The Pirate (1948)

Muziek / Avontuur

geregisseerd door Vincente Minnelli
met Judy Garland, Gene Kelly en Walter Slezak

Manuela is hopeloos verliefd op de romanheld Macoco, een zeerover wiens avontuurlijke verhalen ze keer op keer leest en droomt ervan ooit met hem in het huwelijksbootje te stappen. Op een dag is het zover: Manuela ontmoet Macoco, en hij is nog knapper dan ze ooit had gedacht. Wat ze niet weet, is dat deze Macoco een bedrieger is, een eenvoudige kermisgoochelaar, en dat de echte Macoco eigenlijk een oude man is die het tot burgemeester van de stad heeft geschopt. De nep-Macoco laat zich dan ook niet zomaar door de echte piraat de loef afsteken.

Een erg leuke musical die nergens saai wordt.

neo (crew)
Idd een erg leuke musical met genoeg leuk vermaak maar er bijzonder wil het niet worden. En wie dacht dat Johnny Depp een stoere ''Pirate of the carribean'' was moet Kelly in deze film maar eens zien 3 sterren

neo (crew)
Oh wat ben ik toch weer dubbelzinnig

Een musical waar ik meer van verwacht had. Stelde mij een beetje teleur. Niet dat Garland en Kelly niet kunnen zingen en dansen, maar mij werd het gegeven te surrealistisch. Met name de scène op de boot vond ik het dieptepunt van de hele film. En dat is jammer, want ik had meer verwacht van Kelly en Garland.

rick@themovies
Net als van de latere samenwerking tussen Minelli en Kelly in Brigadoon word ik hier niet heel enthousiast van. Minelli maakt er zondermeer een kleurrijk geheel van, maar in vergelijking met Stanley Donen (Singin' in the Rain, On the Town, Seven Brides) blijft zijn regie toch wat vlakjes.

Het vuurwerk moet vooral komen van hoofdrolspelers Gene Kelly en Judy Garland. En dat gebeurt ook. Kelly is een atleet, en speelt dan ook moeiteloos de rol van de (toneelspelende) piraat. Dat hij daarbij sterk doet denken aan Douglas Fairbanks is mooi meegenomen.
Het is echter vooral Judy Garland die hier weer laat zien hoe groot haar talent was. Zeker niet het mooiste meisje dat in deze film rondloopt, maar wel met de meeste 'attitude'.
Tijdens de opnames voor deze film ging het al niet best met haar. Ze miste meer dan de helft van de opnamedagen door 'ziekte', maar wat ze laat zien is weergaloos.

Toch is het allemaal niet voldoende om deze film naar een echt hoog niveau te tillen. De film kent geen spectaculaire finale en eindigt eigenlijk nogal flauw met 'Be a clown'.

Prachtig, wat hier allemaal gebeurt. Gene Kelly is hier echt in topvorm. Vooral het nummer Mack the Black was echt om te smullen. We zien Judy uit een raampje kijken naar Gene Kelly (Serafin) die om een ezel heendanst, ze is net te weten gekomen dat Gene Kelly niet Serafin is, maar de gevreesde piraat Macoco (waar ze zo verliefd op is!). Vervolgens gaan we haar gedachten in en danst Gene niet meer om de ezel heen, maar om een vrouw die oogt als een bang konijntje, de hele set is veranderd van het rustige dorpje naar een waar slagveld met een bloedrode lucht en overal brand en explosies. Nou, wat er dan toch gaat gebeuren! haha, ik rolde uit mijn bed van het lachen. Zoiets verzin je toch niet?

Mnee.

Kelly is geen goed acteur wanneer hij een typetje moet spelen dat iets verder afstaat van zichzelf. Vond het eigenlijk niet te pruimen als piraat, komt ook omdat die accenten van toen vreselijk fake klonken.

Daarbij is het liefdesverhaaltje ook helemaal niks, en daar lijkt het toch vooral rond te draaien. Niet veel gezien van de gezellige sfeer die doorgaans in dit soort filmpjes heerst, ook de dansjes waren niet bijzonder spectaculair en het clownsnummer viel compleet buiten de film. Er moet er toch altijd eentje zijn

Mnee, ik vind die andere Kelly films wel leuker. Deze verkleedpartijtjes hoeven voor mij niet zo, die accentjes ook niet, en zie Kelly liever tappen dan dansen. Voor het eerst ook dat ik zo'n volledige film best saai vond.