Toen Was Geluk Heel Gewoon - De Film (2014)

Nederland
Komedie / Familie

geregisseerd door Ineke Houtman
met Gerard Cox, Joke Bruijs en Sjoerd Pleijsier

1974. Het Nederlandse voetbalelftal heeft zojuist de heroïsche WK-finale verloren van aartsrivaal West Duitsland. Het hele land is in rouw en Jaap Kooijman gooit uit pure frustratie de splinternieuwe televisie uit het raam. Deze gebeurtenis is de opmaat voor de rest van de film.

avatar van hannes64
Ongelooflijk stupide film van de gelijknamige serie.
Vond de serie 'soms' wel `s leuk, maar dat ging ook steeds bergafwaarts.
En nu komen ze ook al met een film op de proppen.
Nee, 1 van de slechtste nederlandse films die ik ooit gezien heb.

On Demand zitten kijken vanmiddag, was toch wel nieuwsgierig door een collega die totaal niet van Nederlandse films is, maar dit toch wel leuk vond. Tja, wat vind ik ervan? Als film best leuk. Maar dan moet je niet continu gaan zitten zoeken naar links of gelijkenissen met de serie. Alleen de personages zijn hetzelfde. En dan nog is de moeder van Nel niet de 'echte': Elisabeth Versluys, de enige echte 'Eucalypta', overleed 2 jaar na het stoppen van de serie. Coby Timp doet in niets aan haar denken, het spijt me.
De aankleding vond ik wat overdreven, al snap ik dat het allemaal wat karikaturaal MOET zijn, maar zelfs in de hippe oranje/bruine jaren 70 wisten de meeste mensen wel wat doseren was en hadden ze in hun kamer niet twee wanden met totaal verschillende schreeuwmotieven. Beetje té dus.

Maar al met al heb ik best een paar keer gelachen. En okee, Jaap is nu dan echt met pensioen, dus hier blijft het ook bij. Denk ik. 3 sterren van mij.

Wat vreselijk jammer......... De gehele vertrouwde sfeer uit de TV-reeks was helemaal weg in deze film. De bekende huiskamer van Jaap en Nel met de eettafel met het smirnoff-tafelkleed, de R.E.T.-kantine met de klok die altijd op 12:25 uur staat, het stoffige kantoortje van meneer Harmsen... dit alles was er niet in de film. Het grootste gemis vond ik nog de originele schoonmoeder (Eukalypta) van jaap Kooiman. Dat was in de film een andere actrice, maar die schijnt helaas overleden te zijn. Ik zou het leuk hebben gevonden wanneer men Zus (Moena Goeman Borgesius) uit Emmer Compascuüm nog een keer terug had laten keren in deze film. Ik schrok er eerlijk gezegd een beetje van om te zien hoeveel verouderd de acteurs inmiddels zijn geworden. De nek van Joke Bruis (Nel Kooiman) was helemaal verrimpeld. Er is zichtbaar veel moeite besteed aan de materiele zaken uit de tijd waarin de film zich afspeelt, zoals de auto's, stadsbussen en gebruiksvoorwerpen en dergelijke. Alles leek te kloppen met de tijd zoals ik die zelf destijds heb meegemaakt. Het acteerspel van Ton Kas (een wazige, drugsverslaafde yoga-beoefenaar) vond ik geweldig (net als in de film "Plan C"). Het flinterdunne verhaaltje was best leuk. Alles bij elkaar afwegende komt de film wat mij betreft niet verder dan 2 sterren. Al had men de film nooit gemaakt, had ik dat ook niet erg gevonden en dan was de mooie herinnering aan de TV-reeks intact gebleven.

avatar van Ralf81
Vermakelijk en nostalgisch, maar het niveau van de geweldige serie wordt helaas nergens gehaald.

avatar van Rodger
Grappige familie film, en als je de serie leuk hebt gevonden.. vind je deze ook prima.
Ik vond de jaren 70 stijl wel goed gebracht.

2.5***

avatar van Pauperculus
Ik vond de film in tegenstelling tot de tv serie erg tegenvallen, de film lift eigenlijk onterecht mee op het succes van de tv serie. Ik had na alle promotie die er aan de film vooraf ging veel meer van verwacht, echt jammer dit.

De serie op TV was best wel aardig. Maar deze FILM? Na 30 minuten de hoop opgegeven dat het nog wel leuk zou worden. En wat normaal nog niet bij slechte films gebeurt is er dan toch eindelijk van gekomen. De stop knop ingedrukt en deze film in de afvalemmer gedeponeerd. Dit om te voorkomen dat ik deze nog eens een keer per ongeluk zou opzetten.

avatar van frolunda
Tegenvallende film die veel te ver af stond van de hoogtij dagen van de serie.Dit is veel te flauw en overdreven en het onzinnige verhaal weet zelden een glimlach te ontlokken.Het laatste half uur werd het iets beter maar toen was Toen was geluk heel gewoon al lang niet meer te redden.

avatar van PEN15
Niet dat ik hier ooit naar zou willen kijken, maar ik heb toch maar op de trailer geklikt. Die ziet er erg triest uit en bewijst al direct het gelijk van alle negatieve reviews. De serie was toch eigenlijk al na de eerste vier of vijf jaargangen niet leuk meer. De formule is uitgewerkt, iedereen is uitgeblust en het kijkpubliek is al lang moe geworden. Gevalletje ze hadden er eerder mee moeten stoppen.

Hoe langer ik erover nadenk, hoe triester en overbodiger deze film vind. Dit hadden ze gewoon niet moeten doen. Het klopt niet. De personages zijn versleten, de decors zijn anders, het verhaal is vergezocht. Een tweede keer kijken zit er niet in vrees ik.

Waar ging dit in hemelsnaam over?

avatar van BlueJudaskiss
Was nooit echt bekend met de serie, maar Rotterdammer dus was wel nieuwsgierig. Ik heb me suf zitten vervelen, en hoe langer ik over het verhaal nadenk hoe debieler het wordt. En wat is Gerard C. toch naar. Wel leuk om Ids van der Krieke weer eens te zien.

avatar van SesamstraatPurk
Leuke film met grappige grappen.

avatar van missl
Serie nooit gezien en deze film was zonde van mijn tijd.

avatar van FlyingGustman81
Jammer dat het zich niet afspeelt in dezelfde setting als de serie. Een gemiste kans. Verder vond ik het verhaal ook niet om over naar huis te schrijven. Maar op zich wel aardig.