 21e eeuw. Enige minpuntje van de film is de lengte, die veroorzaakt dat de film af en toe in herhaling valt.

Weet iemand toevallig hoe je aan deze docu kan komen via downloaden netflix kopen etc etc ?

gukker schreef:

Even een vraagje waar heb je deze docu gezien?