The Making of De Vliegende Hollander (2007)

Alternatieve titel: De Vliegende Hollander - Hoe een Sage tot Leven Kwam

1 stem

Nederland
Documentaire
50 minuten / 46 minuten (tv-uitzending)

geregisseerd door Dennis Bots

In deze documentaire zien we de totstandkoming van de nieuwste attractie in De Efteling: De Vliegende Hollander. Het pretpark had een spectaculaire attractie met water rondom de sage van 'De Vliegende Hollander' op het verlanglijstje staan. Het zou de duurste attractie ooit worden. En zo geschiedde... Ontwikkeling, thematisering en bouw waren volledig in eigen Efteling-handen, waar nodig door externe specialisten ondersteund. In deze documentaire krijgt de kijker het hele bouwproces te zien.

avatar van tommykonijn
Zeer vermakelijke documentaire.

Uiteraard is het wel een thema dat je moet aanspreken. Ik ben zelf afgelopen zomer in deze attractie in De Efteling geweest, en vond het erg interessant om te zien dat een 'making of' van te vinden was. Wat een vakmanschap! Als je kijkt naar wat voor een groot project dit is geweest, en wat de grootschalige crew er uiteindelijk uit heeft weten te behalen is dat toch wel een compliment waard.

De documentaire is uiteraard geen meesterwerk, maar imo wel bijzonder interessant. De film laat zien hoe een simpel idee uitgroeide tot het indrukwekkende eindresultaat. Hoge pieken en diepe dalen die men tegenkwam op dit pad worden duidelijk naar voren gebracht. Bij vrijwel elke 'setting' krijg je een kijkje: de totstandkoming van de muziek, het prachtige ontwerp en de tekeningen, en de bouw van de baan en decorstukken. Alles betreffende deze onderwerpen is interessant, waardoor het vrijwel geen moment gaat vervelen. Als ik dan al een slecht punt moet noemen is de vertelling van de Sage. Deze weet het verhaal van De Vliegende Hollander op een vrij aangename wijze kort samen te vatten, maar het acteerwerk lijkt voor een Studio 100 programma bestemd te zijn. Gelukkig dat deze momenten vrij gering zijn. Daarnaast loopt het qua montage wel allemaal goed in elkaar over.

Goed in elkaar stekende documentaire, die een prima beeld weet te schetsen over de bouw van de attractie. Bij de beoordeling van een korte docu als dit kijk ik vooral of het mijn interesse heeft weten vast te houden. Dat heeft het dan ook zeker gedaan.