Heli (2013)

Mexico / Nederland / Duitsland / Frankrijk

geregisseerd door Amat Escalante
met Armando Espitia, Linda González en Juan Eduardo Palacios

De jonge Heli (Armando Espitia) is een simpele arbeider in een automontagefabriek. Hij woont samen met zijn vrouw, zijn 12-jarige zusje Estela (Andrea Vergara) en zijn vader onder één dak. Wanneer Estela hopeloos verliefd wordt op de jonge politieagent Beto gaat het allemaal mis. Ongewild krijgt Heli te maken met de genadeloze Mexicaanse drugsmaffia. Vastbesloten om het goede te doen probeert Heli zichzelf en zijn familie uit de klauwen van de extreem gewelddadige drugswereld te redden.

avatar van jarno1975
Naast Borgman nog een productie met een Nederlands tintje op Cannes:
Nieuws - filmfonds.nl

avatar van Prudh
Op Cannes stond dit misdaaddrama bekend als 'de film met de brandende piemel'. Want er zit een brandende piemel in. Best een heftig filmpje dit. Snap wel waarom Escalante de prijs voor regie kreeg, die is namelijk rotsvast. Thematisch natuurlijk afgrijselijk. Een gezin draait op voor de fout van een naïeve puber en betaalt voor die fout een extreme prijs. Naar het einde toe laat Escalante zijn daarvoor zo realistisch ingezette toon helaas wel een beetje varen, of ik kon in ieder geval wat minder begrip opbrengen voor de keuzes die hij zijn personages liet maken. Zo zit er een wat absurd momentje in tussen hoofdpersoon Heli en een incompetente politieagente, dat qua toon los staat van de werkelijke absurditeiten die in de eerste helft plaatsvinden. Het benadrukt wel de gekte en de machteloosheid die een arme burgerman moet ervaren in een door drugsgeweld geregeerde wereld. Beklemmende en heftige film die je niet in de koude kleren gaat zitten.

avatar van soom
Niet voor tere zielen.

Dat las ik achteraf, in de IFFR Programmagids. Want ik ging gewoon zonder enige voorkennis de film in. Slik. Had ik dat maar vooraf geweten, dat dit niet voor de wat meer gevoelige mensen onder ons was weggelegd. Niet dat ik een engeltje ben, maar ik ben toch zeker geen door de wol geverfde, harde cynist, dus dit kwam wel even heel hard aan.
Mijn wereld keerde ondersteboven op een manier die niet heel erg fraai was, met dank aan deze harde schets van een familie die ontvoerd wordt. Ik zat met buikpijn te kijken naar een realiteit die heel, héél, héél ver van mijn bed staat. Daarom bestaat er een medium als film. Om ons, gewone stervelingen, te laten inzien dat er in bepaalde situaties niet zo'n leuk verhaal zit. Ik ben geschokt, en ik weet niet hoe dit overkomt als je dit mocht lezen, maar ik meen het oprecht en zonder enige cynisme, want ik heb op een paar druppeltjes sarcasme geen enkel straaltje cynisme in me. Ik betreed de wereld die ik zie en ervaar dan ook altijd met een bepaalde stilte, en ik blijf me verwonderen. Ondertussen krijgt dit een 4.5*. Interessant, door de rauwe randjes van realisme die me met een zeker gewond hart achterlieten.

avatar van Roel_
soom schreef:
Niet voor tere zielen.

Je was er dus ook gisteren. Rauwe film inderdaad, maar helaas de keiharde realiteit in het hedendaagse Mexico. Je komt erg dichtbij...

Rauw, keihard inderdaad. Oncomfortabel dichtbij eigenlijk ook. Uiteindelijk weet ik niet zo goed wat ik hiermee moet, of ik er iets mee moet. Maar toch is het goed om zoiets soms te kijken denk ik; de film geeft een veel levendiger beeld van de sociale, politieke, economische realiteit dan een vluchtige krantenfoto van een lijk dat aan een brug hangt ooit zal doen. Dat is denk ik ook de kracht en functie van fictieverhalen.

avatar van Naomi Watts
Broodnodige cinema. Geweldig zal ik dergelijke films nooit gaan vinden maar nodig is het zeker. Geeft een veel getrouwer beeld en biedt veel meer impact dan elk nieuwbulletin ooit zal doen. Rauw en confronterend. Ik word vaak met dergelijke actualiteiten geconfronteerd, met alle ongemak die daar mee gepaard gaat. Ook heel sterk geregisseerd hoor.

avatar van popcorn en cola
Hoe een realistisch, aangrijpend verhaal toch slaapverwekkend kan zijn, deze film is hier een voorbeeld van. Het statische camerawerk met telkens onnodig lange scenes maken het een saai geheel. Daarnaast zijn de beelden vrij kleurloos wat ook niet ten goede komt aan de sfeer. De film kon mij niet pakken, vreemd einde trouwens. Wellicht een kwestie van persoonlijke smaak, de film krijgt immers een prima gemiddeld cijfer.

avatar van Verhoeven
Voor de Mochizuki Rokuro's onder ons is er goed nieuws want Amstel Film gaat Heli alsnog uitbrengen.

Release staat gepland voor 19 juni.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Erg veel films over de Mexicaanse drugsoorlog zijn er nog niet. Escalante maakt er wel een. En hij houdt zich bepaald niet in. Heli is een soort noodlotsdrama waar een familie slachtoffer wordt van wat een heel land nu in zijn greep heeft. Je krijgt nogal wat voor je kiezen. Dat was ook bij Los Bastardos al zo. Maar waar de vorige film van Escalante veel te veel dreef op effectbejag en makkelijke plotdingetjes, slaagt hij er bij Heli een stuk beter in. Hij schuurt nog steeds regelmatig tegen de rand aan, maar door de veel sterkere context trekt het me minder uit de film. Op een moment na de vrijpostige agente op het laatst, dat is echt een kras op een blij vlagen echt heel erg goede film. Bij zo'n scene weet ik ineens weer precies waar het misging bij die vorige film.

3.5* (maar ik had hier best graag een 4 aan willen geven).

avatar van Airbakke
Geweldig hard genoten van deze film! Dan ook hoog in mijn persoonlijke top van de huidige Mexicaanse cinema gezet:

Best Mexican films 2010-2014 - The Filmtransition
Er staat ook een klein stukje geschreven over de film en zijn fantastische regisseur.

Een andere intrigerende film over hoe gewone mensen plots betrokken raken in de Mexicaanse drugsoorlog is Miss Bala. Heeft heel veel weg van een Escalante film maar is net zo goed!

Een harde, rechtlijnige drugs-thriller over de uitzichtloze strijd tegen drugs en de slachtoffers die daarbij vallen. Een verhaal over geweld en martelingen die daarmee gepaard gaan en waarbij kinderen betrokken worden/zijn. Al bij aanvang werd een gespannen sfeer gecreëerd die ieder moment leek te gaan ontploffen; ik vond dat vooral het middendeel van de film het meest pakkend werkte. In ieder geval schetste de regisseur een uiterst pessimistisch beeld, al vond ik ook wel dat hij met veel graagte gebruik maakte van heersende sociale clichés en daarnaast te veel doordraafde. En ik zal eerlijk zijn: bij een aantal martelscènes heb ik m'n hoofd maar even afgewend. Daarnaast vond ik in een geval de onbewogenheid van broers bijna niet te bevatten.

soom schreef:
Niet voor tere zielen.

Hier sluit ik me bij aan. Best wel heftig en akelig .

avatar van Redlop
De poster vertelt al het verhaal. Onschuld in een woest en leeg land. De 'vrijscene' met de politievrouw kon ik niet plaatsen in het verhaal. Ik zag dat Carlos Reygadas de film co-produceerde, dus misschien is dat de verklaring.
3,5 *

avatar van John Milton
Is dit iets waar ik mijn vriendin (had een teer zieltje waar ik met geselecteerde films inmiddels een licht eeltlaagje op heb gekregen) mee naartoe kan, of is het echt behoorlijk naar? Ik kan het uit de trailer niet goed opmaken. Moeilijke vraag uiteraard want jullie kennen haar niet, maar als ik zou moeten omschrijven dan zou ik zeggen dat geweld an sich geen probleem is, maar rauwe, realistische narigheid (gisteren the Selfish Giant uit gezet omdat ze naar werd van het jongetje zijn gedragsproblemen) is ze niet echt dol op.

Probably a no go?

John Milton

Als je de nare stukjes weglaat blijft er helaas maar weinig over. Ik hou best van een naargeestige film op zijn tijd Sombre, Irreversible. Of een slow cinema film, Once upon a time in Anatolia bv allemaal prima. Maar dit is me te kaal en nihilistisch.

avatar van John Milton
Mmm ik zal het nog eens overdenken en bekijken of ik er überhaupt tijd voor heb!

avatar van McSavah
Wel een heftige film inderdaad. Het effectbejag waar starbright boy over sprak vind ik ook hier wel op een paar momenten aanwezig (heb zijn vorige films nog niet gezien), vooral hoe de in het huis aanwezige moeder en kinderen rond het martelen worden weergeven. Ik weet niet in hoeverre dit realistisch is, maar ik vond het aan de ongeloofwaardige kant. Ook is het gewoon onvergeeflijk dom dat Heli de pakjes cocaïne weggooit in plaats van ze ergens anders te verstoppen, alsof hij de grootse moraalridder op aarde moet voorstellen. Het zusje zag er trouwens wel érg jong uit, waardoor ik haar relatie met Beto nogal weerzinwekkend vond eigenlijk, aan Beto's kant dan (over moraalridders gesproken ). Maar overal heerst wel de positiviteit - positieve negativiteit zeg maar - en is de film naast rauw op je dak ook ambigu en wordt er cinematografisch vakwerk geleverd. De zwarte humor mocht er overigens ook wezen, zo lag ik bij dat lieve hondje tijdens de inval bijna dubbel (oké, een kleine gniffel kwam er meer bij in de buurt). Het gezicht van die 'vrijpostige' agente was trouwens ook onbetaalbaar. Escalante suggereerde in eerdere scènes al wat zou gaan komen (door haar gezicht iets langer vast te houden in combinatie met de gelaatsuitdrukking), dus zo uit het niets en onverklaarbaar was dat moment niet.

McSavah schreef:
en wordt er cinematografisch vakwerk geleverd.

De focus is een aantal keer onscherp. Bv de baby op de bank, poll mevr. aan de deur. Mischien kunstzinnig bedoeld. Het leid mij in ieder geval ontzettend af van de film.

avatar van McSavah
Zulke details herinner ik me dan weer niet. Spelen met focus vind ik altijd wel fijn als het niet misplaatst aanvoelt. Het is me bij deze film in ieder geval niet in het bijzonder opgevallen. De kleuren waren wel nogal verzadigd, wat dan misschien juist bij de thema's past. Vond het cinematografisch dan ook niet uitzonderlijk goed of zo. Vooral de camerabewegingen en de momenten waar de camera (gefixeerd) in een voertuig werd geplaatst vond ik sterk werken.

avatar van Biosguru
Lange tijd 35mm operateur geweest, dus ik reageer wat paniekerig op beeld dat uit focus is, zeker zo aan het begin van een film. Ook al zit ik dan nu thuis op de beamer te kijken. Het onaangename gevoel als het beeld uit focus is blijft. Een fijn stukje conditionering .

Ik denk inderdaad dat het een keuze is van Escalante is om op bepaalde momenten express voor lelijke / onconventionele shot's te kiezen. Zo is er dat donkere dialoog shot in de auto waarbij een tegenligger zijn lampen uiteindelijk het hele beeld overbelichten. Dat "doe" je normaal gesproken niet. De een zal het vernieuwend, gedurfd en fraai vinden. Ik vindt het irritant op een manier zoals ik slechte 3D irritant vindt, het werpt je uit de film.

avatar van Filmkriebel
Geen drugsfilm in de letterlijke zin van het woord. Heli zoomt in op de zware impact op een doodgewoon arbeidersgezin, zoals er velen zijn in Mexico en relateert wat er voor en na een brutale kidnapping door een drugskartel gebeurt. Niks vrolijks dat kun je wel raden : gebroken mensen en mensen die op zoek zijn naar wat menselijke warmte in deze troosteloze realiteit en waarbij de vrouwelijke detective die plots haar borsten te voorschijn haalt misschien nog het meest tekenend is . McSavah hierboven vindt een relatie tussen een 12-jarige en een 17-jarige vreemd, maar in latino landen is dit al eeuwenlang een vrij normale zaak Zwangerschappen op 13 of 14 jarige leeftijd zijn geen uitzondering in die landen, en zeker niet op het platteland. Rauw gefilmd, zonder muziek en compromisloos. Niet alle scènes zijn even goed, maar de beelden blijven wel nazinderen op het netvlies.

avatar van McSavah
Filmkriebel, ik zeg niet dat ik een relatie tussen een 12-jarige en 17-jarige vreemd vind. Ik had het erover dat ik het meisje (haar gezicht met name) er zo jong uit vond zien (nog jonger dan 12) en dat de relatie mij daarom tegenstond. Je hebt meisjes die er op die leeftijd een stuk volwassener uitzien. Het is meer een kwestie van smaak dan dat ik het zou afkeuren.

avatar van Verhoeven
Tsja, zoals verwacht niet veel nieuws onder de horizon. Geestdodend kijken naar de Amerikaanse TV, de Amerikaanse game-industrie die kinderen lamlendig slaat met gewelddadige games, de onwelwillendheid van de abortuswet, een Amerikaanse legerexpert die Mexicanen 'traint', de corrupte politiekorps, de cokeconsumptie die te danken is aan de Amerikanen en waar zouden de wapens toch vandaag komen? In z'n beetje elk beeld zit dat opgeheven vingertje. Ook iedere keer weer die vervelende, lamlendige lege 'pionnen' waar Escalante geen moer om geeft. Nihilistisch tot op het bot. Vervang Escalante voor Dumont. Of Östlund. En anders Trier. Vervelende mannetjes. Doordrammers.

avatar van wibro
Dat hakte er dus af en toe stevig in. Daar is die andere film over de Mexicaanse drugsmaffia "Miss Bala" niks bij. Hoewel...ik "Miss Bala" toch wel beter vind. Niet zo zeer om de heftige martelscènes in Heli, maar omdat deze film van Escalante bijna niets positiefs liet zien. Alsof het in Mexico alleen maar gaat over de "war on drugs". Het enigste opbeurende wat we in deze film te zien kregen waren die beelden van de kermis, voor de rest was het nihilisme in het kwadraat. Niet bepaald om vrolijk van te worden dus. Dat maakt "Heli" zeker niet tot een slechte film. Integendeel zelfs. De scène waarin Beto niet op een bepaald zachtzinnige manier gemarteld werd, dit in het bijzijn van de familieleden van de beul met op de achtergrond op het grote TV scherm de constante beelden van een gladiator mag best wel geloofwaardig genoemd worden. Als we de nieuwsmedia mogen geloven, dan gaat het er in de drugsoorlog in Mexico nu eenmaal gewoon wreed aan toe.

avatar van arno74
Redelijk goede film die toch wel nog beter had kunnen zijn geweest. Het effectbejag wat hier al besproken is vind ik ook weldegelijk aanwezig, sommige scènes hebben duidelijk een choquerend doel, wat eigenlijk botst bij de rustige stijl van de rest van de film. Het is in die zin een vreemde combinatie, een rustige stijl maar met een enkele keer mensonterend grof geweld. En die blote borstenscène sloeg werkelijk nergens op, prima wegknipmateriaal, geen film zonder blote borsten zal de maker wel gedacht hebben.

Het is juist het gebrek aan een goed uitgewerkt verhaal waardoor deze film niet het topniveau weet te bereiken die wel voor het grijpen lag. Iets minder focus op al dan niet geslaagd choqueren en iets meer op inhoud was niet erg geweest, want als je de film eenmaal laat bezinken dan vallen de gaten in het verhaal op, zoals waarom vertelt Heli opeens wel het volledige verhaal aan de politie terwijl hij dat eerst niet deed (en waarom deed hij het eerst niet)? En als hij eenmaal meewerkt verzwijgt hij het nummer van de patrouille die bij hem op bezoek komt en met koeieletters van de truck af te lezen valt. Waarom lieten zijn belagers hem gaan, ook dat past niet echt bij zulke criminelen. Zo zijn er wel meer dingetjes die vragen oproepen, zoals de drugs vernietigen en het soort van open einde, want af lijkt het verhaal me niet.

Op zich wel een goede film, maar eentje die wat mij betreft niet het niveau weet te behalen van andere Mexicaanse toppers.

avatar van Leo1954
Mooie gefilmd drama.

avatar van The One Ring
McSavah schreef:

Hij was daar geen moraalridder. Het was geen anti-drugsstatement van Heli, of zo. Hij weet simpelweg dat deze drugs hem in de problemen gaan brengen en daarom probeert hij ze te vernietigen, zodat ze niet met hem in verband worden gebracht. Hij hoopt zo zijn familie te beschermen. Waarom zou hij overigens de drugs ergens anders verstoppen? Voor wie en waarom? Dan zou de maffia alsnog binnenvallen, de drugs vinden of anders wel hem dwingen de drugs aan te wijzen, zoals ze nu al doen.

Anyway, Heli is nu vooral berucht om zijn nietsontziende blik op de Mexicaanse drugsmaffia. Zover ik kan zeggen is dat beeld hier heel accuraat en het voelt realistisch aan. Het komt allemaal vooral hard aan juist doordat Escalante een grote afstand neemt en de meest gruwelijke scènes filmt zoals hij ook de meest banale filmt: zo objectief mogelijk. Het werkt en het voelt in ieder geval voor een groot deel aan als een geloofwaardig portret van een land en een bepaald milieu.

Helaas wordt het ook wat tegengewerkt door een gevoel dat het allemaal niet zo objectief is. Sommige momenten zijn toch te geregisseerd, zoals bijvoorbeeld constant die gewelddadige game in het frame houden tijdens de martelscènes. Hoe geloofwaardig de gevoelloze reacties van de jongens en de moeder is daar is ook wat twijfelachtig, maar daarvoor ken ik het milieu te slecht, gelukkig. Verder zitten er ook vreemde scènes in, zoals de al vaker genoemde verleiding van de agente of zo'n tank die ineens voor Heli's huis staat. Zelden zag ik een film met zo'n terughoudende stijl die zo graag uit zijn voegen lijkt te willen barsten. Is deze afstandelijke aanpak wel degene die het dichtst bij Escalante's hart ligt.

Ik was gewoon niet zo onder de indruk als zou moeten. Iets voelt verkeerd aan en het is Verhoeven die hier de vinger op de zere plek legt: de personages zijn echt pionnen waar Escalante niets om geeft. Niet alleen de gangsters, die blijven redelijk gezichtsloos, maar ook de onschuldige familie. De troosteloosheid van hun bestaan wordt zo in beeld gebracht alsof Escalante met de spot, alsof hij ze veracht. Dat slik ik moeilijk. Heli's familie is niet perfect, maar in ieder geval hij en zijn vader werken hard om een bestaan te hebben en doen hun best om niet meegesleept te worden door de allesoverheersende maffia. Waarom ze dan door Escalante als zo laag als de criminelen afgebeeld moeten worden weet ik niet. Inderdaad te veel een geheven vingertje. Ook makkelijker dan compassie tonen.

Half geslaagd dus. Als een gitzwarte film over de Mexicaanse maffia kan ik de waardering goed begrijpen, maar de rest eromheen is beduidend zwakker.

avatar van Filmkriebel
The One Ring schreef:

Dit snap ik toch niet goed. Er is dan ook niks romantisch aan de Mexicaanse drugswereld. Onschuldigen worden willekeurig om niks vermoord, gewoon omdat één of ander familielid of één of andere kennis bij betrokken was. Ik zie dan ook niet in waarom men enige compassie zou moeten tonen. Het tonen van de vader die neergeschoten wordt illustreer die willekeur. Dat vond ik net een sterk punt. Waarom zou men dit uit de weg moeten gaan? Omdat de film happy ends vereist? En waarom is het tonen van de harde realiteit een vorm van spot?