Dakishimetai: Shinjitsu no Monogatari (2014)

Alternatieve titel: I Just Wanna Hug You

1 stem

Japan
Romantiek

geregisseerd door Akihiko Shiota
met Keiko Kitagawa, Ryô Nishikido en Jun Kunimura

Abashiri, Hokkaido: Tsukasa heeft als scholiere ooit een zwaar ongeluk gehad en heeft daar nog steeds van te lijden. Ze heeft af en toe geheugenstoornissen en ze moet zich voortbewegen in een rolstoel. Ze probeert toch het maximale uit het leven te halen en wordt verliefd op de basketballende taxichauffeur Masaki. Ze proberen gelukkig te zijn en blijven, tot dat een andere serieuze situatie opdoemt.

Een dijk van een film over een op ware feiten gebaseerde romance tussen een sportief aangelegde taxichauffeur en een gehandicapte jonge vrouw. Klinkt erg sentimenteel maar regisseur Shiota weet dat heel aardig te omzeilen, al is het bij sommige scènes wel even slikken (zoals bij de kennismaking van de aanstaande bruid met haar schoonouders).
Ik begrijp overigens niet waarom Shiota op het cruciale moment (na de bevalling) gebruik maakt van storende tussentitels, daar waar de dramatische ontwikkelingen met een paar extra scènes volgens mij aanschouwelijk gemaakt hadden kunnen worden. Hier en daar zitten nog wel wat tekortkomingen in de film, maar die worden rijkelijk gecompenseerd door het overtuigende acteerwerk van Keiko Kitagawa (als de gehandicapte vrouw) en Ryô Nishikido (de chauffeur).
Als je van waar gebeurd drama houdt, kan ik deze film van harte aanbevelen.