Jack Bestelt een Broertje (2015)

Nederland
Familie / Avontuur

geregisseerd door Anne de Clercq
met Matsen Montsma, Jelka van Houten en Georgina Verbaan

Jack (8) heeft twee moeders, is enig kind en kan totaal niet alleen zijn. Jack's grootste wens is dan ook een broertje. Maar dit broertje komt er maar niet. Hoe vaak hij zijn moeders er ook om smeekt. Uit protest heeft Jack twee konijnenoren opgezet, die hij pas afzet als zijn moeders hem geven wat hij wil. Als Jack ontdekt dat zijn moeders hem via internet besteld hebben gaat er een wereld voor hem open. Hij kan dus gewoon zelf een broertje bestellen! Dit besef resulteert in een reis vol wonderlijke ontmoetingen met de meest vreemde figuren, waarbij Jack ontdekt dat hij zelf eigenlijk best leuk gezelschap is.

Klinkt een beetje als Morrison Krijgt een Zusje (2008)

Jack Bestelt een Broertje - Fragment: Jack is jarig! - YouTube

Vanaf 4 februari 2015 in de bioscoop (Just Bridge)

En geschreven door Anne Banhoorn, schrijfster van o.a. De Ontmaagding van Eva van End en Aanmodderfakker.

avatar van tattoobob
Een leuke lekkere drukke jeugdfilm die soms wat ingewikkeld is .....voor de kleintjes bedoel ik dan.
Erg leuke personages en leuk acteerwerk...ja gewoon een gezellige leuke jeugdfilm,ik moet zeggen dat ik het ook best een origineel filmpje vind kwa nederlandse jeugdfilm,zoiets heb ik nog niet gezien namelijk.
Ook geen irritante kinderen(dit keer)aanwezig in deze film...allemaal leuke kids die prima hun rol vertolken.
Leuke film voor het hele gezin.

avatar van bjerik76
Toen ik het las maakte het niet erg veel indruk op me, maar de film is erg leuk gefilmd.
leuke gastrollen/personages.
beetje dubbelzinnig wat het ook leuke voor de oudere maakt.

Kon je de films maar gelijk afspelen. Als het kan wil ik het heel graag weten

bjerik76 schreef:
leuke gastrollen/personages.
beetje dubbelzinnig wat het ook leuke voor de oudere maakt.

avatar van BlueJudaskiss
Floratjee schreef:
Kon je de films maar gelijk afspelen. Als het kan wil ik het heel graag weten

Het kan niet.

avatar van Phantasm
Ik vond het een tegenvaller, had hier wel wat meer van verwacht.

avatar van m1chel
Anne de Clercq beleefde met deze film haar debuut als regisseuse op het grote witte doek. Van onervarenheid is echter geen sprake, want ze heeft eerder al wel de regie van veel televisieseries op haar naam geschreven. Zo regisseerde ze maar liefst tien afleveringen van de serie Feuten en zat ze ook op de regiestoel van vier afleveringen van Verliefd op Ibiza. Nu is daar dus het pretproject Jack Bestelt een Broertje bij gekomen. Ambitieus als de Clercq is, schreef ze met hulp van scenariste Anne Barnhoorn ook het script voor de film. Barnhoorn was eerder verantwoordelijk voor het scenario van de veelgeprezen film Aanmodderfakker, waar ze een Gouden Kalf voor Beste Scenario voor won. Met deze informatie in je achterhoofd staat de film eigenlijk al twee tegen nul voor.

In de rol van Jack zien we Matsen Montsma, die met deze film zijn filmdebuut maakt en zijn rol heel erg goed vertolkt. Hij werd door de ondertussen zeer ervaren Georgina Verbaan onder haar hoede genomen, die Jacks moeder Lea speelt. Verbaan is de laatste jaren zeer productief als actrice en was dit jaar onder meer te zien in De Surprise. Sanne is zijn andere moeder en zij wordt gespeeld door Jelka van Houten, die we eerder dit jaar nog zagen in de serie Gouden Bergen. Van Houten speelde nog niet zolang geleden ook al in de kinderfilm Midden in de winternacht, dus we kunnen gerust stellen dat de volwassen cast genoeg ervaring heeft met rollen in kinderfilms. Ook Tygo Gernandt zien we terug in de film en ondanks dat zijn rol niet al te groot is, zet hij misschien wel één van de meest komische rollen uit de film neer als Berend. Berend is een ex-crimineel, die dan misschien wel heel stoer en gevaarlijk doet, maar die stiekem een klein hartje van goud heeft.

Jack Bestelt een Broertje snijdt een onderwerp aan waar veel ouders nogal moeite mee hebben in de communicatie met hun kroost. Want: ‘hoe zit dat toch met een baby en waar komen ze vandaan?’. Dit wordt allemaal op een zeer kinderlijke wijze uitgelegd waarbij je als volwassene niet teveel moet gaan doordenken. Juist dat gegeven maakt het dat kind en ouder om totaal verschillende grappen zullen moeten lachen bij deze film en dat is een verdienste van de makers. Waar de kroost zal lachen om de grappen die Jack uithaalt bij de mensen die hij bezoekt om de Willies te bemachtigen, zullen ouderen juist meer lachen om het dubbele gevoel dat ze bij bepaalde grappen krijgen. Zo vraagt Jack doodleuk aan iemand om zijn Willies, waarna die persoon hem wat wantrouwig aankijkt en daar bovenop vraagt of hij dat wel aan zijn moeder heeft gevraagd. Het zijn van die komische momenten, bedoeld of onbedoeld, waarbij de tranen je bijna over je wangen biggelen.

Het avontuur dat Jack beleeft is leuk en voor kinderen zelfs spannend. Als Jack bij Erik de Perik komt, een man die zichzelf voor een bonenetende superheld uitgeeft, is het dolle pret. Erik de Perik is een, en laten we het even politiek correct houden, atletisch gezette man in een veel te klein spandex-pakje. Het is natuurlijk wel poep-en-pieshumor, maar dit doet het altijd goed bij de kinderen. Het camerawerk is misschien iets te kleurrijk, maar gelukkig werkt dat niet storend bij een film als deze en is de film daarnaast leuk genoeg om daar doorheen te prikken. De makers hebben alles namelijk zo in elkaar gezet dat het ook voor volwassenen leuk is om naar te kijken, waarbij je dus de conclusie kan trekken dat de film zich letterlijk op jong en oud richt. En dat is nou net iets waar veel andere kinderfilms vaak de mist in gaan.

Jack Bestelt een Broertje is een heerlijke kinderfilm geworden die geschikt is voor jong en oud. Het avontuur is niet alleen erg grappig, maar ook nog eens zeer spannend voor de kinderen. De figuren zijn zeer leuk uitgewerkt en worden ook nog eens heel leuk en goed neergezet door de desbetreffende acteurs, waarbij Erik de Perik en Berend toch echt wel de blikvangers zijn naast Jack. Naast het feit dat je kinderen een zeer geslaagde middag zullen hebben, zullen de lachspieren van de ouders ook veelvuldig op de proef worden gesteld. De film vliegt qua banaliteiten nergens uit de bocht, dus voor een middag met veel grappen, grollen en avontuur is Jack Bestelt een Broertje een echte aanrader.

Een van de minste Nederlandse kinderfilms die ik de laatste jaren heb gezien. Scenario is gewoon heel erg dom, zelfs kinderen zullen dit overspannen verhaal erg onleuk vinden. De twee kids in de hoofdrol acteren trouwens best behoorlijk. Een stuk beter dan de bekende volwassen acteurs die er bijna allemaal schaamteloos op los schmieren. Vooral de twee moeders maken het bont, maar ook Gernandt (als crimineel) en Naber(als de meest gewetenloze konijnendief uit de filmgeschiedenis) slaan de plank flink mis. Over die voortdurend scheten latende superheld die de kinderen helpt zullen we het dan maar helemaal niet hebben. Gewoon een keer kijken om te zien hoe slecht film kan zijn, zodat je betere werkjes weer wat meer kunt waarderen, zullen we maar zeggen.

avatar van BlueJudaskiss
Nederlands gedurfd om een kinderfilm te maken waarin twee lesbische moeders de hoofdrol hebben, maar het verhaal viel me tegen. Heel veel elementen - zoals het gedoe met de willies, de drie mannen - leken heel erg op vulling, zodat ik het idee had dat dit makkelijk in een korte film had gepast. Patrick Stoof en Tygo Gernandt vind ik normaal altijd fijn, nu vond ik zelfs hun irritant. Evenals Dick van der Toorn eigenlijk. Gelukkig is Georgina Verbaan leuk als altijd, is Jelka van Houten lekker op dreef en het einde vrolijk. Niet wat ik gehoopt had en er zijn betere Nederlandse kinderfilms, maar toch 3,0*.

avatar van Donkerwoud
Tijdens het kijken vroeg ik me vaak af of het werkelijk leuk is voor kinderen, of dat vooral progressieve ouders hier hun eigen wereldbeeld in bevestigd zien. Veel van de grappen vereisen een begrip van onderwerpen als lesbiennes, draagmoederschap en anonieme zaaddonatie. Het mist de subtiliteit om de herkenbare problemen die het terloops aansnijdt (pesten, eenzaamheid ruziënde ouders, erbij willen horen) klein en inzichtelijk te houden voor het kleine grut. Voor oudere kijkers liggen de karikaturale typetjes en het hoge slapstick-gehalte er irritant dik bovenop. Al is het kindacteurtje Matsen Montsma aanstekelijk als titelfiguur Jack, die volwassen mannen confronteert met hun kwetsbare ego's. Goed bedoeld, maar Jack's konijnenoortjes zijn de leukste vondst in deze geforceerde kinderproductie.