Stiff Upper Lips (1998)

Verenigd Koninkrijk / India

geregisseerd door Gary Sinyor
met Peter Ustinov, Prunella Scales en Georgina Cates

De deftige Agnes ziet graag dat haar nicht Emily met de nette Cedric in het huwelijk treedt, maar Emily wordt verliefd op George. In verband met het verschil in stand zou een huwelijk tussen die twee echter niet toelaatbaar zijn, dus organiseert Agnes een reis naar Italië en India voor Emily en Cedric, in de hoop dat George snel vergeten zal worden.

Heerlijke parodie op de Britse kostuumdrama's. Zou je eigenlijk meerdere malen moeten zien omdat er zoveel referenties naar Engelse etiquette inzitten dat je ze vast niet allemaal van de eerste keer ontdekt.
o.a. het Engelse gazon dat overal mee moet, tafelgedrag, kledingcode voor dames (hoe het corset werd ingeregen, vond ik echt een giller)

Ik heb een probleem met deze film: Stiff Upper Lips parodieert de Engelse kostuumdrama's, maar helaas kan ik nooit het geduld opbrengen om die films te bekijken. Nu mis ik dus minstens de helft van alle grappen! Drat! Het pleit dan ook voor de film, dat hij ook zonder die voorkennis uitstekend te volgen EN te pruimen is. Daar kunnen een hoop andere films in het genre nog een puntje aan zuigen.
***½