Yves Saint Laurent (2014)

Frankrijk / België
Biografie / Drama

geregisseerd door Jalil Lespert
met Pierre Niney, Guillaume Gallienne en Charlotte Lebon

Parijs, januari 1958. De 21-jarige Yves Saint Laurent werd aangeduid als opvolger van Christian Dior en stelt zijn eerste collectie voor. Op diezelfde succesvolle dag ontmoet hij Pierre Bergé, meester in het vak, die de liefde van zijn leven en zijn zakenpartner wordt. Beiden zullen elkaar nooit verlaten. Drie jaar later richten ze het bedrijf Yves Saint Laurent op, inmiddels uitgegroeid tot een van de beroemdste merken in de luxe modewereld.

Vanaf 3 april 2014 in de bioscoop (eOne)

avatar van Flat Eric
Benieuwd of er ook gefilmd is in het huis van Yves St Laurent in Marrakech en de prachtige Jardin Majorelle. Het is daar werkelijk beeldschoon.

Een oppervlakkige, aartsconservatieve en bekrompen biografie zonder ziel (emotieloos als zijn modeshows) waarin de relatie van deze geniale, maar uiterst gesloten en schuchtere modeontwerper met Pierre Bergé de hoofdmoot vormde. Behalve de modeshows, die natuurlijk weergegeven werden, jakkerde de film van het ene glittermoment naar het andere. De belangrijke ontmoetingen die YSL gehad moet hebben werden vluchtig afgehandeld en geen van hen werd gekarakteriseerd. De dialogen vond ik sowieso slijmerig klinken. Op de keeper beschouwd is er volgens de makers van deze film in het leven van de hoofdpersoon niet veel bijzonders voorgevallen; dat kan ik me niet voorstellen. Ik heb hem niet beter leren kennen (en dat moet toch de bedoeling van een biografie zijn); hij is er statischer door geworden.

gauke schreef:

Sluit ik me helemaal bij aan.

avatar van Alainmestreech
Vond de film ronduit saai!

avatar van voskat
Goed geacteerd, maar het script is verbazingwekkend leeg. Er gebeurt bijna niets, terwijl er toch zat te vertellen valt over YSL.
En het is ook niet zo dat er volop onderhuidse spanning en diepgang te bespeuren valt tussen de spanningsloze catwalks en ditto feestjes. Doodzonde.

Biografieën, mijn favoriete genre, of het nu gaat over een staatsman, politicus, muzikant, sportman of, in dit geval, een modeontwerper, het maakt me niet veel uit, in elk leven gebeurt wel wat dat de moeite waard is om te vertellen.
Zo ook met het leven van Yves Saint Laurent, dat niet alleen een succesverhaal is professioneel, maar tragisch privaat.
Echt heel boeiend was het leven van deze modeontwerper echter niet, dus van ene boeiende film kan je ook niet spreken, maar het is toch eens interessant te weten wat er achter de schermen van zo'n modegoeroe allemaal gebeurt.
Kan toch niet zeggen dat ik me heb verveeld bij het bekijken van deze film, maar er had naar mijn gevoel een betere film ingezeten
Er zou nog een andere film over de man zijn leven verschijnen, wellicht is die beter, wait and see !!

avatar van mjk87
Een groot euvel van veel biografische films is dat men geen keuzes kan maken en bijkans maar het hele leven van de persoon verfilmt. Nu valt dat opzich nog wel mee - men richt zich op de eerste jaren van het modehuis- maar toch is het wel te veel voor krap 100 minuten. Zo zijn er wel enkele langere - en dus sterkere- scènes die ook goed gespeeld worden door Nini (prachtig onzeker) en Gallienne (met een natuurlijke rust) maar ook al te veel scènes gaan vluchtig voorbij en lijken echt erin geschreven omdat men het wilde tonen. Zo krijg je dus een film die wel afwisseling heeft, maar vaak niet weet te boeien en ondanks de korte speelduur behoorlijk lang aanvoelde.

Maar goed, de film is best het kijken waard verder. Vooral de aankleding is erg mooi, zowel kostuums als decors dat het Frankrijk (en vooral Parijs) van de jaren 60 en 70 heel behoorlijk tot leven brengt. Verder is de muziek prima, is de sfeer goed en zit er één schitterend shot van boven in half met zwembad en half met tegels ernaast. 2,5*

avatar van cantforgetyou
Zeer suffe film.

avatar van Decec
Een goede drama/biopic film...
Prima verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Prima camerabeweging...

avatar van Flat Eric
Flat Eric schreef:

Niet dus.
Bovendien was het een behoorlijke lange saaie zit om af te kijken. Iets te veel focus op de relatie Yves en Pierre en te weinig op de prachtige mode.
De poster daarentegen is wonderschoon.

avatar van james_cameron
Bovengemiddelde biopic, al wil het maar niet echt memorabel worden. Aan hoofdrolspeler Pierre Niney ligt het in ieder geval niet, die maakt indruk met zijn subtiele spel. Wellicht dat de dramatische gebeurtenissen achter de glitter en glamour iets te oppervlakkig in beeld worden gebracht, of dat de jaren te snel voorbij flitsen. De jaren '70 vormen het meest interessante deel van de film, daar had ik wel meer van willen zien. Muziek en vormgeving zijn daar op hun best.

avatar van 93.9
Man ontwerpt kleding. Is succesvol, maar ook timide.
Dat zijn de gegevens. Vraag is moet je over iedere succesvolle man een film maken?
Sfeer was prima, acteren idem dito. Maar film gaat bebukt onder een mager verhaal.

Deze biopic over de beroemde modeontwerper Yves Saint Laurent kreeg de zegen van zijn voormalige partner Pierre Bergé, met als gevolg dat alle Laurent's originele collecties beschikbaar waren. Dat geeft de film authenticiteit en daarmee ook meerwaarde en de vele modeshows in deze film zijn dan ook prachtig om te zien.

Guillaume Gallienne speelt zakenman Pierre Bergé, die het verhaal vertelt van Yves Saint Laurent (Pierre Niney), die in 1957 de creatieve leiding krijgt over modehuis "Dior".

De uitstekende Pierre Niney (hij kreeg ook een "César" voor zijn rol) lijkt sprekend op de couturier, die er op los leefde. Jammer dat deze film niet enig gevoel weet over te brengen tussen hem en manisch-depressief genie Yves Saint Laurent.

avatar van McSavah
Het is toch wel een enorme schande dat deze 2014 YSL biopic destijds de Nederlandse bioscopen heeft gehaald en niet die van dé stilist BB.