The Falklands War: The Untold Story (1987)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Oorlog

geregisseerd door Peter Kosminsky
met de stem van Philip Tibenham

Vijf jaar na de oorlog over de Falklandeilanden tussen Groot-Brittannië en Argentinië, waren veel feiten nog niet openbaar geworden. Veel van de sleutelfiguren bleven nog altijd zwijgen. Niemand was nog naar Argentinië geweest om de andere kant van het verhaal te vertellen. Voor de meerderheid van het Britse volk was de oorlog één van de glorieuze hoofdstukken in de Britse geschiedenis. Patriottische gevoelens werden aangeroerd toen de Britse soldaten zegevierend terugkeerden. Deze documentaire onthult voor het eerst wat de harde realiteit van de moderne oorlogsvoering was. Ze vertelt het verhaal van zowel de Britse als ook de Argentijnse kant.

avatar van Gish
Lang geleden dat ik deze indrukwekkende documentaire heb gezien.
De oorlog om de Falkland eilanden ging destijds met veel vlagvertoon aan de meeste mensen voorbij. Het leek op TV een makkelijke herovering van de eilanden, maar deze docu laat goed ziet in wat voor hel de stoere Britten en de Argentijnen terecht kwamen. Het verhaal voelt aan als een mokerslag. Zeer goed gemaakte documentaire en een aanrader mocht hij nog eens op TV voorbij komen.