ad

Documentaire | 83 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: IJsland / Spanje / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Lucija Stojevic

IMDb beoordeling: 7,2 (163)

Oorspronkelijke taal: Spaans

Releasedatum: 17 november 2016

• Google Play Bekijk via Google Play

Over La Chana

In de jaren zestig en zeventig maakte Antonia Santiago Amador alias 'La Chana' furore als flamencodanseres - totdat ze ineens uit de schijnwerpers verdween, op het hoogtepunt van haar loopbaan. Na een optreden in de film The Bobo (1967) nodigde tegenspeler Peter Sellers haar uit in Hollywood, maar zover is het nooit gekomen. In haar barokke boudoir in Barcelona onthult de danseres, inmiddels bejaard en slecht ter been, de reden voor die plotselinge carrière breuk. Intussen bereidt ze zich met vrienden en familie voor op een voorstelling waarin ze zal optreden - zittend weliswaar, maar nog altijd met indrukwekkend voetenwerk.

image

Vanaf 1 juni in de bioscoop (Cherry Pickers Filmdistributie)

avatar van Mads Smikkelsen

Mads Smikkelsen

Aanrader! Interessant en mooi verhaal over kracht en doorzetten

avatar van mrklm

mrklm

Antonia Santiago Amador is een innemende persoonlijkheid die als kind uit een muzikale familie haar emoties via dans wist te uiten. Een puur intuïtieve danseres die haar ritmegevoel dankt aan urenlang luisteren naar de radio, maar bovenal een zangeres die ziel en zaligheid in haar optredens legde en daardoor een TV-ster werd en een icoon werd voor een hele generatie flamenco-dansers. Maar achter de energieke danseres 'La Chana' [wat 'zij die alles weet' betekent] schuilde een vrouw met een problematisch privéleven. Met vrienden, familie en vooral haar huidige echtgenoot Felix, kijkt ze terug op haar leven. Maar ze krijgt ook een uitnodiging van Teatro Nacional de Catalunya in haar woonplaats Barcelona voor een optreden. De inmiddels 70-jarige Antonia kampt echter met een zwakke knie en denkt bovendien dat dit haar laatste optreden zal zijn. In het laatste deel volgen we haar tijdens haar voorbereiding op dat optreden.

De archiefbeelden van de optredens van 'La Chana' zijn zeer indrukwekkend en nodigen meteen uit tot een uitgebreide zoektocht op YouTube en andere video-websites om meer te zien. Dit is een artiest die niet optrad voor haar publiek, maar die op het podium even tijd kreeg om haarzelf te zijn en zonder ooit te hebben gerepeteerd (!) de harten veroverde van een ieder die haar ooit zag optreden. Op het podium was ze gelukkig... Een opvallende scène is die waarin ze probeert een jonge danseres uit te leggen 'hoe het werkt'. Dat blijkt zo moeilijk in woorden uit te drukken dat de aspirant-danseres er ook geen chocola van lijkt te kunnen maken. Maar de liefde voor de muziek, de liefde voor de dans en het respect voor deze charismatische persoonlijkheid en geniale danseres maken dit tot een absolute aanrader.

avatar van Movsin

Movsin

We hebben allemaal wel eens, op vakantie, een Flamenco-avond meegemaakt, maar deze knappe, gevarieerd opgebouwde documentaire, toont ons dat de kunst van het Flamenco dansen, niet alleen in de voeten maar vooral in het hoofd zit. Een hart-en-ziel-belevenis, een perfect aanvoelen van maat, ritme, kadans...

"La Chana" is het verhaal van een buitengewoon talent dat, door huiselijke en in de grond maatschappelijke (de dominantie van de man binnen het gezin toestanden niet tot zijn volle recht kwam.

De passie die deze vrouw bezielt uit zich in de manier waarop zij, nu nog, een uiterste perfectie eist van wie ooit maar even hoopt in haar voetsporen te treden en ook in de manier waarop ze in treffende bewoordingen haar levensverhaal uit te doeken doet.

Tenslotte is het live-optreden, zittend, en zonder veel repetitie, prachtig en aandoenlijk weergegeven.