Pocket Money (1972)

Western

geregisseerd door Stuart Rosenberg
met Paul Newman, Lee Marvin en Strother Martin

Een anders zo eerlijke cowboy, die veel schulden heeft en blut is, gaat zich bezig houden met sluwe zaakjes met een crimineel. Wetend dat hij goed op zijn tellen moet letten en de crimineel niet moet vertrouwen, verloopt de samenwerking beter dan verwacht.

Nogal een aparte western. Het heeft niet die grote vlaktes van vroeger, niet de geromantiseerde 'helden' uit de oudere westerns, maar is eigenlijk gewoon een document van de cowboy hier en nu (maar dan het hier en nu begin jaren 70), en dat is helemaal niet onaardig. Alleen is de film helaas niet altijd even perfect, het loopt niet helemaal lekker, op enkele scènes na had ik ook wel wat meer verwacht van het duo Newman Marvin (wat toch 2 fantastische acteurs zijn) en ook de score leek mij niet helemaal op z'n plaats. Voorderest was het allemaal wel in orde en keek hij redelijk lekker weg. Cinematographie van niemand minder dan László Kovács, script door 'Terry' Malick en regie van Stuart Rosenberg (Cool Hand Luke). 2.5*

avatar van Chuck Taylor
Celluloid Dreams schreef:

Klinkt echt typisch als een script van Malick en dat is goed. Met Newman er ook bij is dit er toch wel eentje om te zien.