Crash Dive (1997)

Actie / Thriller

geregisseerd door Andrew Stevens
met Michael Dudikoff, Frederic Forrest en Reiner Schöne

Terroristen kapen een nucleaire onderzeeër en eisen van de VS honderd miljoen dollar of anders blazen ze het land op. Gelukkig is daar James Carter (Dudikoff) die niet alleen een ex-Navy SEAL is, maar ook nog eens de duikboot ontworpen heeft. Alleen hij kan aan boord sluipen en de slechteriken uitschakelen.

avatar van Jordy
was deze een paar maanden geleden op tv?

neo (crew)
ja, maar wat wil je daar mee zeggen? ik bedoel het is toch een slechte film.

avatar van moviefreak#1
Zolang je hem ziet als tussendoortje, valt hij best mee.

avatar van U-96
Oei wat slecht...
Ik blijf me toch nog altijd verbazen waarom makers van B-onderzeebootfilms zoals dit zo laks en incorrekt doen over de meest simpele details. Dat een B-film als dit niet uit kan blinken met effekten is te begrijpen, maar zulke simpele details, come on!

Commandant Lange van de USS Ulysses beweert dat zijn onderzeeër een Los Angeles-klasse attack submarine is. Duidelijk is dat de beelden van de onderzeeër zijn gejat van Crimson Tide. Je ziet dus steeds een Ohio-klasse onderzeeër. Oftewel een boomer, een onderzeeër met ballastische raketten aan boord. Dé druppel die de emmer doet overlopen is toch wel die scène waarin je het periscoopbeeld ziet van de 'drenkelingen' op zee met als filmpunt de boeg van een Duitse U-boot uit de Tweede Wereldoorlog.

Het is ook overduidelijk te zien dat alles gefilmd is in oorlogsschip. Toch hebben ze er wel een beetje redelijke onderzeebootinterieur van weten te maken.
Ook de besturing van de boot zit me nogal dwars. Ik heb zelf eens een internationale militaire onderzeebootsimulator bestuurd. Zoiets heeft vrijwel hetzelfde principe als een vliegtuig, alleen zit er wel een enorme vertraging in.
Bijvoorbeeld die scène waarin Richter de bemanning onder schot houdt en waarbij de stuurman opeens het stuur maximaal indrukt, waarbij de boot steil naar beneden zakt. Zoiets gaat helemaal niet zo. In deze film (ook in Crash Dive 2) lijkt het net vliegtuigbesturing.
Ik blijf me ook zo verbazen dat de besturingsapparatuur nog volledig intakt blijft, terwijl er honderden kogels in de controlekamer zijn gelost. Er zitten nog veel meer van dat soort fouten in de film, maar dat kan je ook wel verwachten van een B-onderzeebootfilm.

Het Die Hard-concept van deze film is enorm voorspelbaar, maar het blijft toch vermakelijk. Wat de film toch wel enorm verziekt is dat zoontje van James Carter, zo irritant! Dat lamme liefdesbeginsel op het eind tussen Carter en Lisa Stark is ook zo slecht.

1.0 ster. Technisch zeer slecht, lak aan simpele details en matig akteerwerk, zowel van de terroristen als van de bemanningsleden van de USS Ulysses en een zeer matig verhaal. Toch vermakelijk als je van het genre houdt, hoewel de minpunten toch wel een hoop wegnemen.

avatar van Purmerend
Kort maar krachtig voor de expert van onderzeebootfilms

neo (crew)
Nu moeten degene die deel 1 hebben gezien deel 2 dus ook zien volgens U-96

Tegen beter weten in toch deze film gekeken. Toen ze die onderzeeer deskundige nodig hadden, waarop hij weigerde maar uiteindelijk toch wilde helpen, hiervoor waren overigens niet eens argumenten voor nodig, wist ik alweer genoeg. Even raasde er een hoopvolle gedachten door mijn hoofd: misschien weigert hij echt en is de film afgelopen. Helaas was dat niet zo, want wat volgde was nog slechter.

avatar van U-96
neo schreef:

Nu moeten degene die deel 1 hebben gezien deel 2 dus ook zien volgens U-96

Neehoor, die is nog slechter.

avatar van Ace Hanlon
Afgaande op bovenstaande zal ik de film maar niet bekijken. Nou had ik mijn twijfels hierover toch al, enkel en alleen al omdat Michael Dudikoff er in meespeelt. Ik kan me niet herinneren ooit een film met hem te hebben gezien die ik goed vond. Hij wordt als acteur van B-films beschreven, maar volgens mij heeft het alfabet niet eens letters genoeg om zijn films te beschrijven.

wat ben ik blij dat ik alleen het origineel ken.

Ik heb me prima vermaakt ondanks alle negatieve berichten.

avatar van 606
stinissen schreef:
Ik heb me prima vermaakt ondanks alle negatieve berichten.

ik ook, viel niet echt tegen.

3 sterren

Oordelen kan ik pas als ik hem gezien heb. Doordat het wellicht een B-film is, zijn er nergens Nederlandstalige ondertitels te vinden... kan iemand helpen?